شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: از تيغ تيز روزنامه‌نگاري تا حركت بر لبه تيغ روابط عمومي
یکشنبه، 31 تیر 1397 - 20:36     کد خبر: 34257

با انتصاب تعدادي از روزنامه‌نگاران در روابط عمومي‌هاي سازمان‌ها بحثي در ميان دست‌اندركاران رسانه درخصوص حضور يا عدم حضور روزنامه‌نگاران در روابط عمومي دولتي درگرفته كه موافق و مخالفاني دارد. نوشته زير به اين موضوع مي‌پردازد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- با انتصاب تعدادي از روزنامه‌نگاران در  روابط عمومي‌هاي سازمان‌ها بحثي در ميان دست‌اندركاران رسانه درخصوص حضور يا عدم حضور روزنامه‌نگاران در روابط عمومي دولتي درگرفته كه موافق و مخالفاني دارد. نوشته زير به اين موضوع مي‌پردازد.
 
 ۱. در همه دانشگاه‌هاي معتبر دنيا رشته‌روابط‌عمومي كاملا مجزا و جدا از رشته ژورناليسم و زيرشاخه‌هاي آن تعريف مي‌شود. حتي گاهي اوقات روابط عمومي در دانشكده‌هاي مديريت و در قالب متنوع ارتباطات سازماني تعريف مي‌شود. در كشور ما نيز در گروه تخصصي ارتباطات گرايش‌هاي روزنامه‌نگاري، تحقيق در ارتباطات و روابط عمومي به‌طور مجزا تعريف و هركدام گروه علمي تخصصي مستقل خود را دارد.
 
 البته رشته مديريت رسانه كاملا مستقل و در دانشگاه تهران و آزاد در دانشكده مديريت به طور مستقل ارائه مي‌شود.
 
 2. از لحاظ ماهيت هم به نظر اين دو تخصص، ويژگي‌هاي مختص خود را دارند.
 
 روزنامه‌نگاري ركن چهارم دموكراسي، چشم بينا و صداي جامعه و در يك كلام موضع افكار عمومي است. يعني وجدان بيدار مردم در مناسبات اجتماعي. اما روابط عمومي به عنوان يك عنصر از سازمان مربوطه در راستاي اهداف و برنامه‌هاي سازمان تعريف مي‌شود.
 
 فرهنگ سازماني حكم مي‌كند روابط عمومي در راستاي حفظ ارزش‌هاي سازماني و منافع آن گام بردارد. به بيان ديگر روابط عمومي پل ارتباطي سازمان با محيط بيرون سازمان است. علاوه بر وظايف ارتباطي درون‌سازماني، روابط عمومي چشم بينا و گوش شنواي سازمان است تا تعامل بهتري در جهت حفظ منافع سازمان شكل بگيرد.
 
 با اين توصيف در مواجهه منافع مردم و سازمان، روزنامه‌نگار صداي مردم و روابط‌عمومي در بهترين حالت شنونده خوب و ارائه دقيق خواسته به مديريت سازمان است.
 
 ۳. شايد بيشترين اشتراك اين دو در اطلاع‌رساني و استفاده از ابزار رسانه باشد. بايد توجه داشت كه وظيفه روابط عمومي ارتباط با رسانه است و نه رسانه‌‌داري!
 
 روابط عمومي حرفه‌اي در تعامل با رسانه‌ها و اصحاب رسانه اقدام به انتشار اطلاعات و اطلاع‌رساني مي‌كند و نيازمند رسانه‌ها است. شايد اين وجه اشتراك دليل اصلي انتخاب مديران روابط عمومي از ميان روزنامه‌نگاران است تا ارتباط بهتري با رسانه‌ها ايجاد كنند.
 
 سخن آخر اين‌كه روابط عمومي تركيبي از علم و هنر است، مثل مديريت، وظايف چندگانه‌اي دارد و اصلا مديريت ارتباطات است در ابعاد درون و برون‌سازماني كه مهارتي ظريف مي‌طلبد. تقليل آن تنها به انتشار اطلاعات و اطلاع‌رساني خطاي راهبردي براي هرنوع سازمان مي‌تواند باشد. اما روزنامه‌نگاري، به قول يكي از بزرگان؛ هنري سخت پيچيده است، جان دادن به كلمات و تسخير روح مخاطب بس فراتر از دايره علم و هنر است. روزنامه‌نگاري عشق است و ديگر هيچ!
 
 احسان پوري
 دكترا ي مديريت رسانه، استاد دانشگاه
 
 http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/3376567919920049372
 
 
 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها