شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: برنامه ريزي و هدايت برنامه هاي روابط عمومي
سه شنبه، 28 آذر 1396 - 00:07     کد خبر: 32078

نوشتن مطلب براي اطلاعيه هاي خبري، برنامه ريزي و هدايت برنامه هاي روابط عمومي نيز بر عهده بخش روابط عمومي است

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نوشتن مطلب براي اطلاعيه هاي خبري، برنامه ريزي و هدايت برنامه هاي روابط عمومي نيز بر عهده بخش روابط عمومي است

روح الله مهرجو كارشناس علوم ارتباطات اجتماعي با اشاره به اينكه مدير روابط عمومي تصوير عمومي مطلوبي براي سازمان و كارفرمايان يا مشتريان شركت يا ايجاد مي كند، تأكيد كرد.


مهرجو تاكيد كرد:كارشناس روابط عمومي ( مدير روابط عمومي ) معمولا در بخش اداري شركت ها و سازمان هاي بزرگ كار مي كند و اغلب به ارائه سخنراني، شركت در جلسات و فعاليت هاي اجتماعي و سفرهاي كاري مي پردازد. آنان گاهي شرايط كاري نسبتا پراسترسي دارند و برخي اوقات چندين اتفاق را همزمان مديريت و سازماندهي مي كنند. آنها اغلب به صورت تمام وقت و با ساعات كاري طولاني كار مي كنند. البته همچون ساير ديگر مشاغل، حجم كار در دستگاه ها و سازمان هاي دولتي به نسبت مشاغل مشابه در بخش خصوصي به مراتب كمتر و استرس شغلي كاركنان دولت نيز پايين تر مي باشد.


مهرجو افزود: در سال هاي اخير نيز موجي در دنيا ايجاد شده است كه فعاليت هاي روابط عمومي را مهمتر و مؤثرتر از فعاليت هاي تبليغاتي مي داند و پيش بيني مي كند روش هاي تبليغاتي فعلي تا چند سال ديگر منسوخ شده و جاي خود را به روابط عمومي و عمدتا از طريق شبكه هاي اجتماعي مجازي مي دهد.


مسئوليت ها و وظايف كارشناس يا مدير روابط عمومي
نوشتن مطلب و فراهم كردن اطلاعات براي رسانه ها
شناسايي گروه هاي اصلي مشتريان و مخاطبان و يافتن بهترين راه دسترسي به آنها
پاسخ به نيازهاي اطلاعاتي رسانه ها يا انتخاب يك سخنگوي مناسب يا منبع اطلاعاتي قابل اطمينان جهت معرفي به نمايندگان رسانه براي اطلاع رساني
كمك به مشتريان براي داشتن ارتباط موثر با عموم ( خارج سازمان)
توسعه و حفظ تصوير مناسبي از شركت بين عموم و شناساندن نشان ها و لوگو هاي مورد استفاده به عموم افراد جامعه و شركت ها و سازمان هاي مخاطب
آماده كردن متن سخنراني ها و سازماندهي مصاحبه گرها (خبرنگارها) براي مديران ارشد سازمان
ارزيابي برنامه هاي تبليغاتي و تعيين ميزان انطباق آنها با اهداف و خط مشي بخش روابط عمومي
توسعه و اجراي سياستهاي جمع آوري كمك هاي مالي از طريق شناسايي و برقراري ارتباط با خيرين و داوطلبان كمك مالي
دانش و مهارت مورد نياز براي شغل كارشناس روابط عمومي
مهارت هاي نوشتاري عالي به منظور بيان كامل و صحيح ديدگاه ها و نظرات و انتقال اهداف و برنامه هاي شركت به رسانه ها و مطبوعات
اعتماد به نفس و توان ارائه عالي مطالب به منظور تأثير مناسب در هنگام سخنراني در همايش ها و ميزگردهاي رسانه اي
مهارت هاي ارتباطي عالي
خلاقيت و ابتكار به منظور يافتن بهترين راهكار معرفي شركت و محصولات به جامعه و بازار هدف و توان پاسخ گويي به نمايندگان رسانه در زمان مورد نظر
مهارت هاي سازماندهي و برنامه ريزي و مديريت زمان
توانايي كار تيمي و كار با انواع مشتريان
انعطاف پذيري و توان انجام چندكار – مديران روابط عمومي عمدتا چندين برنامه را به صورت موازي در حال اجرا دارند و بايد توانايي مديريت همزان آنها را داشته باشند
توانايي تحمل فشار كاري زياد در زمان هاي شلوغ كاري
منعطف بودن در برخورد با انتقادها – زيرا رسانه ها به دقت حرفها و رفتار مديران ارشد و مديران روابط عمومي شركت ها و سازمان ها را زير نظر دارند و نياز است در پاسخ به انتقادها و گلايه ها مدير روابط عمومي با سياست و كياست عمل كند
دقت و توجه به جزئيات – به منظور امكان ارتباط مناسب و مؤثر با رسانه ها و مشتريان
علاقه مندي به رسانه


تحصيلات مورد نياز و نحوه ورود به شغل كارشناس روابط عمومي
فارغ التحصيلان رشته علوم ارتباطات اجتماعي در مقطع كارشناسي و رشته هاي وابسته در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري معمولا براي تصدي اين مشاغل انتخاب مي شوند .اما در بسياري از شركت ها مخصوصا در حوزه دولت؛ انتخاب كارشناس روابط عمومي از بين افراد با ساير مدارك تحصيلي نيز صورت مي گيرد.


بازار كار كارشناس روابط عمومي
كارشناسان و مديران روابط عمومي مي توانند در سازمانها و ادارات مختلف كه از نظر اندازه و اعتبار در حد متوسط به بالا مي باشند مشغول به كار شوند. در شركت هاي كوچكتر نقش مدير روابط عمومي را معمولا مديرعامل ايفا مي كند و اساسا در خيلي از شركت ها نيازي به وجود چنين شغل و تخصصي نمي باشد.


وضعيت استخدام اين شغل در برخي از كشورهاي جهان
آمريكا – ميزان استخدام كارشناسان و مديران روابط عمومي بين سالهاي۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، ۲۱ درصد رشد خواهد داشت. در حالي كه متوسط اين رشد براي همه مشاغل ۱۴ درصد مي باشد.
استراليا – ميزان استخدام اين شغل در ۵ سال گذشته رشد ۳۶.۸ درصدي داشته و در آينده نيز رشد زيادي براي آن پيش بيني شده است.


درآمد و حقوق و مزايا براي مديران روابط عمومي
در ايران با توجه به حضور بيشتر شاغلين روابط عمومي در شركت ها و سازمان هاي دولتي، لذا حقوق و دستمزد دريافتي آنها از قانون مديريت خدمات كشوري تبعيت مي كند. مديران روابط عمومي در شركت ها و سازمان هاي خصوصي هم درآمدهاي متفاوتي دارند.


در جديدترين پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۲ توسط تعدادي از متخصصان شغلي كشور، گروه هاي مختلف شغلي از نظر درآمدي مورد بررسي قرار گرفته اند. بر اين اساس متوسط حقوق و درآمد مدير روابط عمومي در سمت هاي مختلف شغلي استخراج شده است.


برخي از سمت هايي كه در اين پژوهش براي مدير روابط عمومي در نظر گرفته شده اند شامل كارشناس روابط عمومي، مدير ارتباطات، مدير روابط عمومي، كارشناس اطلاع رساني، كارشناس ارشد ارتباطات و … مي باشند كه يك مدير روابط عمومي مي تواند در هر يك از آنها استخدام شده و فعاليت نمايد.


براي مدير روابط عمومي در هر سمت حداقل، حداكثر و متوسط درآمد ماهيانه ذكر شده است. به عنوان مثال مدير روابط عمومي كه در سمت مدير روابط عمومي كار مي كند، در اواخر سال ۱۳۹۲، حداقل درآمد ۷۰۰۰۰۰ تومان، حداكثر درآمد ۲۸۶۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهيانه ۱۱۰۰۰۰۰ تومان را داشته است.


درآمد اين شغل در برخي از كشورهاي جهان
آمريكا – متوسط درآمد سالانه كارشناسان روابط عمومي در سال ۲۰۱۰، ۵۷,۵۵۰ دلار (متوسط همه مشاغل ۳۳,۸۴۰ دلار) و در سال ۲۰۱۲، ۵۴,۲۰۰ دلار بوده است. مطابق با آخرين آمارها در سال ۲۰۱۳، درآمد سالانه مديران روابط عمومي در آمريكا ۹۳.۲۵۰ دلار مي باشد.


استراليا – متوسط درآمد ساليانه ۶۱.۰۰۰ دلار (قبل از كسر ماليات) مي باشد.


انگلستان – متوسط درآمد ساليانه در اين شغل براي افراد تازه كار بين ۲۴.۵۰۰ تا ۳۰.۵۰۰ دلار ، افراد با تجربه بين ۳۰.۵۰۰ تا ۶۱.۰۰۰ دلار و براي مديران بين ۱۲۲.۰۰۰ تا ۱۵۲.۵۰۰ دلار مي باشد.


شخصيت هاي مناسب اين شغل كارشناس روابط عمومي
در يك انتخاب شغل صحيح و درست، عوامل مختلفي از جمله ويژگي هاي شخصيتي، ارزش ها، علايق، مهارت ها، شرايط خانوادگي، شرايط جامعه و … براي هر فرد بايد در نظر گرفته شوند. يكي از مهم ترين اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي مي باشد. شناخت درست شخصيت هر فرد فرآيندي پيچيده و محتاج به تخصص و زمان كافي است. البته هر فردي ويژگي هاي منحصربه فرد خود را دارد، حتي افرادي كه به نوعي تيپ شخصيتي مشابه دارند، باز هم در برخي موارد با يكديگر متفاوت هستند.


به طور كلي هميشه افراد موفقي از تيپ هاي شخصيتي مختلف در تمام مشاغل هستند و نمي توان دقيقا اعلام كرد كه فقط تيپ هاي شخصيتي خاصي هستند كه در اين شغل موفق مي شوند. اما طي تحقيقاتي كه صورت گرفته تيپ هاي شخصيتي اي كه براي اين شغل معرفي مي شوند، عموما اين كار را بيشتر پسنديده و رضايت شغلي بيشتري در آن داشته اند.

منبع: نوآوران آنلاين
 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها