شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران :       روابط عمومي و مسئوليت هاي اجتماعي
پنجشنبه، 14 فروردین 1393 - 21:44 کد خبر:9781
گنجاندن موضوع مسئوليت هاي اجتماعي در حيطه وظايف روابط عمومي نشان دهنده مشاركت بالاي سازماني و روابط دو سويه بين سازمان و جامعه مي باشد. يكي از وظايف مهم روابط عمومي در جامعه اي كه مي خواهد به سمت توسعه فرهنگي، اجتماعي و سياسي حركت كند، توسعه مسئوليت هاي روابط عمومي در حيطه اجتماع مي باشد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- گنجاندن موضوع مسئوليت هاي اجتماعي در حيطه وظايف روابط عمومي نشان دهنده مشاركت بالاي سازماني و روابط دو سويه بين سازمان و جامعه مي باشد. يكي از وظايف مهم روابط عمومي در جامعه اي كه مي خواهد به سمت توسعه فرهنگي، اجتماعي و سياسي حركت كند، توسعه مسئوليت هاي روابط عمومي در حيطه اجتماع مي باشد.

ترغيب فعاليت هاي روابط عمومي به اين سمت و سو و متمايل كردن مردم به اين وادي كه مي توانند با نهادهاي روابط عمومي ديالوگ دو طرفه برقرار كنند، يكي از شاخص هاي جامعه مدني است. روابط عمومي در عمل در بسياري مسائل و امور اجتماعي به صورت حضوري يا مجازي دخالت دارد ولي به دليل شرايط حاكم بر فضاي كاري روابط عمومي ها موقعيت لازم براي برخي فراهم و براي بعضي اين امكان وجود ندارد. روابط عمومي مسئول نه تنها در قبال سيستم مديريتي سازمان و يا شركت خود بلكه نسبت به كليه اركان مراجعان، بهره مندان و ذينفعان كه شامل آحاد جامعه مي باشد نيز پاسخگو است. اين رويكرد هرچند ممكن است بسيار آرماني و دور از دسترس به نظر برسد ولي واقعيت هاي اجتماعي ـ    سازماني در اين حوزه نشان مي دهند كه گريزي از آن نيست، همانطور كه در عرصه رسانه نيز توجه به توسعه و رويكردهاي مسئوليت اجتماعي ـ   اخلاقي اين تصور وجود داشت.

در جامعه اي كه همبستگي و اتفاق نظر در حد بالايي به چشم مي خورد منافع سازمان با منافع جامعه منافاتي نخواهد داشت. تامين منافع اجتماعي و حل مسائل و مشكلات اجتماعي از اهداف و رسالت هاي اجرايي روابط عمومي خواهد بود كه همواره جهت نما و راهنماي راهبردي اقدامات روابط عمومي سازمان است. بايد توجه داشته باشيم كه در يك جامعه مدني و آزاد اين امر هيچ گونه منافاتي با وظايف حرفه اي و تخصصي روابط عمومي نخواهد داشت، بلكه عامل ارتباط دو سويه و اعتماد متقابل بين شهروندان و سازمان خواهد شد. بر كسي پوشيده نيست كه ماهيت شكل گيري شركت ها و سازمان ها با هدف كسب سود و تامين منافع مي باشد. با اين وجود توجه به اخلاق و مسئوليت هاي اجتماعي هرچند كه هزينه هاي مادي را براي شركت تحميل مي كند ولي در آينده بازدهي مناسبي را براي سازمان به دنبال خواهد داشت. اينجاست كه روابط عمومي سازماني مي تواند با بررسي شرايط موجود با حضور به موقع در راستاي تقويت روحيه نوع دوستي و اخلاق مداري منافع جامعه و ذينفعان شركت را برآورده سازد. در نهايت كليه سازمان ها و جوامع انساني در يك افق بلندمدت نيازمند جلب اعتماد و رضايت، تقويت ارتباطات انساني، مشاركت مردمي، بهبود احساس تعلق به جامعه اي مدني و آزاد، همبستگي اجتماعي مي باشند، كه تحقق آن جز از طريق توجه و تاكيد به مسئوليت هاي اجتماعي روابط عمومي ها امكان پذير نيست.

 

منبع مرجع: http://www.shara.ir/view/9781/      روابط عمومي-و-مسئوليت هاي-اجتماعي