شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- این پژوهشگر ارتباطات درباره این مقاله گفت: دنیای روابطعمومی در چند سال اخیر به واسطه اینترنت بهطور چشمگیری تغییر کرده است. پیش از این اطلاعرسانی و اطلاعیابی در روابطعمومی اهمیت ویژهای داشت اما امروزه کارکرد اجتماعی در روابطعمومیها بیشتر مورد توجه واقع شده است.
وی افزود: اجتماعی شدن، موضوعی است که روابطعمومیهای مدرن در پی تحقق آن هستند که مخاطبان به راحتی بتوانند به راحتی به همان شکل و ترتیب و کیفیت در اجتماع سنتی، ارتباطات شبکهای را در فضای مجازی به وجود آورند. بر این اساس است که رویکرد جدیدی با عنوان «روابطعمومی اجتماعی» جایگزین مفاهیم قبلی و در شکل روابطعمومی مدرن ظاهر شده است.
این پژوهشگر روابطعمومی و رسانههای نوین با بیان اینکه در این میان رسانههای اجتماعی فضای بیواسطهای را برای برقراری ارتباط با مشتریان فراهم کردهاند و روابطعمومیها برای جمعآوری نظرها و پایش افکار عمومی قدرت عمل بیشتری پیدا کردهاند، گفت: جلب مشارکت مخاطب، محوریت اصلی در موضوع روابطعمومی اجتماعی را دارد. بنابراین لازم است سازمان به صورت سازمانیافته نسبت به جمعآوری نظرات، تحلیل نظرها و بهکارگیری در حل مشکلات به منظور جلب اعتماد و افزایش اعتبار سازمان تلاش کند. در روابطعمومی اجتماعی، شیوه ارتباط و مدیریت افکارعمومی فراتر از ضریب هوشی و هوش هیجانی است و سخن از هوش اجتماعی (SQ) مطرح میشود. هوش اجتماعی یکی از رویکردهای نوین به منظور برقراری ارتباط مؤثر و تعامل مناسب با مخاطبان است.
عضو هیأتمدیره انجمن متخصصان روابطعمومی در پایان گفت: در این مقاله با اشاره به تعاریف جدید روابطعمومی، ویژگیهای روابطعمومی مدرن مورد بررسی قرار میگیرد. براساس یافتههای محقق، ظهور روابطعمومی اجتماعی موجب شده است تا کارکرد روابطعمومی در سازمانها بیشتر از یک تاکتیک و ابزار باشد و امروزه به عنوان یک طرز تفکر تلقی میشود.
منبع: پول پرس
|