شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران: تنزل جايگاه روابط‌عمومي‌ها، فرجام يك تصميم،تهديدات وچالش ها
چهارشنبه، 5 خرداد 1395 - 08:34     کد خبر: 23521

بي توجهي به واحدي مهم و تاثيرگذار با عنوان روابط عمومي مي تواند در روابط مردم و دولت اخلال ايجاد كند و كاري غير كارشناسي و غير حرفه اي است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199
اشاره
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از اتفاقاتي كه در سال 94 در حوزه روابط عمومي ها رقم خورد و واكنش هاي بسياري از سوي صاحب نظران، اساتيد وكارشناسان
روابط عمومي و ارتباطات به دنبال داشت، ابلاغ بخشنامه اي از سوي معاونت برنامه ريزي رياست جمهوري ووزارت كشور خطاب به استانداري هاي سراسر كشور مبني بر ادغام ادارات كل روابط عمومي استانداري ها در حوزه مديريت استانداري ها بود كه به نوعي جايگاه مستقل و سطح اداره كلي روابط عمومي در استانداري ها را با تنزل روبه رو ساخت و عملا مديران روابط عمومي در استانداري هاي هويت مستقل خود را از دست داده و زيرمجموعه مديريت حوزه رياست قرار گرفتند،آنچه در پي مي آيد برخي از واكنش هاي رسانه اي به اين تصميم از سوي صاحب نظران در اين عرصه مي باشد.

تنزل جايگاه روابط عمومي‌، مصلحت وكاري غيرقانوني
رئيس فراكسيون ارتباطات و روابط عمومي مجلس معتقد است تنزل جايگاه روابط عمومي‌ها از هر زاويه‌اي كه مورد توجه قرار گيرد به مصلحت نبوده و غيرقانوني است.


عبدالرضا عزيزي در گفت و گو با اشاره به رشد روزافزون شبكه‌ها و رسانه‌هاي اجتماعي و افزايش سطح آگاهي مردم و مخاطبان سازمان‌ها، گفت: به جاي اينكه اهميت بيشتري به جايگاه روابط عمومي‌ها داده شود، متاسفانه طرحي در سطح استانداري‌ها در حال اجراست كه جايگاه اين واحد تخصصي و مهم را تنزل مي‌دهد.


نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي در ادامه ادغام روابط عمومي در دفتر استانداران را مغاير با وظيفه پاسخگويي سازمان‌ها دانسته و ادامه داد: روابط‌عمومي مي‌بايست به عنوان رابط اصلي ميان سازمان و مخاطبان عمل كند و با ارائه خدمات متقابل به مردم و سازمان ضمن اطلاع‌رساني مناسب و انتشار صحيح اخبار نسبت به رفع هرگونه شائبه و سوءبرداشت در خصوص فعاليت‌هاي صورت پذيرفته سازمان اقدام كند.


وي همچنين اجراي اين طرح در برخي از استانداري‌ها را در تناقض با وظايف ذاتي روابط‌عمومي‌ها ارزيابي كرده و اظهار كرد: موضوع ادغام روابط‌عمومي در دفتر استانداران سطح فعاليت روابط‌عمومي را بسيار تنزل داده و آنها را از انجام اصلي‌ترين وظايف خود دور خواهد ساخت.


عزيزي ادامه داد: با توجه به قوانين موجود،‌ اين طرح ادغامي غيرقانوني است و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي مي‌بايستي هر چه سريع‌تر با لغو اين طرح نه تنها از تنزل جايگاه روابط عمومي‌ها جلوگيري كند بلكه براي ارتقاي آن از نظرات اساتيد و خبرگان اين حوزه بهره ببرد.


رئيس فراكسيون ارتباطات و روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي در پايان خاطرنشان كرد: اساتيد و مديران روابط عمومي مي توانند به ارائه طرح هاي مناسب به منظور افزايش و ارتقاي سطح روابط‌عمومي در دستگاه‌هاي زير مجموعه دولت اقدام كنند كه بدون شك اين موضوع سبب افزايش رضايت‌مندي مردم و در نتيجه بالا رفتن اعتماد عمومي به دستگاه هاي اجرايي كشور خواهد شد.


تقليل جايگاه روابط عمومي ،كاري غير حرفه اي
رئيس انجمن متخصصان روابط عمومي در واكنش به تقليل جايگاه روابط عمومي در بعضي سازمان هاي دولتي اعلام كرد: بي توجهي به واحدي مهم و تاثيرگذار با عنوان روابط عمومي مي تواند در روابط مردم و دولت اخلال ايجاد كند و كاري غير كارشناسي و غير حرفه اي است.

مهدي باقريان افزود: بر اساس ماهيت و ساختار حرفه اي روابط عمومي لازم است اين علم، فن و تخصص به صورت واحدي مستقل از سازمان و زير نظر بالاترين مقام سازمان بدون هيچ گونه واسطه اي انجام وظيفه كند چرا كه با توجه به اين موضوع كه روابط عمومي وظيفه برقراري و تعامل ارتباطي بين مخاطبان و رسانه را بر عهده دارد، اين انتظار را ايجاد مي كند كه جايگاه مناسبي در سازمان داشته باشد.


وي افزود: از سوي ديگر روابط عمومي نقش بي بديلي در تقويت همدلي و همزباني و نزديك كردن شكاف ارتباطي بين دولت و ملت را ايفا مي كند و عملكرد خوب روابط عمومي باعث مي شود رضايت مردم و مخاطبان از سازمان و در نهايت دولت و حكومت افزايش يابد.


رئيس انجمن متخصصان روابط عمومي گفت: شايسته به نظر مي رسيد در شرايط حاضر و انتخابات پيش رو و ابلاغ قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات و عنايت به شعار دولت كه كاهش فاصله بين مردم و سازمان و احترام به حقوق عمومي و افكارعمومي است، نسبت به ارتقاء جايگاه و توانمندسازي روابط عمومي اقدام مي شد كه متاسفانه امروزه با انتشار دستورالعمل هاي غيركارشناسي شاهد آن هستيم كه برخي از سازمان هاي دولتي منجمله استانداري ها نسبت به تنزل جايگاه روابط عمومي در سازمان اقدام كرده اند.


