Marta Dourado
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- من اخیرا در طول اجلاس بین المللی شبکه جهانی روابط عمومی به کشور لهستان رفته بودم. در این اجلاس آژانس های روابط عمومی از 40 کشور حضور داشتند.
به گزارش شارا، افراد زیادی مثل من در این اجلاس این سوال را در ذهن داشتند که با توجه به نزدیکی به بازی های جام جهانی برزیل، کار آماده سازی برای این رویداد به چه صورت انجام می شود؟
اینکه آیا استادیوم ها و فرودگاه ها در حال حاضر آماده هستند؟ و من به این سوال همانند هر شهروند معمولی دیگری پاسخ دادم. یکی از سوالاتی که من برای آن پاسخی نداشتم سوالی بود که از جانب برخی از افراد مطرح می شد و من پاسخی برای آن نداشتم. اینکه: «چرا مردم برزیل این کار را با کشور خودشان انجام می دهند؟»- من پاسخ دادم: «شما چه پاسخی برای این سوال دارید؟» یکی از حضار در پاسخ گفت: «من فکر می کنم میزبانی از یک رویداد مثل جام جهانی به یک کشور این فرصت را می دهد که تصویری مثبت از خودش برای مردم جهان ایجاد کند. اما این کاری نیست که برزیلی ها انجام می دهند. برزیلی ها از این فرصت برای افشاگری مشکلات داخلی کشورشان استفاده می کنند.»
تنها در این هنگام بود که من با جان و دل لمس کردم که چگونه شهرت یک کشور می تواند توسط یک رویداد به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد.
همچنان که می دانید من یک متخصص روابط عمومی هستم. از روی عادت من نمی توانم به روندی که منجر به چنین مساله ای شده است، فکر نکنم. ما متخصصان روابط عمومی، به ساخت و مدیریت روابط میان ذینفعان و موسسات کمک می کنیم. هدف ما ساخت درکی مثبت از سازمان ها است و سعی می کنیم که شهرتی مناسب را برای سازمان به ارمغان آوریم.
همچنان که پل هولمز در مقالات پیشین خود به آن اشاره کرد، این کاری است که ما انجام می دهیم. البته ما برای اجرای نقش خود از ابزارهای ارتباطاتی استفاده می کنیم. جهت استفاده ما از این ابزارها برای مدیریت روابط به منظور اعتمادسازی و اعتبارآفرینی است. تا چه اندازه بتوانیم اعتمادسازی و اعتبار آفرینی کنیم بسته به انسجامی دارد که میان رفتار سازمانی و سخنانی که می گوییم برقرار می کنیم.
وقتی موسسات، اعم از دولتی یا خصوصی، چیزی می گویند و رفتاری بر خلاف عادت انجام می دهند، درکی که ایجاد می کند منجر به عدم اعتماد و عدم اعتبار می شود و شهرت در این شرایط به بدی میل می کند. از دیگر سوی، هیچ چیز به اندازه حمایت کارکنان برای یک سازمان ثبات نمی آورد. زیرا آنها خودی هستند و ایده هایشان بسیار ارزشمندتر از سایرین می باشد.
این رفتار سازمانی است که شهرت آنها را تعریف می کند. تجربه با سازمان( بیشتر از آنچه فکر می کنید.)، برداشت های ذهنی و ادراکات قوی را ایجاد می کند. اینکه در گفتگو باز باشید، علایق و منافع مشروع اشخاص ثالث را تشخیص دهید، صادق و شفاف در خصوص اشتباهات خود توضیح دهید الگوهایی هستند که اعتماد و اعتبار آفرین هستند. این دلیلی است که روابط عمومی بیش از پیش به سمت بیان ارزش های سازمانی از طریق اعمال بیش از گفتار حرکت می کند.
کمپین تبلیغات رسمی که توسط دولت فدرال برزیل در روزهای گذشته انجام شد، هیچ تغییری در چهره ای که این روزها از جام جهانی برداشت می شود، ایجاد نخواهد کرد. در مقابل: این مساله در اذهان عمومی شکل گرفته است که «کشور فوتبال» نیاز به کمپین بازاریابی برای جام جهانی به عنوان یک رویداد خوب دارد.
آنطوری که برخی از مقامات دولتی در مورد این رویداد اظهار نظر کرده اند، هیچ ارزیابی از هیچ یک از حقایق پشت صحنه جام جهانی نمی توان ارایه داد. این مساله یادآوریک جمعیت ناراحت و معترض است
در مقابل حقیقت این است ما زمانی را که باید صرف موارد فوق صرف کنیم صرف مواردی می کنیم که در خدمات مرتبط مان کمبود داریم. و این مساله باعث ایجاد سوالات زیادی در ذهن خارجی خواهد شد که نخستین مقاله را خوانده است. متاسفانه در پوشش روزنامه نگاری بین المللی، این رویداد جهانی شده است.
اگر این درست باشد و تصویری که از درون نشان داده شده است، صحیح باشد، جنگ ارتباطات جام جهانی با شکست همراه شده است. به ویژه اگر برزیلی ها به عنوان سفیران و سخنرانان این مراسم عمومی انتخاب شوند و نقد خود را در این خصوص ارایه کنند. بر اساس نتایج نظر سنجی ایبوپ که در روزنامه اقتصادی والور اکونومیک منتشر شد، 42 درصد از برزیلی ها مخالف برگزاری جام جهانی در کشور خودشان هستند و این تعداد در ماه فوریه به 58 درصد رسیده است.
سهامداران داخلی شور و شوقی از مدیریت این نهاد بزرگ نشان نداده اند. این مطالعه موردی برای متخصصان انجام شده است که ناراحتی برزیلی ها را به همراه داشته است.
منبع: http://www.holmesreport.com/opinion-info/15075/A-PR-Plan-For-The-World-Cup.aspx
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|