شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: روابط عمومي موفق با مدير توانمند
دوشنبه، 20 مرداد 1399 - 10:04     کد خبر: 44138

يك روابط عمومي قوي مديري دارد كه نياز به ديده شدن را در صدر برنامه ها نمي گنجاند بلكه بيشتر دغدغۀ رسيدن به اهداف سازمان را دارد و ذهن هميشه بيدارش متوجه موفقيت برنامه هاست. زماني كه به اهداف سازمان برسد، پيروز است و نتيجۀ توانمنديش پس از موفقيت به طور طبيعي در معرض ديد همگان قرار مي گيرد.

مقدمه


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابط‌عمومي نقش ارزنده اي در تغيير و تحولات يك سازمان دارد. زماني كه بخواهيم به معرفي يك كالا بپردازيم يا جهش و توليد بالاي سازمان را مورد بررسي قرار دهيم، به نقش پررنگ روابط عمومي پي مي بريم. تازه مي فهميم كه چگونه يك روابط عمومي قوي مي تواند كار و زندگي افراد را تغيير دهد. البته اين مورد بستگي به ايده هاي برتري دارد كه از طريق كارمندان بيان مي گردد و با يك مديريت قوي و كاربلد، طراحي و اجرا مي گردد. يك روابط عمومي موفق ايده هاي خلاقانه دارد و تدابير ارزشمندي كه موفقيت يك سازمان را بيمه مي كند. ايده آفريني و پي ريزي نقشه براي پيروزي بسيار ارزشمند است اما مهم تر از آن چگونگي كار و عملي نمودن انديشه هاي افراد است.


به طور حتم آنچه روي كاغذ مي آيد و برنامه ريزي مي شود خوب است اما بهتر آن است كه در مقام عمل درست كار كنيم و با برنامه اي مدون، بدانيم چگونه ذهينيات خود را پياده نمائيم. شايد بسياري از افراد پيشنهاد هاي سازنده اي داشته باشند اما نتوانند به درستي آن را به عمل در آورند. بنابراين يكي از مشخصه هاي بسيار مهم در داشتن روابط عمومي پويا و ثمربخش، مديريت درست كاربردي و نتيجه بخش است. هوشمندي و رهبري درست افراد مي تواند روابط عمومي را به سوي موفقيت سوق دهد اما اگر مدير از توانمندي لازم در اين جهت برخوردار نباشد، حتي برترين ايده ها و ذهن هاي خلاق نمي توانند آنچه در ذهن داشتند در عمل ببينند. يكي مدير قوي بايد بداند كه درست عمل كردن به وظايفش مي تواند در رشد و پيروزي يك مؤسسه، بنگاه يا آنچه او براي موفقيتش تلاش مي كند اثر بگذارد.

روابط عمومي چيست؟


روابط عمومي يك پيوند درست و واقع بينانه است. پيوند بين مخاطب و سازمان براي آشنايي با برنامه هاي مدوني كه نتيجۀ انديشه هاي سالم است و هدفي جز موفقيت و رسيدن به نتيجۀ مطلوب ندارد. روابط عمومي نياز ندارد تا براي شناساندن اهداف خود تنها دست به تنظيم مقاله بزند يا براي آگاهي مخاطب، مطبوعات و خبرنگاران را با خود همراه سازد. يك روابط عمومي حرفه اي مديري دارد كه سازمان و مخاطبان خود را به درستي مي شناسد و نياز هاي آنان را مي داند. قادر به برنامه ريزي مدون است و به گونه اي عمل مي كند كه براي شهرت سازمان خود، به جاي همراه ساختن مطبوعات و توضيح برنامه هايش، تنها اجرا مي كند و خبرنگاران براي تهيه خبرهاي نابي كه مخاطب خواستار آگاهي از آن است، در پي او مي روند.


يك روابط عمومي قوي مديري دارد كه نياز به ديده شدن را در صدر برنامه ها نمي گنجاند بلكه بيشتر دغدغۀ رسيدن به اهداف سازمان را دارد و ذهن هميشه بيدارش متوجه موفقيت برنامه هاست. زماني كه به اهداف سازمان برسد، پيروز است و نتيجۀ توانمنديش پس از موفقيت به طور طبيعي در معرض ديد همگان قرار مي گيرد. يك مدير توانمند با روابط اجتماعي قوي نسبت به سازمان هاي ديگر و كارمندان شركت، مي تواند در مسير موفقيت قرار بگيرد.


درايت مدير روابط عمومي در رسيدن به اهداف سازمان


وجود يك انديشۀ سالم در صدر كارها براي سازماندهي نبوغي كه در بطن روابط عمومي مشغول اداره امور هستند، در پيروزي يا شكست اهداف سازمان اثري سرنوشت ساز دارد. يك مدير توانمند بايد نيروي كار خود را بشناسد و با توانايي آنها در زمينه هاي مختلف آشنا باشد تا بداند كه از استعداد هركدام چگونه بهره ببرد.


شور و مشورت:
مديري كه فقط انديشه هاي خود را ملاك عمل قرار دهد، تن به شكست داده است و در مدت كوتاهي خود را در كنار مشكلاتي عديده تنها خواهد يافت. كار مدير روابط عمومي، رهبري درست تا رسيدن به اهداف اصلي است. شور و مشورت با كارشناسان روابط عمومي، باعث سهولت كارها شده و اعتماد به نفس كاركنان را بالا مي برد. علاوه بر آنكه به امور اعتبار مي بخشد. اهميت مشورت براي يك مدير تا آن اندازه مهم است كه چشم پوشي از آن، مساوي است با پايان كار خود در رهبري واحد روابط عمومي. وقتي مشورت نباشد، كاركنان و كارشناسان ديده نشدن خود را عادي نمي انگارند و فاصله اي بين آنها و مدير ايجاد مي گردد و ديگر نيازي نمي بينند تا انديشه ها و پيشنهادهاي خود را مطرح نمايند. مشورت، همبستگي واحد روابط عمومي را افزون بخشيده و رسيدن به اهداف سازمان را تسريع مي بخشد.


گزينش نيروي توانمند:
در يك روابط عمومي موفق، افراد كاربلد بسياري در كنار هم با همفكري و همبستگي در پيشبرد امور سازمان قدم بر مي دارند. يك مدير كارآمد، مي داند كه از نيروها چگونه بهره ببرد و چه كارهايي را بر عهدۀ آنها بگذارد. به طور حتم بايد در زمان كوتاهي آنها را بدون آگاهي خودشان مورد آزمايش قرار دهد و اصلي ترين كارها را بر عهده كساني بگذارد كه استعداد آن را دارند. علاوه بر آن در انجام كارها شور و علاقه نشان مي دهند و تنها به اختصاص پست براي خود بسنده نمي كنند بلكه نهايت تلاش را براي موفقيت واحد خود به كار مي برند و در يك كلام، دلسوز و مسئوليت پذير هستند.


يك مدير با تدبير، واحد خود را از نيروهاي بيكار، ناكارآمد، مشكل آفرين و پرتوقع پاك مي كند. البته پيش از تصميم گيري قاطع فرصتي كوتاه براي تغيير در رفتار به آنها مي دهد. نيروهايي كه به جاي دلبستگي به كار، به دنبال بهانه هاي واهي هر روز با بيان مشكلات خود و شكايت هاي نامربوط فضاي كاري را بر هم مي زنند و موجب اختلال در انديشۀ درست مدير و ناكارايي وي مي شوند، بهتر است در صدد تغيير شغل خود برآيند.


برنامه ريزي و اهداف سازنده:
يك مدير كاردان، اهداف دراز مدت سازمان خود را مورد توجه قرار مي دهد و طي يك برنامه ريزي مدون، براي پيشبرد اهداف در محيطي امن گام مي گذارد. براي موفقيت در كار، به تقويت واحد خود مي پردازد و اطلاع رساني جامعي دارد. مخاطبان و عموم مردم را از پروژه هاي مهم آگاه مي كند و مسئوليت اجتماعي سازمان را به بهترين نحو انجام مي دهد. علاوه بر آن در افزايش شهرت شركت مي كوشد و تصوير بهتري نسبت به گذشته از اهداف شركت ارائه مي دهد. مثبت شدن افكار عمومي، تصوير بهتري از شركت در ذهن مردم ايجاد مي كند. رفتار خوب يك مدير كار بلد، مخاطبان، سرمايه گذاران و رقبا را تحت تأثير قرار مي دهد. برنامه ريزي مدير در يك كار گروهي، اثرات مثبتي دارد و چه بهتر كه يك مدير هيچگاه افراد خود را فراموش نكند و به موقع از آن ها تمجيد نمايد.


بررسي برنامه هاي پيشنهادي:
روابط عمومي ها مي توانند با اجراي يك برنامه مدون و درست، نظر مخاطبان را به سوي خود جلب كنند. به اين منظور مدير روابط عمومي بايد حساسيت ويژه اي بر برنامه هاي پيشنهادي نيروي خود، قبل از اجراي آن داشته باشد. بايد بداند آيا برنامه اي كه قرار است اجرا شود، قدرت احساسي دارد؟ اجراي يك كار هيجان انگيز، حس زيبايي ايجاد مي كند و موجب حسن تأثير روابط عمومي مي شود. علاوه بر آن، مدير بايد با خلق روش هاي ابتكاري، پيام مورد نظر خود را به بهترين نحو نشان دهد. به گونه‌اي كه مخاطب با آن ارتباط برقرار كند و با ديدن برنامه، باور يا رفتار خود را تغيير دهد.


با اجراي هر برنامه، توقع مخاطب بالا مي رود. بايد تلاش كرد اين توقع مشكلي براي سازمان و شركت به وجود نياورد اما در هر برنامه، تاكتيك هاي بهتري شكل بگيرد. همچنين برنامه بدون هيچ توضيح اضافه، جواب پرسش هاي مخاطب را در ذهن آنها شكل دهد و نتايج پرباري به همراه داشته باشد. درصد رضايت افراد در بهتر شدن كار روابط عمومي دخيل است.

مهم ترين ويژگي هاي يك مدير كاردان


يك مدير موفق، آَشنايي دقيقي با قدرت رسانه دارد و با نقش مهم آن در تحول آفريني جامعه آشناست. مي تواند به نحو مطلوبي از رسانه در پيشبرد اهداف شركت استفاده كند. در كمترين زمان، قادر است مشكلات اساسي را برطرف نمايد. نسبت به مخاطبان درون سازماني و برون سازماني احساس مسئوليت دارد. صبور و بردبار است و در هيچ موردي بدون انديشه و سريع، تصميم نمي گيرد. صادق است و راستي و درستي را بيش از هر چيز ديگري مي پسندد. موفقيت ديگران در او احساس مثبت ايجاد مي كند و براي ترقي همكاران خود، از هيچ تلاشي فروگذاري نمي كند.


با بروز مشكلات خود را نمي بازد و در همه حال در انديشه پويايي شركت است. نهايت تلاش خود را به كار مي برد تا روابط عمومي به جايگاه اصلي خود برسد. به گونه اي كه در شركت هيچ جلسه اي بدون حضور مدير روابط عمومي برگزار نگردد و در تصميم گيري هاي مهم دخيل باشد. رفتار يك مدير موفق موجب ايجاد حس احترام ديگر واحدها به روابط عمومي و تغيير ديد ديگران نسبت به آن مي شود.


يك مدير كاردان، به تكنيك هاي روابط عمومي تسلط دارد و به فنون تشويق و ترغيب آشناست. به صورت خودكار به وظايف خود در شركت مي پردازد و نيازي به تذكر ندارد. اعتماد به نفس بالايي دارد و پيوسته در پي به دست آوردن اطلاعات جديد است. علاوه بر آنكه با علم روز روابط عمومي آشنايي دارد. در كلام خود فصاحت و بلاغت دارد و مي تواند برنامه هاي بسيار مهم را اجرا نمايد. سخنسرايي مي داند و از قدرت نوشتاري برخوردار است.



 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها