درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 20:30   

ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات

  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات


ادامه ادامه مطلب یک

متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!

  متا تولید تصاویر هوش مصنوعی در زمان واقعی را به واتس‌اپ می‌آورد!


ادامه ادامه مطلب دو

برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!

  برندگان جوایز جهانی عکاسی سونی 2024 معرفی شدند!


ادامه ادامه مطلب سه

لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است

  لایحه ضد تیک‌تاک در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، اما آینده نامشخص است


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  انتخاب رییس و نایب رییس جدید انجمن متخصصان روابط‌عمومی
  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر
  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی
  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران
  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟
  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت
  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی
  چگونه از رسانه‌های اجتماعی برای بهینه‌سازی موفقیت روابط‌عمومی و افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید
  ادوبی و مبارزه با جعل‌های عمیق: تدابیر جدید برای حفظ یکپارچگی انتخابات
  آیا اتحادیه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را متوقف کنند؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11649صفحه نخست » جمعه، 3 تیر 1401 - 09:09
قتل دست اندرکاران نشریات در باغ شاه
قتل دست اندرکاران نشریات در باغ شاه (پادگان حرّ) - سختگیری از طریق قانون مطبوعات
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  سوم تیرماه سال 1287 (24 ژوئن 1908)، و یک روز پس از به توپ بسته شدن ساختمان مجلس در میدان بهارستان و دستگیری برخی نمایندگان پارلمان و اصحاب نشریات و انتقال آنان به باغ شاه (پادگان حر) که محمد علی شاه قاجار ـ خود نیز به آنجا نقل مکان کرده بود، میرزاجهانگیرخان شیرازی ناشر صور اسرافیل، همچنین ملک المتکلمین و سلطان العلمای خراسانی از دست اندرکاران نشریات دیگر در همان محل اعدام شدند. این اعدامها چند ساعت پیش از صدور فرمان عفو عمومی انجام شده بود. عفو عمومی در پی اخطار سفارت دولت لندن در تهران صورت گرفت که نقطه ضعف دیگری در تاریخ ایران است. پس از به توپ بسته شدن مجلس در دوم تیرماه 1287، در تهران حکومت نظامی و منع رفت و آمد شبانه برقرار شده بود.


    رویدادهایی که به دستگیری و ا اعدام ناشران چند روزنامه در ژوئن 1908 در تهران منجر شد باعث شده است که در ایران، دولت ها در صدور پروانه انتشار روزنامه احتیاط کنند و در چارچوب قانون مطبوعات (که بیشتر کشورها فاقد آن هستند) و از طریق آن به اعمال سختگیری ادامه دهند و بزعم اصحاب نظر، محدودکننده ترین قوانین مطبوعاتی ایران قانون مصوب 1985 (1364 هجری) است که در زمان نخست وزیری میرحسین موسوی و وزارت ارشاد محمد خاتمی تدوین شده است. به علاوه، این قانون توجه لازم به ارتقاء ژورنالیسم حرفه ای (پروفوشنالیسم) در ایران نکرده که عامل برقراری تعادل در جامعه است و درنتیجه در ربع قرنی که از عمر این قانون می گذرد به روزنامه نگار حرفه ای پروانه انتشار روزنامه (یومیه) داده نشده است. این قانون، پیش شرط تجربه حرفه ای و استطاعت مالی برای متقاضی پروانه در نظر نگرفته است. همین قانون به گونه ای انشاء شده است که امکان داده شد چند سال پیش روزنامه دولتی ایران توقیف شود و حدود یک سال در توقیف باقی بماند حال آنکه توقیف فعالیت یک موسسه دولتی به خاطر خطای مدیر و یا کارمند آن (خطای فرضا «فرد») منطقا قابل قبول نیست و خلاف استاندارد بین المللی و ... است.
    غیبت شرط داشتن سرمایه متقاضی انتشار نشریه در قانون مطبوعات مصوب سال 1364 است که برخی از صاحبان پروانه به قول روزنامه کیهان آنها را اجاره می دهند. مشکل ضعف مالی برخی از نشریات سبب تعلل در پرداخت دستمزد اعضای تحریریه و حق التحریرها و یا متوقف شدن انتشار و بیکارشدن روزنامه نگاران می شود که مآلا به صف ناراضیان می پیوندند. طبق یک تجربه قدیمی جهانی، یک فرد چندماه پس از اشتغال به روزنامه نگاری به لحاظ روانی و اشتیاق نمی تواند این پیشه را ترک کند و ناخرسندی ناشی ازبیکارشدن و یا دریافت نکردن حق التحریر از ذهن او خارج نخواهد شد و ....


    قانون مطبوعات مصوب 1364 «سیاست مطبوعاتی» ایجاد نکرده است مثلا محدودیت شمار نشریات برحسب جمعیت شهر و کشور و ... و همین ضعف سبب شده است که در کشور هفتاد میلیونی ایران هر سال سه چهار هزار نفر متقاضی انتشار نشریه شوند که دهها بار بیش از ظرفیت کشور است. لازم است قبلا با این متقاضیان مصاحبه شود (همان کاری را که کمیسیون اف سی سی آمریکا در مورد متقاضیان رادیو تلویزیون می کند) که اگر آیا از ظرفیت بازار و مخاطبان احتمالی اطلاع دارند؟ و اگر برای گفتن حرفشان می خواهند با تحمل هزینه سنگین روزنامه بدهند که این کار راه آسان تری دارد بروند روزنامه آنلاین و وبلاگ بدهند و .... در آمریکا و چندین کشور دیگر، انتشار نشریه نیاز به داشتن پروانه ندارد، چرا در این کشورها کسی نمی رود به دلخواه و بدون توجه به بازار مخاطب، روزنامه بدهد. پایتخت آمریکا و حومه اش (شامل چند شهر) تنها دو روزنامه دارد. در ایران، کمک مالی دولت به نشریات انگیزه دیگری برای هجوم به دریافت پروانه است. درکدام کشور به کسب و کار روزنامه نگاری کمک مالی می شود؟. باید توجه شود که اقتصاد ایران از آغاز دهه 1350 (1970 میلادی) برپایه نفت است Oil Based Economy ـ درآمدی متزلزل و پایان یافتنی.


    چرا همانند سایر کشورها (در آمریکا در رابطه با رادیو تلویزیون ها که غیر دولتی هستند) پروانه نشریات را «یکساله» قرار ندادند که در طول سال قبلی شرایط تغییر نکرده باشد. دهها سال پیش در ایران (پیش از رایگان شدن آموزش و پرورش)، متقاضی تاسیس مدرسه غیر دولتی باید مطابق آیین نامه مربوط ساختمان، میز و نیمکت ارائه و معلم واجد شرط معرفی می کرد و به تایید هیات بازرسان می رساند تا اجازه شروع کار می گرفت که لازم بود این روش هنگام تدوین قانون مطبوعات سال 1364 منظور می شد.
    در دهه 1340 دولت وقت ایران با هدف جلوگیری از هدر رفتن منابع (کاغذ، مرکب و نیروی انسانی) و نیز کنترل آگهی های دولتی برای تیراژها نصاب تعیین کرد و هر نشریه که فروش آن کمتر از نصاب تعیین شده بود تعطیل شد.

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  مفهوم اقیانوس آبی در روابط‌عمومی


  کنار آمدن با شخصیت‌های مشکل‌دار در محیط کار


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  چگونه روانشناسی به روابط‌عمومی کمک می‌کند؟


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  آینده ما در دست ماست


  دیدگاه‌هایی قابل تأمل برای تهیه گزارش از گذار سبز


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد