شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- دکتر حمید صبری در این کارگاه آموزشی که روز سوم دوره بود مطالبی را تحت عنوان روابط عمومی و تبلیغات ارائه نمود.
این استاد فرزانه که مشغول تدوین دایره المعارف روابط عمومی ایران هستند و دارای تالیفات مختلفی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی می باشند وی در بخش اول کارگاه آموزشی خود شاخصه های یک روابط عمومی مطلوب را که با الگوهای علمی تعریف شده مطابقت دارد بیان نمود و افزود وظیفه ما بروز آوری اطلاعات علمی است و آن یک ضرورت است برای مدیران لذا مطالعه روز آمد و آخرین کتابها مرتبط با متخصص روابط عمومی افق های جدید را در برابر چشمان کارگزار روابط عمومی می گشاید استاد دکتر حمید صبری فقدان برنامه ریزی جامع برای پیشبرد و اقدامات و عملکرد روابط عمومی ها را موجب کاهش اثر بخش این نهاد و افزایش انتقادات از آن شده است.
وی مهم ترین کارگرد های روابط عمومی را در عصر اطلاعات را اطلاع رسانی و ارتباطات عنوان کرد و افزود :
ـ روابط عمومی می بایست رازدار باشد نه افشاگر
ـ عدالت محور باشد نه مصلحت اندیش
ـ مدیریت اخلاق گفتگو باشد و رافع مشکلات همکاران و سازمان ها باشد ودر عین حال در سلسله مراتب اداری روابط عمومی ها در صف نیستند و در ستاد نیست و سعی شود در معماری اطلاعات ویژگی های مخاطبان و سه اصل میل ، نیاز و مصلحت مخاطبان لحاظ گردد.
دکتر حمید صبری جهانی شدن را یک اصل عنوان کرد که محقق خواهد شد و آن عبارتست از درهم فشرده شدن جهان و تبدیل آن به یک مکان واحد و این تعبیر جهانی شدن مبتنی بر فناوری های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی است. این استاد روابط عمومی روابط عمومی ها را به سه نوع توجیه گر ، تحلیل گر و تبیین گرد تقسیم بندی نمود و افزود بهترین شکل و نوع روابط عمومی، روابط عمومی تحلیل گر است که دارای برنامه های منظم ادواری است و برای بحران ها و چالش ها هم دارای برنامه و طرح مشخص است این نوع روابط عمومی برای بهره گیری از فرصت های مناسب که پیش می آید نیز دارای برنامه و طرح است و از آن بهره گیری جانانه دارد. وی این نوع روابط عمومی را کاملا علمی ، فعال ، نوآور و سیستماتیک ارزیابی کرد که قابل انعطاف و اثر گذار می باشد .
دکتر صبری ارتقاء معرفت و ایمان را نیز از رسالت آرمانی روابط عمومی ها دانست و افزود شبهه شناسی و رفع شبهه ها از وظایف روابط عمومی های معرفتی است. تدوینگر دایره المعارف روابط عمومی ایران در بخش دوم کارگاه تخصصی روابط عمومی مقوله تبلیغات را مورد بحث و بررسی قرار داد از جمله تعاریف تبلیغات ، انواع تبلیغات ، گونه های تبلیغ ، اقناع و ترغیب و تبلیغ ، تبلیغات محیطی ، تبلیغات جدید و پیشرفته.
دکتر صبری توانمندسازی روابط عمومی ها را یک اصل دانست و افزود جهت توانمندسازی می بایست از اطلاعات ، تجربه ، آموزش ، علم ، عشق مدد بگیریم. وی درسهایی را که در حوزه تبلیغات و روابط عمومی از داستان کشتی حضرت نوح (ع) می توان گرفت بیان کرد و افزود ما امید ، با خدا بودن ، همزیستی ، امنیت و آینده نگری را از این داستان می توانیم اخذ کنیم .
مولف کتاب روابط عمومی مدرن سه تعریف جدیدی که در حوزه مهندسی روابط عمومی بومی سازی روابط عمومی و سواد روابط عمومی به جهان روابط عمومی ارائه کرده است بیان نمود استاد صبری در پایان هزار سوم را هزاره دانایی بشر مطرح کرد و افزود جامعه دانایی است و این جامعه جامعه ای مدرن و ایده آل که نقطه اتکای آن اطلاعات می باشد و تبادل اطلاعات شرط جامعه دانایی است ایشان مهندسی انسان را از کارها و رسالت های روابط عمومی برشمرد که امروزه وظیفه روابط عمومی ها تبدیل تهدید به فرصت هاست و بسیاری از مواقع فرصت سوزی است ایشان نیاز جوامع به تحول در انسانها را یاد آور شد و افزود ما به تحول در انسانها نیاز داریم نه تحول در ابزارها چون اگر در انسانها تحول صورت گرفت قطعا ابزارها برآیند تحول انسانهاست.
|