شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| كتاب «حرفي به قدر كفايت (الگوي ارتباطات كلامي در نهجالبلاغه)» نوشته حميد شكري اويلق و سيد بشير حسيني توسط انتشارات سروش منتشر و راهي بازار نشر شد.
به گزارش شارا به نقل از مهر، كتاب «حرفي به قدر كفايت (الگوي ارتباطات كلامي در نهجالبلاغه)» نوشته حميد شكري اويلق و سيد بشير حسيني بهتازگي و همزمان با عيد غدير خم، توسط انتشارات سروش منتشر و راهي بازار نشر شد.
در ايناثر تلاش شده تقريبا تمامي نقطهنظرات حضرت علي (ع) درباره پديده ارتباط كلامي و نيز شيوههاي ارتباط كلامي ايشان بر اساس تحليل محتواي كيفي، جمع آوري و تحليل شود. به ادعاي نويسندگان اثر ميتوان گفت اينكتاب اولين اثري است كه علوم ارتباطات را به نهج البلاغه پيوند ميزند و از دل آن، سعي در ارائه مدلي بهعنوان پديده ارتباط كلامي دارد.
اين كتاب شامل سه فصل كلي و مرتبط است كه عناوينشان بهترتيب عبارت است از: «تحليل و پردازش مضامين مرتبط با ارتباطات كلامي نهجالبلاغه»، «مفاهيم، تعاريف و ديدگاههاي نظري» و «استنباط و تدوين مدلي براي ارتباطات كلامي».
در فصل اول تمام اطلاعات، دادهها و واحدهاي معنايي مورد نظر و مطلوب همراه با تحليل مضموني نسبتا ساده و خلاصه استخراج، جمع بندي، كدگذاري و دستهبندي شدهاند.
در فصل دوم هم مفاهيم، تعاريف، ديدگاهها و نظريات مرتبط با موضوع ارتباط، ارتباط كلامي، مدلهاي ارتباطي، كه حاصل تفكر انديشمندان شهير بودهاند ارائه شدهاند تا درباره ادبيات نظري موجود و ديدگاههاي مختلف در حيطه موضوع و يافتههاي كتاب آگاهي و شناخت بهتر و كاملتري پيدا شود. در واقع در فصل اول، نگاه، نگرش و تعريف حضرت امير (ع) از موضوع كتاب ارائه و در فصل دوم بر اينموضوع تمركز شده كه انديشمندان و عالمان متخصص در اينزمينه چه نظر و تعاريفي دارند.
سومين فصل كتاب «حرفي به قدر كفايت» هم با تكيه بر مطالب دو فصل پيشين، عصاره يافتهها و جمعبندي بحث ارتباط كلامي در قالب مدل استنباطي و اكتشافي است.
در قسمتي از اينكتاب ميخوانيم:
در بخش دلالتهاي گفتاري اشاره شد كه موضوعيت اخلاق در كنار مضمون ارتباطي درخصوص شيوههاي ارتباطي هم صادق و قابل طرح است؛ چراكه خود تكنيك ارتباطي يا همان نحوه ارائه پيام، بخشي از پيام ارتباطگر خواهد بود و عملا پيامساز است. درنتيجه شيوه و تكنيك، يكجزء خنثي و بياثر قلمداد نميشود.
وقتي فرد جواني به يك كهنسال همانگونه ارتباط برقرار ميكند كه به اعضاي خانواده خود؛ ما اين شكل از ارتباط و پيام را از منظر اخلاق نادرست تعبير ميكنيم. اما در اينجا نقطه نقد ما و نقطه اتهام ما، مضمون ارتباط كه همان كلمه و نماد قراردادي نيست؛ بلكه نقد ما متوجه شيوه ارتباط فرد و نحوه پيام اوست. چراكه نحوه ارائه و تكنيك ارتباطي در تعامل با مضمون خود پيامساز ميشود و معاني متفاوت را تداعي ميكند.
نكته استنتاجي آخر از بخش دلالتهاي عملي اين است كه هركسي شيوه ارتباطي مخصوص به خود را دارد و اين شيوه ارتباطي منحصربهفرد مرهون عوامل بسياري است كه به يك بخش از آنها ذيل مقوله عوامل تاثيرگذار اشاره شد. در حالت كلي شيوه ارتباطي هر فردي متاثر از چهار عامل كلي شخصيت خود منبع، مخاطب، پيام و محيط ارتباطي است.
اينكتاب با ۲۹۲ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قيمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.