شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: استراتژي ها و چگونگي تبليغات و فعاليت هاي روابط عمومي در صنعت فولاد
دوشنبه، 24 مهر 1396 - 22:04     کد خبر: 31531

برخي شركت هاي بازرگاني فولاد تمام توان مالي و انساني خود را به كار مي گيرند تا خلأ ايجاد شده توسط توليدكنندگان را پر كنند و سهم خود را از بازار افزايش دهند. از اين رو خدمات پس از فروش يكي از مهم ترين مفاهيم روابط عمومي و تبليغات است كه فعالان حوزه فولاد بايد بيش از پيش به اين مهم توجه كرده و در مسير بهبود خدمات پس از فروش خود گام بردارند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- براي اينكه در مورد تبليغات و روابط عمومي صحبت كنيم ابتدا بايد مفهوم بازاريابي را بشناسيم. بازاريابي هر راهي است كه از طريق آن مي توان به مشتريان بالفعل و بالقوه خود دسترسي پيدا كرد كه تبليغات و روابط عمومي هر دو از زيرمجموعه هاي آن هستند. دو عنصر تبليغات و روابط عمومي به توليدكنندگان اين امكان را مي دهند كه پيام خود را به طور مستقيم به بازار هدف برسانند و مشتريان را به استفاده از خدمت يا محصول خود ترغيب كنند.

استفاده از اين عناصر در صنعت فولاد نيز مانند صنايع ديگر داراي پيچيدگي است كه در اين مطلب تلاش شده به صورت مختصر و روان به اين موضوعات پرداخته شود. شركت هاي فعال در حوزه فولاد به چند روش مي توانند در زمينه تبليغات و روابط عمومي فعاليت كنند كه مهم ترين آنها عبارتند از معرفي و شناساندن محصول و برند خود به بازار هدف، تسهيل و بهبود شرايط و روند خريد محصولات براي مشتريان و خدمات پس از فروش.

معرفي و شناساندن محصول و برند خود به بازار هدف
فعالان اين حوزه از آنجايي كه بازار هدفي مشخص دارند، صنايع غير مرتبط را مخاطب قرار نمي دهند و به روش هاي مشخصي اقدام به معرفي محصول و برند خود مي كنند. ترويج نقش بسيار مهمي در بازاريابي دارد كه مرسوم ترين روش آن در دنيا برگزاري نمايشگاه و همايش هاي تخصصي است.

برگزاري اين رويدادها و دعوت از مشتريان بالقوه و بالفعل در بازارهاي هدف داخلي و بين المللي تأثير بسزايي در ايجاد ارتباط با مشتري و شناساندن محصولات و برند شما به بازار هدف دارد كه مديران اين حوزه بايد از اين فرصت ها استفاده كرده و ظرفيت هاي توليد و سطح كيفي و ساير ويژگي هاي برند خود را به بازار هدف معرفي كنند.

تسهيل و بهبود شرايط و روند خريد محصولات براي مشتريان
شركت هاي فعال در اين حوزه كالاهاي خود را با شرايط پرداخت و تحويل خاص به بازار عرضه مي كنند كه در اكثر موارد اين شركت ها، مصرف كننده را ملزم به پرداخت مبلغ به صورت پيش پرداخت و نيز تحويل هاي مدت دار مي كنند. تفاوت در نحوه دريافت پيش پرداخت و نيز در مدت زمان تحويل كالا از عواملي هستند كه به شدت بر انتخاب مصرف كننده تأثير گذار هستند اما هنگامي كه در مورد كالاهايي كه به صورت انحصاري توسط يك شركت توليد مي شوند صحبت مي كنيم مصرف كننده چاره اي جز پذيرفتن شرايط توليد كننده ندارد. از اين رو بهبود در شرايط پرداخت به طور مثال و نيز تحويل كالا در مدت زمان كوتاه تر و عدم تأخير در تاريخ تحويل و LC فروش اعتباري به صورت مي تواند ترغيب كننده مشتري براي انتخاب برند شما باشد.

خدمات پس از فروش
خدماتي كه توليدكنندگان و تجار اين حوزه پس از فروش و تحويل كالا به مشتري، ارتباط مستقيم با اعتبار برند آنها دارد. در كارخانه هاي توليد فولاد و همچنين تجاري كه در بازار آزاد اين حوزه فعاليت دارند يا خدمات پس از فروش وجود ندارد يا اينكه به حدي پيچيده است كه مصرف كننده معمولا از آن صرف نظر مي كند. در اين شرايط شركت هايي كه پس از فروش محصول خود نيز به مشتريان خدمات مي دهند و در صورت بروز مشكل در كنار آنها مي مانند و براي رفع مشكل تمام توان خود را به كار مي گيرند در جلب رضايت مشتريان بسيار موفق تر خواهند بود و سهم بيشتري از بازار را به خود اختصاص مي دهند.

به طور مثال اگر كالايي كه به دست مشتري رسيده معيوب باشد، شرايط پيگيري بسيار پيچيده و زمانبر بوده و در نهايت به پرداخت مبلغ محدودي به عنوان ضرر و زيان ختم مي شود، در صورتي كه اين امر با اصول مشتري مداري مطابقت ندارد و توليد كننده يا فروشنده كالا موظف به مرجوع كردن كالاي معيوب و جايگزين كردن آن با كالاي با كيفيت است.

در اين راستا برخي شركت هاي بازرگاني فولاد تمام توان مالي و انساني خود را به كار مي گيرند تا خلأ ايجاد شده توسط توليدكنندگان را پر كنند و سهم خود را از بازار افزايش دهند. از اين رو خدمات پس از فروش يكي از مهم ترين مفاهيم روابط عمومي و تبليغات است كه فعالان حوزه فولاد بايد بيش از پيش به اين مهم توجه كرده و در مسير بهبود خدمات پس از فروش خود گام بردارند.

كارشناس ارشد كسب وكار

منبع: forsatnet.ir
 

 

 

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها