شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: "من خودم بلدم حرف بزنم"! ..."روابط عمومي وزير يا رييس تان نباشيد"!
سه شنبه، 25 مهر 1396 - 11:08     کد خبر: 31538

چنين اظهار نظر صريح و غير متعارفي مي تواند حاكي از عدم باور به نقش و جايگاه روابط عمومي و يا دست كم عدم اعتماد به خط مشي و توصيه هاي حرفه اي مدير روابط عمومي اش باشد!

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  اين دو عبارت كوتاه بخشي از بيانات منتقدانه، صريح، هنجارشكنانه، قابل تامل و نامتعارف ديروز وزير جوان وزارت ارتباطات بود. عباراتي كه بنا به همين صفات فوق، خيلي زود در سطح وسيعي در شبكه هاي اجتماعي و رسانه ملي منتشر شد، و فرازهايي از اين بيانات به مذاق بسياري از منتقدان روابط عمومي خوش آمد و برخي از عبارات ايشان نيز موجبات رنجش و تعجب برخي كارشناسان حرفه اي اين حوزه و احتمالا(اميدوارم) مدير روابط عمومي آن وزارتخانه را فراهم كرد!


در اينكه روابط عمومي ها بايد سخنگوي سازمان باشند و اخبار و وقايع سازمان را منعكس كنند ترديدي نيست و سخن بسيار بجا و درستي است و بي ترديد امروزه بخشي از فعاليت عمده ادارات مربوطه هم به اين مهم اختصاص مي يابد. اگرچه متاسفانه همانطور كه ايشان هم اشاره كردند و در نشست هاي نقد عملكرد روابط عمومي هم بر آن تاكيد كرده ايم كم نيستند مديراني كه بنا به دلايل متعدد و از جمله تقرب و محبوبيت بيشتر نزد رييس و وزير و ...پيوسته بخش قابل توجهي از وقت و امكانات خويش را صرف همراهي و پوشش خبري رييس دستگاه مي كنند تا جايي كه برخي كاركنان دستگاهي، خبرنامه هاي سازماني را در گذشته به طنز "رييس نامه" مي خواندند تا جايي كه در يك مورد خاص، كاركنان نهادي علت عمده وزير شدن رييسي را ناشي از رويكرد مدير محوري( اهتمام به تبليغ و برند كردن مدير و مجيز گويي)قلمداد مي كردند!

 

در آسيب شناسي روابط عمومي هاي دولتي خاطر نشان كرديم كه در يك نظام فاسد اداري و جامعه غير دموكراتيك كه شايستگآن و متخصصان در آن فرصتي براي اثبات قابليت ها و توانمندي هاي خود ندارند بي ترديد همواره افراد متملق و فرصت طلبي خواهند بود كه براي تصاحب موقعيت و مقامي و يا چند صباحي بيشتر بر كرسي قدرت به ناحق تكيه زنند و براي مانايي بيشتر، پيوسته همه ابزار و امكانات واحد را معطوف به رييسي كنند كه چنين فرصتي را در اختيار وي گذاشته است.

 

 شايد از همين روست كه بيشتر روابط عمومي هاي دولتي ما بيش از آنكه وكيل مدافع سازمان و مخاطبانشآن باشند بيشتر در نقش وكيل توجيه گر رييس دستگاه ظاهر مي شوند! لذا اين بخش از سخنان وزير جوان ارتباطات قابل تامل و تدبر و بحث و بررسي است!


و ليكن در باب اين فراز كه "من خودم بلدم حرف بزنم" مي توان دست كم يك مقاله علمي نوشت! در واقع اين عبارت كوتاه از زبان جهرمي مرا ياد كلام مشهور بلدم بلدم انداخت! به‌نظر نگارنده اين سطور اين عبارت كمي بوي خودخواهي مي داد! وي با بيان اين عبارت، آشكارا نشان داد كه مايل است همچون يك جوان جوياي نام و نشان و تريبون بيش از ديگران ديده و شنيده شود و با بهره گيري از شبكه هاي مجازي در تعامل هر چه بي واسطه تر و مستقيم تر با مخاطبانش قرار گيرد، شيوه اي كه چنديست سياسيون و مديران عالي رتبه كشور چنين رويكردي را پيشه خود كرده و بعضا چه نيك در دل ها جاي باز كردند و حتي برخي جهاني شدند! و ليكن نكته باريك تر از موي اينجاست كه قرار نيست هر كه بلد باشد حرف بزند و سخن ساز كند همواره پاي در تريبون گذارد و رسانه پيمايي كند!

 

قرار نيست حال كه رييس و وزيري به هر بهانه اي شوق شهره شدن و پوشش حداكثري در رسانه ها را دارد همه جا حاضر و سخنگو باشد!در واقع مديريت زمان و لزوم پرداختن به مسايل كلان و راهبردي سازمان و وزارتخانه اي هر مدير مدبري را ناگزيرمي كند كه امر خطير اطلاع رساني را به اهل و متخصص اش سپرده، تا جاي ممكن وقت خود را در اطاق هاي فكر سپري كند و جز در وقت لازم بي جهت و براحتي خود را در معرض هر رسانه و تريبوني قرار ندهد!

 

چنين اظهار نظر صريح و غير متعارفي مي تواند حاكي از عدم باور به نقش و جايگاه روابط عمومي و يا دست كم عدم اعتماد به خط مشي و توصيه هاي حرفه اي مدير روابط عمومي اش باشد! بويژه مدير تحول گرايي كه چنديست در آن دستگاه از برگزاري نشست هاي تخصصي انجمنهاي روابط عمومي به گرمي استقبال كرده و با برگزاري همايش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در روز گذشته اهتمام جدي داشته تا زمينه مناسبي براي رقابت حرفه اي واحدهاي متبوع و نيز ترويج و توسعه مفاهيم و آموزه هاي اين حرفه را فراهم كند!كاش چنين نقد بي پرده و قابل تامل و البته گزنده و تحقير كننده حرفه و از همه مهم تر تضييع كننده شان و صلاحيت مدير آن وزارتخانه در زماني به زبان وزير جوان و كم تجربه جاري مي شد كه مدير روابط عمومي عزل شده بود!


اگر در جامعه توسعه يافته اي زيست مي كرديم و اگر انجمن هاي حرفه اي و تخصصي، ذي نفوذ، بالنده و تاثير گذاري مي داشتيم و اگر مدير روابط عمومي دستگاهي چون وزارت ارتباطات از تخصص، شايستگي، عزت و غرور حرفه اي كافي برخوردار بود هيچگاه چنين سخنان متزلزل كننده شان و حرفه را بر نمي تافت و بي درنگ عرصه مديريت را به ديگران مي سپرد تا به آينده گان اثبات كند كه عزت حرفه اي و آزادگي فرد بر هر پست و مسند زبون كننده اي برتري دارد!

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها