درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:55   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟
  فناوری سلامت پوشیدنی: روند نوظهور با پتانسیل عظیم
  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد
  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد
  آژانس‌های روابط‌عمومی جهانی برای راه‌اندازی کمپین بحران آب و هوایی UNDP/ICCO همکاری می‌کنند
  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد
  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11444صفحه نخست » تبلیغات و بازاریابیشنبه، 24 خرداد 1393 - 18:55
دکتر شفیعی: نمی توانیم از بحث نگاه اقتصادی در حوزه روابط عمومی غافل شویم
امروزه روابط عمومی و برندیگ آنچنان در هم ادغام شده اندکه مرز کشیدن بین این دو کار سخت بلکه ناشدنی است. وقتی از برند صحبت می کنیم، تنها از کالاهای مصرفی صحبت نمی کنیم. خلیج فارس، روزها، رویدادهای مختلف(مانند المپیک)، نوروز، عاشورا و ایران هم به معنای کلی کلمه برند هستند. برند به معنای جایگاه و پایگاه در ذهن انسان است.
  

دکتر شفیعی: نمی توانیم از بحث نگاه اقتصادی در حوزه روابط عمومی غافل شویم

 

 


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه روابط عمومی و برندیگ آنچنان در هم ادغام شده اندکه مرز کشیدن بین این دو کار سخت بلکه ناشدنی است. وقتی از برند صحبت می کنیم، تنها از کالاهای مصرفی صحبت نمی کنیم. خلیج فارس، روزها، رویدادهای مختلف(مانند المپیک)، نوروز، عاشورا و ایران هم به معنای کلی کلمه برند هستند. برند به معنای جایگاه و پایگاه در ذهن انسان است.


به عنوان مثال یک برند مصرفی مانند کفش نایک در کشور امریکا را در نظر بگیرید. کشوری که سالانه 27 الی 33 هزار برند جدید مصرفی به بازار عرضه می کند. به عبارت دیگر کمبودی در کالاهای مصرفی از لحاظ عرضه در این کشور وجود ندارد.با این وجود ، باز هم زمانی که برای آخرین بار کفش Airjordan به بازار عرضه شد، شاهد صف کشیدن های طولانی و رفتارهای پرخاش جویانه مردم در جهت دستیابی شهروندان آمیکایی به این کفش ها بودیم. علم برای درک پدیده ها است و اگر نتوانیم پدیده ها را درک کنیم و توضیح دهیم، سر از اسطوره در می آوریم ما با چه چیزی در این صف ها روبرو هستیم؟ کانت فیلسوف آلمانی می گوید: ذهن در غالب یکسری مفاهیم از پیش تبیین شده است و می تواند با این مفاهیم جهان را درک کند. ما نیز همواره همه پدیده ها را در قالب زمان و مکان و حوزه عل�'ی می فهمیم. عل�'ت این رفتار چیست؟ چگونه است که افراد بهترین زمان و فرصت خود را در صف طولانی برای خریدن یک کفش صرف می کنند و یکدیگر را مورد ضرب و شتم قرار می دهند؟ چگونه باید این رفتارها را درک کرد؟ ما باید برای پدیده ها در ذهن خود دلیل بیاوریم. برای مثال اگر در زمان های قدیم باران می بارید، در هند آن را به عنوان خدای غضبناک وارنا می دانستند که ارابه خود را بر ابرها می راند و آذرخش صدای ارابه او بود و این چنین بود که باران می بارید. این یک تحلیل و علت آوری اسطوره ای برای پدیده باران است. ما در قبال برندهای ملی خود هرگز چنین شور و اشتیاقی از خود نشان نمی دهیم، پس چگونه است که افراد برای برندی مانند کفش نایک اینگونه سر و دست می شکنند؟ به همین دلیل اگر ما متوجه یک پدیده نباشیم و آن را درک نکنیم، آن را انکار خواهیم کرد، انکار پدیده ای به نام برندینگ.


امروزه اقتصاد جهان را برندها شکل می دهند. و همچنین یادمان باشد که ما در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی که از این منظر باید بدانیم که جنگ های اقتصادی در امروز روز کشور عزیزمان ایران واقعیتی انکار نشدنی است. بنابراین نمی توانیم از بحث نگاه اقتصادی در حوزه روابط عمومی غافل شویم. تخصص روابط عمومی، تخصصی است که در خدمت جذب مخاطب به سوی سازمان قرار می گیرد و این حضور در بازار است. حال اگر بازار کالا نباشد، بازار دل، اندیشه، فکر و رویکرد است و این کار زار سختی است. زیرا که از جنس جنگ نرم است .جهت درک این مطلب که در حال حاضر شاید درست ترین درک از روندهای اقتصادی و رویکردهای برند سازی نزد ما به کثرت نباشد، مثال دیگری از مجله نیوز ویک ارائه می دهیم.نیوزویک نشریه ای بسیار مقتدر در سطح جهان است که از سال 1933 با اولین نسخه خود پا به عرصه گذاشت و در تمام مباحث مهم جهان حضور داشته است. چنان حضوری که بر روی نظر سیاستمداران و بزرگان کشورها و گروه های سیاسی و اقتصادی آنها نیز تاثیر گذار بوده است و توانسته است بر روی تصمیم گیری G8 نیز تاثیر بگذارد و نیوز ویک در دسامبر سال2012 اعلام کرد که این آخرین نشریه چاپی او است و خودش را از سکوهای فیزیکی و کاغذی محروم کرده است صرفأحضوری مجازی از این بعد خواهد داشت. از دیدگاه تخصصی این استراتژی نیوز ویک ،گذرا از یک نقطه تکنیکی محسوب می گردد. برای اینکه بدانید نقطه تکینگی چیست، فرض کنید می خواهید سوار هواپیما شوید. یک ساعت قبل از آن تردید دارید و تا قبل از سوار شدن نیز می توانید از مسافرت منصرف شوید اما از یک زمان به بعد متوجه می گردید ، با ورود به هواپیما و شروع به حرکت آن ، که لحظه به لحظه از زمین فاصله گرفته و سرانجام به نقطه ای می رسید که دیگر نمی توانید به جایگاه اول خود برگردید.این مکان همان نقطه تکنیکی است. بنابراین از یک جایی به بعد مباحث و اتفاقات به گونه ای شکل می گیرند که دیگر نمی توان به عقب برگشت. مثال دیگر از نقطه تکینگی، زمانی است که افغانستان از ایران جدا شد زیرا دیگر افغانستان نمی تواند به شکوهی که در زمان پیوستگی بی واسطه اش به حوزه شهری داشته است، به این سادگی باز گردد. ایران شهری برگردد. آیا ما واقعاً درک می کنیم که چه اتفاقی در جهان می افتد؟


برند دیگری را در نظر بگیرید برای مثال سامسونگ که یک برند دسته سوم یا چهارم بوده است و امروزه آنقدر رشد داشته که فقط در سال 2012 قیمت برند آن چهل درصد رشد داشته است و در سال 2013 جزو 10 برند برتر دنیا گفته است. مسلماً بزرگترین امپراطوری دنیا را ایرانی ها در طی 220 سال در دوره هخامنشیان ایجاد کرده اند، اما قوی ترین، پیچیده ترین و پرجمعیت ترین امپراطوری دنیا به لحاظ اطلاعاتی، امپراطوری فیس بوک است که تنها در طی چند سال شکل گرفته است. حال خواهیم دید در جهانی که دارای چنین پرش های کوانتمی است، چه جایگاهی برای روابط عمومی و ارتباطات یکپارچه بازاریابی برند است؟ به همین منظور باید یک چهارچوب نظری داشته باشیم وگرنه هر چه بگوییم غیر علمی واسطوره بافی است. همچنین باید عرض کنم، درباره ی ماشته گری و دوگانه بودن صدا و تصویر صحبت نمی کنیم. امروزه مخاطب ما آگاه است. اجازه دهید از خود پرسشی داشته باشیم چه میزان طول کشیده است که مخاطب یک تکنولوژی به شمار 50 میلیون نفر برسداین زمان برای تلفن40 سال، رادیو 38 سال، تلویزیون کابلی 10 سال، اینترنت 5 سال طول کشیده است.درک پدیده ای که در حال اتفاق افتادن است، برای فردی که دستی در سنت و دستی در فضای جدید دارد، بسیار سخت است و چون مشاهده گری، حیران است که حتی از خود نمی پرسیدم که کدامین رخداد در حال رویداد است. در این مسابقه تحول و نو شدن سازمان های سنتی با زیر ساخت های اسبق شان به حیات خود با استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی ادمه دادند.به عبارت دیگر، در این وادی ، تنها روش های نوین ارتباطی به سازمان های نسبتی اضافه شدند و رشدی که در قسمت تبلیغاتی و روابط عمومی انجام شد، در همین حوزه ها بود.به صوری که خود سازمان تغییری نکرده اما سعی شد تا شیوه های ارتباطی در سازمان عوض شود. ولی همچنان مخاطب در اینگونه سازمان ها سخن گو نیست یعنی رابطه بشکل تعاملی و دوسویه مخاطب برقرار نمی شود . در دیدگاه های تعاملی جدید که در حال بوجود آمدن است، مخاطب حق صحبت کردن دارد. به این صورت که همان مقدار که شما برای مخاطب پیام می فرستید، او هم با شما در ارتباط است. بنابراین فضا از فضای صرفاً یکسویه به سمت فضای شبکه ای رفته است. حال فرض کنید که شما متوجه شده اید که چگونه هویت برند خود را بسازید، در این جا این پرسش مطرح می شود که راهکار انتقال برند به مخاطب چیست ؟ پاسخ تدوین و طراحی استراتژی رسانه ای برند جهت ایجاد ارتباط یکپارچه و موثر با مخاطب است. استراتژی رسانه ای برند یعنی انتخاب راهبردی خوشه ای از رسانه ها به گونه ای که از اهداف کلان ارتباطات برند را پاسخگو بوده به گونه ای که مخاطبان هدف درک درستی از برند و هویت آن پیدا نمایند که این موضوع خود چالشی سعب و سخت نزد مدیران روابط عمومی در سطح سازمان ها می باشد


