حامد جمالی؛ بنیان گذار شبکه تبلیغات ایران (شَتا) و مدیرعامل کانون تبلیغاتی آسا نگار
نقش موثر تبلیغات در حوزه روابط عمومی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روابط عمومی، هنر ارتباط برقرار کردن با مخاطب و مشتری است و تبلیغات، توانایی تاثیرگذاری روی مخاطب برای خرید یا استفاده از خدماتی خاص می باشد.
به طور کلی، دو نگرش عمده در زمینة ارتباط روابط عمومیها و رسانههای تبلیغاتی وجود دارد. یک نگرش، این دو را کاملاً در مقابل یکدیگر دانسته و هر یک را مالک سرزمینی متفاوت و البته متخاصم نسبت به هم می داند؛ اما نگرشی دیگر این دو را مکمل یکدیگر دانسته و تاکید می کند که هر دو بازوان یک سازمان برای ارایه خدمات بهتر و البته داشتن مشتریان بیشتر هستند. یکی از حوزههای مهم و موثر فعالیت روابط عمومی، زمینه اطلاعرسانی صحیح و اصولی از طریق وسایل ارتباط جمعی است. با توجه به اینکه این دو نهاد، از کدام زاویه با یکدیگر تعامل داشته باشند، هر دو شکل موجود اعم از صمیمانه و یا خصمانه امکانپذیر است.
* * *
یکی از مهم ترین سرفصل های روابط عمومی ارتباط با رسانه های تبلیغاتی است. انتخاب بهترین روش برای انتقال پیام به مخاطب، هنر روابط عمومی است. این توانایی با برخورداری از دانش شناخت رسانه ها، کارکرد آن ها و شناخت مخاطبان امکان پذیر است. روابط عمومی پس از شناخت دقیق مخاطب به ارزیابی نیازهای آنان پرداخته و براساس نیاز مخاطبان اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده را در اختیار آنان قرار می دهد. عدم استفاده درست از ابزار رسانه ها و عدم شناخت صحیح از نیاز مخاطبان موجب شکست روابط عمومی در اهداف خود خواهد شد. بر این اساس نیاز روابط عمومی به رسانه ها و مجموعه های مشاور رسانه ها نمایان می گردد.
روابط عمومی به عنوان نقش آغازین در یک سازمان در موارد زیادی به حمایت از بازاریابی سازمان برمی خیزد که عبارتند از: بهبود آگاهی، هدایت فروش و ایجاد انگیزه در عوامل توزیع و خرده فروش ها و سهامداران، معرفی کالا و خدمات، ایجاد وفاداری به نام و نشان و ... . بنابراین ارتباط بین روابط عمومی و تبلیغات بسیار مهم می باشد .روابط عمومی و تبلیغات هر دو در پیشرفت هدف و برنامه بازاریابی سهم دارند و باید به ارایه نظرات خود به طور جداگانه بپردازند و برنامه های کلی و جامع را برای فعالیت های خود پیش بینی و ارایه کنند. در حقیقت، تبلیغات ابزاری است که روابط عمومی ها از آن بهره می گیرند و برای استفاده و بهره مندی از آن باید این ابزار را بشناسند و طریقه استفاده آن را بدانند. روابط عمومی بدون مساعدت و همکاری وسایل ارتباط جمعی نمیتواند اهداف خود را بهویژه در زمینه اجرای برنامهها و تبلیغاتِ فراگیرِ جذاب و تاثیرگذار تامین کند. هم چنین بدون استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای رسانهها، روابط عمومی نمیتواند به اهداف خود دست یابد و برای توفیق خود، سخت محتاج داشتن ارتباطی اصولی با رسانهها است.
* * *
رسانه های تبلیغاتی با همه سوابقی که در کشور ما دارد هنوز هم جوان و هم غیر علمی هستند. فرد فعال در عرصه تبلیغات با بهرهگیری از علوم مختلف از جمله روانشناسی، جامعهشناسی و نیز شناخت فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان، میتواند در عرصه رقابتها، بهترین و کارآمدترین شیوهها را به کار گیرد. با تمام توجهی که دنیای پیشرفته به این امر نشان میدهد و درصد بالایی از هزینهها را به امر تبلیغات اختصاص میدهد، در کشور ما با وجود نیاز حیاتی به توسعه اقتصادی، این امر ناشناخته و مورد بی مهری قرار گرفته است.
رسانه های گوناگونی در ایران وجود دارد که می تواند در خدمت روابط عمومی برندها و سازمان های غیرخصوصی باشد. عدم شناخت درست از این رسانه ها و پیش داوری نسبت به تمام شرکت های مشاور تبلیغاتی منجر به بی اعتمادی روابط عمومی ها و عدم استفاده درست از ابزار و رسانه های موجود در کشور گردیده است. در صورتی که بسیاری از صاحبین کالا و خدمات از مزایای اقتصادی این رسانه ها استفاده می نمایند روابط عمومی سازمان ها نسبت به آن ها بی توجه بوده اند. در صورتی که می دانیم هدف از ایجاد روابط عمومی تعامل دو طرفه بین سازمان و مخاطبان آن ها می باشد.
یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین رسانه های تبلیغاتی کشور برای انتقال پیام های تبلیغاتی و اطلاع رسانی های فرهنگی، فضای مترو (پرتردد ترین مکان ایران) می باشد. مترو در کشورهای توسعه یافته یکی از مهم ترین مکان ها برای اطلاع رسانی، تبلیغات و انتقال پیام است. تردد جمعیت روزانه 3 میلیون و 500 هزار نفری و تنوع جمعیتی (از نظر تحصیلی، اجتماعی و اقتصادی)، دلیلی بر ظرفیت بالای این رسانه جهت پیشبرد اهداف هر سازمانی است.
این مجموعه به عنوان مجری پذیرش و اجرای پیام های تبلیغاتی و اطلاع رسانی مترو، با توجه به رسالت فکری خود همواره در خدمت روابط عمومی سازمان های دولتی و خصوصی بوده است که هر یک نسبت به اهداف حوزه روابط عمومی خود در این رسانه نقش آفرین بوده و توانسته اند اثربخشی مناسبی را کسب نمایند.
|