شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: اصول وآداب تشريفات گامي نوين در روابط عمومي سازمان ها
شنبه، 21 فروردین 1400 - 19:53     کد خبر: 46741

در نخستين روز از دوره آموزشي "اصول و آداب تشريفات" در محل مركز روابط‌عمومي وزارت جهادكشاورزي بر داشتن اطلاعات كافي و آشنايي واحدهاي روابط عمومي بعنوان پلي ارتباطي از اصول و آداب تشريفات تاكيد شد.

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| در دوره آموزشي مركز روابط عمومي وزارت جهادكشاورزي شيوه هاي "اصول و آداب تشريفات" تبيين شد.
 
 در نخستين روز از دوره آموزشي "اصول و آداب تشريفات" در محل مركز روابط‌عمومي وزارت جهادكشاورزي بر داشتن اطلاعات كافي و آشنايي واحدهاي روابط عمومي بعنوان پلي ارتباطي از اصول و آداب تشريفات تاكيد شد.
 
 به گزارش شارا به نقل از ايانا در آذربايجان شرقي، استاد علي فروزفر در اين كارگاه به وجود تشريفات در بطن روابط عمومي تاكيد كرد و گفت: شايد در بخش هايي از روابط افراد و در درون بخش يا حوزه، تشريفات به حداقل برسد اما در رابطه با ديگر افراد و حوزه هاي ديگر تشريفات بايد به عنوان يك بخش و واحد سازماني وجود داشته باشد.
 
 وي با بيان اينكه تشريفات به روابط غير از روابط كلامي گفته مي شود و وظايف و اختيارات متفاوتي در حوزه روابط عمومي دارد به اصول تشريفات اشاره كرده و افزود: اصل اول تشريفات براي همه است و از مديران كل سازمان، مديران، معاونتهاي بخشهاي مخلف، كارشناسان جزء و خدمات بايد به رعايت تشريفات پرداخته و جزو وظايف خود بدانند و اصل دوم تشريفات در همه جا هست و در تمامي موقعيتها بايد رعايت شود و اصل سوم زمان انجام تشريفات مي باشد كه بايد در همه زماني اين وظيفه را اجرا شود.
 
 استاد فروزفر به حديثي هشدار دهنده از پيامبر اكرم(ص) اشاره كرد و گفت: پيامبر خدا(ص) در حديثي مي‌فرمايند: " در روز قيامت قاضي دادگر را مي‌‌آورند و چنان حساب سختي از او كشيده مي‌‌شود، كه آرزو مي‌‌كند كاش هرگز حتّي درباره يك خرما ميان دو نفر داوري نكرده بود"( كنزالعمّال: 14988 منتخب ميزان الحكمة: 472) ، لذا توصيه مي كنم هرگز سعي بر داوري در مورد ديگران نكنيد چرا كه شما تمام شرايط براي داوري را نداريد.
 
 وي به اولين مرحله از انجام تشريفات اشاره كرد و گفت: در مرحله اول شما بايد مهمانان خود را دعوت كنيد و سپس برنامه ريزي و هماهنگي براي چگونگي برگزاري مراسم كه مي تواند رسمي يا غير رسمي ، مجلل يا ساده و ... باشد را انجام دهيد.
 
 مترجم و مولف ۲۷ عنوان كتاب در حوزه هاي بازاريابي، تبليغات، مديريت و ارتباطات در ارتباط با نحوه استقبال و بدرقه از مهمان گفت: بايد نوع تشريفات در استقبال و بدرقه به يك حالت باشد و استقبال رسمي و بدرقه غير رسمي يا برعكسش مي تواند تاثير منفي در روابط آتي داشته باشد و بدرقه معمولاً با تقديم هديه و قدرداني از مهمان انجام مي شود.
 
 استاد فروزفر به نحوه معرفي افراد اشاره كرد و گفت: اگر فردي بخواهد خود را به ديگران معرفي كند، بايد نام و نام خانوادگي خود را گفته و در صورتي كه آشنايي قبلي وجود نداشته باشد، مي تواند سمت خود را نيز بعد از نام و نام خانوادگي اضافه كند.
 
 عضو هيئت موسس خانه روابط عمومي ايران افزود: در ادارات كارمند معمولي وقتي وارد اتاق مدير يا كارمند با رتبه بالاتر مي شود، بايد شروع به معرفي خود بكند و سپس با بيان سمت خود، درخواست خود را اعلام كند.
 
 وي به ميزان سن افراد در ادارات تاكيد كرد و گفت: از لحاظ سني هم بايد جوان ها خود را به افراد مسن معرفي كنند.
 
 استاد فروزفر به نحوه دست دادن فردي كه دير وارد يك مجلس مي شود گفت: كافيست با ميزبان مجلس چه آقا چه خانم احوال پرسي كرده و با بقيه افراد در مجلس با علامت سر احوال پرسي كند.
 
 مدرس و مشاور بازاريابي، تبليغات در روابط عمومي با اشاره به نحوه معرفي ميهمانان به يكديگر گفت: وظيفه معرفي ميهمانان به يكديگر بر عهده ميزبان ميهماني بوده و ميزبان بايد تمامي ميهمانان خود را بشناسد و در هر فرصتي كه پيش آمد، ميهمانان را به يكديگر معرفي كند.
 
 وي افزود: در ميهماني هاي بزرگ يك فرد علاوه بر فرد ديگر بر چند نفر نزديك ديگر هم معرفي مي شود اما در مهماني كوچك ميزبان بلند شده و ميهمان تازه وارد را به كل جمع معرفي مي كند.
 
 مدير اسبق روابط عمومي صداوسيما و شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي تاكيد كرد: در معرفي افراد نبايد از جملات تحقيرآميز يا جملات چاپلوسانه استفاده شود.
 
 استاد فروزفر به سلام كردن افراد كوچكتر در رويارويي با بزرگتر ها تاكيد كرد و گفت: البته برخي افراد بزرگ در سلام كردن به همه افراد پيش دستي مي كنند و اين نشان از بزرگواري و اخلاق و منش آنهاست.
 
 وي به اصل پرهيز از اطلاعات اضافي در مناسبات اجتماعي اشاره كرد و گفت: لزومي ندارد در زمان احوال پرسي و در جواب سوال احوالتان چطور است، شروع به گفتن وضعيت پزشكي درماني خود بكنيد و همين كه از كلمات تشكر، ممنون و سپاس استفاده شود كافيست.
 
 استاد فروزفر به نحوه برخورد با افراد اشاره كرد و گفت: بايد در برخورد با افراد و ارباب رجوع نبايد به سمت و نحوه پوشش افراد توجه كنيد و رفتار و ادب شما در مقابل همه انسان ها بايد يكسان باشد، چرا كه اگر رفتار و ادب شما در برابر افراد مختلف جامعه متفاوت باشد، شما فردي با ادب نيستيد و فرصت طلبي و تبعيض شاخصه اصلي اخلاقي شما خواهد بود.
 
 وي افزود: در هنگام دست دادن با افراد نبايد دست آنها را محكم فشار داد يا خيلي شل دست داد كه در هر دو حالت فرد احتمال دارد ناراحت شود و نبايد براي دست دادن زياد دست خود را دراز كرد و بايد فاصله را كمتر كرده و از نزديك دست داده شود و هرگز نبايد در دست دادن از دو دست استفاده شود چرا كه نشان دهنده چاپلوسي و حقارت خود شخص است.
 
 استاد فروزفر با بين اينكه همواره مقام بالاتر بايد براي دست دادن اقدام كند، گفت: فرد با مقام پايين نبايد قبل از شخص مقام بالا دستش را براي دست دادن دراز كند. اما اگر چنين اتفاقي افتاد، شخص مقام بالا بايد در جواب، دست خود را به طرف فرد مقام پايين براي دست دادن دراز كند.
 
 وي تاكيد كرد: امتناع از دست دادن جز توصيه هاي ما نيست و بايد در مواقع مختلف طبق روال و اخلاق دست داده شود.
 
 وي با بيان اينكه همواره براي احوال پرسي و دست دادن از دست راست استفاده مي شود، گفت: شايد در مواقعي دست راست به دلايلي قابل استفاده نباشد كه در اين صورت مي توان از دست چپ استفاده كرد و يا در هنگام دست دادن دستكش به دست باشد كه بايد دستكش از دست درآورده شود و در غير اينصورت بايد از دست دادن با دستكش از طرف مقابل عذرخواهي كرد.
 
 وي افزود: افرادي كه در زمان احوال پرسي، دست چپ را در داخل جيب مي گذارند يا بالا پايين را نگاه كرده يا با افراد ديگر صحبت مي كنند، فردي بي ادب محسوب شده و خاطره خوشي براي ديگران به جاي نمي گذارند.
 
 استاد فروزفر در ارتباط با نحوه پوشش گفت: پوشيدن لباس هاي گرانقيمت و مارك دار مهم نيست بلكه تميز بودن و اتو داشتن لباس اهميت دارد كه بايد در مناسبات رسمي رعايت شود.
 
 وي افزود: كت ، شلوار و پيراهن بايد اتو شده و تميز بوده و لكه دار نباشد و همچنين كفش ها واكس زده و براق باشد.
 
 وي افزود: علاوه بر مناسبات رسمي و اداري بايد در درون اجتماع هم همواره تميز و مناسب و مرتب لباس پوشيده شود.چرا كه جامعه خود تشريفات مناسبي دارد و شامل اين تشريفات هم مي شود.
 
 گفتني است براساس مجوز رسمي صادره از سوي مركز نوسازي و تحول اداري و با هماهنگي مركز آموزش عالي امام خميني (ره) نخستين روز از دوره آموزشي تخصصي ملي مربوط به مديران روابط عمومي و امور بين الملل وزارت جهاد كشاورزي با عنوان " اصول و آداب تشريفات" با تدريس استاد علي فروزفر در روز شنبه 21 فروردين سال 1400 از ساعت 9 الي 12 صبح به صورت آنلاين با حضور 130 نفر از مديران و كارشناسان روابط عمومي معاونت ها، سازمان ها، شركت ، موسسات و سازمان جهادكشاورزي استانها برگزار شد كه در نخستين روز اين كارگاه 8 نفر از مديران و كارشناسان روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي استان آذربايجان شرقي حضور يافته بودند.
 
 لازم به ذكر است كه در اين كارگاه آموزشي موضوعات مختلف اصول و آداب تشريفات شامل نوع پوشش رسمي آقايان و بانوان، نحوه سلام احوال پرسي و دست دادن كارمندان و نحوه برخورد آنها با ارباب رجوع بررسي و تشريح گرديد و سرفصل هايي همچون تعريف پروتكل ديپلماتيك و اتيكت بين المللي، تعريف ارتباطات غيركلامي و زبان بدن، تعريف تشريفات فردي و آداب معاشرت، تعريف ارتباطات غير كلامي و زبان بدن در اين دوره اموزش داده مي شوند.
 
 گفتني است اين كارگاه در روزهاي دوشنبه 23/1/1400 و چهارشنبه 25/1/1400 از ساعت 9 صبح الي 12 به صورت آنلاين ادامه يافته و علاقمندان براي بهره‌برداري از اين كارگاه آموزشي لازم است با وارد كردن آدرس: http://vc.areeo.ac.ir/ch/majpr دردوره آموزشي مذكور شركت نمايند.

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها