شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: آخرين مهلت شركت در شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي
دوشنبه، 17 آبان 1400 - 16:08     کد خبر: 47526

اين جشنواره قصد دارد دست‌اندركاران حوزه روابط‌عمومي و ارتباطات را با اصول، گونه‌هاي جديد نشر و همچنين استانداردهاي چاپ بيشتر آشنا كرده و ضمن ارائه و معرفي آثار شاخص و الگوهاي برتر، زمينه را براي كمك به توسعه و ارتقاي سطح توانمندي‌ها و مهارت‌هاي موردنياز مديران و كارشناسان اين حوزه و روزآمدسازي دانش تخصصي آنها فراهم سازد.

آخرين مهلت شركت در شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي: 20 آبان 1400

 

 

اشاره
انتشارات، مقوله‌اي است كه در تمامي سازمان‌ها و نهادها و عرصه‌هاي گوناگون داراي اهميت است و از جهات زيادي نيز تأثيرات مؤثر و وسيعي بر روي انتقال پيام و تعامل با مخاطبان دارد.


همچنين در فعاليت‌هاي روابط‌عمومي،"انتشارات" همواره جايگاه عمده‌اي را به خود اختصاص داده‌ و كمتر روابط‌عمومي را سراغ داريم كه حداقل يك يا چندين گونه از نشر مانند نشريه داخلي، بروشور، پوستر، فيلم، كتاب و امثال آن نداشته و به انتشار آن اهتمام نورزيده باشد.


انجمن متخصصان روابط‌عمومي به عنوان يك انجمن تخصصي و حرفه‌اي، پيوسته تلاش كرده‌است تا بنا به رسالت‌ها و مأموريت‌هاي اصلي خود، گام‌هايي هر چند كوچك اما استوار براي اعتلا و پيشرفت همه‌جانبه دانش و هنر روابط‌عمومي بردارد.


در همين راستا، انجمن متخصصان روابط‌عمومي با هدف سنجش شرايط و بسترهاي ارتقاي كمي و كيفي فعاليت‌هاي انتشاراتي و ايجاد محيط علمي و آموزشي بري مديران و كارشناسان روابط‌عمومي، برگزاري "جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي" را در دستور كار خود قرار داده است.


اين جشنواره قصد دارد دست‌اندركاران حوزه روابط‌عمومي و ارتباطات را با اصول، گونه‌هاي جديد نشر و همچنين استانداردهاي چاپ بيشتر آشنا كرده و ضمن ارائه و معرفي آثار شاخص و الگوهاي برتر، زمينه را براي كمك به توسعه و ارتقاي سطح توانمندي‌ها و مهارت‌هاي موردنياز مديران و كارشناسان اين حوزه و روزآمدسازي دانش تخصصي آنها فراهم سازد.

ارتقاي دانش تخصصي
انجمن متخصصان روابط‌عمومي پيوسته در پي ارتقاي سطح علمي و دانش تخصصي مديران و كارشناساني است كه در عرصه روابط‌عمومي فعاليت مي‌كنند. يكي از شيوه‌هاي اثربخش در اين زمينه، برگزاري رويدادهايي است كه با نگاه ويژه و انتخاب دقيق مباحث آموزشي، برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شود.


در كنار جشنواره، معمولا كارگاه‌ها و همايش‌هاي علمي و تخصصي هم تدارك ديده‌ مي‌شود تا با ارايه مباحث و سخنراني‌هاي علمي از سوي استادان و متخصصان اين رشته، آخرين اطلاعات و مباحث جديد در اختيار شركت‌كنندگان و ساير علاقمندان قرار گيرد.


معرفي و اهداف جشنواره
جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در جهت تحقق اهداف زير گام برمي‌دارد:
- آشنايي با اصول و استانداردهاي نشرالكترونيك و مكتوب در روابط‌عمومي و ارائه آثار و تجارب موفق؛
- توسعه و ارتقاي سطح توانمندي‌ها و مهارت‌هاي مديران و كارشناسان روابط‌عمومي در حوزه فعاليت‌هاي انتشاراتي؛
- فرهنگ‌سازي مناسب و تكريم و معرفي نخبگان و الگوهاي برتر در حوزه انتشارات؛
- تبيين نقش تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطي و آموزشي در فرآيند نشر؛
- دستيابي به راهكارهاي مناسب براي اعتلا و ارتقاي نشر الكترونيك و مكتوب در روابط‌عمومي‌ها؛
- ايجاد فضاي رقابتي سالم و شور و نشاط علمي و تعامل بين متخصصان و كارشناسان اين عرصه؛
- فراهم شدن بستر مناسب جهت عرضه آثار شاخص و تحرك بخشيدن به فعاليت‌هاي انتشاراتي به لحاظ كيفي و كمي.

بخش‌هاي جشنواره
شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي در 11 بخش زير برگزار مي‌شود:

۱) ادبيات
1-1- مستندسازي: گردآوري، تدوين، پردازش، تصحيح، به‌روزرساني و نگهداري داده‌ها و اطلاعات (مانند مستندسازي فرايندها، تجارب، پروژه‌ها، سوابق، رويدادها، عملكرد سازمان و...)


1-2- داستان‌سرايي: داستان‌ها عامل تعامل و انتقال پيام‌هي تاثيرگذار هستند و به برقراري ارتباط بهتر نيز كمك مي‌كنند. تحقيقات نشان مي‌دهد ارتباطات عاطفي از جمله داستان‌سرايي در سال‌هاي اخير از نظر اهميت و حجم به‌طرز چشمگيري افزايش يافته است.


همچنين روابط‌عمومي‌ها از داستان‌گويي براي برقراري ارتباط با كارمندان، مخاطبان، همكاران، رسانه‌ها و ساير ذينفعان استفاده مي‌كنند. داستان‌هاي خوب و تاثيرگذار مي‌توانند علاوه بر ايجاد رابطه‌اي صميمي و محكم بين پيام‌ و مخاطبان‌، ديدگاه‌هاي آنها را تحت تاثير قرار داده و تغيير دهند؛ مانند: داستان‌گويي بصري، داستان‌گويي ديتا، داستان‌گويي ديجيتالي، داستان‌گويي تجاري، داستان‌گويي برند، داستان‌گويي محتوا، داستان‌گويي سازماني، داستان‌گويي تبليغاتي، داستان‌گويي چندرسانه‌اي و ...

۲) برنامه انتشاراتي
اين جايزه به روابط‌عمومي‌هايي كه بهترين برنامه انتشاراتي را طي سال گذشته براي بخش‌هاي مختلف انتشارات انتشارات تدوين و مستندات لازم را ارائه نمايند، اعطا مي‌گردد.
تبصره1: برنامه انتشاراتي شامل اهداف و ضرورت‌ها، عمليات اجرايي و برآورد اعتبار در برنامه و همچنين ارزيابي پيش‌بيني شود.

۳) انتشارات اصلي (چاپي و الكترونيكي)
3-1- كتاب


۳-۲ - نشريه داخلي: در اين بخش آثار ارسالي در هشت شاخه: (۱) سرمقاله، (۲) مقاله، (۳) گزارش، (۴) خبر، (۵) صفحه خوانندگان، (۶) مصاحبه (7) تيتر و (8) صفحه‌آرايي به صورت جداگانه مورد ارزيابي داوران قرار مي‌گيرد.


تبصره2: چيزي تحت عنوان "نشريه برتر" در دستور كار جشنواره قرار ندارد. به همين دليل ارسال كامل نشريه بدون تفكيك بخش‌هاي مورد نظر به معناي عدم شركت در جشنواره است و آثار ارسالي از فرايند ارزيابي كنار گذاشته مي‌شود.


۳-۳- بروشور و كاتالوگ

۳-۴- ويژه‌نامه

۴) هنرهاي تجسمي/ بصري
۴-۱ – پوستر
۴-۲ – اينفوگرافي
۴-۳ – عكس
۴-۴ – كاريكاتور

۵) رسانه‌هاي ديداري و شنيداري
۵-۱- فيلم‌هاي مستند
۵-۲ – تيزر
۵-۳- كليپ
۵-۴ – انيميشن
۵-۵- موشن‌گرافيك
تبصره3: هر شركت‌كننده مي‌تواند براي اين بخش حداكثر يك اثر ارسال كند.

۶) رسانه‌هاي ديجيتالي
۶-۱ – وبسايت
۶-۲- مولتي‌مديا
۶-۳- شبكه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي

۷) تبليغات مكتوب (شامل تبليغات در مطبوعات و رپرتاژآگهي در دو حوزه مكتوب و ديجيتال)

۸) تحليل محتوا (تحليل محتواي رسانه‌هاي درون و برون‌سازماني)


۹) كارشناس برتر انتشارات روابط‌عمومي
در اين بخش، كارشناسان فعال در حوزه انتشارات، آثار و مستندات خود را به شكل حقيقي يا حقوقي براي ارزيابي به دبيرخانه جشنواره ارائه خواهند نمود تا از ميان آنها فعالان برتر اين حوزه انتخاب و معرفي شوند.


تبصره4: در اين بخش ارسال سوابق همراه با مستندات (آخرين حكم كارگزيني– حكم انتصاب يا نامه تاييد به عنوان كارشناس انتشارات، آثار علمي در قالب كتاب، نشريه و مقاله و... – دوره‌هاي آموزشي – لوح‌ها و جوايز دريافتي- سمت‌ها- فعاليت‌هاي خلاقانه و... ) در قالب يك فايل منسجم الزامي است.

۱۰) نحوه ارائه آثار
در بخش "نحوه ارائه آثار"، شركت‌كنندگاني كه بهترين دسته‌بندي و ارائه آثار را به دبيرخانه جشنواره داشته باشند انتخاب و مورد تقدير قرار مي‌گيرند. جمع‌آوري، جمع‌بندي، آراستگي و مستندسازي يكي از وظايف اصلي روابط‌عمومي‌ها در همه بخش‌هاست.

۱1) بخش ويژه
– در راستاي حمايت از آثار خلاق و بديع در حوزه روابط‌عمومي، هيئت داوران شانزدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط‌عمومي، ديپلم افتخار را به بهترين ايده و اثر فاخر اهدا مي‌كند.


– هيئت داوران از بين آثار ارسالي، تنديس و جايزه برگزيده جشنواره را به سه اثر انتشاراتي با مضمون و موضوع "فرهنگ‌سازي و مقابله با بيماري همه‌گير كرونا" در حوزه روابط‌عمومي اهدا مي‌كند.

جوايز
نفرات برگزيده شش بخش (رتبه اول): ديپلم افتخار
نفرات برگزيده هر بخش: تنديس/ لوح سپاس
تقدير از نفرات دوم و سوم: لوح سپاس

مقررات عمومي
1- جشنواره در دو بخش ملي و استاني برگزار شده و همه روابط‌عمومي‌ها در بخش‌هاي دولتي و خصوصي مي‌توانند در آن شركت نمايند.
2- روابط‌عمومي‌ها بايد آثارشان را در بخش‌هاي اعلام شده، به‌طور جداگانه انتخاب و براي ارزيابي ارسال نمايند. فهرست تفكيكي آثار و بخش‌هاي يازده‌گانه جشنواره (همراه با تعيين زيرمحورهاي آن) بايد دقيقا در "نامه ارسال آثار و كاربرگ‌هاي ثبت‌نام" ذكر شود؛ در غير اين صورت مطلقاً پذيرفته نمي‌شود. در واقع آثار ارايه شده بايد داراي كاربرگ ثبت‌نام، عنوان‌بندي و فهرست شركت در بخش‌هاي مختلف جشنواره و همچنين فيش پرداخت هزينه شركت در جشنواره و داوري باشد.
3- مسئوليت اصالت و صحت آثار ارسالي به عهده شركت‌كنندگان است. در صورت نقض آن، ارسال كننده مسئول بوده و هيچ‌گونه مسئوليتي متوجه دبيرخانه جشنواره نخواهد بود.
4- هيچ يك از آثار و اسناد ارسالي بازگردانده نخواهد شد و حق بهره‌برداري از اين آثار براي انجمن متخصصان روابط‌عمومي محفوظ است.
5- تكميل كاربرگ ثبت‌نام و ارسال آثار به منزله قبول شرايط و مقررات جشنواره است.
6- تصميم‌گيري در خصوص موارد پيش‌بيني نشده و اعلام نشده بر عهده دبيرخانه جشنواره است.

مقررات خاص
1- همه آثار توليدي انتشاراتي روابط‌عمومي‌ها در قالب‌هاي چاپي و الكترونيكي در بخش‌هاي يازده‌گانه جشنواره مورد بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيرند.
2- هر شركت‌كننده مي‌تواند براي هر رشته و بخش حداكثر دو اثر ارسال كند.
3- هر شركت‌كننده مي‌تواند براي بخش "رسانه‌هاي ديداري و شنيداري" حداكثر يك اثر ارسال كند.
4- هر شركت‌كننده مي‌تواند براي بخش‌هاي هشت‌گانه "نشريه داخلي" (سرمقاله، مقاله، گزارش، خبر، صفحه خوانندگان، مصاحبه، تيتر، صفحه‌آرايي) حداكثر دو اثر ارسال نمايد.
روابط‌عمومي‌ها بايد آثارشان را در هشت بخش اعلام شده، به‌طور جداگانه انتخاب و براي ارزيابي به دبيرخانه جشنواره ارسال نمايند. مجددا تاكيد مي‌شود هيچ نشريه‌اي خارج از قالب مذكور و به‌طور كلي و به عنوان "نشريه برتر" مورد ارزيابي قرار نمي‌گيرد.
5- به علت فراواني آثار و محدوديت زماني، فرمت‌هاي متفرقه يا فايل‌هاي داراي اشكال و خارج از مقررات اعلام شده، در مرحله انتخاب آثار، شركت داده نخواهند شد.
6- فقط آثاري كه از سال 1399تاكنون توليد شده‌اند مورد بررسي و ارزيابي قرار خواهند گرفت.
7- با توجه به شيوع بيماري همه‌گير كرونا، ارسال آثار و مستندات مربوطه در تمامي بخش‌ها به صورت فايل الكترونيكي الزامي است.

 

اطلاعات تماس
وبسايت انجمن: www.iaprs.ir
تلفن دبيرخانه:66943670


 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها