شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| برايان گرين- در جهان ارتباطات حرفه اي، عبارت «محتوا پادشاه است» هر روز بيشتر از روز قبل محلي از اعراب پيدا مي كند. از زمان بيل گيتس در سال 1996 به ما گفته شده است، مصرف كنندگان مي خواهند محتوا را ببينند. آنها هيچ تمايلي به تبليغات در اينترنت ندارند. بهترين ارتباطگران، چنانچه گيتس پيش بيني مي كند، «از اينترنت به عنوان بازار ايده ها، تجارب و محصولات استفاده مي كنند.»
اگرچه موسس مايكروسافت ممكن است تنها يك نظر ارائه داده باشد، اما نظرش امروزه مدافعان زيادي را به خود جذب كرده است، كه مي گويند يك محتواي خوب در حالي كه توليد كننده آن مشخص نباشد: يك استراتژي روايت است.
روايت محل شروع براي هر ارتباطگري است كه مي خواهد فضايي را براي انتشار پيامش در فضاي اينترنتي (همچون فضاي آفلاين) پيدا كند. بدون آن، برندها هيچ شانسي براي جلب توجه مصرف كنندگان ندارند.
با بيشتر فرصت هايي كه بيش از پيش براي ارائه محتوا به مصرف كنندگان آنلاين وجود دارد، مهم است كه فراموش نكنيم مردم با داستان ها وارد تعامل مي شوند، و داستانسرايي خوب به شيوه استادانه بسيار دشوار است.
شروع با چالش يافتن داستاني خوب براي نقل، به مراتب بهتر از اين است كه با چالش طراحي يك محتواي خوب آغاز كنيد.
در اين نوشتار برخي از نكات داستانسرايي را براي ارتباطگراني كه جوياي انتشار محتوايشان در گستره فضاي آنلاين هستند و توسط باربارا بيتز، مدير عامل و موسس ارتباطات ايستويك ارائه شده است، نقل مي شود:
1. تركيبي از مهارت هاي خوب ژورناليستي و نگارش خلاقانه براي نگارش روايت هاي اقناعگر پيدا كنيد.
2. به تصوير بكشيد. ضرب المثل قديمي وجود دارد كه مي گويد تصوير مي تواند هزار كلمه را در يك جا به بند بكشد. و با اضافه بار اطلاعاتي امروز، تصاوير اغلب امروز مي توانند در تقابل با نوشتار گوي سبقت را از آنها بربايند.
3. روش هاي روزنامه نگاري را براي طراحي داستاني اقناعگر كه مطابق داستان بيرون آمدن ققنوس از ميان خاكستر و داوود در مقابل جالوت است دنبال كنيد. اين داستان ها مي توانند داستان افرادي باشند كه با مسائل غير منتظره اي روبرو شده اند. اين داستان شامل درام يا درام و سرگرمي باشد.
4. به صفحه اي از كلاس نگارش خلاق نگاه كنيد (يا كتاب فوق العاده نانسي دورتي با نام «طنين») و اهرم قدرت «سفر قهرمان» را به كار گيريد. بر مبناي روانشناسي كارل يونگ و روش شناسي تحقيق ژوزف كامپبل، «سفر قهرمان» ساختار پايه اي داستان ها، اسطوره ها و فيلم ها را نشان مي دهد.
5. درباره اينكه داستانتان در فصل هاي جداگانه بخش بندي شود، فكر كنيد. از نياز به اينكه به همه افراد همه چيز را يكباره بگوييد بپرهيزيد.
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)