شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: كاهش استفاده از فيلترشكن در دو سال گذشته
چهارشنبه، 1 شهریور 1396 - 10:17     کد خبر: 31058

رئيس مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به آمار 3درصدي استفاده از فيلترشكن در ترافيك اينترنت كشور، اظهار كرد: نگاه دولت كنوني به ليست سياه فضاي مجازي، كوچك نگه داشتن آن است و همچنين فضاي مجازي براي گروه‌هاي سني و شخصيت‌هاي متفاوت بايد سطح‌بندي شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، رئيس مركز ملي فضاي مجازي با اشاره به آمار 3درصدي استفاده از فيلترشكن در ترافيك اينترنت كشور، اظهار كرد: نگاه دولت كنوني به ليست سياه فضاي مجازي، كوچك نگه داشتن آن است و همچنين فضاي مجازي براي گروه‌هاي سني و شخصيت‌هاي متفاوت بايد سطح‌بندي شود. ابوالحسن فيروزآبادي با اشاره به وجود دو نگاه وايت ليست (ليست سفيد) و بلك ليست (ليست سياه) در فضاي مجازي، توضيح داد: برخي ممكن است به امكانات و فعاليت‌ها نگاه وايت ليستي داشته باشد. يعني همه فضا بسته باشد و تنها يك ليست خاص مورد استفاده قرار گيرد، مانند كره‌شمالي. وي ادامه داد: اما برخي ممكن است نگاه بلك ليستي داشته باشند، يعني فضاي مجازي تنها براي بخشي كه نامناسب است، بسته مي‌شود كه نگاه جمهوري اسلامي هم همين است. البته بستگي دارد ما اين ليست‌ها را چطور ببينيم. فعلا در كشور ما، دولت‌هايي كه مي‌آيند نگاه‌شان به بلك ليست متفاوت است. در دولت كنوني نگاه‌شان به بلك ليست اين است كه اندازه‌اش حتي‌الامكان كوچك باشد.

 

دبير شوراي‌عالي فضاي مجازي در ادامه خاطرنشان كرد: ما در سالم‌سازي قائل به سطح‌بندي هستيم. اشتباه است كه اينترنت براي يك كودك 6 ساله و يك دانشمند و خبرنگار يكي باشد. همچنين ما فيلتر را تنها راه‌حل نمي‌دانيم، البته فيلتر بايد وجود داشته باشد كما اينكه هيچ كشوري نيست كه فيلتر نداشته باشد، اما ليست سياه و سفيد و سايز آنها مدنظر است. فيروزآبادي همچنين بيان كرد: البته تلاش مي‌كنيم در مركز ملي اين فضا را ساماندهي كنيم. به همين دليل اخيرا نامه‌اي به دادستاني كل زديم و از كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه درخواست كرديم براي رسانه‌هاي بزرگ كشور و دانشگاهيان اينترنت مناسب‌تري ارائه شود. وي با تاكيد بر اقدام براي ساماندهيVPN در كشور از طريق مركز ملي فضاي مجازي گفت: استفاده ازVPN مقوله پيچيده‌اي است.

بسياري از نظام‌ها از آن استفاده مي‌كنند مانند بانك‌ها در فعاليت‌هاي اقتصادي، مكاتبات اداري و تعيين هويت. بنابراين نمي‌توانيم به سهولت نسبت به تعطيلي يا ممنوعيت قانوني VPN صحبت كنيم. به همين دليل به دنبال اين هستيم كه اين فضا ساماندهي شود. رئيس مركز ملي فضاي مجازي در ادامه تصريح كرد: بايد شركت‌هايي كه VPN صادر مي‌كنند يا نحوه‌ استفاده از VPN از سوي ارائه‌دهندگان اينترنت را ساماندهي كرد، به نحوي كه استفاده از VPNبراي كساني كه بايد استفاده كنند، مشكلي نداشته باشد و در مواردي كه به ضرر است، اتفاق نيفتد. ما نمي‌توانيم عوارض VPN منفي را به صفر برسانيم، اما مي‌توانيم آن را كاهش دهيم. فيروزآبادي در پايان با اشاره به آمار استفاده از فيلترشكن در كشور بيان كرد: طي دو سال گذشته استفاده از فيلترشكن به شدت كاهش يافته و در حال حاضر ميزاني كه از فيلترشكن استفاده مي‌شود، كمتر از 3 درصد ترافيك كشور است.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد - شماره 4126

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها