رابطه نوآوری و مدیریت ارتباط با مشتری
نویسندگان:
دکتر سید محد موسوی شاهرودی
دکتر سید محمد موسوی شاهرودی
دانشیار دانشگاه شاهرود
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-ما اکنون در عصری قرار داریم که مهمترین ویژگی آن عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانی سازی و تغییرات فزاینده تکنولوژیکی است. موفقیت سازمانی تحت این شرایط، تغییر در فعالیت های سازمانی و به ویژه رهبری و اداره سازمان های هزاره سوم را ضروری می سازد. در سازمان های پژوهشی حفظ مزیت رقابتی منوط به نوآوری است. سازمان ها باید توان تولید محصولات و خدمات جدید، منحصر به فرد و قابل رقابت در بازارهای متغیر امروزی را داشته باشند تا بتوانند در بازارهای پویا و پیچیده کنونی جایگاهی داشته باشند و برای خود کسب مزیت رقابتی نمایند. در این پژوهش به بررسی نوآوری و مدیریت با مشتری در کارخانه های مواد غذایی شیراز می پردازیم و سپس به بررسی تطبیقی رابطه بین نوآوری و مدیریت ارتباط با مشتری میپردازیم به این امید که شرکت ها از طریق ارتباط با مشتری قادر شوند قابلیت نوآوری را در سازمان خود ارتقا دهند.
واژگان کلیدی : نوآوری، مدیریت ارتباط با مشتری، عوامل موثر بر نوآوری
مقدمه:
مدیریت ارتباط با مشتری کارا، بین کارخانه های تولیدی و مشتریان صنعتی نه تنها مشتریان را حفظ میکند بلکه آن ها را تشویق می کند که پیشنهادات مهمی در زمینه بهبود محصولات و خدمات ارائه دهند (رامانی و کومار ،2008).
مدیریت باید عوامل کلیدی موفقیت نوآوری در سازمان را با استفاده از ارتباط صحیح با مشتریان، شناسایی نماید. کارایی و کارآمدی مدیریت ارتباط با مشتری به طور فزاینده ای به عنوان راهی برای گسترش قابلیت نوآوری و فراهم کردن مزیت رقابتی پایدار شناخته شده است (رامانی و کومار، 2008؛ ساهای و رنجان ، 2008).
مدیریت ارتباط با مشتری برای توصیف نحوه مدیریت فوق فعال ارتباطات با مشتریان تعریف می شود. CRM تمام مؤلفه هایی است که در درون یک سازمان با مشتری و به شیوه ای هوشمند در ارتباطند.
امروزه ارتباط بین دیدگاه محصول محور و مشتری محور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در دیدگاه محصول محور، نوآوری عامل تعیین کننده و در دیدگاه مشتری محور، مدیریت ارتباط با مشتری عامل کلیدی است.
مدیریت ارتباط با مشتری فرآیندی تجاری است که شامل نشان دادن تصویری از نیازهای مشتری، انتظارات و رفتارهای آن ها و مدیریت آن عوامل به گونه ای است که بر عملکرد کسب وکار تأثیرگذار باشد. نوآوری به عنوان عامل اصلی رشد شرکت ها و دست یابی آن ها به سودآوری بالا شناخته شده است. در حال حاضر شرکت ها براساس پیشرفت های تکنولوژی، تنوع انتظارات مشتری و چرخه عمر محصول به رقابت می-پردازند. همچنین نوآوری نقش اساسی در کسب مزیت رقابتی بازی می کند. نوآوری محور رقابت و کلید اصلی رشد اقتصادی است و امروزه نیازها و تقاضاهای جدید موجب نوآوری می شود. در عصر حاضر با وجود تکنولوژی در حال تغییر و بازارهای غیر قابل پیش بینی، تولیدکنندگان مجبورند که قابلیت های نوآوری شان را گسترش دهند تا خواسته بازار و ترجیحات مشتریان را برای رسیدن به مزیت رقابتی طولانی مدت برآورده کنند.
دانلود فایل کامل مقاله
|