درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    پایگاه امکانات  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 17:38   

ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX

  ساخت قدرتمندترین مدل هوش مصنوعی منبع باز جهان: DBRX


ادامه ادامه مطلب یک

4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند

  4.5 میلیون برابر اینترنت سریعتر؟ دانشگاه استون این امکان را فراهم می‌کند


ادامه ادامه مطلب دو

ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد

  ان بی سی پس از واکنش‌های شدید، استخدام رونا مک‌دانیل را لغو کرد


ادامه ادامه مطلب سه

انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد

  انویدیا در مرکز جهان هوش مصنوعی قرار دارد


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق
  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن
  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید
  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما
  چند نکته مهم در پرامپت‌نویسی
  کمپین‌های داده
  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر
  اولین مدل زبان بزرگ هوش مصنوعی «منصفانه آموزش دیده» اینجاست
  جستجوی عمیق بینگ به طور رسمی برای همه کاربران فعال شد
  هوش مصنوعی گوگل می‌تواند چندین کتاب را جذب کند. با این همه داده چه خواهد کرد؟
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10614صفحه نخست » روابط عمومی ایرانیپنجشنبه، 25 اردیبهشت 1393 - 13:18
روابط عمومی مجیزگو، بی ثمر و مرده
شبیر دایمی کارشناس ارشد روابط عمومی - روابط عمومی در کشور ما، بر خلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، یک حرفه مدیریتی و فکری نیست، بلکه یک کارِ سختِ خدماتی و تدارکاتی– تشریفاتی است واین خدمات و تدارکات و تشریفات، گاهی در حد نصب بنرها و پرچم ها و بستن چراغ وآویز و... (متـاسـفانه) تنزل پیدا می کند!!!!
  

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- امروزه و در عصر حاضر، اگرچه نگوییم اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر، ارتباطات است، اما به جرات می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر ارتباطات و روابط عمومی می باشد.


روابط عمومی هنر و علم و دانش و فنی است که آنطور که باید و شاید ابعاد و زوایای ان مورد توجه قرار نگرفته است. اصطلاح روابـط عمومی به مفهوم کنونی نخستین بـار در سال1897 در یـک مؤسسه راه آهن آمریکا مطرح شد و فعالیت آن بـه شکل کنونی اززمانی آغاز شد که مؤسسه های اقتصادی ودولت ها افکارعمومی رادرسرنوشـت خود مؤثردانسته ودریافتند که فقط ازطریق روابط عمومی است که می توان اذهان عمومی را مجذوب کرده و به فعالیت خود رونق بخشند.


شیوه نـوین روابط عمومی در ایـران با ملی شدن صنعت نفت هـمزمان است، سپـس وزارتخــانه ها و سازمان های زیادی به منظور نشر اخـبار و ارائه عملـکرد انجـام شده و ارتباط مردمـی و تسلط برافکار عمومی و ایجاد ارتباط با رسانه های همگانی نیاز خود را در این زمینه احساس کرده و روابط عمومی را به شکل نخستین آن آغاز کردند تا جایی که اکنون درکشور ما هم به حرفه روابط عمومی همچون یک حرفه حساس، مهم، پر مسئولیت و تعیین کننده نگریسته می شود.


مهمترین اهداف حوزه روابط عمومی عبارت است از معرفی صریح و دقیق سازمان به مخاطبان، انعکاس و اطلاع رسانی فعالیت ها، اقدامات و خدمات و دستاوردهای به منظور تقویت اعتماد مردم به سازمان ها، اطلاع رسانی مناسب و مستمر و جلب اعتماد رسانه ها و برقراری ارتباط بهینه با آنها، ساده سازی روند و نحوه اطلاع رسانی به مخاطبان و تسهیل دسترسی انان به اطلاعات و تنوع و تعدد اخبار، حفظ تعلق و پیوستگی و مشارکت مخاطبان در ثبت و ضبط اطلاعات و اطلاع رسانی صحیح ، هماهنگی و ارتباط بیشتر و مستمر مسوولین و کارکنان برای بستر سازی مناسب و پاسخ گویی به مسائل و مشکلات، استفاده از فن آوری های نوین برای افزایش دسترسی و ارائه خدمات به مخاطبین، تامین نیازهای اطلاعاتی و شناختی و حذف جریان یک سویه و عمودی ارتباطات و حرکت به سمت ارتباط دوسویه کردن می‌باشد.


مطابق تصویب نامه مورخ 27/4/86 هیات محترم وزیران اهم فعالیت های روابط عمومی در آیین نامه نحوه فعالیت، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی شامل اجرای سیاست های اطلاع رسانی، همکاری با رسانه های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردها رویدادها و اتفاقات، پاسخ گویی به ابهام ها و اطلاع رسانی مناسب، تهیه و اجرای طرح های تبلیغاتی، اجرای مناسب مراسم و مناسبتها، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسوولان از طریق برگزاری جلسات داخلی، نظارت بر نشریات و انتشارات، مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک و افکارسنجی برون و درون سازمانی می باشد.


در دنیای امروز که روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه ها و پیشبرد اهداف سازمان ها تلقی می گردند، تمامی فعالان جامعه در بخش های مختلف فرهنگی، سیاسی، آموزشی، اقتصادی و .... جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را در طراحی روش های معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهد، روابط عمومی علاوه بر انتقال و انعکاس اخبار باید از حالت انفعالی به دور باشد و با فعالیت اثربخش خویش زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را ارتقاء داده و با پویایی و تحرک خاصی تحلیلگر مسائل مختلف باشد نکته مهم این که روابط عمومی نقش های گوناگونی را در جایگاه های متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا می‌کند، اما دو نقش قابل تفکیک آن در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی از میان سایر نقش ها نمایان تر و مهمتر است.


صاحب نظران حوزه روابط عمومی معتقدند با تحولاتی که در جوامع کنونی به وجود آمده، مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی فهیم تر و انتخاب گرتر از آن هستند که بخواهیم یا بتوانیم با الگوهای قدیمی ارتباطی با آن ها ارتباط برقرار کنیم و دیگر روش های سنتی اطلاع رسانی، پاسخ گوی خواسته های روز افزون جوامع پیچیده امروزی نیست، چرا که مردم حق خود می دانند تا در تعیین سرنوشت خود و مشارکت در اداره امور جامعه سهیم باشند و در این راه سخت تشنه دانستن، تحلیل کردن و پردازش اطلاعات و اخبارند.


در ایران نگرش به روابط عمومی اکثرا تبلیغاتی است به طوری که این امر باعث شده که در بسیاری از سازمان ها بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود که این امر موجب دورشدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دو سویه بپردازد. به خاطر همین است که مدیر روابط عمومی بودن در ایران کار سختی است! سخت از آن جهت که یک مدیر روابط عمومی در ایران، با تمام مسئولیت هایی که به وی محول می شود، اختیار تام برای برنامه ریزی، نوآوری و اجرای وظایف اش ندارد و این حرفه– مدیر روابط عمومی بودن- وقتی سخت تر می شودکه مدیران ارشد و مسئولین سازمان های دولتی وخصوصی، اطلاع وآگاهی چندانی از وظایف، دیدگاه ها و رویکردهای حرفه روابط عمومی ندارند واین تازه آغاز ماجراســت..!


روابط عمومی در کشور ما، بر خلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، یک حرفه مدیریتی و فکری نیست، بلکه یک کارِ سختِ خدماتی و تدارکاتی– تشریفاتی است واین خدمات و تدارکات و تشریفات، گاهی در حد نصب بنرها و پرچم ها و بستن چراغ وآویز و... (متـاسـفانه) تنزل پیدا می کند!!!!


متاسفانه دیدگاه غلط برخی مدیران سازمان ها نیز منجر به ایجاد نگرش های غلط در مورد روابط عمومی ها شده است. این مدیران در تبعیت از مشاوران مرئی و نامرئی خود خواهان یک روابط عمومی رئیس محور هستند. از دید اینان روابط عمومی ، باید بسان بلندگوی سازمان و بالابر مدیر عمل کرده و تمام اتفاقات و رویدادهای ریز و درشت سازمان از قول و زبان و فعل و عمل مدیر بیان شده به طوری که حتی در کوچکترین خبر ارسالی این گونه سازمان ها به رسانه ها باید چندین نقل قول مستقیم و غیر مستقیم از مدیر وجود داشته باشد ، این قبیل مسؤولان اطلاع رسانی و دانستن را حق مردم نمی دانندوآنچه برای آنان مهم است؛ عکس خودشان دراخبار، بروشورها، بولتن ها، رنگین نامه ها و هزاران جای دیگراست. این قیبل مدیران که معمولا وامدار این و آن برای رسیدن به میز ریاست هستند، در کنار خود یک روابط عمومی مجیزگو و بی ثمر و مرده می خواهد تا با دادن نقشی تشریفاتی به روابط عمومی، به آنی که خودشان می خواهند برسد و در این حالت است که روابط عمومی به دنبال اجرای انواع شوهای تبلیغاتی با حضور رئیس همه فن حریف سازمان است. این‌گونه مدیران غافل هستند که یک روابط عمومی توانمند نشانه مدیریت کارآمد و پرقدرت آن سازمان است چرا که روابط عمومی جدا از مدیریت نیست و هر مدیری سزاوار روابط عمومی است که دارد و هر قدر به این واحد بها بدهد، نتیجه‌اش را هم می‌بیند و هر قدر منزلت آن را پایین فرض کند باز اولین ضربه بازگشتی به خود سازمان می‌رسد.


در یک بررسی اجمالی در مورد نقاط قوت حوزه روابط عمومی می توان به وجود عزم و اراده قوی مدیران روابط عمومی در جهت توسعه اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت که اگر این مدیران بتوانند از فرصت هایی نظیر توسعه رسانه های جمعی و پیشرفت روز افزون فن اوریهای ارتباطی استفاده کنند می توانند از تهدیدهای این حوزه نظیر اختصاص بودجه ناکافی به روابط عمومی و بالطبع آن در ضعف در امکانات و تجهیزات روابط عمومی، نامناسب بودن چارت سازمانی روابط عمومی ، ضعف انگیزه کاری در برخی از کارکنان، ضعف گزارش دهی و گزارش گیری و بالطبع آن اطلاع رسانی ضعیف و ضعف در مستندسازی فعالیت ها جان سالم به در ببرند.


با عنایت به این مطلب که چهره هر سازمان را در روابط عمومی ان می توان دید و با توجه به این مطلب که فعالیت های روابط عمومی بر تمامی فعالیت های سازمان تاثیر گذار است، شرط توفیق روابط عمومی ان است که به عنوان یک عمل مدیریتی مد نظر قرار گرفته و از سوی مدیران رده بالای سازمان پذیرفته و حمایت شود. روابط عمومی با اجرای نظام پیشنهادها، برگزاری تریبون آزاد، اجرای مراسم مناسبتی، راهنمایی صحیح ارباب رجوع ، مشارکت در غم و شادی کارکنان، سنجش افکار و نظرسنجی و نصب صندوق انتقادها و پیشنهادها می تواند زبان کارکنان و سخنگوی انان بوده و ما به ازای ان خواست های مدیران سازمان را به کارکنان منتقل نماید. مطلب مهم ان که روابط عمومی باید مشروعیت خود را در اعتماد به مردم بداند نه در خوشایند مدیران.


بدانیم و ایمان بیاوریم که؛ یک مدیر روابط عمومیِ خوب و با وجدان، باید فعال و خلاق باشد. باید فکرش آزاد باشد. باید از پشت میز نشینیِ کارمند گونه بیزار باشد و باید آزادی عمل، فکر و بیان داشته باشد و باید بتواند آزادانه، عملکرد دستگاه مطبوعش را نقد نماید. از ضعف ها و کمبودها و نارضایتی هایی که مطلع می شود که هیچ گاه به گوش مدیران نمی رسد بگوید . نقاط ضعف و قوت سازمان را بشناسد و برای از بین بردن نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت، اندیشه کند و طرح های اجرایی ارائه دهد. باید بتواند روی تمام بخش های سازمان شناخت داشته باشد و نه اینکه به دستور مدیران، به عنوان عکاس و خبرنویس(!) در جلسات، حضوری صوری و بی تاثیر داشته باشد. مدیر روابط عمومی باید حق رای و اظهار نظر داشته باشد. باید بتواند بدون ترس از جابجا شدنِ ناخواسته(!) و ناشی از نقدِ عملکردِ سازمان، حرف بزند و ضعف های اجرایی و مدیریتی را بازگو نماید.


به نظر اینجانب روابط عمومی ها با دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیرمسئولانه واحدها و افراد، خروج روابط عمومی از موضع انفعالی به موضع فعال، سازماندهی خبری سازمان و تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی، همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها تدوین و تنظیم برنامه مدون و سالیانه برای فعالیت های روابط عمومی ها، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به طور مستمر برای کارکنان روابط عمومی ها، حذف کارهای زاید و موازی از وظایف روابط عمومی ها و تخصصی شدن وظایف روابط عمومی ها ، بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، سازماندهی خبری (تلاش برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به موقع با روش ها و ابزارهای ارتباطی) تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی ها، به کارگیری گسترده فناوری اطلاعات و بستر سازی برای جریان سریع اطلاعات در بهبود فعالیت ها و فرایندهای سازمان ها ، تهیه و تدوین برنامه و بودجه سالانه برای روابط عمومی ، راه اندازی شورای مشورتی ارتباط با رسانه ها، ایجاد مسیرهای نوین ارتباطی بین سازمان و مخاطبان، بستر سازی مناسب جهت نیل به سمت روابط عمومی الکترونیک، حضور در کادر رهبری (جلسات هیات رییسه) و اجرایی شدن آیین نامه اجرایی وظایف و اختیارات روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی که در اردیبهشت 86 از سوی هیات دولت صادر شد ، فعال شدن شورای هماهنگی روابط عمومی استان ها می توانند در راه ارتقا جایگاه و پیشرفت و بهبود روابط عمومی ها گام بردارند.


در آخر گریزی هم بزنیم به وضعیت و جایگاه روابط عمومی ها در استان گلستان و متاسفانه باید بگوییم که تاکنون تحقیق مدونی در این خصوص صورت نگرفته و به همین دلیل اطلاعات مشخصی در این زمینه وجود ندارد، ولی آنچه که با یک بررسی اجمالی به دست می اید این است که تحصیل کردگان رشته روابط عمومی در استان که شاغل در پست روابط عمومی نیز می باشند به تعداد انگشتان دست نیز نمی رسد که این موضوع نیز جای تاسف بسیار دارد و امید است با ورود فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی به عرصه فعالیت این نقیصه نیز برطرف شود.



 

 

 

   
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظرات کاربران: 2 نظر (فعال: 2 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
پیرانی
| 1393/2/30 - 03:12 |     0     0     |
سلام دوست گرامی
مقاله شما راخواندم ومطالب عنوان شده دقیقا درد دل همه دست اندرکاران این حرفه می باشدواین بیشتر برمی گردد به عدم آگاهی واطلاع از این حرفه توسط مدیران .

s
| 1393/2/30 - 08:02 |     0     0     |
بسیار عالی و صحیح و بجا فرمودید .


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روابط‌عمومی سنتی را فراموش کنید


  چرا هیچ کس دیگر نمی‌خواهد مدیر میانی باشد


  به دنبال تغییر نام تجاری هستید؟


  چند نکته کلیدی برای تغییر نام تجاری موفق


  فراتر از میدان نبرد: بازاندیشی پویایی روزنامه‌نگار- روابط‌عمومی در رسانه‌های مدرن


  6 استراتژی دگرگون کننده برای آزادسازی پتانسیل رهبری شما


  چگونه از بحران هویت در میانه شغلی جلوگیری کنیم


  چگونه روابط‌عمومی می‌تواند به توسعه هویت در جامعه داخلی کمک کند؟


  روابط‌عمومی برای استارت‌آپ‌ها


  تاثیر ادراک بر تصمیم‌گیری در شرایط پرخطر


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: معرفی کتاب «هوش مصنوعی روابط‌عمومی در عمل» منتشر شد