بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی برموفقیت صنعت گردشگری
نویسندگان :
دکتر حسن دانایی،استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، گروه مدیریت، تربت جام ، ایران
دکتر حامد حق طلب،استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، گروه مدیریت، تربت جام ، ایران
زهرا اعلمی،دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام، گروه مدیریت، تربت جام ، ایران
Pajoohesh.gostar@yahoo.com
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر موفقیت صنعت گردشگری شهر مشهد می باشد. عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهر مشهد از طریق چهار فرضیه براساس چهار عامل آمیخته بازاریابی(4p) بررسی شده است. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و میدانی استفاده شده است.ابزار اندازه گیری در این مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت پنج گزینه ای است که شامل 20 سوال می باشد. نمونه آماری این تحقیق 384 نفر از گردشگرانی بودند که در شهریور ماه 1392 به شهر مشهد مراجعه نموده اند. داده های آماری گردآوری شده، در محیط بسته نرم افزاری SPSS و با استفاده ازآزمون تی تک نمونه ای و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته های تحقیق نشان می دهد که هر چهار عامل قیمت،محصول ،توزیع و ترفیع بر موفقیت صنعت گردشگری شهر مشهد تاثیرگذار هستند.
واژگان کلیدی: عوامل آمیخته بازاریابی ،قیمت،محصول،توزیع،ترفیع،صنعت گردشگری
مقدمه:
عوامل آمیخته بازاریابی گردشگری برگردان اصطلاح مارکتینک میکس فاکتور می باشد. ایده آمیخته بازاریابی برای اولین بار توسط بوردن بنیانگذار مدرسه بازرگانی هاروارد متداول گردید. طبق نظر او و همکارش مارتین مارشال آمیخته بازاریابی به این معنی می باشد که اگرمدیری قصد دارد آمیخته دقیق و بی عیبی از عناصر بازاریابی را تعیین کند، ابتدا می بایست نیروهای مشخص بازار و عناصر قطعی بازاریابی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. مک کارتی در سال ۱۹۶۰ برای اولین بار چهارعنصر اصلی آمیخته بازاریابی را تعریف نموده و به محصول، قیمت، مکان و پیشبرد، اشاره کرد.(ویکتور،1985) ساختار P ۴ ، متخصصان بازاریابی را توصیه می کند تا بر اساس کالا و خصوصیاتش تصمیم گیری کنند و تصمیم بگیرند که چطوری کالا و خدمات را ایجاد، قیمت گذاری و توزیع کنند وهمچنین چه روشی را برای تشویق کالا و خدماتشان بکار گیرند.اگر بازاریابان بخوبی نیازهای مشتریان را تشخیص دهند محصول خوبی تولید ، قیمت گذاری، توزیع و ترویج خواهند کرد. نتیجه آن محصولات جذاب و مشتریان خشنود خواهدبود.
بازاریابی در صنعت گردشگری یک روند مدیریتی(اداری) شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است به طوری که اساساً شرکت های مسافرتی و عرضه کنندگان را در رقابت با یکدیگر قرار داده است. از جمله عواملی که می تواند صنعت توریسم کشور را توسعه و بهبود بخشد، به کارگیری ابزارهای مؤثر بازاریابی می باشد. بازاریابی گردشگری برای شناخت بازارها، تقسیم بندی آنها ، تعیین بازارهای هدف و شناخت تاثیرعوامل آمیخته بازاریابی در موفقیت صنعت گردشگری یک نیاز ضروری است و از این رو در این تحقیق به بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر موفقیت صنعت گردشگری می پردازیم.