باقريان ضمن تاكيد بر ضرورت اصلاح چنين اقدام و رويكردي در دولت تدبير و اميد گفت: از متوليان روابط عمومي در ايران انتظار مي رود نسبت به تنزل جايگاه روابط عمومي استانداري ها تجديد نظر كرده و از اشاعه اين حركت غير منطقي و عجولانه پرهيز و جلوگيري شود.

تنزل جايگاه روابط‌عمومي ،فاصله انداختن بين مردم و مسؤلان
رئيس انجمن روابط‌عمومي ايران در واكنش به تنزل جايگاه روابط‌عمومي در برخي از استانداري‌ها و سازمان‌هاي دولتي گفت: تنزل جايگاه روابط‌عمومي در سازمان‌هاي دولتي يعني فاصله انداختن بين مردم و مسؤلان و اين اقدام به معناي آنست كه نمي‌خواهيم با افكار عمومي شفاف باشيم. وي با اشاره به اينكه فعالان روابط‌عمومي پس از سال‌ها تلاش و توجيه مسؤولان دولت‌هاي مختلف موفق به ارتقاي جايگاه اين نهاد شده‌اند افزود: بديهي و طبيعي است كه متخصصان روابط‌عمومي در برابر اين اقدام ناپسند واكنش نشان داده و خواستار تجديدنظر مديران سازمان‌ها و استانداراني شوند كه چنين اقدامي را انجام داده و يا قصد انجام آن را دارند.


كاظمي دينان با اشاره به جايگاه قانوني روابط عمومي‌ها در ساختار سازمان‌ها گفت: بر اساس مصوبه سال 1364 هيئت محترم وزيران كه توسط نخست‌وزير وقت ابلاغ شد و همچنين ابلاغيه مرحوم دكتر حبيبي معاون اول وقت رئيس‌جمهور در سال 1374 مدير روابط‌عمومي زير نظر عالي‌ترين مقام دستگاه اجرايي فعاليت مي‌كند.

رئيس شوراي سياستگذاري هفته روابط‌عمومي افزود: تصويب‌نامه آخري هم كه هيئت محترم وزيران در سال 86 و اصلاحيه مربوط به آن را در سال 91 صادر كرد منجر به ارتقاي سطح روابط‌عمومي‌ها به مركز شد و سطح سازماني روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي در وزارت‌خانه‌ها و معاونت‌هاي رئيس‌جمهور به مركز ارتقا و عنوان آنها به" مركز روابط‌عمومي و اطلاع‌رساني" اصلاح گرديد.


كاظمي دينان با اشاره به اينكه در دولت تدبير و اميد شخص رئيس‌جمهور محترم و اكثر وزراء نگاه مثبتي به روابط‌عمومي دارند افزود: لازم مي‌دانم بخشي از پيام جناب آقاي دكتر روحاني بمناسبت هفته روابط‌عمومي را براي ضمانت گفته خود يادآوري كنم كه فرمودند: « بر اين باورم كه روابط عمومي‌ها بايد مظهر و بازتابنده افكار، اراده و مطالبات به‌حق همه شهروندان كشور باشند و مي‌توانند نقش بي‌بديل و تعيين كننده در شفاف‌سازي ارتباطات بين مخاطبان و مسئولان سازمان‌ها و نهادها و خصوصاً شناسايي و انعكاس مشكلات و موانع موجود كشور و همچنين مطالبات مردم ايفا كنند.


رئيس انجمن روابط‌عمومي ايران با اشاره به اينكه در شرايط كنوني كشور روابط‌عمومي‌ها مي‌توانند نقش مهمي در مسير حل مشكلات ايفا كنند از برخي از مديراني كه با تصميم نامناسب، سطح روابط‌عمومي را تنزل داده‌اند خواست در تصميمشان تجديدنظر كنند.

تنزل جايگاه روابط عمومي و شعار سال
مديرعامل انجمن متخصصان روابط‌عمومي استان يزد تنزل جايگاه روابط عمومي استانداري‌ها در حالي صورت مي‌گيرد كه نقش حساس و راهبردي روابط عمومي‌ها در تحقق اهداف شعار سال همدلي و همزباني دولت و ملت، بر صاحب‌نظران پوشيده نيست.


محمد امامي براي بازگشت وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از خطاي راهبردي تنزل جايگاه روابط عمومي استانداري ها ابراز اميدواري كرد.

تنزل جايگاه روابط عمومي ها مغاير با قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات
سيدشهاب سيد محسني عضوهيات مديره انجمن متخصصان روابط عمومي گفت: روابط عمومي به عنوان يك واحد ارتباطي و اطلاع رساني در سازمان نقشي محوري در تاُمين، توزيع و پردازش اطلاعات در خصوص برنامه‌ ها، سياست‌ ها و اقدامات يك سازمان را عهده دار است و يكي از مهمترين وظايف آن انتشار اطلاعات از طريق رسانه هاي جمعي مي باشد، در اين راستا تصويب و ابلاغ قانون انتشار و دسترسي آزادبه اطلاعات از سوي دولت، وظايف روابط عمومي‌ها را در اين عرصه مضاعف ساخته است چرا كه اجرايي شدن اين قانون بويژه ماده 10 آن كه اعلام مي دارد" سازمان ها موظف هستند نسبت به انتشار اطلاعات كه در بردارنده حقوق و تكاليف مردم از طريق رسانه ها همگاني است اقدام كنند".


اين موضوع را گوشزد مي كند كه سازمان ها بايستي مردم را در جريان برنامه ها و تصميمات خود بوِيژه آن مواردي كه مردم در آن ذينغع هستند قرار دهند. حال جاي اين سئوال است كه براستي غير از روابط عمومي‌ در سازمان ها چه واحد ديگري مي تواند مجري اين قانون مهم در سازمان ها باشد.


لذا به نظر مي رسد اصول و منطق بر اين قانون نيز حكم مي كند كه جايگاه و اقتدار روابط عمومي‌ها براي اجرايي شدن اين وظيفه مهم و قانوني بايد ارتقاء يابد و اين در حالي است كه متاسفانه شاهد تنزل جايگاه روابط عمومي آن هم در استاندري هاي در اين برهه حساس اطلاع رساني در كشور هستيم كه بدون ترديد عدم بازنگري و بازگشت و ارتقاء جايگاه روابط عمومي‌ها بويژه در استانداري ها موجبات يك بدعت گذاري پايه اي اشتباه را موجب شده كه احتمال سرايت آن به ساير سازمان ها نيز دور از انتظار نخواهد بود،


بنابراين به نظر مي رسد با توجه به ماهيت و نوع كاركردي كه روابط عمومي در سازمان ها بر عهده دارند بويژه ارتباط با گروه هاي حساس جامعه نظير رسانه هاي جمعي بايد اين واحد ارتباطي چنان جايگاه و اقتداري در سازمان داشته باشد كه بدون هيچ واسطه‌اي بتواند در هر زمان با بالاترين مقام سازمان ارتباط و مشاوره داشته،چراكه اگر درخواست اطلاعاتي از سوي يك رسانه مطرح يا خبري بحران زا براي سازمان در رسانه اي انتشار يابد مدير روابط عمومي آن سازمان نمي تواند در انتظار نوبت ملاقات با رئيس سازمان و يا با واسطه رييس دفتر قرار گيرد، زيرا زمان و گذشت ثانيه هاي آن مي تواند براي ايجاد يك بحران درسازمان و تلقي بي توجهي به در خواست يك رسانه تاثير گذارباشد. به نظر مي‌رسد با توجه به دلايل منطقي و حرفه اي كه تنها به يك مورد آن اشاره شد لازم است هر چه سريع‌تربازنگري در اين تصميم گيري صورت گرفته و نسبت به بازسازي جايگاه روابط عمومي‌ها در سازمان ها اقدام كرد. بهرحال بديهي است اقتدار و ارتقاء جايگاه روابط عمومي‌ها مي تواند كمك شاياني به دولت براي جلب مشاركت مردمي براي اجراي موفق تر برنامه ها را سازمان ها به دنبال داشته باشد..

شنيده شدن صداي تضعيف روابط عمومي
دكتر مهدخت بروجردي علوي گفت: اين صداي تضعيف با ادغام روابط عمومي وزارت كشور و استانداري ها با حوزه مديركل آغاز شده است.


وي با اشاره به اينكه روابط عمومي يك اتاق شيشه اي است،تصريح كرد:كار روابط عمومي براي وصل كردن است نه فسخ كردن به گفته اين استاد ارتباطات در صورتيكه روابط عمومي به خوبي وظيفه خود را انجام دهد مي تواند جلوي ظهور و بروز خيلي از بحران ها را بگيرند وي تاكيد كرد كه با خلاقيت و نگرش عالمانه بايد جايگاه روابط عمومي را استحكام ببخشيم.


بروجردي علوي با بيان اينكه يك روز بدون روابط عمومي ، سازمان هيچ كاره است،تصريح كرد:بايد با اخلاق حرفه اي مخاطب خود را راضي نگه داريم.

تنزل جايگاه روابط عمومي، اخلال در اطلاع رساني دولت
مهدي آذرمكان مديركل اسبق روابط عمومي وزارت كشور با انتقاد از تنزل جايگاه روابط عمومي استانداري‌ها گفت: با اين اقدام روابط عمومي‌ها نمي‌توانند به مهم‌ترين وظيفه خود كه همانا اطلاع‌رساني درباره خدمات دولت در استان‌ها است عمل كنند.


آذرمكان افزود: پيش‌ازاين در سال‌هاي گذشته به دليل اشكالات مهمي كه در نظام اطلاع‌رساني استان‌ها وجود داشت با پي گيري‌هاي مستمر و مداوم روابط عمومي وزارت كشور و دبيرخانه شوراي اطلاع‌رساني دولت جايگاه روابط عمومي استانداري‌ها از اداره به اداره كل ارتقاء يافت كه با بخشنامه جديد جايگاه آن‌ها از اداره نيز تنزل يافته و در حقيقت در حد يك كارشناس در حوزه استاندار تعريف‌شده است.


عضو هيئت‌مديره انجمن فعالان روابط عمومي گفت: وقتي جايگاه روابط عمومي در استانداري‌ها مديركل باشد در بسياري از شوراها و جلسات مي‌تواند حضورداشته باشد و اولاً اطلاعات خودش در خصوص استان جامع و كامل مي‌شود و ثانياً مي‌تواند مواردي كه مهم است و نياز به اطلاع‌رساني دارد اطلاع‌رساني كند درحالي‌كه در جايگاه يك كارشناس نمي‌تواند در جلسات شركت كند و به‌تبع اطلاعات نخواهد داشت و خودش نيز مقام تشخيص نخواهد بود كه اجازه و توانايي اطلاع‌رساني دقيق داشته باشد.


مديركل اسبق روابط عمومي وزير كشور افزود: مديران كل روابط عمومي استانداري‌ها علاوه بر جايگاه خود، دبير شوراي اطلاع‌رساني استان نيز بودند و همگرايي و هماهنگي خوبي بين روابط عمومي دستگاه‌هاي مختلف استان ايجاد مي‌كردند تا به وظايف ذاتي خود به نحو احسن عمل كنند كه با اين تنزل؛ شوراي اطلاع‌رساني استان نيز كارايي خود را از دست خواهد داد.


تنزل پذيري يا ارتقا يابي جايگاه روابط عمومي
حميد شكري خانقاه مدرس دانشگاه گفت: اگر" روابط عمومي هوشمند را مجموعه اي از اقدامات و تلاشهاي آگاهانه، سنجيده و برنامه ريزي شده براي كسب تفاهم و جلب مشاركت و اعتماد بين يك سازمان و گروه هاي مورد نظر آن "بدانيم. وجود ساختار تشكيلاتي و واحدي تحت عنوان روابط عمومي جهت تدوين و اجراي استراتژي ارتباطي واطلاع رساني در تمامي شركت ها و سازمان هاي ضرورتي انكارناپذير خواهد بود. وقتي به تعاريف روابط عمومي مراجعه مي كنيم اكثر قريب به اتفاق متخصصان روابط عمومي را پل ارتباطي مي دانند كه به عنوان يك واسطه اثر گذار،درون و بيرون يك سازمان را به هم مرتبط مي سازد،كه در واقع سعي مي نمايد در قالب يك تلاش برنامه ريزي شده و هوشمندانه سازمان و مخاطبان را در يك كنش و واكنش متقابل به يك نقطه تعاملي،تفاهمي و مشاركتي نزديك سازد.


شايد اين تعريف دلنشين كه به عنوان يكي از وظايف اساسي و اصلي روابط عمومي مطرح مي گردد و از دل آن مفاهيمي از قبيل ايجاد و برقراري ارتباط و اطلاع رساني هوشمندانه استنباط مي شود،تا حدودي موجب آرامش خاطر كساني را فراهم سازد كه در چرخه درون و بيرون نظام اداري قرار دارند و از طرفي به نوعي يك انتظار را در سطح درون و بيرون سازمان ايجاد نمايد كه مخاطبان خواه در خارج سازمان يا در داخل سا زمان از اين پل براي رسيدن به اهداف و خواسته هاي معقول و منطقي خود استفاده نمايند و به نحوي نيازهاي اطلاعاتي و ارتباطي خود را در چارچوب و ضوابط تعين شده سازماني بر آورده سازند ،اما تحقق اين مطلب از دو زاويه قابل بررسي است، يكي مقوله قابليت روابط عمومي ونكته ديگر مقوله عامليت روابط عمومي است.


"مهندسي ارتباطي واطلاع‌رساني "فرايندي است براي تضمين تاثيرگذاري پيام بر جامعه مخاطب و دستيابي به فرهنگ و رفتار موردنظر در بين گروههاي مختلف مخاطب كه هدف اصلي فرايند اطلاع‌رساني محسوب مي‌شوند.

آسيب جدي به برند دولت تدبير و اميد
احمد خيري مشاور رسانه اي شهردار كرج معتقد است يكي ازمباحث مهم در موفقيت روابط عمومي ها ضرورت حضور قدرتمند روابط عمومي در تشكيلات اداري استانداري ها است. روابط سازماني فرايندي است كه موجب تنظيم ارتباطات درون سازماني مي شود و بواسطه وظايف متعدد و ضرورت ايفاي نقش سخنگو و مشاور لازم است بدون هيچ واسطه اي به استاندار متصل شود و از اختيار كامل براي حل مسايل موجود و دريافت اطلاعات و گزارش هاي عملكرد از معاونين و مديران كل حوزه هاي مختلف برخوردار باشد و امكان حضور در كليه جلسات و مشاركت در تصميم گيري ها براي او فراهم باشد .


حال بايد ديد با چه نگرشي تصميم به تنزل جايگاه روابط عمومي در استانداري هاي كشور گرفته شده است.


در صورتي كه به تبع نقش استانداري در يك استان، ادارات كل روابط عمومي استانداري هاي نيز نقش جدي در هماهنگي و تقويت ارتباطات دستگاه ها و نهادهاي مختلف يك استان دارند.


چگونه ممكن است بدون جايگاه سازماني مناسب انتظار داشته باشيم روابط عمومي استانداري ها بتوانند پل ارتباطي حاكميت با مردم يك استان باشند و بتوانند نقش به عنوان تنظيم كننده روابط بين بخشي ايفا نمايند.


از منظر ديگر روابط عمومي در استانداري ها، روابط عمومي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران در استان محسوب مي شوند و در نتيجه نسبت به افزايش سرمايه هاي اجتماعي و احساس تعلق مردم وظيفه ذاتي دارند و بايد براي ارتقا ميزان رضايتمندي مردم همواره تلاشي شايسته داشته باشند.


از اين روي موفقيت دولت و تبين ديدگاه ها و اطلاع رساني عملكرد نيازمند روابط عمومي فعال و حرفه اي است و هرچقدر در اين حوزه ضعيف عمل كند نارضايتي بيشتري به دليل فقر اطلاع يابي مردم بوجود مي آيد و برند دولت تدبير و اميدآسيب جدي از اين حوزه خواهد ديد.


با نگاهي ديگر سطح مشاركت بالاي مردم در شبكه هاي اجتماعي وضريب نفوذ بالاي فضاي مجازي در مديريت افكار عمومي نيازمند فعاليت هوشمندانه روابط عمومي در دستگاه هاي كشور مي باشد اگر روابط عمومي به معناي واقعي، حرفه اي و علمي نباشد و از جايگاه سازماني مناسب برخوردار نباشد به توسعه پوپوليسم منجر مي شود و اين اقدام دولت در تنزل جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات زمينه ساز عدم توفيق روابط عمومي در ماموريت هاي جديد خواهد شد.


انتظار مي رود دولت با نگاهي عميق به اثرات اين تصميم ضمن اصلاح ابلاغيه خود به استانداري ها ، كارگروهي متشكل از اساتيد، نمايندگان انجمن هاي علمي و صنفي اين حوزه و مديران و كارگزاران روابط عمومي تشكيل دهد و تقويت نهاد روابط عمومي را در دستور كار خود قرار دهد تا به نيكي در ذهن و خاطر آيندگان به يادگار بماند.

تنزل جايگاه روابط عمومي وبحران نگرش به اين حرفه
عضو هيات مديره انجمن متخصصان روابط عمومي استان يزد گفت: تنزل اخير جايگاه روابط عمومي نشان دهنده بحران نگرش به روابط عمومي است .


مسعود طوفان با اشاره به برخي نظرات شايع در خصوص اينكه دولت تدبير و اميد رسانه ندارد و دچار ضعف در روابط عمومي است اظهار داشت: در علوم سياسي مبحثي وجود دارد كه مي پرسد چرا دولت ها شكست مي‌خورند و اينك بايد پرسيد چرا روابط عمومي ها شكست مي‌خورند ؟


وي اظهار داشت: نخستين نتيجه بي توجهي به فقدان نظام جامع ارتباطي ، خودش را در بحران اعتماد به دولت نشان مي دهد به طوري كه شكست روابط عمومي به منزله مقدمه اي براي شكست دولت هاست .


طوفان ادامه داد: شكاف ساختاري دولت – ملت پيش زمينه مناسبي را براي بي اعتمادي افكار عمومي به دولت فراهم نموده و اين شكاف قاعدتا بايستي با فعاليت درست و به موقع روابط عمومي پر شود .


وي ادامه داد: تنزل جايگاه روابط عمومي نشان مي‌دهد ساختار بوروكراتيك و دولتي، روابط عمومي را از وظيفه اصلي‌اش يعني برقراري رابطه شفاف و اعتمادساز ميان داخل سازمان و محيط بيروني؛ بازنگه داشته است و روابط عمومي ها هنوز در فضايي ميان صداي مسئولان و صداي مردم سرگردان مانده اند.


طوفان افزود: تنزل جايگاه روابط عمومي ها تامل برانگيز هست و به نظر مي‌رسد بجاي اينكه بلافاصه انگشت اتهام را به سمت ديگران نشانه رويم بايستي از خود روابط عمومي‌ها پرسيد چرا ساختارهاي روابط عمومي تا اين اندازه سست و متزلزل شده است.


وي در تشريح اين وضعيت خاطر نشان ساخت: روابط عمومي ها بجاي ارتباط دوسويه و موثر با افكار عمومي و طرح بحران‌هاي اساسي جامعه به اطلاع‌رساني درماني روي آورده اند.


اين مدرس دانشگاه با اشاره به اينكه با دفاع از وضعيت فعلي روابط عمومي موافق نيستم، خاطرنشان ساخت: هرگونه درخواست براي ارتقاي جايگاه روابط عمومي نمي بايد به معناي بازگشت به وضعيت گذشته باشد .


وي افزود: بايد اعتراف كرد روابط عمومي در وضعيت فعلي خود نتوانسته اعتماد آفريني كند و به رغم سر و صداهاي زيادي كه در دفاع از اين حرفه در سالهاي اخير شده در اثر بخشي فعاليت‌هاي روابط عمومي تاثير چنداني نداشته است.

كاهش كارايي شوراي اطلاع‌رساني در استان ها
عليرضا غفاري كارشناس ارشد علوم ارتباطات معتقد است در گذشته مديران كل روابط عمومي استانداري‌ها علاوه بر اين سِمَت، دبير شوراي اطلاع‌رساني استان نيز بودند و همگرايي و هماهنگي خوبي بين روابط عمومي دستگاه‌هاي مختلف استان ايجاد مي‌كردند. متاسفانه با تنزل اين جايگاه، شوراي اطلاع‌رساني استان نيز كارايي خود را از دست داده است.


از طرفي با اين اقدام صورت گرفته روابط عمومي‌ها نمي‌توانند به مهم‌ترين وظيفه خود كه اطلاع‌رساني درباره خدمات دولت در استان‌ها است موفق عمل كنند.


در مواقع ضروري از جمله برگزاري انتخابات وجود اين خلاء دوچندان احساس مي شود. اين در حالي است كه نقش فعلي روابط عمومي استانداري ها به يك كارشناس نسبت به جايگاه قبلي خود كه در سطح اداره كل بود تنزل يافته است.


عدم توجه مسئولان دولتي به امر اطلاع رساني و تضعيف مهمترين دستگاه اطلاع رساني منجر به اين شده است كه اقدامات و فعاليت هاي دولت در سطح كشور كمتر ديده شود، و از سوي ديگر رابطه دولت با ملت كه از طريق همين روابط عمومي ها در هم تنيده مي شود و به نوعي بيانگر همدلي و همزباني مسئولان با مردم است، كم رنگ شود.

نامه اعتراضي استاندار آذربايجان غربي در خصوص جايگاه روابط عمومي
سعادت استاندار آذربايجان غربي در اقدامي قابل تقدير و تجليل در خصوص تنزل جايگاه روابط عمومي ها در اين دولت هشدار داده و در نامه اي كه خطاب به دكتر محمد باقر نوبخت معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خواستار جلوگيري از اجراي تغيير سازماني روابط‌عمومي‌ استانداري‌ها شده است.
در نامه سعادت كه در اختيار رسانه ها قرار گرفته آمده است:

بسمه تعالي
جناب آقاي دكتر محمدباقر نوبخت
معاونت محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور
سلام عليكم
احتراماً؛ در راستاي تغييرات اخير ساختار سازماني دستگاههاي تابعه وزارت كشور از جمله استانداريها و تنزل جايگاه ادارات كل روابط عمومي به بخشي از اداره كل حوزه استاندار، به استحضار ميرساند اخذ اين تصميم علاوه بر اينكه در تناقض آشكار با بند ۴ آيين نامه نحوه فعاليت، وظايف واختيارات مراكز روابط عمومي و اطلاع رساني دستگاه هاي اجرايي، مصوب ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۶ هيات وزيران مبني بر انتصاب مسئول روابط عمومي توسط بالاترين مقام دستگاه اجرايي و فعاليت روابط عمومي زيرنظر مستقيم همان مقام منصوب كننده، مي باشد، بلكه اجرايي كردن اين ساختار جديد و حذف ادارات كل روابط عمومي از استانداريها و به تبع آن از استانها، بعنوان يكي از ساز‌و‌كارهاي خط مقدم ايجاد همدلي و همزباني ملت و دولت و راهبر اصلي جريان ارتباط دولت با رسانه ها و مديريت افكار عمومي، لطمات جبران ناپذيري به جريان ارتباطات دولت – ملت وارد خواهد كرد.


بديهي است، بي توجهي به واحد روابط عمومي مي تواند در شرايط حاضر و انتخابات پيش رو و ابلاغ قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات و عنايت به شعار دولت كه كاهش فاصله بين مردم و سازمان و احترام به حقوق عمومي و افكارعمومي است؛ در روابط مردم و دولت اخلال ايجاد كند.


به نظر مي رسيد، ادارات كل روابط عمومي استانداري ها كه روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي استان را مديريت مي كنند و جايگاه الگودهي به ساير دستگاههاي اجرايي، در اين برهه حساس سياسي را بر دوش دارند از نظر ساختاري بالاتر از ديگر ان باشند تا بتوانند نقش آفريني نمايند و به انتظارات و توقعات مسئولين وجامعه نيز پاسخگو باشند.


انتظار داريم، بنا به فرمايش مقام معظم رهبري كه فرموده اند” روابط عمومي بهترين نمايانگر اوضاع داخلي وزارتخانه از يك سو و از سوي ديگر منعكس‌كننده چگونگي مسايلي است كه در آن نهاد مي‌گذرد” و فرمايش رياست محترم جمهوري كه فرموده اند”بر اين باورم كه روابط عمومي‌ها بايد مظهر و بازتابنده افكار، اراده و مطالبات به‌حق همه شهروندان كشور باشند”، پيش از آن كه شاهد لطمات بيشتري بر پيكر مصدوم جريان ارتباطات و روابط‌عمومي دولت باشيم، استدعا داريم حضرتعالي و ساير مسئولان ذيربط در دولت تدبير و اميد و وزارت كشور از اجراي تغيير سازماني روابط‌عمومي‌ استانداري‌ها جلوگيري كرده و در سال همدلي و همزباني دولت و ملت، يكي از ابزارهاي مهم تحقق اين امر را حفظ و تقويت نمائيد.

استاندار سمنان: تنزل جايگاه روابط عمومي ها را اجرا نمي كنيم
محمدرضا خباز استاندار سمنان در جلسه شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان گفت: با استفاده از اختيارات استان، اين اتفاق ناميمون تضعيف و تنزل روابط عمومي ها را اجرا نمي كنيم.


دكتر خباز با اشاره به اينكه روابط عمومي ها را چشم و گوش سازمان و مدافع خدمات دولت مي دانيم افزود: اميد دولت به روابط عمومي هاست.


وي افزود: دولت در بيان خدمات بزرگي كه انجام داده، دچار مشكل است و شايسته اين است كه روابط عمومي ها تقويت شوند نه تضعيف و بايد به جايگاه مهم روابط عمومي توجه ويژه شود زيرا روابط عمومي ها هستند كه مي توانند هنرمندانه، خدمات ارزشمند دولت تدبير و اميد را به سمع و نظر مردم برسانند.


دكتر خباز با اشاره به اينكه مساله تنزل جايگاه روابط عمومي استانداري ها در ساختار سازماني از چند ماه پيش در بستر تصميم گيري قرار گرفته بود افزود: وقتي بنده بعنوان استاندار به سمنان آمدم متوجه شدم كه ديگر كار از كار گذشته بود و سنگ در چاه افتاده بود و اين اتفاق ناميمون رقم خورده بود وليكن در همان لحظه انتقاد خودم را نسبت به اين مساله به وزارت كشور منعكس كردم.


وي افزود: تا زماني كه سنگ بالاي چاه بود اگر متوجه مي شديم كه در چاه نمي افتاد و حتما مخالفت جدي مي كرديم ولي حالا كه سنگ در چاه افتاده و الان در صدد هستيم كه سنگ را از ته چاه بيرون آوريم و اين اتفاق ناميمون را جبران كنيم،


استاندار سمنان خاطرنشان كرد: ما از اختيارات استان استفاده مي كنيم و اين تنزل را اجرا نمي كنيم و بايد به دنبال اصلاح آن برويم.


دكتر خباز تاكيد كرد: روابط عمومي را چشم و گوش سازمان مي دانيم و بنابراين ما وضع موجود را ادامه مي دهيم تا اينكه اقدامات مان براي حل اين مساله به نتيجه برسد.
همچنين در اين جلسه چند نفر از مديران روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي استان مطالبي در خصوص انتقاد به تنزل جايگاه روابط عمومي ها اظهار كردند و نسبت به اين تصميم غيركارشناسي بعنوان تضعيف بازوي استراتژيك دولت تدبير و اميد ياد نموده و خواستار بررسي اينكه اين آسيب به دولت از كجا و با چه هدفي نشات مي گيرد، شدند.
همچنين در اين رابطه دكتر خباز استاندار سمنان، طي نامه اي از وزير كشور تقاضا نمود نسبت به بازنگري ساختار جديد استانداري ها و حفظ جايگاه روابط عمومي ها عنايت ويژه اي اتخاذ گردد.


درمتن نامه استاندار سمنان به وزير كشور آمده است:
« مستحضريد "روابط عمومي" نقش، اهميت و جايگاه مهمي در دنياي ارتباطات، عرصه اطلاع رساني، اطلاع يابي، ارتباط مستمر با مردم، تنوير افكار عمومي وهمراهي با اصحاب مطبوعات ورسانه هاي گروهي دارد و در اين خصوص ادارات كل روابط عمومي استانداري ها در پيشبرد، پيگيري و اجراي راهبردها، سياسته ا و برنامه هاي تبليغاتي و اطلاع رساني دولت محترم تدبيرو اميد وظيفه مهم و سنگيني را بعهده دارند. وليكن در ساختار جديد استانداري ها در نظر است ادارات كل روابط عمومي با دفاتر استاندار ادغام گردند كه بنظر مي رسد اين نقش و جايگاه كم رنگ خواهد شد و از طرفي ماهيت فعاليت دفتر و مأموريت آن با نوع برنامه هاي روابط عمومي متفاوت است و منجر به كاهش نفوذ و تأثيرگذاري در روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي، فرمانداري ها و شهرداري ها در سطح استان و در نهايت در عرصه انعكاس خدمات و فعاليت هاي دولت تدبير و اميد خواهد داشت.


لذا در اين راستا خواهشمند است دستور فرمائيد با توجه به حسن نظري كه جنابعالي در اين مقوله ارائه نموديد نسبت به بازنگري ساختار و حفظ ادارات كل روابط عمومي استانداري ها اقدام لازم مبذول گردد.»

ميزگرد آسيب شناسي تقليل جايگاه روابط عمومي
انجمن روابط عمومي ايران در صد و هشتاد و ششمين نشست علمي-تخصصي خود پنلي تخصصي با موضوع آسيب شناسي تقليل جايگاه روابط عمومي را برگزاركرد.


در اين پنل ميرزابابا مطهري‌نژاد، دبير انجمن روابط عمومي ايران با اشاره به تاريخچه‌ي اين موضوع گفت: در دولت نهم تصميم گرفته شد كه سطح روابط عمومي هاي دولتي ارتقاء پيدا كند، اين پيام ابلاغ شد و سريع به مرحله اجرا رسيد. در دولت دهم ابلاغ كردند كه نه تنها اين روابط عمومي ها به شرايط قبلي برگردند، بلكه مي‌توان روابط عمومي ها را با دفتر مديريت ادغام كرد.


رئيس سابق انجمن ادامه داد: تلاش هاي انجمن روابط عمومي در صدد دفاع از فعاليت هاي دولت‌هاي گذشته نيست، بلكه تلاشي بيست و چند ساله در جهت ارتقاء جايگاه روابط عمومي است.


در ادامه آقاي حكيميان، عضو هيأت مديره انجمن توضيح داد: تا امروز جلسات بسياري با وزرا و معاونين رئيس جمهور گذاشته‌ايم تا جايگاه روابط عمومي تغيير كند و بهبود يابد.
او ادامه داد: در اين زمينه موفقيت‌هايي هم حاصل شد، در دولت اصلاحات از جانب دكتر حبيبي، معاون اول رئيس جمهور نامه‌اي به استانداري‌ها ابلاغ شد كه نيم در هزار از بودجه سازمان‌ها را در اختيار روابط عمومي‌ها قرار دهند. در صورتي كه اين بودجه تعلق نگرفت و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي علت اين امر را اين گونه توضيح داد كه روابط عمومي‌ها نمي‌توانند جايگاه بودجه‌اي داشته باشند و بايد براي تأمين هزينه‌هاي خود با مجري طرح‌ها كنار بيايند، تلاش‌ها در اين راستا ادامه داشت تا به نتيجه رسيد و احساس نياز به بودجه‌ي روابط عمومي‌ها تثبيت شد و تا قبل از سال 88 جايگاه روابط عمومي‌ها ارتقا پيدا كرد.


اين عضو فعلي انجمن روابط عمومي ايران بيان كرد: با وجود تمام اين تلاش‌ها استانداري‌ها، روابط عمومي‌هايشان را منحل و علت آن را صرفه‌جويي در اعتبارات و پرسنل اعلام كردند.


در ادامه اين پنل قهرشي، كارشناس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين حركت به عقب در حوزه روابط عمومي‌ها ابراز تأسف كرد و شوراي عالي اطلاع رساني دولت را مسئول اين قضيه دانست.


او توضيح داد: در بخش دولتي نزديكي روابط عمومي به بالاترين مقام دستگاه ها از اهميت بالايي برخوردار است و قدرتي كه روابط عمومي در هر دستگاه، سازمان و وزارتخانه دارد، از جايگاه بااهميتي برخوردار است.


قهرشي گفت: با پيگيري‌هاي فعلي انجمن روابط عمومي ايران و با اطلاع و انتقال آن به انجمن متخصصان و كمك گرفتن از مؤسسات ديگر و همچنين با رسانه‌اي كردن اين موضوع مي‌توان جلوي اجراي اين حكم را گرفت و رسانه‌اي كردن و همه‌گير شدن اين موضوع كمك زيادي به روابط عمومي‌ها و عدم اجراي اين حكم مي‌كند.


در ادامه پنل نجفي، پژوهشگر حوزه ارتباطات اظهار كرد: ما امروزه با مفهومي مواجه هستيم با عنوان تنزل جايگاه روابط عمومي، سوال اين است آيا اين اتفاق به معني تنزل است؟ شايد بهتر باشد با رخ دادن اين حادثه بازبيني دوباره‌اي به جايگاه روابط عمومي ها چه از بعد ساختاري و چه از ابعاد ديگر داشته باشيم. اين كه افراد چه‌طور انتخاب مي‌شوند، مهارت هايشان چيست، شاخص‌هاي ما چه چيزهايي هستند و با توجه به اين شاخص‌ها و مهارت‌ها بگوييم آيا اعتبار روابط عمومي به خطر افتاده است يا خير.


او گفت: اين فرصت خوبي براي روابط عمومي هاست تا يك بازنگري نسبت به عملكرد خود داشته باشند و به جايي برسند كه ضرورت وجودشان احساس شود.


منصور ساعي، مسئول كميته‌ي آموزش و پژوهش انجمن روابط عمومي ايران در ادامه اين بحث بيان كرد: وقتي ما به بخشي از مشاغل توجه مي‌كنيم كه تبديل به حرفه شده‌اند، مثل پزشكي، مهندسي و حرفه‌ها مي‌بينيم NGO و نهاد دارند. اين حرفه‌ها، سازمان‌هايي براي تربيت نيرو و براي ارائه گواهينامه دارند. اما روزنامه نگاري و روابط عمومي در ايران هنوز به عنوان حرفه شناخته نشده است و يك شغل محسوب مي‌شود. بنابراين ما با حرفه‌اي روبه‌رو نيستيم كه ورودي و خروجي يا تربيت نيروهاي متخصص داشته باشد و تا زماني كه تبديل به نهاد و حرفه‌اي نشده‌ايم و سياستگذاري نمي‌كنيم و پروانه و مجوز كار توليد نمي‌كنيم خيلي تفاوتي نمي‌كند كه روابط عمومي‌ها با بخش‌هاي ديگر ادغام بشوند يا نه.


سليمي، پژوهشگر حوزه ارتباطات در انتهاي اين بحث گفت: ما بايد به اين جريان به صورت علت و معلولي نگاه كنيم، اگر علت را ببينيم اين ماجرا بايد از بالا نگاه شود كه چرا روابط عمومي و ارتباطات در اوج شكوفايي خود ناگهان به تعطيلي كشيده مي‌شود.


او ادامه داد: هنوز باورها بر روابط عمومي پايدار نيست. امروز روابط عمومي و بازاريابي با هم ادغام شده و فردا از هم جدا مي‌شوند و هيچ دليل قوي و محكمي پشت اين قضيه وجود ندارد كه چرا تحولات بسيار زيادي در اين رشته بايد رخ بدهد. حلقه بين دانشگاه و حوزه بازار در روابط عمومي انسجام ندارد.


مطهري‌نژاد در جمع بندي اين پنل براي حل مشكل فعلي روابط عمومي سه راهكار ارائه داد و اشاره كرد: براي حل مشكلات روابط عمومي بايد موضوعات روابط عمومي ها را رسانه اي كنيم، آنها را به يك حرفه و نهاد تبديل كنيم و از يك ساختار آموزشي در بحث روابط عمومي ها و تربيت نيروها استفاده كنيم.

واكنش انجمن ها و تشكل ها
انتظار بازنگري در اين تصميم

انجمن روابط عمومي ايران با انتشار بيانيه اي اعلام داشت : انجمن روابط عمومي ايران ، به عنوان نخستين نهاد مدني روابط عمومي داراي پروانه فعاليت از وزارت كشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، از ابتداي تاسيس (1370 ) پيوسته براي چاره انديشي و از ميان برداشتن چالش هاي ذكر شده با مسئولين در تعامل بوده كه مي توان از صدور چند دستورالعمل در دولت هاي سازندگي و اصلاحات به عنوان نتايج چنين تلاش هايي نام برد . تداوم پي گيري ها و بيان دغدغه ها در دولت دهم ، خوشبختانه سبب ارتقاي جايگاه روابط عمومي ها شد .بر اساس مصوبه اي در دولت مقرر شد جايگاه روابط عمومي ها در وزارت خانه ها از دفتر و اداره كل به مركز ارتباطات و روابط عمومي و در استانداري ها به اداره كل ارتقاء يابند .


اين تغيير جايگاه مقدمه اي بود براي تجديد نظر در سازمان و بودجه و اعتبارات روابط عمومي ها كه به تدريج در حال انجام بود . انجمن روابط عمومي ايران براي سرعت بخشيدن به روند اين تحول همچنان به تلاش ها و پي گيري هاي خود ادامه مي داد كه درخواست رسمي ملاقات با معاون محترم رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه و ملاقات با وزير محترم امور خارجه از آخرين اين تلاش ها است . در چنين شرايطي متاسفانه مطلع شديم كه برخي استانداري ها و وزارتخانه ها و سازمان هاي ستادي به تقليل اين جايگاه به جايگاه قبلي و حتي ادغام روابط عمومي با رئيس دفتر روي آورده اند . اين اقدام به هر علت كه باشد ، ضربه تاسف باري است به نهاد رواط عمومي حرفه اي و شايسته دولت تدبير و اميد نيست كه در روند رو به رشد روابط عمومي در كشور چنين مانعي ايجاد نمايد . انجمن روابط عمومي ايران از رئيس جمهور و دولت تدبير و اميد انتظار دارد ، حركتي اساسي در راستاي حل و فصل چالش هاي اساسي روابط عمومي به عنوان فلسفه اجتماعي مديريت را از خود به يادگار گذارد و از اين اقدام كه روابط عمومي را سالها به عقب خواهد برد با تمام توان جلوگيري نمايد .

لزوم تشكيل كميته بررسي جايگاه روابط عمومي
انجمن متخصصان روابط عمومي با انتشار بيانيه ‌اي خواستار ارتقاء جايگاه و اقتدار سازماني روابط عمومي در دستگاهاي اجرايي كشور شد.


در بخشي از اين بيانيه آمده است : متاسفانه عليرغم موضعگيري بسياري از سوي انجمن ها ، صاحب‌نظران و كارشناسان ارتباطات وروابط عمومي‌ در خصوص لزوم بازنگري در تنزل جايگاه روابط عمومي استانداريها متاسفانه تا كنون هيچ اقدامي براي اصلاح اين تصميم نادرست گرفته نشده است.


در بخش ديگري از اين بيانيه بااشاره به اهميت جايگاه وماهيت كاري روابط عمومي‌ در سازمانها آمده است: روابط عمومي‌ها اگر در جايگاه سازماني مناسب خود قرار نداشته باشند نمي توا‌ند بسياري ازماموريت هاي سازماني و رسالت‌هاي خطير خود را در عرصه اطلاع‌ رساني واطلاع يابي به مردم محقق سازند.


همچنين در اين بيانيه انجمن متخصصان روابط عمومي از متوليان اين حرفه در كشور خواسته است با تشكيل كميته تخصصي به بررسي ابعاداين تصميم گيري نادرست و غير تخصصي اقدام كرده و هرچه سريع تر نسبت به بازنگري و ارتقاء مجدد روابط عمومي‌ استانداريهابه جايگاه شان و انجام وظيفه زير نظربالاترين مقام سازماني استان اقدام نمايند.

گامي معكوس در حوزه اطلاع رساني
انجمن فعالان روابط عمومي ايران(افرا) دربيانيه اي اعلام داشت: همزمان با آغاز فعاليت دولت تدبير و اميد انتظارات از دولت براي حمايت گسترده ازحوزه روابط عمومي و اطلاع رساني دوچندان شد. شايد بتوان فعال شدن حوزه اطلاع رساني در دولت با انتخاب و جديت سخنگوي دولت و نيز ساير اركان اطلاع رساني را درهمين راستا ارزيابي كرد. بخشنامه روشنگري رسانه اي دولت تدبير و اميد و الزام دستگاه هاي اجرايي به تدوين و اجراي پيوست هاي رسانه اي براي طرح هاي مهم از نقاط قوت و پشتوانه هاي محكم براي فعاليت روابط عمومي ها بود. همچنين بخشنامه معاون اول رئيس جمهور به وزارتخانه‌ها، موسسات و شركت‌هاي دولتي و استانداري‌ها در مهر ماه سال گذشته از ديگر اقدامات مثبت دولت براي حمايت از روابط عمومي ها تلقي مي شود. در اين بخشنامه از دستگاه هاي اجرايي خواسته شده است در انتخاب افراد براي تصدي پست هاي سازمان مرتبط با روابط عمومي ها از نيروهاي شايسته و با تجربه استفاده شود.


اما در اين ميان و درشرايط بسيار حساس كنوني"ناگهان" شنيده مي شود كه در راستاي تغييرات ساختار سازماني دستگاههاي اجرايي از جمله استانداريها، جايگاه ادارات‌كل روابط‌عمومي به بخشي از اداره كل حوزه استاندار تقليل يافته است.


اخذ اين تصميم علاوه بر اينكه در تناقض آشكار با بند 4 آيين‌نامه نحوه فعاليت، وظايف واختيارات مراكز روابط عمومي و اطلاع رساني دستگاههاي اجرايي مبني بر انتصاب مسئول روابط عمومي توسط بالاترين مقام دستگاه اجرايي و فعاليت روابط عمومي زيرنظر مستقيم همان مقام منصوب كننده، و نيز مصوبه بعدي كه سطح ادارات روابط عمومي استانداري ها را به اداره كل ارتقا داده بود ، مي باشد، به نظر مي رسد گامي درجهت معكوس حركت كلي دولت و نيز انتظارات فراوان در اين حوزه تلقي شده و قطعا لطمات جبران ناپذيري به جايگاه و انگيزه هاي فعالان روابط عمومي در اين حوزه خواهد زد.


مبرهن است با تصميمات اخير كه به نظر مي رسد مقدمه اي براي اجراي تصميمات بعدي درساير دستگاه هاي اجرايي باشد اميدي به اجراي مطلوب بسياري از تكاليف و انتظارات قانوني ازروابط عمومي ها خصوصا در مسير اجراي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات و نيز تحقق كاهش فاصله بين مردم و دولت و نيز مخالف احترام به حقوق عمومي و افكارعمومي خواهد بود.


انجمن فعالان روابط عموم ايران انتظارو اميد دارد تا در سال همدلي و همزباني دولت و ملت و پيش از آن كه تصميمات جبران ناپذير و نااميد كننده اي به نظام اطلاع رساني و روابط عمومي در كشور وارد آيد ، مسئولان ذيربط از اجراي اين تغييرات صرف نظر و درادامه مسير گذشته به بهبود روند فعاليت روابط عمومي ها كمك شاياني نمايند.



 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها