درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 09:37   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11546صفحه نخست » گفتگوپنجشنبه، 29 خرداد 1393 - 18:26
دکتر حسین امامی: نشر الکترونیک یک مکمل برای نشر چاپی است
برای کشورهای توسعه یافته سال ۲۰۱۲ سالی بود که نشر دیجیتال جایگاه خود را در صنعت نشر پیدا کرد. حتی در جایزه بهترین ناشر جهان بخش تازه‌ای به عنوان "جایزه بهترین استراتژی دیجیتال" افزوده شد. یعنی انتشاراتی ها و کتابفروشی ها به صورت حرفه ای بخش دیجیتال خود را فعال کرده اند.
  


اشاره:
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- معایب و مزایای نشر الکترونیک مسئله‌ای بود که برای باز کردن آن به سراغ دکتر حسین امامی رفتیم. این مدرس دانشگاه معتقد است نشر الکترونیک جای نشر چاپی را نخواهد گرفت و فقط مکمل آن خواهد بود.
دلیلی که او برای این پیش‌بینی مطرح می‌کند، این است که خوانندگان حرفه‌ای هیچ وقت دست از خواندن کتاب چاپی نخواهند کشید. با این حال، نشر الکترونیک در دنیا رو به رشد است و حتی در برخی موارد گوی سبقت را از نشر چاپی نیز ربوده ‌است. در ادامة گفت‌وگویمان با او، از مخاطبان نشر الکترونیک در ایران و تأثیراتی که این تکنولوژی جدید در آن‌ها خواهد گذاشت، صحبت کردیم. حسین امامی مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه های نوین است. شرح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

- درحال حاضر نشر دیجیتال به نظر بسیاری از اشخاص با معایبی مواجه است، برای مثال اینکه امکان مطالعه طولانی مدت در صفحه رایانه ممکن نیست. با این حال تکنولوژی‌های به روز دنیا رفته رفته این مشکلات را از سر راه بر می‌دارند. کما اینکه اختراع کاغذ الکترونیکی درصدد رفع چنین مشکلی برآمده است. با این اوصاف و با توجه به اینکه در تاریخ اکثر تکنولوژی‌ها هر چند قدیمی، هنوز طرفداران خود را دارند، آیا امکان این وجود دارد که نشر دیجیتال جای خود را در کنار نشر چاپی باز کند یا حتی بتواند آن را از میدان به در کند؟
حرکت به سمت کتاب های الکترونیک، بزرگترین تغییر در صنعت چاپ از زمان اختراع ماشین چاپ تاکنون ارزیابی می شود. کتاب های الکترونیکی سال هاست در بازار عرضه می شوند، ولی به تازگی بسیاری پرطرفدار شده است. وضعیت کشورها در خصوص نشر الکترونیک با هم متفاوت است. در حال حاضر در کشورهای توسعه یافته نشر دیجیتال جای خود را به راحتی در کنار نشر چاپی باز کرده است. از این رو می بینید که برخی از مجلات مشهور چاپی مانند مجله آمریکایی نیوزویک انتشار خود را صرفا به نشریه الکترونیک معطوف کرده اند. این دو دلیل دارد اول اینکه مخاطب به سمت نشر دیجیتال سوق پیدا کند بنابراین سود حاصل از چاپ و فروش روزنامه های سنتی در دنیا بدلیل روی آوردن مردم به سایت های خبری آنلاین که اغلب مجانی است، کم شده است. دوم اینکه هزینه انتشار و توزیع نسخه چاپی پرهزینه تر نسبت به نسخه الکترونیک باشد و روزنامه نتواند آن هزینه را تامین کند و این کار برای حفظ کیفیت بالای نشریه و نوع روزنامه نگاری نشریه لازم است.
برای کتاب هم داستان همین است سه سال پیش بود که سایت آمازون که بزرگ ترین کتابفروشی اینترنتی دنیا است، اعلام کرده که در آمریکا به ازای فروش هر ۱۰۰ کتاب چاپی، ۱۱۵ کتاب الکترونیکی می فروشد و حتی اعلام کرد فروش نسخه های دیجیتال سه برابر نسخه های چاپی است. در سال ۲۰۱۱ فروش کتاب‌های دیجیتال در بریتانیا ۳۶۶ درصد افزایش و فروش کتاب‌های چاپی کاهش چشمگیری یافت. اینها همگی نشان از این تغییر وضعیت و استقبال مردم کشورهای توسعه یافته از کتابهای دیجیتال یا نسخه های الکترونیک مجلات دارد.
اما در پاسخ به قسمت دوم سوال شما که آیا نشر دیجیتال می تواند نشر چاپی را از میدان به در کند، سه دیدگاه وجود دارد. عده ای معتقدند: نشر دیجیتال باعث مرگ چاپ می شود. این صاحبنظران داستان نشر چاپی کتاب را با داستان فیلم های دوربین عکاسی مقایسه می کنند. عصر دیجیتال کاری کرد که دیگر شرکت های تولیدکننده فیلم های عکاسی حرفی برای گفتن نداشتند. شرکت کداک از بزرگترین تولید کننده های فیلم دوربین عکاسی بود و حتی همین شرکت یکی از اولین دوربین های دیجیتال را در سال ۱۹۷۵ اختراع کرد. سپس تکنولوژی دیجیتال بوسیله اسمارت فون ها به شدت گسترش پیدا کرد و حتی از خود دوربین های دیجیتال هم جلو زد. می گویند کداک گوگل زمان خود بود ولی نهایتا همین دیجیتال بود که کداک را به نابودی کشاند. گرچه این مثال یک پایان غم انگیز برای فیلم دوربین عکاسی بود ولی عده ای از صاحبنظران همچنین پیشی بینی در آینده برای نشریات و کتاب های چاپی دارند.
دیدگاه دوم این است که چاپ هیچگاه از بین نمی رود. مدافعان این دیدگاه معتقدند با آمدن رسانه های الکترونیک مثل رادیو و تلویزیون این بحث ها داغ شد که اینها می توانند جای روزنامه و مجله و کتاب را بگیرند ولی چاپ از بین نرفت. حتی در آینده نیز این از بین نمی رود در نظر بگیرید چاپی که روی کارت اعتباری بانکی مشاهده می کنید. بسته بندی یک شکلات، قرص، نوشابه و مواد غذایی همه اینها وابسته به چاپ است پس آنها معتقدند هیچگاه چاپ از بین نمی رود.
اما دیدگاه سومی وجود دارد که معتقد است نشر الکترونیک جای نشر چاپی را نمی گیرد بلکه آن را تکمیل می کند. چون خصلت این دوره همگرایی رسانه ای است. همه رسانه های چاپی و الکترونیک در فضای وب و در کامپیوترها، گوشی ها و دستگاه های همراه در کنار هم هستند و یکی از مزایای صنعت دیجیتال این است که ناشران می‌توانند مستقیم با مخاطبان خود در تعامل باشند.
من هم موافق دیدگاه سوم هستم. درست است که بسیاری از کشورها سریع به سمت نشر الکترونیک می روند و کشورهای در حال توسعه، عقب تر از آنها هستند تا فرهنگ استفاده از کتابخوانی الکترونیک و نشر دیجیتال در آنها پدید آید ولی به هر حال این خیلی زمان می برد که بتواند جایگزین نشر چاپی شود. نشر الکترونیک یک مکمل است برای نشر چاپی و نه جایگزین آن.

- با این وجود نشر دیجیتال با معایبی مواجه است که شاید هرگز امکان رفع آن وجود نداشته باشد؛ برای مثال جایگزین شدن شبکه‌های متمرکزی چون کتابفروشی‌ها و حضور کتابفروش به عنوان امین مردم با شبکه‌های مجازی که اصل اعتماد در آنها زیر سؤال رفته‌است. آیا چنین معایبی جلوی پیشرفت نشر دیجیتال را خواهد گرفت؟
برای کشورهای توسعه یافته سال ۲۰۱۲ سالی بود که نشر دیجیتال جایگاه خود را در صنعت نشر پیدا کرد. حتی در جایزه بهترین ناشر جهان بخش تازه‌ای به عنوان "جایزه بهترین استراتژی دیجیتال" افزوده شد. یعنی انتشاراتی ها و کتابفروشی ها به صورت حرفه ای بخش دیجیتال خود را فعال کرده اند. کتاب‌های الکترونیک به ناشران اجازه داده تا عناوین خود را دو برابر کنند، عناوینی که به شکل ماهیانه منتشر می‌شوند. در کشوری مثل آمریکا و بریتانیا فروش کتاب‌های آنلاین در حال حضور به یمن حضور وب‌سایت‌ها از فروش کتاب‌های چاپی بیشتر شده است. از طرف دیگر قانون کپی رایت و قانون سازمان جهانی مالکیت فکری ویپو هم در آن کشورها خصوصا در فضای وب رعایت می شود. با همه این مسایل نشر دیجیتال حرکت رو به جلو دارد.
ضمنا به نظر بنده مردم اهمیتی نمی دهند شبکه عرضه کننده کتاب امین مردم باشد آنها می خواهند کتاب را دانلود کنند حتی اگر رایگان باشد که بهتر. ولی عدم رعایت کپی رایت دودش بیشتر به چشم ناشران می رود که هر کسی که دسترسی به فایل کتابی داشته باشد آن را به راحتی در وب منتشر کند.


- با توجه به اینکه در کشور ما سرانه مطالعه بسیار پایین است و در عین حال عده زیادی از افراد به دستگاههای هوشمند مثل تبلت‌ها و گوشی‌های پیشرفته مجهز شده‌اند، چند درصد از افراد جامعه به نشر دیجیتال روی خوش نشان می‌دهند یا به عبارتی مخاطب نشر دیجیتال هستند؟
پاسخ به این سوال به یک کار پژوهشی علمی در ایران نیاز دارد ولی می توانیم در یک جامعه آماری کوچک آن را به طور تقریبی برآورد کنیم. نگاهی به افراد تحصیل کرده بیندازید که چقدر از تبلت ها و گوشی های پیشرفته جهت استفاده از انتشارات الکترونیک دانشگاهی و کتب و مقالات علمی استفاده می کنند. یا حتی یک سطح پایین تر چقدر دارندگان این وسایل تمایل دارند روزنامه ها و مجلات چاپی را که در اینترنت هم سایت دارند از طریق تبلت ها و گوشیهای هوشمند دنبال کنند؟ شاید این تعداد در حال حاضر کمتر از 15 درصد دارندگان گوشی های هوشمند و یا دارنده تبلت در ایران باشد.

- عده زیادی از متخصصان معتقدند نشر دیجیتال با از بین بردن محدودیت‌های توزیع کتاب و امکان انتشار کتاب در تیراژی نامحدود، کتاب را در دسترس همه افراد جامعه قرار می‌دهند و از این طریق سرانه مطالعه بالا می‌رود، از طرفی برخی افراد مطالعه دیجیتال را سطحی دانسته و آن را هم رده مطالعه روزنامه و خبر قرار می‌دهند که در سرانه مطالعه به حساب نمی‌آید. شما با کدام دسته موافقید؟ دلایل خود را بیان کنید.
من با دو دیدگاه شما موافقم چون اینها در تعارض نیستند. اول اینکه نشر دیجیتال با از بین بردن محدودیت‌های توزیع کتاب و امکان انتشار کتاب در تیراژی نامحدود، کتاب را در دسترس همه افراد جامعه قرار می‌دهد که کاملا صحیح است که به تفصیل در سوال اولتان پاسخ گفتم و دیدگاه دومی که کاربر سایت یا خواننده نشر الکترونیک عمدتا مطلب را مرور می کند و نه اینکه همه آن را در مقایسه با کتاب بخواند. دلیلش هم این است که فراموش نکنیم خواننده حرفه ای، کتاب چاپی را بیشتر ترجیح می دهد تا نسخه دیجیتال آن را. هنوز در این دوره از زمان در اکثر کشورها کتاب چاپی هنوز جایگاه خودش را دارد. این کتاب است که حرف اول را می‌زند و چیزی نمی‌تواند فعلا جای کتاب چاپی را بگیرد.

- نشر دیجیتال در صورت مواجه شدن با اقبال عمومی از سوی مردم ایران، تا چه اندازه در تغییر علایق، سلایق و رفتار آنها وبه طور کلی فرهنگ عمومی تأثیر خواهد گذاشت؟
برای پاسخ به این سوال اول نگاهی به وضعیت تلفن همراه می اندازیم. رسانه های نوین خصوصا تلفن های همراه به بخش تفکیک ناپذیر زندگی روزمره ایرانی ها خصوصا جوانان تبدیل شده است. تصور یک روز بدون داشتن تلفن همراه برای این نسل بسیار سخت است. بنابراین این فرایند دیجیتالی شدن آهسته و پیوسته در علایق و سلایق و رفتار ما اثرگذار بوده که همه اینها علاوه بر تغییر جدی در سبک زندگی، موجب تغییر هویت ما نیز شده است. امروزه صحبت از هویت سیال مطرح است که دستاورد همین تکنولوژی های نوین ارتباطی است. هویت‌های سیال در ارتباطات آنلاین در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به ایجاد و تحکیم ذهنیت‌های جدیدی منجر می شود که این ذهنیت‌ها بر اساس شناختی مبهم از دیگری و فرهنگ تعریف می‌شود. تهیه همین ابزارهای دیجیتال برای مطالعه کتابنیز هویت جوان را شکل جدیدی می بخشد. به قول آنتونی گیدنز: "فرهنگ‌ مصرفی مدرن امکانات متعددی را در اختیار افراد قرار داده است تا هویت‌های خودشان را برسازند و شکل بدهند و آنان می‌توانند این کار را به نحوی فزاینده،به شکل خلاقانه و با شیوه‌های متعدد انجام دهند."
بنابراین فرد به تنهایی هویت و فردیت خود را نمی‌سازد بلکه فناوری و نوع فرهنگ عمومی و تعامل‌ با دیگران است که در مسیر زندگی روزمره هویت فرد را می‌سازد. ولی اینکه با گسترش نشر دیجیتال سرانه مطالعه مردم ایران و گرایش آنها به سمت کتاب دیجیتال بیشتر شود امری است که بنده زیاد روی آن خوش بین نیستم.

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
| 1399/6/18 - 13:54 |     0     0     |
Ba salam aaliii bud



نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد