شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: مخاطبان روستايي، حلقه گمشده اطلاع رساني در روابط عمومي
سه شنبه، 28 آذر 1396 - 00:27     کد خبر: 32085

توجه به زيبايي پيام، سرعت انتشار پيام، استفاده از ابزارهاي اطلاع رساني نوين و... همه مهم هستند اما همواره به ياد داشته باشيم. قدم اول در طراحي پيام توجه به گستردگي و تنوع مخاطبان است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- قدم اول در طراحي پيام هاي روابط عمومي تعيين مخاطب و طراحي پيام متناسب با طيف هاي مختلف مخاطبان سازمان است. طراحي پيام يكسان براي مخاطبان متنوع و انتظار تاثيرگذاري بر افكار آنان، انتظاري نامعقول و غيرمنطقي است.


هرچند كه فراگيري رسانه هاي مجازي در نزديك كردن سطح آگاهي و نگرش ها و فرهنگهاي حاكم بر مخاطبان مناطق مختلف قابل توجه بوده و تفاوت سبك زندگي و نيازهاي مردم در مناطق مختلف دنيا به ميزان قابل توجهي كمرنگ شده است اما همچنان شرايط جغرافيايي و محل زندگي افراد تاثير معناداري بر انتظارات آنها دارد.


علي رغم رشد روزافزون پديده مهاجرت روستاييان به شهرها در حال حاضر حدود 20 ميليون نفر از جمعيت كشورمان در روستاها اقامت دارند كه اين جمعيت نبايد در طراحي پيام هاي روابط عمومي ها مورد غفلت قرار گيرد.


نگاهي گذرا به فعاليتهاي اطلاع رساني روابط عمومي ها چه در فعاليتهاي مكتوب (نشريات، روزنامه ها، بروشورها و...) و چه در فعاليتهاي فضاي مجازي (سايت، كانال تلگرام، اينستاگرام و...) نشان مي دهد كه همواره نيازهاي مخاطبان روستايي بعنوان بخش مهم و تاثيرگذار بر اقتصاد كشور مورد كم توجهي قرار گرفته است.
 

به نظر مي رسد روابط عمومي ها بخصوص در سازمانها و نهادهايي مانند بنياد مسكن، كميته امداد، سازمان بهزيستي، تعاون روستايي، پست بانك ايران و ... كه بطور مستقيم خدمات مرتبط با روستاها را ارائه مي دهند بايد با شناخت نيازهاي مخاطبان روستايي از طريق نظرسنجي و انحام پژوهش هاي علمي، در راستاي طراحي پيامهايي متناسب با اين نيازها گام برداشته و نتايج نظرسنجي را هم در طراحي پيامها و هم در نحوه ارائه خدمات خود اجرايي نمايند.


تقسيم مخاطبان به مخاطبان روستايي و شهري تنها يك تقسيم بندي بر اساس محل سكونت مخاطبان است. چه بسا اگر اندكي بر ساير عوامل تقسيم بندي مخاطبان تامل كنيم به اين نتيجه برسيم كه براساس تقسيم بندي هاي شغلي، سني و جنس مخاطبان طراحي پيام هاي روابط عمومي كاستي ها و ناكارآمدي اساسي تري نيز دارد.


توجه به زيبايي پيام، سرعت انتشار پيام، استفاده از ابزارهاي اطلاع رساني نوين و... همه مهم هستند اما همواره به ياد داشته باشيم. قدم اول در طراحي پيام توجه به گستردگي و تنوع مخاطبان است.


 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها