شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی (شارا)- برخی کارهای خاص و تخصصی را بعضی افراد به خوبی انجام می دهند و کسانی نیز هستند که همان کارها را به شکل خلاقانه تر و موثرتری به انجام می رسانند.
در حوزه روابط عمومی هم وضع به همین گونه است. مدیر روابط عمومی باید قدرت مدیریت و راهبری داشته باشد تا در کارش موفق شود و تازه این ابتدای کار است. کار در روابط عمومی زمانی جواب می دهد که آمیخته با هنرمندی و ظرایف خاص خود باشد.
در دوره و زمانه ای که بیشتر وزارتخانه ها؛ نهادها، موسسات مالی و اقتصادی و سازمان های دولتی و خصوصی دارای واحد روابط عمومی هستند، تنها داشتن یک واحد با عنوان روابط عمومی و یا عناوین نزدیک به آن کفایت نمی کند.
چرا برخی سازمان ها و نهادهای روابط عمومی شاخص و تاثیرگذاری دارند و برخی نیز بود و نبودشان زیاد تغییری در سازمان خود و در بین مخاطبان ایجاد نمی کند. رمز این ماجرا کجاست؟ روابط عمومی های موفق در ارتباط با مخاطبان و راه ارتباط را با کدام کلید پنهان می گشایند که دیگران قادر به گشودن آن نیستند؟!
آیا این کلید و رمز واقعا دست نیافتنی است؟! به نظر می رسد، اگر ما در روابط عمومی محتوای خوبی را در همه زمینه ها ارائه کنیم و حرفی برای گفتن و کالایی برای مشتری داشته باشیم به این کلید دست خواهیم یافت. صد البته که باید این تولید محتوا هنرمندانه هم باشد. شاید کلید تولید محتوا در اختیار همه باشد. اصلا شاید بتوان این کلید را خریداری هم کرد. اما آنچه باز هم تاثیرگذار است همان استفاده هوشمندانه و هنرمندانه از این محتوا است.
البته علیرغم اینکه روابط عمومی حوزه ای پر مشغله و سختی است، درعین حال می تواند با مدیریت و برنامه ریزی به کاری اثربخش و لذت بخش تبدیل شود و اثربخش شدن آن هم در گرو ارائه محتوای خوب است.
یکی از اثرگذارترین امور در موفقیت روابط عمومی، ویژگی هایی است که باید مدیران و دست اندرکاران روابط عمومی از آن برخوردار باشند. این صفات و ویژگی ها که علاوه بر استنادات نظری، حاصل تجربیات دست اندرکاران روابط عمومی در حوزه های عملیاتی است، کمک خواهد کرد تا بیشترین کارآیی و تاثیر نصیب دست اندرکاران و مخاطبان روابط عمومی شود و آنان بتوانند بر اثر هم افزایی و با اتکا به تجارب و دانش خود محتوای مناسبی را تولید کنند.
بله روابط عمومی حرفه ای است که با هنر بسیار آمیخته است و باید این هنر و ذوق هنری به کار گرفته شود تا آنچه به مخاطب و مشتری ارائه می شود دارای محتوای مناسب و قابل دفاعی باشد.
تولید محتوا امری نیست که تنها از عهده مدیرروابط عمومی ساخته باشد، اما از آنجایی که نقش مدیر در هدایت و رهبری و تبدیل خدمت، کالا، متن و یا اثر به محتوای مفید و اثربخش بسیار حیاتی است در ادامه مطلب به 5 گامی که می تواند به تدوین و ارائه محتوای هنرمندانه! منجر شود اشاره می کنیم:
گام اول - مدیر روابط عمومی باید مهارت های لازم را در حوزه نگارش و تدوین متون مناسب داشته باشد و بتواند در صورت نیاز دست به قلم ببرد و بنویسد. کسی که نمی تواند بنویسد منتقد و صاحب نظر خوبی نخواهد بود.
گام دوم - مدیر روابط عمومی باید دارای حس مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی باشد. اگر مدیر احساس مسئولیت نداشته باشد در مقابل تولید محتواهای نامناسب و بی خاصیت موضع نخواهد گرفت و این مطلب آغاز انحراف در وطایف روابط عمومی است.
گام سوم- مدیر روابط عمومی باید از تکنیک ها و دانش نظری تبدیل متن به محتوای مناسب اگاه باشد، تا اگر محتوایی توسط همکارانش تهیه می شود بتواند در موردآن قضاوت کند و تنها از محتواهای مناسب و مفید دفاع نموده و آن را به عنوان متنی قابل استفاده منتشر کند.
گام چهارم - مدیر روابط عمومی باید متخلق به اخلاق باشد. توجه به اخلاق و ارایه محتوای مناسب در همه فعالیت های روابط عمومی یک اصل است. ارایه محتوا بدون رعایت اخلاق، خالی شدن روابط عمومی از معیارهای انسانی و ارزشی است و سقوط روابط عمومی را به دنبال خو.اهد داشت.
گام پنجم- مدیر روابط عمومی نماینده مردم درداخل سازمان و نماینده سازمان در بین مردم است او در تهیه محتوا باید در عین حال که به مصالح سازمانی خود توجه دارد باید به مسئولیت های اجتماعی خود نیز توجه داشته باشد و محتوایی را ارائه کند تا مصالح هر دو طرف را محقق کند.
فراموش نکنیم! ارایه محتوای خوب تنها با ایفای نقش واقعی و هنرمندانه مدیر و همه اعضای روابط عمومی یک سازمان مقدور است! |