شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: روابط عمومي تنها واحدي كه در سازمانها به فراموشي سپرده شده اند
دوشنبه، 31 اردیبهشت 1397 - 20:00     کد خبر: 33650

بسيار شنيده ايم و خوانده ايم كه روابط عمومي‌ها قلب تپنده سازمانها هستند، يا شعار داده ايم كه روابط عمومي‌ها سربازان خط مقدم جبهه فرهنگي اند و...اما در عمل، آنچه نمود پيدا كرده، اندكي از دغدغه هاي روابط عمومي‌ها را پاسخگو نبوده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  بسيار شنيده ايم و خوانده ايم كه روابط عمومي‌ها قلب تپنده سازمانها هستند، يا شعار داده ايم كه روابط عمومي‌ها سربازان خط مقدم جبهه فرهنگي اند و...اما در عمل، آنچه نمود پيدا كرده، اندكي از دغدغه هاي روابط عمومي‌ها را پاسخگو نبوده است.

وقتي به اداره اي پا مي گذاري براي پيدا كردن مسئول و يا كاركنان واحدي تحت عنوان روابط عمومي يا بايد در اتاق جلسات به دنبال آنها باشي و يا در سالن آمفي تاتر، حتي در برخي مواقع در ورودي شهرداري جلوي تابلوي اعلانات، اگر اينجاها نبود، مطمئن باشيد حتما دنبال نردبان براي نصب بنر و يا شايد هم بالاي نردبان!خوش شانس كه باشي پشت ميزي پر از روزنامه و نشريه و زونكن ، در ميان انبوهي از عكسها، لوح تقديرها و يا پشت سيستم و مشغول بروز كردن سايت اداري و يا در حال گوش كردن به صداي ضبط شده در جلسات و تنظيم خبر و.. است. اينها تنها گوشه اي از يك روز كاري از روزهاي يك روابط عمومي است.

بسيار شنيده ايم و خوانده ايم كه روابط عمومي‌ها قلب تپنده سازمانها هستند، يا شعار داده ايم كه روابط عمومي‌ها سربازان خط مقدم جبهه فرهنگي اند و...اما در عمل، آنچه نمود پيدا كرده، اندكي از دغدغه هاي روابط عمومي‌ها را پاسخگو نبوده است.

روابط عمومي يا هنر هشتم مهم ترين ركن دنياي مدرن در عصر ارتباطات بوده كه توانسته جاي خود را در تمام سازمان هاي جهاني و دولتي پيدا كند و امروزه از آن به عنوان مهمترين ركن شكوفايي و نوآوري در هر مجموعه اي ياد مي شود.

روابط عمومي در يك كلمه وظيفه ايجاد “ارتباط” را بر عهده دارد و در تمام جوامع بشري به عنوان يك “علم” و “شغل” پذيرفته شده است. مهمترين نقش روابط عمومي در عصر ارتباطات و جامعه اطلاعاتي، مديريت اطلاعات است. امروزه با وجود شبكه هاي گسترده اينترنت و با وجود انقلاب بزرگ اطلاعاتي و انفجار اطلاعات كه در اين زمان اتفاق افتاده، دسته‌بندي و نحوه استفاده از هجمه سنگين اطلاعاتي به امر بسيار مهمي تبديل شده است كه روابط عمومي ها در اين طبقه بندي نقش بسيار مهمي را ايفا مي‌كنند.

در ميان انبوهي از كار هاي روزمره و كوهي از گرفتاري هاي مديران و شلوغي و ترافيك برنامه هاي ايشان جاي خالي يك دستيار ، يك سخنگو يك مدافع منافع سازمان و يك فردي كه بتواند افكار و عقايد عموم مردم را به مديران انتقال دهد و با در نظر گرفتن منافع مردم مانع آشفتگي اذهان عمومي گردد همواره احساس مي‌شود.بي شك يك كارشناس روابط عمومي مي تواند بيش از نيمي از اين جاي خالي را پر كند.در اين ميان نزديك كردن اذهان عمومي به واقعيت هاي سازمان، يكي از مهم‌ترين وظايفي است كه بر عهده كارشناس روابط عمومي مي‌باشد.

امروزه روابط عمومي بعنوان علم ، داراي اصول و مباني اوليه است و عموما شاهد آن هستيم كه واژه روابط عمومي در ميان مردم استفاده مي شود، بدون در نظر گرفتن اينكه واقعيت روابط عمومي چيست؟

آيا در زمره علوم پايه قرار مي گيرد؟ يا هنري است كه از خلاقيت بهره مي گيرد و خود پس از موسيقي ،نمايش ،سينما و… هنر هشتم خوانده مي شود؟

تصور نمي‌كنم تاكنون هيچ علمي به اثبات فرمول مشخص و واحدي براي ارتباط با تمامي انسان ها پرداخته باشد.

هنر روابط عمومي در پيشبرد اهداف يك سازمان، از شناسايي خواسته‌ها و علايق مخاطبين يك سازمان دست نمي‌كشد و همواره در پي راه حلي مناسب در جهت ارتباطي موثر با افراد مي‌باشد و هنرمند روابط عمومي بعنوان فردي مدافع حقوق سازمان و عموم مردم و هم چنين پل ارتباطي بين افراد سازمان و مديريت با به كارگيري اين هنر، سازمان را به سوي برقراري ارتباط موثر و با كيفيت، با مخاطبين درون سازماني و برون سازماني هدايت مي‌كند.

پرداختن به مقوله روابط عمومي، آن‌چيزي نيست كه هدف اين نوشتار باشد، زيرا مبحث روابط عمومي بسيار گسترده‌ و قابل توجه است.

امروز به مناسبت روز ارتباطات و روابط عمومي ، به عنوان اهالي رسانه كه ارتباطي تنگاتنگ با اين بخش از سازمانها و ادارات داريم، تنها هدفمان تلنگري به مديران و روساي اين سازمان‌هاست.

گلايه اي كه در لابلاي درد دل هاي مسئولان و كارشناسان روابط‌عمومي‌ها بيش از هرچيزي ، حتي بيش از كمبود امكانات، تجهيزات و اختيارات به چشم مي‌آيد فراموشي اين قلب تپنده در روزي ست كه به نام آنها سند خورده است.

چه بسيارند مديراني كه اين روز را فراموش كرده و حتي به اندازه يك تبريك،يادي از شريان اصلي سازمان خود نمي‌كنند.

روابط عمومي ها همچون آلارم گوشي كه يادآور تمام قرارها،جلسات، مناسبت ها و كارهاي مهم يك فرد هستند، براي مديران هميشه و هرجا حاضر و آماده اند، بد نيست تنها يك روز از تقويم را خودشان با خط درشت تيك زده و در آن بنويسند:

روز روابط عمومي، تقدير و عرض خسته نباشيد به مسئول و كارشناسان روابط عمومي توسط مديريت و پرسنل اداره

روزتان مبارك هنرمندان عرصه اطلاع‌رساني.روابط عمومي ها مظلومترين بخش هر سازمان هستند. در واقع همه كارهاي سازمان بر عهده اين بخش است اما در نهايت همه تلاش ها به نام افراد ديگر تمام مي شود.

امروزه از دانش و هنر روابط عمومي به عنوان يك نهاد شبه مدني در جهت تسهيل ارتباطات دو طرفه بين دولت و آحاد مردم ياد مي شود و با پيچيده تر شدن نظام اجتماعي بر ضرورت، گسترش و توسعه اين علم و حرفه جديد بيش از پيش اتفاق نظر حاصل مي آيد تا آنجا كه امروز كمتر نهادي يا سازماني خود را بي نياز از تشكيلات روابط عمومي مي بيند.

مشكلات چند گانه روابط عمومي‌ها به اين قرار است كه:يكي از مشكلات اساسي روابط عمومي روزمرگي و درگيري با كارهاي عادي و جاري است. اين امر باعث مي شود روابط عمومي از برنامه ريزي هاي كلان و استراتژيك غافل شود.

مشكل ديگرناآگاهي مديران ارشد سازمانها از نقش مؤثر روابط عمومي در اقناع و جلب مشاركت مردم است كه اين امر مستلزم آموزش هاي لازم جهت تغيير نگرش مديران ارشد است. دليل اينكه روابط عمومي در كشورمان جايگاه واقعي خود را ندارد آن است كه مديران نگرش مثبتي به نقش مديريتي روابط عمومي ندارند و آن را واحد زائد و مزاحم تلقي مي كنند. روابط عمومي كانال ارتباطي سازمان و مخاطبان و انتقال دهنده نظرات، پيشنهادات و انتقادات مخاطبان به سازمان است.

عدم آشنايي مديران با حوزه كار و اختيارات روابط عمومي،اعمال سليقه با نگاه كاملا شخصي بعضي مديران به فعاليت روابط عمومي،دوري مسئولان روابط عموي از مطالعات تخصصي،عدم شايسته‌سالاري در گزينش نيروهاي روابط عمومي،عدم تثبيت جايگاه سازماني روابط عمومي،نبود اعتبارات جداگانه مخصوص روابط عمومي‌ها براي اجراي برنامه،محدود بودن دوره‌هاي آموزشي روابط عمومي در استان با استفاده از اساتيد مجرب،نبود انجمن صنفي يا تشكل تخصصي فعال در حوزه روابط عمومي‌هاي استان، آشنايي ضعيف مديران روابط عمومي با مباني اوليه ارتباطات و تبليغات و ارتباط ضعيف روابط عمومي‌ها با رسانه‌ها

حال بايد يك سوال پرسيد كه چرا وقتي بيش از 1300 شغل سخت و زيان آور در كشور تعيين شده، چرا شغل روابط عمومي در ميان اين مشاغل ديده نمي شود؟

شايد نتوان سختي شغل روابط عمومي را با مشاغلي سخت مانند آتش نشاني يا خلباني و پليس مقايسه كرد اما كساني كه با مديران و كارشناسان روابط عمومي هاي موفق در ارتباط هستند، تاييد مي كنند كه گرچه دست اندركاران روابط عمومي ها با آتش و هواپيما و سلاح سر و كاري ندارند اما در سختي كار آنان همين بس كه بايد پاسخگوي هزاران افكار و نظراتي باشند كه گاهي در تضاد كامل با هم هستند.

امروزه شاهد به فراموشي سپردن جايگاه تاثيرگذار واحدهاي روابط عمومي هستيم و با اين روند در آينده نه چندان دور اين دغدغه رهبر معظم انقلاب هم عملياتي نخواهد شد ، وقتي ايشان در چند سال قبل خطاب به اين حوزه ودر موضوع اطلاع رساني از ادارات انتقاد كردند‌، انتظار مي رفت تا واحد روابط عمومي در ادارات ارتقا يابد و حوزه فعاليتي اين واحد گسترده تر شود ، با اين حال حتي بعد از فرمايش رهبري و تصويب آئين نامه روابط عمومي ها در سال 84 توسط هيات دولت كماكان روابط عمومي هاي ادارات مشغول نصب بنر و پارچه در خيابان ها و ديوار اداراتشان هستند.

در كتب علوم ارتباطات اجتماعي وظايف روابط عمومي را در 8 ماده تعريف كرده اند كه يكي از آنها فعاليت انتشاراتي ،رسانه اي ،ارتباط مردمي و …. و اين روزها فضاي مجازي و نرم افزارهاي نوين ارتباطي است ،حال آنكه نبود تكنولوژي نوين و دستيابي به ارتباطات و دهكده جهاني كه مد نظر مارشال مك لوهان است ، بايد وظايف ديگري هم به آن اضافه كني.مي گويند روابط عمومي حلقه واسط بين مردم و سازمان است ، اماحلقه مفقوده اي كه امروزه در اتاقك هاي كوچك مغفول مانده است ،هر چند برخي ادارات ، شركت ها و سازمان ها چارتي براي اين واحد تعريف كرده اند ، يا اينكه چند نفر نيز به عنوان كارشناسان روابط عمومي به كارگمارده اند اما بايد بررسي شود و از ميان مثلاً يكصد دستگاه اجرايي و شركت چند درصد آنها اين مهم را عملياتي ساخته اند.

حال اين نمونه كوچكي است از عدم شناخت جايگاه واقعي روابط عمومي ها ،هر چند مشكلات و چالش هاي پيش روي اين حوزه بحدي است كه نمي تواند در يك گزارش و مقاله و يك نشريه بازگو شود‌؛جايگاه اين واحد به اندازه اي در ادارات تنزل يافته است كه از يك بخش ديگر كمتر خود را نشان مي دهد.


 


 



 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها