شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: مديريت به سبك روابط عمومي
دوشنبه، 31 اردیبهشت 1397 - 14:39     کد خبر: 33645

روابط عمومي نقش پلي دارد كه ميان سازمان و مخاطبان كشيده شده و اين پل محل انتقال اطلاعات، تجربيات، داده ها، تفسيرها و تحليل ها از مديريت يك سازمان يا نهاد است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروزه روابط عمومي يا Public relations به علم مديريت چرخه اطلاعات، مابينِ يك فرد يا سازمان، (اعم از بازرگاني و اقتصادي، دولتي يا سازمان مردم‌نهاد)، با عموم اطلاق شده و شايد بتوان از آن به عنوان زبان گوياي هر سازماني نام برد. مجموعه اي كه در ايران و در سازمان ها و نهاد تقريبا همه چيز به عملكرد آن بستگي دارد و بس. اگر موفقيتي حاصل شود براي سازمان است و اگر مسئله اي پيش بيايد و مشكلي ايجاد شود نقطه هدف اصلي روابط عمومي است.

روابط عمومي نقش پلي دارد كه ميان سازمان و مخاطبان كشيده شده و اين پل محل انتقال اطلاعات، تجربيات، داده ها، تفسيرها و تحليل ها از مديريت يك سازمان يا نهاد است. هم چنين حلقه ارتباطي است ميان مخاطبان با سازمان متبوع به منظور انتقال تجربيات و ديدگاه هايي كه از بيرون به سازمان مي شود تا هماهنگي و همسويي بيشتري شكل بگيرد.

روابط عمومي ها در ايران مي كوشند عليرغم تمام موانع و مشكلات راه ارتباط با مخاطب را بيابند و بسته به موقعيت سازماني در بخش هاي مختلفي هم چون ارتباط با رسانه ها، مديريت بحران، ارتباط با كاركنان، اطلاع رساني به موقع و شفاف عملكردي مطلوب را ارائه دهند.

اما امروزه روابط عمومي الكترونيك نيز به مفهومي تازه در گستره روابط عمومي تبديل شده است. روابط عمومي الكترونيك به لحاظ مفهوم تفاوت چنداني با روابط عمومي هاي رايج و يا به قول معروف سنتي ندارد. روابط عمومي الكترونيك همانگونه كه از نامش پيداست مي كوشد از شيوه هاي جديدتري براي انتقال اطلاعات استفاده كند و در اين راه ابزارهاي جديدي هم چون فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي را هم به مجموعه خود اضافه كرده است. زماني روابط عمومي ها براي ارسال اخبار از كاغذ استفاده مي كردند اما امروزه با پيشرفت هاي حاصل شده راه براي انتقال اطلاعات از طريق گوشي هاي هوشمند و شبكه هاي اجتماعي بسيار آسان تر شده است. در واقع اينترنت، فضاي مجازي، شبكه هاي اجتماعي و روابط عمومي الكترونيك جزئي از كل هستند كه همان روابط عمومي باشد.

در اين ميان با توجه به استفاده فراگير مردم از شبكه هاي اجتماعي و دسترسي آسان به جريان سيال اطلاعات، كار براي كارگزاران روابط عمومي نيز ساده تر شده و امكان تبادل اطلاعات با مخاطبان تسهيل شده است به گونه اي كه يك مخاطب (مردم، خبرنگاران، سرمايه گذار، مشتري و…) مي توانند به راحتي با روابط عمومي ها ارتباط برقرار كرده و اطلاعات خود را از طريق پايگاه ها، سايت ها، پست الكترونيكي و شبكه هاي مجازي دريافت كنند. در واقع تعاملي بودن از جمله اصلي ترين مزيت هاي روابط عمومي الكترونيك است چرا روابط عمومي ها از اين طريق مي توانند با تمان دنيا تجربيات و اطلاعات خود و ديگران را به اشتراك بگذارند.

هزينه هاي زيادي در گذشته صرف اين تبادل اطلاعات مي شد اما امروز روابط عمومي ها به لطف دنياي آنلاين و فناوري اطلاعات مي توانند با اندك هزينه اي دنيا را ببينند، بفهمند، تجربه كنند و به مخاطبان اختصاصي خود نيز عرضه كنند براي همين است كه روابط عمومي ها امروزه از حالت سنتي به حالت الكترونيك تغيير شكل مي دهند چرا كه در دگرديسي ها و تغيير روش ها و نگرش ها اين روابط عمومي ها هستند كه بايد بر روي پله اول بايستند چرا كه همانگونه كه شرح داده شد روابط عمومي ها پل ميان سازمان و مخاطبان هستند و اگر تغيير پوسته اي قرار است انجام شود ابتدا روابط عمومي ها بايد پوست بياندازند.

از طرفي روابط عمومي الكترونيك يك چرخه خبري ۲۴ ساعته را به وجود آورده است به نحوي كه مخاطبان در هر زمان و مكان كه بخواهند به مطالب دلخواه خود دست پيدا مي كنند. در واقع، روابط عمومي الكترونيك محدوديت هاي موجود را از بين برده است و روابط عمومي الكترونيك با تك تك مخاطبان در ارتباط است.

روابط‌ عمومي الكترونيك يك فن برتر و مدرن است كه در اختيار كارگزاران روابط عمومي قرار گرفته و به واسطه تعريف نامحدود امكانات و زيرساخت ها نقطه ضعف نماياني في نفسه ندارد و بخش عمده اي از كار روابط عمومي الكترونيك از طريق دستگاه ها و سيستم هاي متصل به اينترنت انجام مي شود. غايت بحث راه اندازي روابط عمومي الكترونيك در ايران، رسيدن به روزي است كه بتوان تمام خدمات دولتي و حتي خصوصي را به راحتي و حتي بدون نياز به مراجعه به پايگاه هاي مختلف، تنها با اتصال به يك پايگاه واحد انجام داد. بحث روابط عمومي الكترونيك در واقع اطلاع رساني به موقع با استفاده از ابزارهاي نوين و همگام با روز آمد شدن فناوري ‌ها در اين حوزه است.

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها