شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- با رشد نمایش گفتگوهای آنلاین، هرکسی در منظر عموم می تواند برنامه ای استراتژیک داشته باشد که بر آن مبنا گفته ها و اعمال خود را برای محافظت و ترویج برند هویتی خودش تنظیم کند. رسانه های اجتماعی میزان قابل توجهی فضا برای گفتگو و اثرگذاری بر افکار عمومی در اختیار دارند.
این بسترها پاسخگویی فوری را برای به اشتراک گذاری با مخاطبان توده ای که قدرت ویرانگرشان حتی برای قوی ترین شهرت ها نیز خطرآفرین است، فراهم می کنند.
در این نوشتار چند چهره عمومی که اخیرا در اذهان عمومی مطرح شده اند، معرفی می شوند. آنها امروز مکالمات ما و تیترهای برجسته خبری شده اند و می خواهیم ببینیم که آیا فعالیت های آنها بر مبنای استراتژی های از پیش برنامه ریزی شده بوده است یا خیر:
ساخت «تی ورک»
مایلی سایرس در ویدئوی جایزه خودش در سال 2013 مخاطبان را در سراسر جهان شوک زده کرد. این شو که با نام VMA شناخته می شود در شب برگزاری جایزه بیش از 306 هزار و 100 توییت را در هر دقیقه به خود اختصاص داده است. این یکی از پر توییت ترین زمان ها در توییتر اعلام شده است. عملکرد پست تر از استاندارد یا معیار متداول او در آن شب بیانیه ای برای جهان بود و در عین حال تصویر جدیدی از وی به جهانیان نشان داد.
این استراتژی حساب شده برای سایرس به معنای تغییر شخصیت وی از یک دختر خوب نظیر هانا مونتانا بود، که به خوبی جواب داد. پس از این کار آمار فروش موسیقی وی در صدر موسیقی های جهان قرار گرفت. همچنین وی به تازگی توانسته است قرار دادی برای اجرای کنسرتش در یکی از بزرگترین سالن های کنسرت کانادا منعقد کند.
این چرخش نیازمند یک تعادل خوب است: چنانچه کمی تعلل کند وی با ضعف برندش مواجه می شود. اما رفتن وی بر روی سن – آن هم بدون برنامه استراتژیک- می توانست اثر معکوس داشته و خطراتی بیش از آثار خوبش بهمراه بیارود.
سایرس بر روی خط قدم زد و در نهایت بر روی سن رفت: برخی از مردم آن را درک نکردند، اما تعداد آنها بسیار کمتر از دوستارانش بودند. بسیاری از افراد که چهره جدید و سکسی وی را دیدند به شدت تحت تاثیر رفتار، زبان و شخصیت جدید وی قرار گرفتند. و این دقیقا همان چیزی بود که مایلی می خواست. تعهد راسخ او برای تغییر برندش، او را در معرض منتقدان قرار داد، و اگرچه مخاطبان هدف مسنترش را کمتر کرد اما جایگاهی برای وی در فرهنگ عامه گشود و افراد جدیدی را به او معطوف کرد.
غرق شدن کشتی شما
شهردار تورونتو راب فورد یکی از آن افرادی بود که دقیقا هرآنچه را که نباید برای حفظ نام تجاری انجام دهید، را انجام داد. او یک مثال بد برای حفظ برند است. انکار عمومی وی در خصوص استفاده از مواد مخدر و الکل، و پس از آن فیلم های مستندی که توسط جیمی کیمل به نمایش درآمد، به شدت شهرت وی را تحت تاثیر قرار داد.
در حالیکه استراتژی حضور در برنامه تلویزیونی وی برای بهبود شهرت بین المللی اش کار خوبی بود، و باعث شد که رای دهندگان کمی نظرشان را نسبت به وی تغییر دهند و اعتبار وی برای کسب رای بازگردد.
با یک استراتژی اشتباه، فورد کنترل خودش را بر برندش از دست داد و آن را توسط رسانه ها قربانی کرد. در مقابل معرفی دستاوردهای شهرداری، گفتگوی شهردار که در آن به نقایص شخصی اش اشاره شد، نقص ها و تصمیم گیری های بدش، هر کدام به تیتری منفی تبدیل شدند که باعث شد که مردم به طور فزاینده ای نسبت به او حساس و بدبین شوند. از دست دادن اعتماد عمومی و احترام به فورد باعث شد که عبارت «همه روابط عمومی ها روابط عمومی خوب هستند» بار دیگر کارکرد خود را نشان دهد.
آیا مردم واقعا ... می گیرند؟
رهبر حزب لیبرال جاستین ترودو نشان دهنده یک برند در مرحله توسعه است که به دنبال نقطه اتصال با مخاطب می باشد. پس از رسوایی وی در طول بازی های هاکی روسیه در المپیک و اعتراف وی به استفاده از ماری جوانا، رسانه ها این استراتژی را زیر سوال بردند.
آیا اعتراف به تجاوز در ملاء عام، می تواند سبب تجدید نظر مخاطبان جوان شود؟ با این وجود، همه اینها بستگی به صحبت های مردم درباره «لغزش یا استراتژی» دارد که مشخص می کند که آیا تصویر عمومی وی خدشه دار شده یا بهبود یافته است.
رفتار غیر منتظره ترودو همانند مایلی سارس به نفع او کار کرد، و برای وی در انتخابات ذهنیت مثبتی ایجاد کرد. اما اگر او دقت می کرد و از حد خود تجاوز نمی کرد، نمی توانست نظر نسل های قدیمی را که هنوز هم اکثریت آرا را در کانادا در اختیار دارند، به خود جلب کند.
تماس ثابت برای شفافیت به این معناست که مخاطب می تواند بزرگترین حامی شما باشد یا بدترین دشمنی را با شما نشان دهد. صداقت، اصالت و قوام نشانه های یک گفتگو است که در میان مردم طنین انداز می شود و برند مثبتی را ترویج می کند.
رسانه های اجتماعی همه اینها را به پیش می رانند، چه مثبت و چه منفی.
در ادامه یک گفتگوی استراتژیک بیشتر آگاهی از برندها صورت می گیرد. سایرس این کار را کرد. فورد شکست خورد. و برای ترودو باید دید این داستان به کجا ختم می شود.
منبع: http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/small-business/sb-marketing/advertising/cyrus-ford-trudeau-good-pr-or-bad-pr/article18045644/
منبع مرجع: http://www.shara.ir/view/10182/-روابط-عمومی-مایلی-سایرس؛-تخریب-و-ترمیم
|