شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اميدواري نسبت به آينده راديو
سه شنبه، 9 خرداد 1391 - 05:44 کد خبر:826

راديو در تقابل با رسانه‌هاي مدرن، به آنها به چشم يك فرصت و نه تهديد، نگاه مي‌كند
 اميدواري نسبت به آينده راديو
 بيم و اميد نسبت به آينده راديو يكي از محورهاي مشترك چهارمين اجلاس جهاني صدا بود كه چندي پيش در زيبا كنار برگزار شد.
 
 دامنه اين مباحث به مراسم افتتاحيه جشنواره راديو هم كشيده شد. آنجا كه تاكشي دكي، نماينده اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي آسيا و اقيانوسيه به راديو به عنوان رسانه‌اي سنتي نگاه كرد و گفت: هفته گذشته در اجلاسي در توكيو بودم كه 200 عضو در آن شركت داشتند و در آن از آينده راديو ابراز نگراني كردند.
 
 در دنياي جديد با آمدن محصولات و فناوري‌هاي تازه، راديو رقباي بسياري پيدا كرده كه ممكن است ميزان محبوبيت آن را كم كند.
 
 طرفداران اين نظريه معتقدند كه صدا به تنهايي توان مقابله با رسانه‌هاي مدرن را ندارد. جواني كه مي‌تواند با يك كليك به دنيايي نامحدود متصل شود و فايل‌هاي متني و تصويري دلخواهش را دريافت كند، ديگر نمي‌آيد موج راديو را بچرخاند تا صرفا شنونده يكسري صدا و ترانه و افكت باشد. به اعتقاد اين نظريه‌پردازان تحولات تكنولوژيك دنياي مدرن، رسانه‌ها و رسانه‌داران را دچار چالش‌هاي عديده‌اي كرده است. به طوري كه فرآيند جذب و حفظ مخاطب، الگوهاي حرفه‌اي پيچيده‌تري را طلب مي‌كند. ‌اگر راديو را به عنوان يك رسانه سنتي منفعل در نظر بگيريم، بايد بر حرف اين نظريه‌پردازان مهر تاييد بزنيم. اما نكته اميدبخش اين است كه بدانيم خوشبختانه راديو در تقابل با رسانه‌هاي مدرن به آنها به چشم يك فرصت و نه‌تهديد نگاه كرده است.
 
 واقعيت اين است كه رسانه راديو توانسته همگام با تحولات جديد خودش را تغيير دهد و به روز كند. قرار گرفتن اين رسانه روي دستگاه‌هاي تلفن همراه جوانان بارزترين تجلي نوشدن راديوست. ضمن اين كه در حال حاضر در فضاي مجازي نيز نرم‌افزارهاي رايگاني براي دانلود قرار گرفته كه مي‌تواند مخاطب را به هزاران ايستگاه راديويي متصل كند.
 فقط كافي است كه شما كشور مورد نظر خود را انتخاب كنيد و سپس در ميان فهرست ايستگاه‌هاي موجود آن كشور روي يك شبكه كليك كنيد. با اين كار پس از چند ثانيه برنامه‌هاي در حال پخش از آن شبكه به گوش مي‌رسد. علاوه بر اين ، شما مي‌توانيد موزيك‌هاي در حال پخش و به طور كلي صداي در حال پخش از شبكه مورد نظر خود را با كيفيت‌هاي مختلف در فرمت MP3 ضبط كنيد تا براي هميشه آن را در رايانه خود داشته باشيد.
 
 بيجو ماتيو، استاد دانشگاه اهل هندوستان يكي از صاحبنظراني است كه ديدي خوشبينانه نسبت به آينده راديو دارد. او در نشستي كه با موضوع بازانديشي راديو در عصر رسانه‌هاي نوپديد برگزار شد،‌ اظهار كرد:
 
 راديو در دنياي ديجيتال در حال رشد است. من معتقدم كه راديو بايد از فناوري به عنوان ‌ وسيله‌اي براي پيشرفت استفاده كند. بسياري از ايستگاه‌هاي راديويي درصدد بازسازي تجهيزات‌شان هستند. بسياري از افراد در صنعت رسانه از اين‌كه جوانان در حال دور شدن از راديو هستند شكايت مي‌كنند، اما با ايجاد تغييرات اساسي همچون هماهنگ‌كردن راديو با تكنولوژي جديد مي‌توانيم طرفداران وفادار خود را ثابت نگه داريم. من معتقدم كه راديو آينده‌اي روشن پيش رو دارد. راديو در گذشته خودش را بارها و بارها اختراع كرده است و اكنون نيز مي‌تواند دوباره اين كار را انجام دهد كه اين امر با نزديك‌شدن به فناوري‌هاي روز و جلب توجه جوانان امكان‌پذير است.
 
 در همين نشست عطاء‌الله ابطحي، ‌ دكتراي مديريت رسانه نيز به ارائه ديدگاه‌هاي خود درباره آينده راديو پرداخت و گفت: راديو همزمان با گذر از فناوري آنالوگ و ورود به عصر ديجيتال خود را بازتعريف كرد. همچنين در كنار پيشرفت فناوري، ظهور شبكه‌هاي اجتماعي باعث شد كه مفهوم تازه‌اي از راديو پديد آيد.
 
 صحبت‌هاي اين دو نفر نشان مي‌دهد كه بايد همچنان با اميدواري به افق‌هاي پيش روي رسانه راديو نگاه كنيم. در آينده‌اي نزديك راديوهايي را شاهد خواهيم بود كه تعاملي دوسويه با مخاطب دارند، به علايق و سلايق شنونده‌شان احترام مي‌گذارند و سعي مي‌كنند همان چيزي را كه او مي‌خواهد در اختيارش بگذارند.
 
 در حال حاضر با مراجعه به سايت اينترنتي ايرانصدا مي‌توان به آرشيو شبكه‌هاي راديويي در 6 ماه گذشته دسترسي پيدا كرد. اين يكي از ده‌ها امكان و فرصتي است كه سايت ايرانصدا در اختيار مخاطب قرار مي‌دهد. با همين امكان به ظاهرساده مخاطب مي‌تواند بر محدوديت‌هاي زماني و مكاني غلبه كند و در هر جايي و هر لحظه‌اي برنامه مورد علاقه‌اش را بشنود.
 
 از مسير رفاقت 2 رسانه راديو و اينترنت هر دو طرف سود مي‌برند، اما سود بيشتر از آن مخاطبي است كه مي‌تواند با لذت بيشتري، برنامه‌هاي مورد علاقه‌اش را بشنود.