درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 08:14   

حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد

  حسن عمیدی به عنوان سرپرست دفتر رسانه وزارت صمت منصوب شد


ادامه ادامه مطلب یک

گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت

  گوگل دوباره پایان کوکی‌های شخص ثالث را در کروم به تعویق انداخت


ادامه ادامه مطلب دو

برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی

  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب سه

فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی

  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  دیپلماسی روابط‌عمومی
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  متا در حال قرار دادن ربات‌های چت در همه جاست تا شما به جایی نروید
  جوایز، مسئولیت اجتماعی شرکتی و جنجال به عنوان آهن‌ربای رسانه‌ای
  عکس ریش فتوشاپ شده مارک زاکربرگ در فضای مجازی وایرال شد
  فراتر از تبلیغات: بن‌بست پایداری در تبلیغات دیجیتال
  روابط‌عمومی و ارتباطات در روز زمین 2024: مسئولیت‌ها، کارکردها و نقش‌ها
  پیش‌بینی 2024: هفت روند روابط‌عمومی که امسال اهمیت خواهند داشت
  فراخوان دومین اجلاس ملی مدیران روابط‌عمومی
  برنامه‌های انجمن متخصصان روابط‌عمومی به مناسبت روز روابط‌عمومی
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 11237صفحه نخست » روابط عمومی ورزشسه شنبه، 13 خرداد 1393 - 05:51
سایت اقتصادی «گلدمن ساکس» بررسی کرد
تاثیر مثبت جام جهانی بر بازارهای سهام
تردیدی نیست که جام‌جهانی توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند و همراه با آن شور و شوق فراوانی به وجود می‌آید. اما آیا این مساله تاثیری بر بازارهای سهام دارد؟
  

تاثیر مثبت جام جهانی بر بازارهای سهام

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)-  تردیدی نیست که جام‌جهانی توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند و همراه با آن شور و شوق فراوانی به وجود می‌آید. اما آیا این مساله تاثیری بر بازارهای سهام دارد؟


 به نظر ما جام‌جهانی بر بازارهای سهام دست‌کم برای یک دوره کوتاه تاثیرگذار است. با توجه به بررسی‌های تاریخی، یک الگوی مشخص از عملکرد بهتر از انتظار قهرمان جام‌جهانی در هفته‌های پس از فینال وجود دارد. به طور متوسط، کشور قهرمان در ماه نخست پس از فینال تا 5/3 درصد بهتر از بازار جهانی عمل می‌کند. البته این عملکرد بهتر از انتظار به طور قابل توجهی پس از سه ماه ازمیان می‌رود. به طوری که کشور قهرمان تمایلی برای ادامه دادن این برتری ندارد و به طور متوسط بازار سهام آن طی سال پس از فینال حدود 4 درصد ضعیف‌تر از بازار جهانی عمل می‌کند


الگوی عملکرد بهتر از انتظار پس از قهرمانی در جام‌جهانی در طول زمان نسبتا ثابت بوده است. از سال 1974، همه قهرمانان(آنهایی که آمار بازار سهام‌شان موجود است) در ماه پس از فینال عملکرد بهتر از انتظاری داشته‌اند. تنها استثنای این مساله قهرمانی برزیل در جام‌جهانی 2002 است. اما در این مورد خاص مسائل اقتصاد کلان(رکود عمیق و بحران ارزش پول) تاثیر قهرمانی در زمین فوتبال را تحت‌الشعاع قرار داد. بحران اقتصادی باعث شد بازار سهام برزیل در اولین ماه پس از فینال نسبت به شاخص جهانی 19 درصد سقوط کند. اما این مساله به این معنی نیست که برزیل از تاثیر مثبت قهرمانی بر بازارسهام بی‌بهره بوده است. بازارسهام این کشور یک ماه پس از قهرمانی در جام جانی 1994 به میزان 21 درصد از شاخص جهانی ام‌اس‌سی‌آی پیشی گرفت و این پیشتازی ادامه یافت به طوری که طی سه ماه بازار سهام این کشور 38 درصد رشد کرد. این در شرایطی است که طی یک سال منتهی به جام‌جهانی 1994 بازارسهام برزیل 39 درصد رشد کرده بود. بنابراین در غیاب بحران اقتصادی، کشور قهرمان دست‌کم برای یک دوره کوتاه از موفقیت در بازار سهام بهره‌مند می‌شود


اما وضعیت نایب قهرمان چگونه است؟ البته طرفداران همیشه از باخت در آخرین مرحله ناامید می‌شوند و جالب اینجا است که بازار سهام نیز همین‌گونه عمل می‌کند. در مقایسه با رشدی که قهرمانان پس از جام‌جهانی از آن بهره‌مند می‌شود، به نظر می‌رسد نایب قهرمانان غم و اندوه پس از فینال را تجربه می‌کنند. متوسط عملکرد نسبتا بهتر از انتظار نایب قهرمانان طی ماه اول 0/2 درصد است. اما استثنای این مورد آرژانتین در سال 1990 است که در ماه پس از فینال بازار سهام این کشور با رشد 33 درصدی رو به رو شد. به جز این مورد، از میان 9 نایب قهرمان، بازار سهام 7 نایب قهرمان طی ماه اول پس از فینال به طور متوسط 4/1 درصد کاهش یافته است و این عملکرد ضعیف در اینجا متوقف نشده است. اکثر نایب قهرمانان جام‌جهانی شاهد تداوم عملکرد ضعیف بازارهای سهام‌شان بوده‌اند به طوری که طی سه ماه نخست پس از فینال بازار سهام آنها به طور متوسط با کاهش 6/5 درصدی رو به رو شده است


تاثیر جام‌جهانی بر بازار سهام میزبان چگونه است؟ همچون قهرمان، جام‌جهانی بر بازارسهام کشور میزبان نیز تاثیر مثبتی می‌‌گذارد که تا چند هفته باقی می‌ماند. در همه موارد، کشور میزبان از عملکرد بهتر از انتظار بازارسهامش در ماه پس از جام‌جهانی بهره‌مند شده است. متوسط رشد بازارسهام کشورهای میزبان 7/2  درصد است، اما این روند به سرعت ازمیان می‌رود. درصورتی که کشور میزبان، قهرمان جام‌جهانی نیز شود، بازارسهام آن کشور به مدت یک ماه عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت، اما الگوی ثابتی برای تداوم این عملکرد وجود ندارد


یک نمونه اخیر عملکرد خوب بازارسهام پس از جام‌جهانی، اسپانیا است که در حدود 6 درصد بیش از شاخص جهانی رشد کرد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۳۲۱۴

 

 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  سه درس روابط‌عمومی از مدیریت بحران


  چگونه رسانه‌ها و روابط‌عمومی می‌توانند در شرایط جنگی به پیروزی کمک کنند؟


  بهترین راه برای تحقق رویاهای‌تان این است که از خواب بیدار شوید


  گیمیفیکیشن در روابط‌عمومی


  راهنمای کوتاه بحران


  6 مشکل پیش روی روابط‌عمومی در جهان معاصر


  دیپلماسی روابط‌عمومی


  نقش روابط‌عمومی‌‌ دیجیتال در برند سازی


  4 رفتار کمتر شناخته شده رهبری برای تسلط بر موفقیت


  نحوه استفاده از گردشگری در روابط‌عمومی


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد