شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: اكوادور مي‌خواهد آسانژ را از سفارت بيرون كند
دوشنبه، 1 مرداد 1397 - 15:16     کد خبر: 34260

جوليان آسانژ موسس ويكي ليكس از سال ۲۰۱۲ در سفارت اكوادور در لندن به سر مي‌برد. پناه آوردن او به سفارت اكوادور بي‌دردسر نبوده است. حال احتمال داده مي‌شود كه اكوادور حق پناهندگي را از آسانژ سلب كند.

 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- جوليان آسانژ موسس ويكي ليكس از سال ۲۰۱۲ در سفارت اكوادور در لندن به سر مي‌برد. پناه آوردن او به سفارت اكوادور بي‌دردسر نبوده است. حال احتمال داده مي‌شود كه اكوادور حق پناهندگي را از آسانژ سلب كند.
 
 گلن گرينوالد، روزنامه‌نگار "اينترسپت" فاش كرده است كه اكوادور مي‌تواند جوليان آسانژ، موسس ويكيليكس را به دولت بريتانيا تحويل دهد.
 
 لنين مورنو، رئيس جمهور اكوادور قصد دارد در آيندۀ نزديك بر سر تحويل آسانژ با مقامات بريتانيايي مذاكره و حق پناهندگي آسانژ را از او سلب كند.
 
 گرينوالد در افشاگري خود درباره امكان تحويل آسانژ، به گزارش محافلي در وزارت خارجه اكوادور و رياست جمهوري اين كشور استناد كرده است.
 
 وبسايت اينترسپت در فوريه ۲۰۱۴ ميلادي توسط جرمي ساهيل، ژورناليست و مستندساز، لورا پويتراس، مستندساز و گلن گرينوالد، ژورناليست و نويسنده، بنياد نهاده شد. هدف اصلي ايجاد اين وبسايت تقويت روزنامه‌نگاري مستقل و پشتيباني از افشاگري‌هاي ادوارد اسنودن است.
 
 چند روز پيش نيز مارگاريتا سيمونيان، سردبير شبكه تلويزيوني "راشا تودي" به استناد به منابع خود، در صفحه توييترش نوشت كه ممكن است آسانژ طي هفته و يا روزهاي آينده به مقامات بريتانيايي تحويل داده شود.
 
 آسانژ ۴۶ ساله از سال ۲۰۱۲ به سفارت اكوادور در لندن پناه آورده است.
 
 او شهروند استرالياست و در سال ۲۰۱۰ متهم شد ‌كه در سوئد به يك زن تجاوز كرده است. او همواره اين اتهام را رد كرده و گفته كه مطرح شدن اين اتهام با انگيزه‌هاي سياسي بوده است. دادگستري سوئد در ماه مه سال گذشته ميلادي (۲۰۱۷) پرونده آسانژ را مختومه اعلام كرد.
 
 پليس بريتانيا گفته است كه به محض خارج شدن آسانژ از سفارت او بازداشت خواهد شد، زيرا آسانژ در ورود به نمايندگي كشور خارجي قوانين را زيرپا گذاشته است.
 
 خود آسانژ هم گفته است كه او بيم دارد كه به محض خارج شدن او از سفارت به آمريكا تحويل داده شود. آمريكا او را در افشاگري اسناد محرمانه درباره فعاليت‌هاي اين كشور در عراق و افغانستان متهم كرده است.
 
 ويكي‌ليكس در سال ۲۰۱۰ با انتشار بيش از ۲۵۰ هزار سند محرمانه سفارتخانه‌هاي آمريكا، لرزه‌اي شديد به جان دنياي سياست انداخت. آسانژ از جمله اسنادي را منتشر كرد كه جزئياتي را درباره عملكرد نيروهاي نظامي آمريكا در جنگ‌هاي عراق و افغانستان افشا مي‌كرد.
 
 آسانژ قبلا اعلام كرده بود كه حاضر است محل تبعيد خود در سفارت اكوادور را به شرط آزادي چلسي منينگ، سرباز آمريكايي از زندان ترك كند و داوطلبانه به آمريكا برود. چلسي منينگ به اتهام در اختيار قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندي شده به سايت ويكي‌ليكس زنداني شده بود. باراك اوباما، رئيس جمهور پيشين آمريكا او را عفو كرد. منينگ از زندان آزاد شد ولي موسس ويكي‌ليكس حرف خود را عملي نكرد.
 
 از سوي ديگر ميان آسانژ و مقامات اكوادوري هم تنش بوجود آمده است. زماني كه آسانژ از سياست دولت اسپانيا در ارتباط با كاتالونيا انتقاد كرده بود، اكوادور دسترسي او به اينترنت را قطع كرد. به‌رغم اين تنش‌ها دولت اكوادور به جوليا آسانژ، تابعيت اين كشور را داد.
 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها