درباره شارا | تماس | جستجوی پیشرفته | پیوندها | موبایل | RSS
 خانه    تازه ها    پایگاه اخبار    پایگاه اندیشه    پایگاه کتاب    پایگاه اطلاعات    پایگاه بین الملل    پایگاه چندرسانه ای    یایگاه امکانات  
دوشنبه، 27 دی 1395 - 19:27   

یک پیش بینی عجیب و غریب/ اینترنت در جهان به مدت 24 ساعت قطع خواهد شد

  یک پیش بینی عجیب و غریب/ اینترنت در جهان به مدت 24 ساعت قطع خواهد شد


ادامه ادامه مطلب یک

با تصویب مجلس، بودجه صدا و سیما دو برابر شد

  با تصویب مجلس، بودجه صدا و سیما دو برابر شد


ادامه ادامه مطلب دو

استاد حوزه و دانشگاه: روابط عمومی موفق باید به روز و مخاطب محور باشد

  استاد حوزه و دانشگاه: روابط عمومی موفق باید به روز و مخاطب محور باشد


ادامه ادامه مطلب سه

تبلیغ متفاوت فروشگاه اینترنتی در ایران با به چالش کشیدن ضمیر ناخودآگاه

  تبلیغ متفاوت فروشگاه اینترنتی در ایران با به چالش کشیدن ضمیر ناخودآگاه


ادامه ادامه مطلب چهار

   آخرین مطالب روابط عمومی  
  روابط عمومی ها در اطلاع رسانی خدمات دولت به مردم اهتمام داشته باشند
  مشارکت فعال روابط عمومی ها در برگزاری برنامه های دهه مبارک فجر
  کتاب نبرد من هیتلر، پرفروش ترین کتاب در آلمان
  معاون استاندار سیستان و بلوچستان: رسانه مهمترین ظرفیت برای روابط عمومی دستگاههای اجرایی است
  نشست شورای هماهنگی و سیاست گذاری روابط عمومی های دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی
  نشست شورای هماهنگی و سیاست گذاری روابط عمومی های دستگاه های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی
  جایگاه خلاقیت در خبر
  انتصاب مدیر روابط عمومی انجمن دارندگان نشان استاندارد
  برگزاری سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه
  آشنایی با نیویورک تایمز
ادامه آخرین مطالب روابط عمومی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 10003صفحه نخست » آخرین رویدادهای روابط عمومیدوشنبه، 25 فروردین 1393 - 06:45
نقش روابط عمومی در مسئولیت‌اجتماعی سازمانی
دکتر حسین امامی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی - «توسعه»؛ واژه‌ای است که برای همه کشورها، دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها با اهمیت و جدی است. در درون این توسعه، بیش از هر عبارت دیگر، در رسانه‌ها و اطراف‌مان، واژه‌های توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی را می‌شنویم.
  

 نقش روابط عمومی در مسئولیت‌اجتماعی سازمانی

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران(شارا)، «توسعه»؛ واژه‌ای است که برای همه کشورها، دولت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها با اهمیت و جدی است. در درون این توسعه، بیش از هر عبارت دیگر، در رسانه‌ها و اطراف‌مان، واژه‌های توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی و توسعه اجتماعی را می‌شنویم.

اما اگر این توسعه‌ها ناهمگون صورت پذیرد؛ مشکلاتی را در جامعه به وجود می‌آورد. مشکلاتی که باعث فاصله بیشتر طبقاتی اقشار مختلف جامعه شده و وضع نابسامان آلودگی محیط‌زیست یا مشکلات بهداشت روانی جامعه و مسائلی از این قبیل را در پی داشته است. بنابراین باید سازمان‌ها را متوجه کرد که صرفا دستیابی به اهداف سازمانی، همه تلاش موثر و مثبت نیست و توجه به آسیب‌های حاشیه‌ای که در نهایت می‌تواند تهدیدی برای اهداف ملی کشور باشد برای سازمان‌ها یک ضرورت است؛ اما آیا شاخص یا به تعبیری راهکاری وجود دارد؟ بله، جواب در یک عبارت خلاصه می‌شود: «مسوولیت اجتماعی سازمان‌ها».

مسوولیت اجتماعی سازمانی 1(CSR) که در فارسی مسوولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها هم ترجمه شده است در مفهوم خود توصیه‌ای به سازمان‌ها و شرکت‌ها دارد که نسبت به محیط داخلی سازمان، کارکنان، گروه‌های مخاطب، جامعه، محیط‌زیست و در نهایت نسبت به بازار، صنعت و اصناف مشابه مسوولیت و وظیفه‌ای دارند که شاید در اساس‌نامه شرکت و شرح فعالیت آن نباشد؛ اما از نظر وجدان و اخلاق نباید از آنها غافل باشند. اما سوالی اینجا مطرح می‌شود که چه ارتباطی بین روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها وجود دارد؟ پاسخ کوتاه و مشخص است؛ چراکه این روابط عمومی است که باید با شناخت افکارعمومی، محیط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه به تعهدات اجتماعی سازمان بیندیشد. به‌عنوان مثال اگر در اثر اجرای یک طرح یا یک اقدام سازمان مشکلاتی به وجود آید و این امر گریبان یک سازمان را بگیرد این «روابط عمومی» است که در معرض اتهام و پاسخگویی مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین باید از قبل به فکر آن باشد؛ چراکه اخبار بد همیشه بیشتر از اخبار خوب جلب توجه می‌کند و به راحتی تیتر رسانه‌ها می‌شود. البته تنها در ایران نیست که نام روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی بهم گره خورده است، بلکه بیش از 30 سال است که مسوولیت اجتماعی یکی از وظایف جدید روابط عمومی‌ها در جهان شده است. یکی از مسائل مهمی که با مسوولیت اجتماعی سازمانی گره خورده است موضوع محیط زیست است. شاید یکی از دلایلی که این مسوولیت را به روابط عمومی سپرده‌اند، تبری جستن از یک رویه غیراخلاقی روابط عمومی‌ها بود که اصطلاحا به آن «سبزشویی» یا Green washing می‌گویند. سبزشویی که در صنعت به‌کار می‌رود، مانند اصطلاح پولشویی است که در اقتصاد و امور بانکی کاربرد دارد. سبزشویی ترفندی است که برای سبزتر نشان دادن صنعت به‌کار می‌رود تا توجیهی برای عملکرد مضر محیط‌زیست شرکت باشد. عمدتا این سبزشویی از سوی روابط عمومی‌های به دروغ دوستدار محیط زیست مطرح شده است که با واگذار کردن این مسوولیت به روابط عمومی‌ها از آنها خواستند که خود برای مقابله با سبزشویی در سازمان و شرکت‌شان اقدام کنند

اما نقش روابط عمومی در موضوعی مانند حمایت از محیط زیست چیست؟ مسوولیت اجتماعی سازمانی باید یکپارچه، پایدار و نظام‌مند باشد. متخصصان توصیه می‌کنند که در اولین گام باید یک بررسی جامع و ارزیابی زیست‌محیطی از تمام جوانب فعالیت‌های شرکت صورت پذیرد و در مرحله دوم نیاز به مدیریت پاکسازی آلودگی‌ها و رفع نقایص زیست محیطی در قالب تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام شود. دنیس ویلکاکس، نویسنده معتقد است که روابط عمومی ابتدا باید تمام اقدامات مثبت زیست محیطی را که شرکت تاکنون انجام داده، جست‌وجو کند و در گفتمان «یک شهروند خوب» اطلاع‌رسانی کند. همچنین روابط عمومی باید همیشه یک طرح مدیریت بحران در صورت انتقادات مربوط به محیط زیست داشته باشد؛ طرحی که چگونه بحران به وقوع پیوسته است نه اینکه صرفا از خود دفاع کند

اگزیم بانک بنگلادش به‌منظور انجام مسوولیت‌های اجتماعی شرکتی، سالانه حداقل 2 درصد از سود بانک را که از سال قبل کنار گذاشته است برای ایفای نقش مسوولیت پذیری اجتماعی صرف می‌کند و اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای برای چند بخش از پیش تعیین‌شده، انجام می‌دهد. حمایت از زنان شاغل در اگزیم بانک، خدمات بهداشت و درمان، کمک هزینه تحصیلی برای دانش‌آموزان ضعیف، طرح توسعه آموزش و پرورش، کمک به افراد گرفتار بلایای طبیعی، حمایت مالی از مردم در مناطق زاغه‌نشین، مساعدت مالی به موسسات آموزشی برای تجهیز آزمایشگاه و نهایتا زیباسازی پایتخت از جمله اقدامات برنامه‌ریزی‌شده این بانک در جهت مسوولیت‌های اجتماعی شرکتی در داخل و بیرون از سازمان است

البته در ایران نیز اقداماتی از سوی موسسات و بانک‌ها در راستای مسوولیت‌های اجتماعی صورت گرفته است؛ مثلا تلاش‌هایی در زمینه حمایت از خانواده زندانیان، حمایت از بیماران صعب‌العلاج و مواردی این چنین و این مساله مهمی است که برای بسیاری از شرکت‌ها مشخص شده که وظیفه یک شرکت تنها کسب‌وکار نیست

حمایت مالی از موضوعات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی خوب است؛ اما کافی نیست. کمک به موسسات خیریه و حمایت از بیماران خاص خوب است؛ اما همه اینها مسوولیت اجتماعی سازمانی نیست. مسوولیت اجتماعی سازمانی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های یک شرکت است که در قامت یک شهروند خوب ظاهر می‌شود و مردم به آن نگاه انسانی دارند. اخلاقیات و مسوولیت اجتماعی سازمانی در اصل وجدان یک سازمان است. شرکتی که مسوولیت‌پذیری اجتماعی دارد، در واقع «وجدان سازمانی» دارد و یک «شهروند خوب» برای همنوعانش خواهد بود. امروزه حتی از موضوعات جدیدتری با عنوان مسوولیت اجتماعی دو یا به اصطلاح CSR 2 یاد می‌کنند که همچون «وب دو» متمرکز به یک ارتباط تعاملی و مشارکتی و فارغ از محدودیت‌های مکانی و مبتنی بر توسعه یکپارچه و پایدار است.

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

 

 

 

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ترین مطالب روابط عمومی  

  روند قهقرا رفتن «تاریخ نگاری و روزنامه نگاری»


  یک پیش بینی عجیب و غریب/ اینترنت در جهان به مدت 24 ساعت قطع خواهد شد


  مسئولان روابط عمومی‌ها: آمادگی وزارتخانه‌ها برای شفافیت اطلاعات؛ تقریبا هیچ


  روابط عمـومی آینـده پـژوه و تفکـر محـور


  با تصویب مجلس، بودجه صدا و سیما دو برابر شد


  مدیریت دانش در روابط عمومی ضرورتی اجتناب ناپذیر


  انتقاد کوبنده مریل استریپ از ترامپ به خاطر مسخره کردن یک خبرنگار معلول


  کشف «در پشتی» واتس‌اپ: راه نفوذ به پیام‌های شما باز است


  3 روش برای بهبود مدیریت عملکرد در سال 2017


      روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب


 
 
 
مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومی
مدیریت
رویدادها
روابط عمومی ایران
کتابخانه
تازه های شبکه
آخرین رویدادها
فن آوری های نو
تبلیغات و بازاریابی
ایده های برتر
بادپخش صوتی
گزارش تصویری
پیشنهادهای کاربران
اخبار بانک و بیمه
نیازمندی ها
خدمات
خبرنگار افتخاری
بخش اعضا
دانلود کتاب
پیوندها
جستجوی پیشرفته
موبایل
آر اس اس
بخشنامه ها
پیشکسوتان
لوح های سپاس
پیام های تسلیت
مناسبت ها
جملات حکیمانه
پایان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب این سایت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شارا است
info@shara.ir
  خبر فوری: سه اشتباه روابط عمومی در سال 2016