وقتی صحبت از برند می کنیم، صرفاًدر مورد کیفیت، خصوصیات عملکردی کالا، محصول یا خدمات حرف نمی زنیم، بلکه صحبت از شخصیت، فرهنگ، معنا و ارزش هایی می کنیم که ماورای خدمات یک کالا نهفته است و آن کالا به شدت از آن مجموعه ارزش ها دفاع می کند. اگر بخواهیم کیفیت را که یکی از پایه های برندینگ است در کانون توجه قرار دهیم، باید گفت که دو نوع کیفیت درونی و برونی داریم.کیفیت های درونی همان مفاهیم پایه ای است که در بازاریابی ارتودکس مطرح می باشد مانند کیفیت، عملکرد، پایا بودن و مواردی که به شکل کلاسیک به عنوان کیفیت شناخته شده اند و کیفیت های بیرونی همان نمادگرایی و ارزش های اجتماعی برند است. در واقع،درک جایگاه سازی برند در ذهن،درک کیفیت و بخش دیگر ایجاد تمایز سمبولیک است. چنین است که بیشتر تعاریفی که از برند سازی در منابع آورده شده است تاکید بر سویه ایجاد تمایز در برند سازی است. به عبارت دیگر شاید بتوان تعریف برند را اینگونه خلاصه کرد که برند مجموعه ای از تفکرات، کالا و ارزش هایی است که ارایه کننده به شکل متمایز آن را ارائه می کند و یا خود کالا و محصول متمایز است.


همچنین باید افزود که از دیگر پایه های برند سازی اتکا پذیر است که که پایه برند سازی بر آن استوار است.. برندی که اتکاپذیر نباشد و شناخته نشود، برند نیست. بنابراین چنانچه بخواهیم برند سازی را خلاصه کنیم باید گفت که سطح تضمین کردن، ارائه سطح مشخصی از ارزش یا اتکاپذیری و همچنین شناخته شدن نزد دیگران است که جزو پایه برند می باشد. یادمان باشد که برند اتفاقی بوجود نمی آید. برند مسلماً بر پایه یک تهد و قول است که باید به آن وعده عمل کرد. برند بر پایه ارزش ها شکل می گیرد. برند باید هویت و شخصیت داشته باشد و این همان جایی است که قدر مشترک رویکرد برند سازی با رویکردهای ارزشی می باشد. نظام جمهوری اسلامی بر اساس هویت شکل گرفته است، پس باید بتوانیم از همین قسمت و مکانیزم های موجود علمی مثل برندها استفاده کنیم تا هویت خود را داخل آن ها قرار دهیم و اینگونه است که می توانیم در جنگ نرم موفق شویم. برندها صرفأ موجوداتی کیفی نیستند بلکه بیش از کیفیت مولد هویت هستند. شما با برندها ارتباط عاطفی برقرار می کنید نه فقط از آن جهت که برای شما عملکرد بهتری دارند و یا ارزانتر هستند. البته برندهایی داریم که فقط کیفی یا قیمت محور هستند.اما برندهایی که شما با آنها ارتباط عاطفی ایجاد می کنید، فقط کیفی و قیمتی نیستند بلکه بر پایه مجموعه ای از ارزش ها بنا نهاده شده اند که برای شما یک شخصیت و هویت ایجاد می کنند و این شخصیت و هویت است که باعث می شود شما با آنها ارتباط قلبی و دلی برقرار کنید یا از آنها فاصله بگیرید. این قسمت می تواند محل اجماع حوزه اقتصاد و سیاست باشد و روابط عمومی نقش بسیار جدی در این زمینه دارد. در برند سازی، رویکرد تبلیغاتی آن چنان در کانون توجه قرار نمی گیرید بلکه از آن استفاده می شود.ما از یکسو در برندسازی آنچه را که می خواهیم، وعده می دهیم، مشخص و تعریف می کنیم و از سوی دیگر عمل می کنیم. اگر حرف با عمل ما یکی باشد، تصویر ما ایجاد می شود . یک برند بسیار خرسند می شود که از آن دعوت شود تا بتواند توانمندی خود را نشان دهد و به محک آزمایش گرفته شود. زیرا برند می داند که توانمند است. اگر یک برند در محل پرسمان قرار گیرد، قوی تر می شود و می تواند قدرت خود را به عرصه نمایش بگذارد. درنتیجه، کل مبحث برندینگ تجربی بر همین اساس قرار می گیرد که خود را در جایی قرار دهد که مخاطب و مشتری بتواند آن را مورد آزمایش قرار دهد. حوزه برند سازی و فضای مجازی در عنصر اتکاپذیری بی نهایت با یکدیگر شباهت دارند. یکی از موارد اصلی که افراد یک سایت را انتخاب می کنند، همان اتکاپذیری است. برندها و فضای مجازی یکی هستند و چنانچه اگر اتکاپذیری نباشد انگار که نیستند. از این لحاظ ،برندها و فضای مجازی گویی یکی هستند. در بخش بندی برند باید دید چه فرقی با رقیب خود داریم یا چه ارتباطی را با مخاطب برقرار کرده ایم؟ در نهایت اگر نتوانیم به این سؤلات پاسخ دهیم، نمی دانیم خود را چگونه مطرح کنیم و چگونه با تغییرات سریع محیط پیرامون خود هماهنگ و سازگار شویم.


در برندیگ، حضور در بازار در جنگ جدید نرم باید هویتی و ارزشی باشد. و پایبندی به این ارزش ها شکل دهند ارتباطی منسجم و یکپارچه است که باید در خدمت هویت سازی و ایجاد ارتباطی با مخاطب باشد و این چنین برندی با هویت ایجاد می گردد.به عبارت دیگر ما در برندینگ دانه در ذهن مخاطب می کاریم و خود را به او نزدیک می کنیم. درنتیجه نام ،خصوصیات، جو سازمانی، فرهنگ و همه چیز باید حول این هویت شکل بگیرد و اینگونه است که هویت سازمانی جلب می شود. البته برای حفظ هویت باید کیفیت و عملکرد داشت. در جمع بندی این مبحث خاطر نشان می نمایم که رفتار امروز ، رفتاری متقابل است. همان مقدار که شما می گویید، مخاطب هم می گوید به خصوص با حضور در شبکه های اجتماعی بیش از آنکه شما درباره خود بگویید، دیگران درباره ی شما می گویند. در نگاه برندسازی، واحد مطالعه تجربه است و تجربه مخاطب را کنترل می کند. برند سازی خدمت کردن است. برند اگر می خواهد برند باشد، باید در زندگی و دسترس مردم باشد و به آنها خدمت کند. برند مشکلات را پیدا و آنها را حل می کند. در آخر یادمان باشد که خلیج فارس یکی از برندهای همیشه سرفراز ایرانی است.
 

سخنرانی دکتر شفیعی در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روزنامه‌های محلی: هنوز ارزشمند، اما نیاز به حمایت دارند


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  رسانه‌های اجتماعی مغز ما را تخلیه می‌کنند و بر تصمیم‌گیری ما تأثیر می‌گذارند


  نتایج یک مطالعه: روابط‌عمومی تأثیر قابل توجهی بر رشد کسب‌وکار دارد


  رسانه سمی


  چرا بهره‌وری ما را مضطرب می‌کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد