شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمي - پژوهشي« حماسه سياسي، حماسه اقتصادي و رسانه ملّي» يكشنبه بيست وچهارم آذرماه با حضور دكتر طارمي، قائم مقام مركز تحقيقات، دكتر گودرزي، رئيس مركز پژوهشهاي اسلامي، مديران، پژوهشگران و برنامهسازان حوزههاي مختلفرسانه در تالار پژوهش مركز تحقيقات برگزارشد.
در اين نشست، دكتر حسين گودرزي، رئيس مركز پژوهشهاي اسلامي، با بيان اينكه 4 راهبرد اصلي مركز پژوهشهاي اسلامي، پژوهشمحوري، رسانهمحوري، سفارش محوري و روزآمدي و پاسخگويي به نيازهاي رسانه در همه زمينههاست، گفت: اين مركز درخصوص توليدات پژوهشي مرتبط با موضوع سال، بسته كامل مورد نياز برنامهسازان را در ده محور توليد ميكند و با بهرهگيري از پژوهشگران با تجربه ، پس از انتشار در ماههاي آغازين هرسال، در اختيار برنامهريزان و برنامهسازان رسانه ملّي قرار ميدهد.
درخصوص شعار امسال نيز، اين بسته پژوهشي با عنوانهاي : مفاهيم و ديدگاههاي نظري در حوزه حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛ الزامات و نقش رسانه ملّي در تحقّق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛ آشنايي با كارشناسان سياسي و اقتصادي؛پيامهاي كوتاه و زيرنويسهاي تلويزيوني ويژه سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛ راهبردها و سياستهاي رسانه ملّي در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛ حماسه سياسي و حماسه اقتصادي در نگاه امام خميني(ره) و مقام معظّم رهبري؛ منبعشناسي موضوعي حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛ ايدههاي برنامهسازي در موضوع حماسه سياسي و حماسه اقتصادي؛حماسه سياسي و حماسه اقتصادي از منظر آيات و روايات و حماسه سياسي و حماسه اقتصادي در شعر فارسي انتشار يافت و در سي و يكمين افق رسانه ملّي در اردبيهشت ماه امسال رونمايي شد.
علياصغر تركاشوند، پژوهشگر اداره كل آموزش و پژوهش سيما، ضمن ارائه مقاله «بايستههاي سيما در حماسه سياسي، حماسه اقتصادي»، با اشاره به توفيق رسانه در انجام رسالت رسانهاي خود براي تحقّق حماسه ملّي امسال، گفت: رسانه ملي به عنوان ابزاري فراگير و تأثيرگذار ميتواند با پرهيز از شعارزدگي و با ارايه اطّلاعات صحيح و دقيق، زمينهساز رشد سياسي مردم و مشاركت هدفمند آنها در اين عرصه باشد. همچنان كه ميتواند با تبيين ضرورتهاي توسعه اقتصادي و تأثير متقابل اقتصاد با ساير بخشها، مردم و مسئولان را با پيامدهاي اقتصادي تصميمات و اقدامات غير اقتصادي آشنا سازد و نگاه غير كارشناسي به مسائل را مورد نقادي قرار دهد.
خانم مريم سمردپي، پژوهشگر اداره كل پژوهشهاي معاونت سياسي نيز با ارائه مقاله «سياستهاي تبليغاتي و محورهاي برنامهسازي رسانه ملّي ويژه شعار سال1392»، ضمن اشاره به بهرهگيري از محصولات حوزههاي پژوهشي در برنامهسازي ويژه عنوان سال، گفت: رسانه بايد با هوشياري، دو بعد حماسه سياسي و حماسه اقتصادي را توامان تبيين كند و از بخشي¬نگري به هر يك از اين دو مقوله پرهيز كند. تبيين مفهوم مقاومت ملي مردم، تبيين نوع و ماهيت فتنههاي جديد و لزوم آگاهي¬بخشي درباره آنها، تبيين تجربه بهره¬برداري از فرصت¬هاي ايجاد شده ناشي از تحريم¬هاي اقتصادي كشورهاي غربي از جمله خودكفايي ، افزايش توليدات داخلي و افزايش صادرات محصولات داخلي و غيرنفتي، كاهش واردات و ...در برنامههاي رسانه ملّي، بخشي از سياستهاي تبليغاتي و محورهاي برنامهسازي رسانهاي بوده است.
درادامه اين نشست آقاي علي عنايتي، مدير گروه حقوق و رسانه اداره كل مطالعات رسانه مركز تحقيقات، درخصوص «زمينههاي شكلگيري حماسه 24 خردادماه 1392» گفت: پديده انتخابات و رفتار رأيدهي و كنش انتخاباتي مردم، زمينهها، ويژگي ها و پيامدهاي گوناگوني دارد كه نيازمند مطالعه نظاممند و مستمر است. با توجّه به اهمّيّت مشاركت سياسي در ايران و بررسي هاي انجام شده درخصوص دلايل مشاركت حداكثري مردم در اين انتخابات، مهمترين دلايل مشاركت مردم در انتخابات 24 خردادماه سالجاري را ميتوان در چهار عامل مواضع و سخنان مقام معظّم رهبري، نقش رسانهها ( با تأكيد بر رسانه ملّي)، تعدّد نامزدهاي رياست جمهوري و ديدگاههاي مختلف ايشان و در نهايت، طرح پرسشهاي جدّي و كنشگري انتخابات نخبگان مورد توجّه قرار داد.
دكتر بيژن عبدي، مديرگروه اقتصاد و رسانه اداره كل مطالعات رسانه نيز ضمن ارائه گزارشي از عملكرد مركز تحقيقات درخصوص عنوان امسال اظهار داشت: با توجّه به تأكيد مقام معظّم رهبري بر حماسه ملّي در زمينه اقتصادي و سياسي، انتشار 54 گزارش پژوهشي با محوريّت مسائل اقتصادي، 12 گزارش پژوهشي با محوريّت مسائل سياسي، 9 پژوهش راهبردي در حوزه سياسي، 89 نظرسنجي در حوزه انتخابات، 23 بولتن روزنه، 10 گزارش تحليل كمّي انتخابات از شبكههاي ماهوارهاي و اختصاص مقالات فصلنامههاي انتخابات، ماهواره و سبك زندگي به عنوانهاي مرتبط با موضوع سال، عملكرد مركز تحقيقات را تشكيل ميدهد.
اين نشست با قدرداني از صاحبان مقالات برتر پايان يافت.