شارا - استاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: هم اکنون در حال حرکت به سمت بازار پیام هستیم و این روند هر کشور را به یک ارتباط گر دولتی تبدیل می کند.
به گزارش شارا، دکتر مهدی محسنیان راد به عنوان اولین سخنران نخستین همایش تولید محتوا در روابط عمومی با بیان این مطلب، گفت: پیام شامل هر نوشته، تصویر و حتی صدا است و هر پیام پدیده ای منحصر به فرد است اگرچه پیام واحدی بارها خلق شود چراکه یک پیام نمی تواند دقیقا از همان راه قبل یا با زمینه پیشین ارسال، تکرار و دریافت شود.
وی با اشاره به موضوع پیام در ایران معاصر و آینده آن در بازار پیام افزود: نکته مهم در خصوص پیام ها ادراک متفاوت گیرندگان آنها است که این امر با تحقیق آماری "درگوفسکی" با استفاده از یک تصویر بیش از پیش محرز شد. این دانشمند می گوید: انسان ها تصویر را بر طبق مجموعه دریافتی خود تفسیر می کنند. بر همین اساس درگوفسکی با ارائه تصویر از یک خانواده در یک فضای بسته به پرسش از مردم آمریکا و آفریقا پرداخت. آمریکایی ها این فضا را اتاق و آفریقایی آن را چادر پنداشتند.
محسنیان راد با اشاره به انجام این تحقیق در ایران تشریح کرد: ما به نظر ثابت و حائزاکثریتی دست نیافتیم بلکه نتایج سه گروه را تشکیل داد: 49 درصد اتاق، 45 درصد چادر و سایرین مردد بودند. تفسیر این نظرات جامعه ایران را در حال گذار از سنت به مدرنیته نشان می دهد.
وی ادامه داد: ادراکات متفاوت نشان دهنده معانی متنوع ذهنی مخاطب از کلمات است. در واقع معنی حاصل جریان شناخت و فراگرد ارتباط در حیات اجتماعی می باشد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) در پایان با تأکید بر حرکت به سوی بازار پیام در آینده گفت: زمانی واژه دهکده جهانی مطرح شد اما در حال حاضر هرکس می تواند به عنوان ارتباط گر فعالیت کند و تنها دریافت کننده نباشد. بر همین اساس نیز بحث بازار پیام مطرح می شود. در آینده مطمئنا کشورها به جای آنکه یک کشور باشند به ارتباط گران دولتی تبدیل می شوند. معتقدم ما نیز باید به جای استفاده از واژه تهاجم فرهنگی از تداخل فرهنگی استفاده کنیم و البته از این تداخل بپرهیزیم. |