شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: سه فاجعه بزرگ روابط عمومي در سال 2017
دوشنبه، 27 آذر 1396 - 07:42     کد خبر: 32070

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در اينجا سه درس بزرگ روابط عمومي وجود دارد كه ذيلا به برخي از آنها پرداخته مي شود:

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در اينجا سه درس بزرگ روابط عمومي وجود دارد كه ذيلا به برخي از آنها پرداخته مي شود:

 

 

پرداخت غرامت به پزشكي كه از هواپيماي يونايتد بيرون كشيده شد

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

دكتر دائو پزشك اهل كنتاكي پس از آنكه حاضر نشد به طور داوطلبانه براي خالي كردن جا براي كارمندان يونايتد هواپيما را ترك كند به زور و به صورتي خشن توسط ماموران فرودگاه بيرون كشيده شد.

او كه اصلا ويتنامي است لحظاتي بعد با صورت خون آلود به هواپيما بازگشت. ويدئوي بيرون كشيدن او از هواپيما انعكاس گسترده اي در فضاي مجازي داشت و باعث خشم عمومي شد.

در اين حادثه بيني او شكست و دو دندان جلويش افتاد، تجربه اي كه وكلاي آقاي دائو گفتند از سختي هاي دوره جنگ ويتنام "براي او وحشتناك تر بود."

وكلا پرداخت اين غرامت را "حل و فصلي دوستانه" توصيف كرده اند.

پيشتر شركت يونايتد ايرلاينز اعلام كرد كه سياست رزرو صندلي را اصلاح مي كند.

به گفته اين شركت يكي از تغييرات اين است كه اگر از مسافري خواسته شود هواپيما را ترك كند ۱۰ هزار دلار به او ارائه خواهد شد.

آقاي مونوز رئيس شركت هواپيمايي يونايتد با اعلام اين تغييرات گفت: "همه مسافران مستحق دريافت بهترين سرويس و برخورد كاملا محترمانه و آبرومندانه هستند."

"ما دو هفته پيش اين استاندارد را رعايت نكرديم و عميقا بابت آن عذر مي خواهيم."

 

يونايتدايرلاينز براي كنترل آسيب ها بايد اقدامات مناسبي انجام مي داد و سرعت عمل خود را با عذرخواهي اوليه نشان مي داد اما به دليل نداشتن طرح بحران و بي اعتنايي به اصول بديهي مديريت بحران و شتابزدگي، بستر گسترش ويروسي رسوايي را در رسانه هاي اجتماعي فراهم كرد به طوري كه واكنش بيش ازصدها كارشناس و صاحب نظر ارتباطات و روابط عمومي در سراسر جهان را واداشت.

 

 

آگهي جنجال‌برانگيز پپسي

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
 

 


در پي گسترش اعتراض‌ها به يكي از آگهي‌هاي ويدئويي شركت پپسي با حضور كندال جنر، مدل مشهور آمريكايي و عضو خانواده كارداشيان، اين شركت آگهي خود را از اينترنت حذف كرده و گفته است كه ديگر آن را پخش نخواهد كرد.

داستان اين آگهي ويدئويي در ميانه يك تظاهرات رخ مي‌دهد و در آن، كندال جنر بعد از پيوستن به معترضان خياباني، به سمت يكي از نيروهاي پليس ضدشورش مي‌رود و به او يك قوطي پپسي مي‌دهد. اين اقدام او، از تنش بين دو طرف كم مي‌كند و حاضران، فرياد شادي سر مي‌دهند.

معترضان به آگهي گفته‌اند كه آنچه به تصوير كشيده شده است، از ارزش اعتراضات خياباني اخير در آمريكا كم مي‌كند.

در بيانيه‌اي كه در وبسايت پپسي منتشر شد، آمده است كه آنها قصد نداشتند مسائل جدي و مهم را بي‌ارزش كنند. پپسي گفته است كه با توجه به حساسيت‌ها، اين آگهي را حذف مي‌كند و ديگر آن را پخش نخواهد كرد.

اين آگهي ويدئويي عصر روز سه‌شنبه، چهارم آوريل در يوتيوب منتشر شد، ولي كمتر از ۲۴ ساعت بعد، از دسترس خارج شد و ديگر قابل ديدن نيست.

براي نزديك به دو سال در آمريكا چندين تظاهرات خياباني عليه برخوردهاي خشونت‌آميز نيروهاي پليس با آمريكايي‌هاي آفريقايي‌تبار برگزار شده است. از زمان آغاز رياست‌جمهوري دونالد ترامپ نيز مخالفان او بارها تجمع اعتراض‌آميز داشته‌اند.

در آگهي حذف‌شده پپسي، معترضان خياباني اغلب جوان و خوش‌تيپ هستند، ولي معلوم نيست كه به چه چيزي اعتراض دارند. حتي در پلاكاردهاي آنها تنها واژه‌هايي كلي مثل "گفت‌وگو" و "صدا" ديده مي‌شود.

اما چند دقيقه بعد از انتشار اين ويدئو، منتقدان گفتند كه محتواي آن، اعتراضات گسترده در شهرهايي مثل بالتيمور، مريلند و فرگوسن را بي‌ارزش مي‌كند.

دري مك‌كنسون، يكي از فعالان جنبش "جان سياهان هم ارزش دارد" در جريان اين اعتراضات بازداشت شد. او مي‌گويد: "شايد اگر پپسي دستم بود، كسي بازداشتم نمي‌كرد، كسي چه مي‌داند؟"

او خطاب به مسئولان شركت پپسي گفت: "اين آگهي، آشغال است."

گروهي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي هم اين ويدئو را به مسخره گرفتند.

 

 

 

نقش ستيزه جويانه سخنگوي بدنام كاخ سفيد

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد از گزارش رسانه‌ها در خصوص جمعيت حاضر در مراسم تحليف دونالد ترامپ انتقاد كرد.

اسپايسر در نخستين كنفرانس مطبوعاتي خود گفت كه مراسم روز جمعه، "پرجمعيت‌ترين" مراسم تحليف در تاريخ آمريكا بوده است.

سخنان و رفتار اسپايسر با واكنش منفي خبرنگاران حاضر در كنفرانس رو‌به‌رو شد. حتي عده‌اي آن را "بي‌سابقه" توصيف كرده‌اند.

بر اساس آمار رسمي بيش از يك ميليون و ۸۰۰ هزار نفر در نخستين مراسم تحليف باراك اوباما در سال ۲۰۰۹ حضور داشتند. در حالي كه بر اساس برخي از گزارش‌ اين رقم در مراسم تحليف ترامپ در روز جمعه به ۵۰۰ هزار نفر نرسيد.

اسپايسر در اين كنفرانس اين گزارش‌هاي را غلط خواند و گفت كه كاخ سفيد قصد دارد كه رسانه‌ها را "پاسخگو" كند.

 

 به گزارش رسانه ها به نقل از نيويورك تايمز، بالخره شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد از سمت خود استعفا داد.

شان اسپايسر با انتصاب «آنتوني اسكاراماچي» به عنوان مدير ارتباطات كاخ سفيد ابراز نارضايتي كرده است. به گزارش اين نشريه، دونالد ترامپ از اسپايسر خواست كه استعفا ندهد، اما وي از اين كار خوداري كرد.

شان اسپايسر انتصاب "اسكاراماچي" را اشتباهي بزرگ خواند و از سمت خود استعفا داد.

 

گزارش ها نشان مي دهد كه مقامات روسي در حال "بزرگنمايي" در مورد به دست آوردن اهرمي با حلقه دروني دونالد ترامپ در طول كمپين مبارزات انتخاباتي او بودند.


البته، ترامپ، براي محكوم كردن "اخبار جعلي" در ارتباط با اين موضوع به توييتر رو آورد، در حالي كه همچنين يك ضربه تند و شديد در پي كسري تجاري آمريكا از آلمان به اين كشور اروپايي زد.


در زمان انتصاب دوبكه، رسانه هاي ايالات متحده نارضايتي داخلي در ميان كمپ ترامپ در رابطه با اين كه آقاي Dubke كار بزرگي به دست آورده بود، گزارش نمودند.


استدلال آن ها اين بود كه يك كهنه سرباز از مبارزات انتخاباتي براي اين كار بزرگ اما پر فشار در نقش مدير ارتباطات مناسب تر بود.


گزارش شده است كه شان اسپايسر، سخنگوي مطبوعاتي كاخ سفيد، شغل خود را حفظ خواهد كرد.


اين انتصاب، كه قرار بود براي كمك به از بين بردن فشار روي اسپايسر بدنام انجام گيرد، كار اندكي براي سركوب هرج و مرج نصب در ميان تيم ارتباطات ترامپ كرد.

 

آيا با شوخي مي‌توان چهره مخدوش يك سياستمدار را ترميم كرد؟ جواب هرچه كه باشد، شان اسپايسر، سخنگوي پيشين كاخ سفيد، بختش را در اين مسير آزمود. او در مراسم اهداي جوايز تلويزيوني امي حاضر شد و بزرگترين نقطه ضعف كاري خود را دست انداخت.

در نخستين نشست خبري‌اش در كاخ سفيد، شان اسپايسر، به دوربين‌ها چشم دوخت و گفت كه بي چون و چرا در مراسم تحليف رياست جمهوري دونالد ترامپ جمعيت از هر دوره‌اي بيشتر بوده است. مقايسه عكس‌هاي مراسم تحليف رياست جمهوري باراك اوباما در سال ۲۰۰۹ و مراسم آقاي ترامپ در سال ۲۰۱۷ حقانيت اين ادعا را به راحتي زير سوال مي‌برد.

شان اسپايسر در آن نخستين نشست مطبوعاتي‌اش به خبرنگاران حتي اجازه پرسش نداد. متني را خواند و از در خارج شد. رفتارش از سوي رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفت و مايه دست گرفتن طنزپردازان شد. يكي از موفق‌ترين طنزها در برنامه تلويزيوني "ستردي نايت لايو" بود كه در آن "مليسا مك‌كارتي" هنرپيشه زن فيلم‌هاي كمدي، با لباس و گريم مردانه در نقش شان اسپايسر ظاهر شد و كاريكاتوري از رفتار آقاي اسپايسر ارائه كرد.

 

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها