شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: شجاع الدين طايفه روزنامه نگاري با نيم قرن در لاهيجان تجليل شد
چهارشنبه، 23 آبان 1397 - 10:55     کد خبر: 35547

آيين تجليل از نيم قرن تلاش شجاع الدين طايفه در نويسندگي، روزنامه‌نگاري و فعاليت هاي اجتماعي در لاهيجان به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني با حضور جمعي از شاعران، نويسندگان، پژوهشگران و صاحب نظران گيلاني و مسوولان شهرستان لاهيجان برگزار شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- آيين تجليل از نيم قرن تلاش شجاع الدين طايفه در نويسندگي، روزنامه‌نگاري و فعاليت هاي اجتماعي در لاهيجان به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني با حضور جمعي از شاعران، نويسندگان، پژوهشگران و صاحب نظران گيلاني و مسوولان شهرستان لاهيجان برگزار شد.


به گزارش شارا به نقل از ايرنا، در اين مراسم چند تن از نويسندگان و پژوهشگران با ارج گذاري سال هاي تلاش اين نويسنده و روزنامه نگار پيشكسوت اين اقدام فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان لاهيجان را ستودند.


مسعود ربيعي فر يكي از نويسندگان لاهيجاني در باره شجاع الدين طايفه گفت: نويسندگان مرزبانان مرزهاي فكر و انديشه يك جامعه هستند و بزرگداشت انساني كه با انديشه سروكار دارد به منزله حمايت از انديشه و تفكر است.


وي خاطرنشان كرد: شجاع الدين طايفه در چهار بعد نقادي ، شعرو شاعري ، روزنامه نگاري و نويسندگي فعال بودند و در عين اينكه نظريه پردازي نكردند ولي از نظرورزي غافل نبودند.


وي اظهارداشت: شهرلاهيجان داراي نويسندگان و انديشه ورزان بسياري است و اين متفكران هستند كه به شهر هويت فرهنگي مي بخشند.


رضا عابد شاعر ، نويسنده و منتقد ادبي نيز در اين مراسم اظهارداشت:شجاع الدين طايفه با كارهاي فرهنگي خود در جهت ارتقاي فرهنگي جامعه گام برداشته و از زبان و ادب پاسداري كرده است .


وي گفت:اولين رمان گيلان به نام خان گيلان سرنوشت خان احمد خان حاكم دوره صفوي در سال 1311 توسط يك لاهيجاني به چاپ رسيد .


وي تصريح كرد: لاهيجان در حوزه جدي ادبيات شاعراني نظير عليرضا كريم ،محمد اميني ،ميراحسان ،علي صبوري و محسن با فكر را پرورش داده است .


شجاع الدين طايفه در اين مراسم در باره خود چنين گفت:چيزي كه دستمايه نشست امروز شددر واقع ميتوانم بگويم مقاله اي بود كه دقيقا نيم قرن پيش توسط اين قلم نوشته شد و صفحه اي را بر جريده اي سياه كرد كه البته خوشبختانه هنوز آن سياه ‌مشق‌ها همچنان استمرار دارد.


وي به موضوع روزنامه نگاري پرداخت و افزود: بنظرم درميان آنها كه با مقوله رسانه به مفهوم عام سروكار دارند كمتر دقت مي شود ،اين است كه دراين سال ها مفهوم روزنامه نگاري با خبرنگاري بيشتر يكي پنداشته شده و بجاي هم بكار گرفته مي شود در حالي كه بين آنها تفاوت اساسي وجود دارد بدين نحو كه خبرنگار در واقع عكاس ماوقع است زيرا آنچه كه در جامعه رخ مي دهد را ثبت و ضبط و منتشر ميكند اما روزنامه نگار رخداد را تحليل و يا بهتر بگويم از زواياي مختلف مورد بررسي و علت جوئي قرار مي دهد و حتي پي آمدهاي آنها را پيش بيني كرده و هشدار مي دهد.


وي تصريح كرد: پس روزنامه نگاري بمعناي انعكاس صرف رخداد ها نيست بلكه روزنامه نگاري با سوال شروع مي شود و با پويش به نتيجه قابل ارائه منتهي مي‌گردد و به همين خاطر روزنامه نگاري تحليلي با جامعه شناسي تفسيري فصل مشترك پيدا مي كند .


وي خاطرنشان كرد: روزنامه نگار علاوه بر تحليل رخداد رويكرد به حل مسئله هم دارد يعني هم به عينيت مي پردازد و هم به آنچه كه بايد به آن فكر شود ، بدين ترتيب او از جنس كنجكاوي و پرسشگري بين عينيت و ذهنيت جامعه پلي مي زند .


وي اظهارداشت:برايند توليدات روزنامه نگاري تعرفه كننده موقعيت جوامع است تا بفهميم جامعه‌اي بيدار است يا بخواب شده است ، پس جاي روزنامه نگار در صف تماشاچي نيست ، روزنامه نگار عليرغم پاره اي ناخوش آيندي ها كه از او در جوامع وجود دارد بسراغ ادوات پرسش (كي-كي-كجا-چرا- چگونه- براي چه ) و از اين دست مي رود زيرا دانستن و يافتن پاسخ را از وظايف ذاتي حرفه خويش مي شمارد .


وي يادآورشد: روزنامه نگار در شرايط سخت و بسته جامعه رندانه براي آينه گرداني در جامعه خويش رويكردش معطوف به طنز مي شود زيرا وقتي نتوانست به طرح مسئله بطور آزاد و بدون دغدغه بپردازد ناگزير براي عرضه توليداتش به صنعت طنز و گوشه و كنايه و استعاره و نوش و نيش روي مي آورد كه اين قلم سالها در ستون (شكريات ميرزا محمود خان خودمون ) و (چيزي شبيه پاسخ) بدان پرداخته است .


شجاع الدين طايفه كارشناس رشته اقتصادي با درجه ممتاز از دانشگاه ملي (شهيدبهشتي) در سال 1352و داراي تحصيلات تكميلي كارشناسي ارشد مديريت دولتي است كه 30سال فعاليت در بخش دولتي و متجاوز از 20سال در بخش خصوصي و سمن ها فعاليت داشته است .


وي متولد 21اسفند سال 1321 در لاهيجان است كه تحصيلات ابتدايي تا متوسطه را در اين شهر و دانشگاه را در تهران گذرانده است و از سال 1347تاكنون طي نيم قرن متجاوز از يك هزارو800مقاله جدي و طنز در نشريات شهرستاني ، استاني و سراسري در زمينه هاي سياسي اجتماعي ،ادبي و نقد نگاشته است.


طايفه داراي چهار رساله پژوهشي در زمينه جمعيت و توسعه با تاييد هيات داوري دانشگاهي ، مقاله نويسي برتر و برگزيده در كنگره شهيدرجايي تهران سال 1387 را در كارنامه خود دارد.


ارايه برترين مقاله در همايش معشوق مستور در دانشگاه آزاد لاهيجان 1387 و نويسنده دو عنوان كتاب بنام هاي گريز در سال 1380و كتاب لاهيجان در نگاهي ديگر در سال 1391 از ديگر آثار او به شمار مي رود.


اين نويسنده لاهيجاني درحال حاضر دو عنوان كتاب بنام هاي كوچه هاي دلواپسي (شعر) و دو روي سكه شامل مجموعه مقالات را آماده نشر دارد.


او بعنوان بازنشسته نمونه كشور در سال هاي 1387و 1383 انتخاب و برگزار كننده همايش بزرگداشت دكترمجتهدي در دانشگاه آزاد لاهيجان و همايش بزرگداشت استاد محجوبي نقاش نامي كشور دردانشگاه آزاد ديلمان ، همايش بزرگداشت دكتر حكيم زاده در رشت سالن خاتم الانبيا و در كنار مزارش در كهريزك تهران و برگزاري همايش بزرگداشت دكتر ابوالحسن ضياء ظريفي دانشمند منتخب 2002جهان در سالن نظام مهندسي لاهيجان در سال 89 را برعهده داشته است و همچنين عضويت در هيات مديره و نايب رييس خانه تشكل هاي غيردولتي استان گيلان در دو دوره و هشت سال تا 1385 از ديگر فعاليت هاي اجتماعي اوست.


شجاع الدين طايفه با داشتن 16سال سابقه خدمت اجتماعي در موسسات خيريه، ساخت يك مدرسه در منطقه مهدي آباد بويين زهراي قزوين در زلزله 1380 به مساحت يك هزارمترمربع با خوابگاه و سلف سرويس بنام پري ساربان ها را در فعاليت هاي اجتماعي و خيرخواهانه خود دارد.


در اين مراسم با اهداي لوح تقدير و هديه از سوي جانبازي سرپرست فرمانداري لاهيجان و اعضاي شوراي شهر به اين پيشكسوت عرصه هاي نويسندگي، شعر و شاعري و فعاليت هاي اجتماعي بطور جداگانه تقدير بعمل آمد.

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها