شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: گزارش برگزاري همايش سراسري روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات
شنبه، 8 خرداد 1395 - 14:36     کد خبر: 23731

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سومين همايش سراسري روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان ها و شركت هاي وابسته صبح امروز برگزار شد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  سومين همايش سراسري روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان ها و شركت هاي وابسته صبح امروز برگزار شد.

 

 وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: روابط عمومي فعال زمينه تحول و پويايي سازمان را فراهم مي كند
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، در سومين همايش روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، با اشاره به افزايش جايگاه روابط عمومي ها ادامه داد: روابط عمومي فعال مي تواند يك سازمان را متحول و پويا كند. به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و دكتر واعظي با استقبال از برگزاري سالانه اين همايش تاكيد كرد: بايد انتقال تجربه داشت و از بحث هاي مختلف بهره برد.


وي خواستار اشراف روابط عمومي بر برنامه ها و سياست هاي دولت در تمام زمينه ها شد و گفت: اين نگاه كلان در روابط عمومي ها موجب مي شود به درستي به انعكاس اقدامات و عملكرد ها پرداخت.


دكتر واعظي با تاكيد بر نگاه دولت نسبت به اشاعه ارزش هاي والاي اسلامي گفت: فعاليت در فضاي مجازي بايد متاثر از فرهنگ ايراني - اسلامي باشد.
وي اولويت برنامه دولت در سال جاري را اقتصاد مقاومتي، رونق اقتصادي و ايجاد شغل برشمرد و افزود: با توجه به اين كه ICT پيشران توسعه است، در اين چارچوب، زيرساخت هاي لازم را فراهم كرده ايم.


وي با بيان اين كه در ابتداي كار دولت تنها 15 درصد از برنامه پنجم انجام شده بود ادامه داد: در دو سال گذشته، با وجود رسيدن به هدفگذاري برنامه پنجم قبل از اتمام دوره پنجم باز هم بايد با توليد محتواي فاخر، افزايش خدمات، حمايت از توليد اپليكيشن هاي داخلي و صادرات نرم افزار، زمينه گسترش حضور موثر و فعال را در فضاي مجازي به وجود آورد.


واعظي با تاكيد بر حمايت از جوانان فارغ التحصيل در اين حوزه گفت: زمينه هاي فني و تخصصي و ارايه وام وجوه اداره شده سبب ارتباط بين وزارت، ارتباطات، صنعت و دانشگاه شده كه فعال شدن سايت امام سجاد براي حمايت از شركتهاي فعال توليد محتوا نمونه آن است.


وي با ابراز اميدواري نسبت به استفاده درست از فضاي مجازي در راستاي اهداف والاي نظام و مردم گفت: فضاي مجازي مي تواند معرف فرهنگ اسلامي- ايراني باشد، و نبايد نسبت به مسايل غير اخلاقي و آسيب رسان به انديشه و دين بي تفاوت بود و در اين راستا از فضاي مجازي پاك حمايت مي كنيم.


وزير ارتباطات با تاكيد بر اهيمت روابط عمومي و رسانه اظهار داشت: نقش بالاي رسانه درجهان با وجود فضاي مجازي و شبكه هاي اجتماعي مضاعف شده و لازم است روابط عمومي با تغيير نگرش فرصت بهره برداري از آن را داشته باشد.


وي اين تغيير نگرش را نگرش سنتي نسبت به جايگاه و نقش روابط عمومي لازم دانست و گفت: بايد ضمن تمركز بر موضوع تغيير نگرش سنتي، با استفاده از افراد متخصص در زمينه هاي روابط عمومي، جامعه شناسي و روانشناسي با شناخت ابعاد جامعه زمينه ارتباط بهتر با مخاطبان را فراهم ساخت.


واعظي در ادامه خواستار بهره گيري روابط عمومي ها از فضاي مجازي جهت ارتباط بدون واسطه با مخاطبان شد و در پايان گفت: روابط عمومي بايد امين مردم باشد و با انعكاس مناسب اقدامات به مردم آنها را آگاه سازد و از سوي ديگر مطالبات مردم را هم به مسوولان انتقال دهد.

 

دبير شوراي اطلاع رساني دولت؛ فعاليت روابط عمومي وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات شاخص است

معزي در همايش روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات تصريح كرد؛ با توجه به نوع خدماتي كه اين وزارت به مردم مي دهد، وظايف روابط عمومي هاي آن هم فاصله قابل توجهي با ديگران خواهد يافت.


به گزارش شارا، فعاليت روابط عمومي وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات شاخص استبه گزارش خبرنگار اخبارداغ گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ معزي دبير شوراي اطلاع رساني دولت در سومين همايش روابط عمومي هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به رتبه بندي روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي در سال جاري گفت: روابط عمومي وزارت ارتباطات در برآوردهاي دو سال گذشته جزو وزارت خانه هاي فعال و تلاش گر در حوزه ارتباطات بوده است و اميدواريم با توجه به ديدگاه وزير ارتباطات و رئيس مركز روابط عمومي اين رويكرد ادامه يابد.

معزي به نگاه كلان دولت به حوزه ارتباطات اشاره كرد و اظهار داشت: ارتباطات در زندگي روزمره تاثير به سزايي دارد و نگاه به پيشينه اين وزارتخانه به ويژه تغيير نام آن نشاندهنده ميزان تاثير اين حوزه بر زندگي افراد بوده است.

وي در عين حال، تغيير نام اين وزارتخانه را موجب فراگيري ماموريتهاي آن برشمرد و افزود: تبديل وزارت ارتباطات از يك وزارت خانه فني و خدماتي به يك وزارت خانه راهبردي وظيفه روابط عمومي هاي اين حوزه را سنگين تر كرده است.

معزي از اتخاذ برخورد منطقي توسط دولت يازدهم نسبت به حوزه ارتباطات خبر داد و افزود: دولت فارغ از ديدگاه هاي انقباضي و انبساطي به حوزه ارتباطات كه منفعلانه هستند، نگاه علمي منطبق بر تحولات ارتباطي و نيازهاي فرهنگي، ديني، جامعه اسلامي- ايراني را اتخاذ كرده است.

دبير شوراي اطلاع رساني دولت با بيان اين كه فعاليت هاي مشترك روابط عمومي ها در وزارت ارتباطات معناي جديدي مي يابد، خاطر نشان كرد: با توجه به نوع و گستره خدماتي كه اين وزارتخانه به مردم مي دهد، وظايف روابط عمومي هاي آن هم فاصله قابل توجهي با ديگران خواهد يافت. معزي ادامه داد: وزارت ارتباطات با درك منطقي اين حوزه بايد براي افزايش كيفيت زندگي، از اين فضا بهره گيرد.

دبير شوراي اطلاع رساني دولت در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به تحول نوع نگاه رسانه در جامعه اظهار داشت: دبير خانه شوراي اطلاع رساني دولت به عنوان دستگاه سياستگذار و هماهنگ كننده سياستهاي ارتباطي دولت وظيفه سنگيني در اين زمينه دارد.معزي همچنين با اشاره به تغيير سبك زندگي ايراني گفت: بايد روابط عمومي ها نسبت به اين تغييرات برنامه ريزي كنند تا توسعه متوازن در تمام ابعاد فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي شاهد باشيم.

وي خواستار معرفي خدمات نه تتها از لحاظ فني بلكه از لحاظ فرهنگي شد و گفت: استفاده درست و منطقي از حوزه ارتباطات و فهم دقيق آن از نظر فرهنگي، به تنهايي وظيفه وزارت ارتباطات نيست و آگاهي بخشي به جامعه از وظايف ما هم به شمار مي رود.

 

فرنقي زاد؛ مديريت افكار عمومي وظيفه روابط عمومي ها است

رئيس روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سومين همايش روابط عمومي ها وزارت، از تغيير كاربري روابط عمومي به مدير افكار عمومي گفت.


مديريت افكار عمومي وظيفه روابط عمومي ها است به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضاي مجازي باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرنقي زاد با تبريك اعياد شعبانيه و روز ملي روابط عمومي به تمام دست‌اندركاران حوزه، بر لزوم آشنا شدن با شرايط جديد كار در اين حوزه تاكيد كرد و گفت: اين حوزه به سرعت در حال تغيير است و بسياري از مسايل آن هم براي ما ناشناخته است و بايد بيشتر روي آن كار كرد.

وي در ادامه به تاثير فضاي مجازي در تمامي ابعاد زندگي اشاره كرد و گفت: به تبع اين تاثيرات رويكرد رسانه اي در جامعه تغيير كرده و امروزه شاهد علاقه روزافزون به شبكه‌هاي مجازي در دنيا هستيم.

فرنقي زاد با بيان برخي نرم افزارهاي محبوب در دنيا علت اقبال جمعي به اين شبكه ها را ناشي از ميل انسان ها به تاييد برشمرد و خاطر نشان ساخت: افراد دوست دارند با جمعي باشند كه با آنها همراه بوده و نظرات آنها را تاييد مي كند و فضاي مجازي اين امكان را به همه داده است.

وي با اشاره به سادگي دسترسي به اين فضا، ادامه داد: اين فضا مي‌تواند نيازهاي دروني انسانها از جمله احترام و تاييد ديگران را برآورده كند و از اين رو،‌ همه مي‌تواند با آن ارتباط برقرار كنند.

وي همچنين بحث اقتصادي فضاي مجازي را سودآور دانست و گفت: كساني كه با شناخت درست اين فضا و نيازهاي مخاطبان با توليد نرم افزارهاي كاربردي وارد شوند، توانسته اند موفق شوند.

رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني همچنين با تاكيد بر انتظار مسوولان وزارت ارتباطات از حوزه روابط عمومي مبني بر مديريت افكار عمومي گفت: تلاش كنيد روابط عمومي از حالت تشريفات به مدير افكار عمومي تغيير يابد.

فرنقي زاد تصريح كرد: فضاي مجازي رويكرد رسانه اي را تغيير داده و به سرعت اخبار چه منفي و چه مثبت در اين فضا منتشر و در اختيار انبوه افراد قرار مي گيرد و لازم است براي انتقال مطالب و تاثير مطلوب سريع اقدام كرد. در اين مراسم كه با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و دبير شوراي اطلاع رساني دولت همراه خواهد بود چند كارگاه آموزشي از جمله"روابط عمومي موبايل"، "فضاي مجازي آسيب ها و مخاطرات"، تجاري سازي در فضاي مجازي" و "ارتباطات الكترونيك و تحولات پيش رو" برگزار مي شود.


لزوم بازتعريف وزارت ارتباطات با توجه به فراگير شدن اينترنت
عضو شوراي عالي فضاي مجازي با اشاره به گسترش نقش اينترنت و فضاي مجازي در زندگي مردم و اقتصاد گفت: گريزي نيست كه در شرايط كنوني و فراگيري اينترنت عنوان وزارت ارتباطات را بازتعريف كنيم.

سعيدرضا عاملي در همايش سراسري مديران روابط عمومي وزارت ارتباطات با تمامي اركان زيرمجموعه با بيان اينكه ۷۰ درصد امور اداري در كشورهاي توسعه يافته به فضاي مجازي منتقل شده است، اظهار كرد: در واقع با اين كار زندگي اول در كنار زندگي دوم قرار گرفته است.

اين عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي عنوان كرد: متأسفانه جايگاه روابط عمومي سازمان هاي ما درخور وظايف شان نيست و در دوره اخير هم شاهد تنزل جايگاه آنها بوديم.

وي با عنوان اينكه زماني وزارت پست، تلگراف و تلفن به ارتباطات و فناوري اطلاعات تغيير نام داد، ابراز كرد: گريزي نيست كه در شرايط كنوني و فراگيري اينترنت بايد فكري به حال اين مقوله و عنوان وزارت ارتباطات را بازتعريفي كنيم.

او ادامه داد: كشور هلند سال ۱۹۹۲ وزارت اينترنت را تشكيل داد. نيازمند بازنگري در ساختار وظايف روابط عمومي براساس اين مهم هستيم.

عاملي با اشاره به اينكه محيط مجازي محيطي ادامه دار است، گفت: متناسب با ظرفيت هاي فناوري، ساختار كاري روابط عمومي ها نيز بايد به شكل مداوم در حال تغيير باشد.

وي يادآور شد: تحول در روابط عمومي ها يك ضرورت گريز ناپذير است زيرا در سال ۲۰۲۵ حدود ۹۱ درصد از كشورهاي توسعه يافته و ۶۹ درصد اقتصادهاي نوظهور از اينترنت استفاده مي كنند.

استاد گروه ارتباطات و مطالعات آمريكاي دانشگاه تهران اظهار كرد: در حال حاضر حجم GDP دنيا ۱۰۷ تريليون دلار است كه ۱۴٫۷ تريليون دلار مربوط به اينترنت مي شود.

وي عنوان كرد: روابط عمومي مسئول سواد اينترنتي در سازمان ها است. برخلاف كسانيكه تصور مي كنند ICT شغل ايجاد نمي كند بايد گفت به ازاي هر ايجاد شغل در اين حوزه ۲٫۳ شغل ديگر ايجاد مي شود.

عاملي تصريح كرد: روابط عمومي وزارتخانه ها تنها نبايد صحبت هاي وزير و وكيل را در سايت وزارتخانه قرار دهند و بايد ناديده ها را مطرح و معرفي كنند تا به اصطلاح ارتباطاتي، لال و مرده نشوند.

 

 

 

 

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها