شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: ده گام موفقيت روابط عمومي
دوشنبه، 1 مرداد 1397 - 15:40     کد خبر: 34264

براي خروج از اين بن بست و تحقق موفقيت روابط عمومي ها مي توان حداقل ده گام مهم را در اينجا مطرح نمود. بديهي است كه موفقيت در اين زمينه تنها به اين ده گام محدود نبوده و با پيشرفت اين حوزه ارتباطي، مي توان به موارد ديگر نيز اشاره نمود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دكتر حسن بشير، استاد تمام ارتباطات بين الملل و عضو هيئت علمي دانشگاه امام صادق (ع) در گفتگويي با شارا ضمن تاكيد بر ضرورت بازنگري در كليه زمينه هاي مربوط به روابط عمومي و ايجاد تحول لازم در اين رابطه ده گام مهم و مؤثر براي موفقيت هاي روابط عمومي را مطرح نمودند.


در اين گفتگو دبير كميته علمي كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران اين ده گام را شاخصي عملي براي ارزيابي سازمان و مديريت روابط عمومي دانسته و تاكيد كردند كه بدون توجه جدي به اين ده گام، سازمان نمي تواند به حيات طبيعي خود ادامه دهد.


بشير، توجه جدي و تاثيرگذار به اين ده گام را ضامن موفقيت و پيشرفت سازمان دانسته و غفلت از آنها را يك خطر واقعي براي جامعه در حال پيشرفت مي داند.


وي روابط عمومي ها و بطور كلي سازمان هاي كشور اعم از دولتي و خصوصي را از اين نظر نيازمند ارزيابي و بازنگري مجدد دانسته و عنوان مي كند كه متاسفانه ما در حوزه نقد و ارزيابي از خود دچار ضعف، سهل انگاري و وحشت هستيم. از سوي ديگر، خودشيفتگي و خودباوري كاذب در اين رابطه نيز وضعيت را به بحران تدريجي سوق داده است.


رئيس سابق دانشكده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با طرح «نقد هراسي» در جامعه و بطور كلي در سازمان هاي كشور، و عدم توجه مديران آن به نقد و ارزيابي مداوم اشاره كرده و تاكيد كردند كه نوع ويژه اي از آنومي مربوط به «نقد هراسي» در كشور ايجاد شده است كه كاملا به ضرر پيشرفت جامعه مي باشد. تحول و توسعه نيازمند جرأت و شجاعت لازم در نقدپذيري و نقدكردن مداوم از خود است. اين حركت بايد به شكل مناسب در جامعه شكل بگيرد. «نقد هراسي» متاسفانه عاملي براي بي هنجاري اجتماعي شده است كه سازمان ها بيشترين ضرر را در اين زمينه متحمل مي شوند.


وي تاكيد مي كند كه براي خروج از اين بن بست و تحقق موفقيت روابط عمومي ها مي توان حداقل ده گام مهم را در اينجا مطرح نمود. بديهي است كه موفقيت در اين زمينه تنها به اين ده گام محدود نبوده و با پيشرفت اين حوزه ارتباطي، مي توان به موارد ديگر نيز اشاره نمود.


گام اول: احساس ضرورت واقعي سازمان به ويژه مديريت آن به حضور فعال روابط عمومي براي موفقيت هاي سازمان


گام دوم: داشتن سطح مناسب از فهم ارتباطي، دانش ارتباطي و مهارت هاي ارتباطي كارگزاران روابط عمومي در هر سازمان


گام سوم: داشتن ابزارها، وسائل و زمينه هاي لازم براي بهره برداري از امكانات ارتباطي در سطح جهاني


گام چهارم: داشتن مهارت هاي لازم براي بكارگيري ابزارها و وسائل ارتباطي به ويژه فضاي مجازي


گام پنجم: فهم نيازهاي جامعه و ارتباط مداوم با مردم براي كشف ديدگاه ها و گرايش هاي آنان نسبت به توليدات مختلف


گام ششم: به روز بودن مداوم كاركنان روابط عمومي در رابطه با دانش ارتباطات و روابط عمومي، اطلاع يافتن از امكانات جديد در رابطه با وسائل ارتباطي و بالاخره آموزش هاي مستمر كاركنان براي آشنايي آنان با مسائل مرتبط روز


گام هفتم: نقد و ارزيابي مستمر سازمان توسط روابط عمومي با ارائه راه حل هاي مناسب و مؤثر


گام هشتم: تبليغات واقعي به دور از دروغ، بزرگ نمايي غيرواقعي، عدم صداقت و به دور از شفافيت


گام نهم: حمايت از خلاقيت، آموزش خلاقيت، توسعه خلاقيت و بكارگيري خلاقيت در كليه امور سازمان


گام دهم: توجه مستمر به ايجاد نوآوري در كليه حوزه هاي مديريت، ارتباطات، توليد، توزيع و تبليغات


مدير سابق آكادمي آكسفورد در پايان اين گفتگو تاكيد مي كند كه اين ده گام از مهمترين گام هايي است كه يك سازمان با بكارگيري بهينه آنها مي تواند موفقيت هاي لازم را به دست آورد. بدون توجه به اين ده گام، امكان دست يابي به وضعيت مطلوب براي ادامه حيات سازمان وجود ندارد.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها