شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، کیل فلیپس- آژانس بازاریابی محتوایی دالاس در کنفرانسی به بیان دستورالعمل های پشت طراحی اینفوگرافیک ها و نمایش برخی مثال ها برای طراحی خوب پرداخته است.
در جهان داده محور، اینفوگرافیک ها برای ارائه محتواهای کمی در شکل بصری بسیار حیاتی هستند. بازاریابان توپ را در دست گرفته اند و میدان داری این عرصه را بر عهده دارند، و اکنون اینفوگرافیک ها تقریبا در تمام موضوعات سر برآورده اند. اما همه طراحات از آنها به درستی استفاده نمی کنند. اینفوگرافیک ها ممکن است داده محور باشند، اما ایجاد آنها بیشتر از اینکه یک علم باشد، هنر است. در آنچه از این پس می آید می خواهیم به دستورالعملی اشاره کنیم که شما با رعایت آن مطمئن می شود که محتوای مورد نظرتان بیشترین اثر ممکن را برا مخاطبان خواهد داشت.
1. آن را ساده و در حد فهم یک انسان خنگ طراحی کنید. از پیچیدگی بیش از اندازه محتوا و طراحی اجتناب کنید. یک قالب مرکزی انتخاب کرده و از آن دور نشوید. خواننده باید قادر باشد به راحتی و با سرعت محتوای شما را درک و دریافت کند. مردم داده می خواهند و نمی خواند که به قبض و بسط آن بپردازید.
2. این یخچال خانه تان نیست. به خاطر داشته باشید که رنگ همیشه دوست شما نیست. استفاده بیش از اندازه از رنگ ها تنها به اثربخشی گرافیک لطمه می زند. رنگ هایی که انتخاب می کنید باید با مجموعه قالب و محتوا و موضوع شما تناسب داشته باشد.
3. از داده های قدیمی استفاده نکنید. داده ای که مورد استفاده قرار می دهید باید دقیق و نماینده موضوع باشد. داده ای که اینگونه نیست به اعتبار گرافیک شما لطمه می زند. بنابراین مطمئن شوید که تحقیقات زمینه ای را انجام داده اید و در پایان نیز منابع مورد استفاده را ذکر کنید.
4. تا حد امکان محدود کنید. اینفوگرافیک ها یک شانس برای گسترش مرزهای خلاقیت شما هستند، بنابراین از نمودارهای میله ای عمومی و گراف های میله ای کمتر استفاده کنید. از شکل های غیر منتظره و طراحی عناصری که با موضوع همخوان هستند و باعث لذت بخش شدن تماشای اینفوگرافیک می شوند استفاده کنید. اینفوگرافیک باید چشم نواز باشد. خدماتی برای ایجاد سریع و آسان اینفوگرافیک با تصاویر آماده ارائه می شوند، اما بهتر است که این کار را با گرافیک های منحصر به فرد خودتان انجام دهید.
5. از قواعد تبعیت کنید. مطمئن شوید که اینفوگرافیک تان از این قواعد خارج نشده است:
1. سلسله مراتب: از سلسله مراتب بصری برای کمک به خواننده در انتخاب مهمترین اطلاعات استفاده کنید.
2. وضوح تصویر: مطمئن شوید که اندازه و ابعاد بر اساس اهمیت تغییر می کنند. این کار را با مراجعه به دستورالعمل های طراحی بصری به خوبی یاد بگیرید و به گونه ای آن را اجرا نمایید که خوانندگان درکی از اینفوگرافیک شما داشته باشند.
3. تعادل: عناصر را به گونه ای جاسازی کنید که به شکل واحد در صفحه مشاهده شوند و در صفحه تنش ایجاد نکنند.
منبع: http://dcustom.com/the-art-of-the-infographic/
|