شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: چالش‌هاي خبرنگاري حوزه زنان
سه شنبه، 6 مهر 1400 - 14:05     کد خبر: 47806

خبرنگاران زن بيشتر اين حوزه را براي پيگير مشكلات زنان در جامعه انتخاب مي‌كنند، آنها معمولاً با چالش‌هاي حوزه زنان درگير هستند، بايد خبرنگار حوزه زنان با عزت نفس و اطلاعات بالا فعاليت رسانه‌اي خود را انجام دهد.

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| يك كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، گفت: پيچيدگي هاي موجود در جامعه از سختي هاي كار خبرنگار اجتماعي است و فعاليت هاي او نقش پيشگيري و مطالبه گري دارد. در اين بخش مسئولان خبرنگار اجتماعي را دشمن خود مي دانند.

به گزارش شارا به نقل از ايمنا، مرضيه منگني در خصوص سختي‌هاي كار خبرنگار اجتماعي در يك برنامه مجازي، اظهار كرد: بايد مسائل اجتماعي زنان عميق‌تر ديده شود و خبرنگاران يكي از بازوان اين پديده هستند، خبرنگاران اجتماعي حوزه آسيب‌هاي جامعه را براي فعاليت انتخاب مي‌كنند. اين خبرنگاران با زدن عينك تيزبيني براي بهتر ديدن مسائل اجتماعي اقدام مي‌كنند.

وي افزود: بيش از ۳ ميليون نفر زن سرپرست خانوار در كشور وجود دارد كه ۶ ميليون نفر در اجتماع را تحت تكفل دارند، براي اين موضوع مهم جامعه، متولي هم در نظر گرفته است، مطابق قانون ششم برنامه توسعه براي توانمندي سازي بانوان بايد نهادها، معاونت امور زنان، تأمين اجتماعي، شهرداري، استانداري و خيريه‌ها همكاري داشته باشد.

اين كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، تصريح كرد: متأسفانه در مورد اين مسئله اجتماعي هيچ كسي مسئوليتي بر عهده نمي‌گيرد، وعده و وعيدها، چشم اندازهاي تعريف شده بسيار زياد است و در واقع از عملكرد مطلوب بسيار عميق در اين حوزه خبري نيست.

منگني، تاكيد كرد: ايجاد فرصت شغلي، داير كردن نمايشگاه‌هاي ويژه، ارائه آموزش‌هاي مهارتي و كارآفريني، ارائه تسهيلات و بسته معيشتي، دادن وعده مسكن و موارد ديگر براي زنان سرپرست خانوار از وعده‌هايي است كه به آن عمل نشده اند و خبرنگاران اجتماعي در اين مسير براي ارائه اخبار و گرفتن گزارش و رسيدن به نتيجه فعاليت دارند و در حال دويدن براي گرفتن پاسخ‌ها و چالش‌هاي زيادي كار مي‌كند.


مسئولان خبرنگاران اجتماعي را دشمن خود مي‌دانند

وي ادامه داد: در بخش اول كار خبرنگار اجتماعي تلاش مي‌كند در ارائه آموزش‌ها به زنان سرپرست خانوار فعاليت كند، فعاليت‌هاي خبرنگار اجتماعي نقش پيشگيري و مطالبه گري را دارد، پيدا كردن سوژه‌هاي جديد و كارايي آن براي خبرنگار اجتماعي حائز اهميت بالايي است.

اين كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، اظهار كرد: در بحث شبكه سازي بايد خبرنگاران اجتماعي به اين به مسئله توجه كنند محصولي كه مي‌سازند در همه شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها به دست مخاطبان برسد و در دايره و مختصات بيشتري محصول خود را ارائه دهند.

منگني، خاطرنشان كرد: خبرنگاري در حوزه اجتماعي نقش مطالبه گري دارد، در اين بخش مسئولان خبرنگار اجتماعي را دشمن خود مي‌دانند، خبرنگار بايد گزارش كار مسئولان را بدهد و ضروري است كه خبرنگار اجتماعي حداقلي از بايدها و نبايدها در حوزه مسائل اجتماعي براي جلوگيري از ايجاد مشكلات براي رسانه خود داشته باشد.


دغدغه‌هاي خبرنگاران حوزه اجتماعي متفاوت است

وي تصريح كرد: افرادي كه با عزت نفس و جسارت بالا وارد حوزه خبرنگاري اجتماعي مي‌شوند، ماجراي كار خبر و فعاليت در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي نكات جالبي براي آنها دارد، در حال حاضر يك جامعه رسانه‌اي با زيست متفاوت داريم، پژوهش‌ها نشان مي‌دهد زيست رسانه‌اي جامعه ايران با دنيا تفاوت دارد و قوانين و دغدغه‌هاي خبرنگاران حوزه اجتماعي نيز متفاوت است.

اين كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، گفت: پيچيدگي‌هايي در جامعه وجود دارد كه از سختي‌هاي كار خبرنگار اجتماعي است، بايد خبرنگار تازه كار در كنار خبرنگار باتجربه اجتماعي قرار بگيرد تا او قوانين كار و تجربه‌ها را به او ياد بدهد.

منگني، افزود: خبرنگار اجتماعي بايد اطلاعات اشتباهي كه در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست مي‌شود را براي مخاطبان با گرفتن اخبار صحيح از مسئولان شفاف سازي كرده و از جعل اخبار جلوگيري كنند.

وي تصريح كرد: شبكه‌هاي اجتماعي دسترسي مردم را به اطلاعات را بالا برده و بسياري از افراد توهم دانايي پيدا كرده‌اند و اين اتفاق باعث شده كه از رسانه‌هاي معتبر كه اطلاعات صحيح مي‌دهند كسب خبر نكنند و اقناع نشوند.


چالش‌هاي خبرنگاري حوزه زنان

اين كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات با اشاره به چالش‌هاي خبرنگاري حوزه زنان، اظهار كرد: خبرنگاران زن بيشتر اين حوزه را براي پيگير مشكلات زنان در جامعه انتخاب مي‌كنند، آنها معمولاً با چالش‌هاي حوزه زنان درگير هستند، بايد خبرنگار حوزه زنان با عزت نفس و اطلاعات بالا فعاليت رسانه‌اي خود را انجام دهد.

وي اضافه كرد: در حال حاضر در عرصه شبكه‌هاي اجتماعي رساندن اطلاعات صحيح به دست مخاطب سخت‌تر از قبل شده است، بايد خبرنگار حوزه زنان شكل پردازش خبر را متفاوت‌تر از شبكه‌هاي اجتماعي كند.

منگني، تاكيد كرد: اخبار خبرنگاران اجتماعي باسواد، رسانه‌اي است و از رساندن اخبار نادرست به مردم امتناع مي‌كنند، تمركز بر داده نگاري مهم است و فعاليت خبرنگاران را در حوزه زنان تسهيل كرده و مخاطبان بهتر با آن برخورد مي‌كنند.

اين كارشناس ارشد رسانه و ارتباطات، تصريح كرد: خبرنگار حوزه زنان با فعاليت گسترده در اين حوزه باري از روي دوش زنان سرپرست خانوار بر مي‌دارد و داشتن اطلاعات به روز، فعاليت چند رسانه‌اي، ارائه مسائل با دلايل قانوني براي خبرنگار اجتماعي مهم است.
 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها