شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: حرفه روابط عمومي هنوز با حرفه اي بر پايه تحقيقات فاصله بسيار دارد
شنبه، 17 خرداد 1399 - 07:17     کد خبر: 43333

حرفه روابط عمومي هنوز با حرفه اي بر پايه تحقيقات فاصله بسيار دارد. بيشتر روشها هنوز شامل تحقيقات نمي شوند و بيشتر تحقيقات انجام شده در عرصه روابط عمومي، تنها تأثيرات كوتاه مدت برنامه هاي ارتباطي بازاريابي را مورد ارزيابي قرار مي دهند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| سابقه كاري من به عنوان پژوهشگر روابط‌عمومي به چهل سال پيش، هنگامي كه تحصيلات خود را در دوره دكتراي ارتباطات جمعي دانشگاه ويسكانسين آغاز كردم، برمي گردد.


من اولين كار تحقيقي خود را در كلمبيا با هدف شناسايي نقش مردم در برنامه هاي توسعه كشاورزي و تنظيم برنامه هاي ارتباطي براي كمك به آن مردم آغاز كردم. پس از دو سال پژوهش در كلمبيا، به دانشگاه مريلند پيوستم، جايي كه در آن كارهاي پژوهشي بسياري انجام دادم، دانشجويان بسياري آموزش دادم و به كارگزاران بسياري براي انجام تحقيقات در حرفه خود مشاوره ارايه دادم.


در طول اين چهل سال، در بيش از چهل كشور به ارايه سخنراني يا مقاله پرداختم كه موضوع بيشتر آنها بررسي روشهاي تحقيق يا ارايه نتايج تحقيقات خودم بوده است. در ده سال گذشته به عنوان يكي از اعضاي كميسيون مديريت مؤسسه تحقيقات روابط عمومي ايالات متحده خدمت كرده ام.


اين تجربه طولاني در زمينه تحقيقات در نقاط مختلف دنيا، براي من اين امكان را فراهم آورده است تا بتوانم درباره جايگاه تحقيقات در حرفه جهاني روابط عمومي امروز بيانديشم. از يك طرف، به عقيده من، پيشرفت قابل ملاحظه اي در اين عرصه صورت گرفته است. تحقيقات آكادميك در عرصه روابط عمومي در 40 سال گذشته پيشرفت بسياري داشته است. هنگامي كه من وارد اين حرفه شدم، شايد يكي از پنج نفري بودم كه در اين عرصه به تحقيق و پژوهش مي پرداختند.

امروزه صدها متخصص و دانشجوي دكترا مشغول تحقيق در اين عرصه هستند؛ و تعدادي نشريه علمي نيز در اين زمينه منتشر مي شود. چهل سال پيش، تنها تعداد معدودي كارگزار در كار خود از تحقيقات سود مي جستند. امروزه گروههاي روابط عمومي در شركتها و سازمانهاي بزرگ و همين طور مؤسسات روابط عمومي، عموما از تحقيقات در كار خود بهره مي گيرند. مسأله ارزيابي نيز يكي از موضوعاتي است كه امروزه در كنفرانسهاي حرفه اي، كنفرانسهاي از راه دور، وبينارها و نشريات تجاري بسيار مورد توجه قرار مي گيرد.


به رغم اين پيشرفت، حرفه روابط عمومي هنوز با حرفه اي بر پايه تحقيقات فاصله بسيار دارد. بيشتر روشها هنوز شامل تحقيقات نمي شوند و بيشتر تحقيقات انجام شده در عرصه روابط عمومي، تنها تأثيرات كوتاه مدت برنامه هاي ارتباطي بازاريابي را مورد ارزيابي قرار مي دهند.


اغلب اين تحقيقات تنها به منظور توجيه هزينه اي است كه صرف برنامه هاي روابط عمومي شده است، تا نشان دهد كه تبليغات در رسانه ها براي يك سازمان ارزشمند است يا اينكه روابط عمومي بايد پول بيشتري از آنچه صرف برنامه هاي ارتباطي بازاريابي مي شود، دريافت كند. به ندرت اتفاق مي افتد كه تحقيقات براي برنامه ريزي برنامه هاي روابط عمومي يا ارتقاي آنها انجام شود. تحقيقات به ندرت به عنوان نوعي ارتباط براي رساندن اطلاعات از مردم به روند  تصميم گيري مديريت به كار گرفته مي شود. با وجود رشدي كه در تحقيقات آكادميك صورت گرفته است، هنوز پژوهشگران اندكي وجود دارند؛ و بيشتر كارگزاران از وجود چنين تحقيقاتي بي اطلاع هستند يا نسبت به آن بي توجهي مي كنند.


از آنجايي كه تعداد اندكي از كارگزاران به تحقيقات آكادميك توجه نشان مي دهند، حتي كارگزاراني كه از تحقيقات در كار خود استفاده مي كنند، اين حرفه از نبود انديشه زايي رنج مي برد.


افراد حرفه اي ارزيابي مي كنند، آن را خريداري مي كنند يا درباره آن صحبت مي كنند؛ اما بيشتر آنان به اين موضوع فكر نمي كنند (عدم انديشه زايي) كه چه چيزي را مورد ارزيابي قرار مي دهند، چرا آن را ارزيابي مي كنند، يا اينكه ارزيابي آنان چگونه مي تواند به اثربخشي بيشتر عملكرد روابط عمومي يا كل سازمان كمك كند.


بنابراين در اينجا سعي من بر اين خواهد بود تا براي كارگزاراني كه مايل به استفاده از تحقيقات در حرفه خود هستند، رهنمودهاي مفهومي ارايه دهم. در ابتدا به اين موضوع مي پردازيم كه تحقيقات انجام شده در حرفه روابط عمومي چگونه به تعامل با تحقيقات آكادميك بپردازد. سپس درباره چگونگي انجام تحقيقات در مراحل مختلف تجزيه و تحليل براي برنامه هاي روابط عمومي، گروههاي روابط عمومي، كل سازمان و جامعه  بحث خواهيم كرد و در آخر به بررسي برخي از برنامه هاي جاري تحقيقات آكادميك كه ارتقاي حرفه روابط عمومي را نويد مي¬دهند، خواهيم پرداخت.
 

 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها