شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي خواستار شد: دستاوردهاي همايش جامعه و فضاي مجازي تبديل به برنامه هاي سياستي شود
یکشنبه، 17 آذر 1392 - 15:47 کد خبر:7782

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- وزير تعاون كار و رفاه اجتماعي گفت: انتظار است دستاوردهاي حاصل از مباحث مطرح در همايش جامعه و فضاي مجازي براي جهت گيري  فعاليت هاي نهادها و دستگاه هاي كشور، تبديل به برنامه هاي سياستي شود.

 

به گزارش روابط عمومي همايش ملي جامعه و فضاي مجازي، در چهارمين نشست شوراي سياستگذاري اين همايش كه با حضور اعضاي اين شورا در محل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي برگزار شد، دكتر علي ربيعي با پر اهميت شمردن جايگاه فضاي مجازي در برنامه ها و سياست هاي ملي گفت:‌ محتواي  همايش ها و نشست هاي علمي بايد به گونه اي طراحي شود تا با ايجاد پنل ها و كارگروه هاي خاص بتوان از نتايج آن خروجي گرفت تا به اقدام عملي تبديل شود و اميد است اين همايش تاثير گذاري قابل توجهي بر نگاه دستگاه هاي سياستگذار داشته باشد و فصل مميزي باشد در ميان همايش هاي مشابه و بتواند جهت دهنده دستگاه ها در انجام فعاليت هايشان باشد.

 

اين عضو شوراي سياستگذاري همايش ملي جامعه و فضاي مجازي تصريح كرد: در هيچ دوره اي مانند امروز اين امكان براي اينكه انجمن ها و همايش ها بتوانند نتايج خودشان را در اختيار سياستگذاران بگذارند، فراهم نمي شد. امروز انجمن ها و همايش هاي علمي شكل خوبي پيدا كردند و فرصت مغتنمي است تا از اين فرصت بهره برد و دستگاه هاي سياستگذار مايل هستند تا اين بحث ها را بشنوند.

 

ربيعي خاطرنشان كرد: انتظار است دستاوردهاي حاصل از مباحث مطرح در همايش جامعه و فضاي مجازي براي جهت گيري فعاليت هاي نهادها و دستگاه هاي كشور، تبديل به برنامه هاي سياستي شود و از ديگر سو لازم است دستگاه هاي اجرايي و سياستگذار با اين همايش ارتباط نزديك داشته باشند.

 

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اشاره به تاكيد شخص رئيس جمهور در پرداخت به مباحث ارتباطي نوين گفت: چنانچه به وضعيت ايران در بهره برداري از فضاي مجازي در خصوص مقولاتي چون اقتصاد، اشتغال و كسب و كار توجه شود، ظرفيت هاي قابل توجهي براي انجام فعاليت هاي مطالعاتي در اين بخش ها فراهم است، نبايد در بخش آسيب ها محدود ماند و بايد به جنبه هاي كاربردي فضاي مجازي توجه جدي كرد.

 

وي همچنين با تاكيد بر لزوم همكاري نهادها و دستگاه هاي سياستگذار در اين همايش گفت: با توجه به سياست هاي تدوين شده در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ساختار ايجاد شده در شوراي عالي فضاي مجازي، تلاش است برنامه هاي اين همايش ابتدا نقد سياست هاي موجود باشد و براي نوع سياست ها ارائه راهكار كند. هنر يك روشنفكر اين است كه از موضع يك حاكم سياست ارائه دهد و محدود در امر روشنگري نماند و بتواند اصلاح گر باشد.

 

در ادامه اين نشست دكتر هادي خانيكي، رئيس انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات با ابراز اميدواري كه نهادهاي علمي، تخصصي، مدني و دولت متقابلا بتوانند از اين همايش استفاده كنند، گفت:  بايد تلاش كرد در فضاي ايجاد شده همايش را به سمت كاربردي كردن سوق داد. همايش به دليل حضور دانشگاه تهران از لحاظ علمي داراي كيفيت است و  انتظار ما از دستگاه ها اين است كه  به تعهدات خود پايبند باشند زيرا كه حضور نهادها مي تواند كمك كند دغدغه برگزاري همايش كمتر شود و قطعا بايد بخش قابل توجهي از كار با همراهي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد.

 

خانيكي افزود: در اين همايش به فضاي مجازي با فرانگري و معطوف به فضاي ملي پرداخته شده تا دستگاه ها بتوانند از نتايج آن بهره مند شوند. اين همايش ادعا ندارد كه به دست اندركاران اجرايي چيزهايي مي گويد كه آنها نمي دانند ولي اين ادعا را دارد كه فضايي را براي گفت و گو ميان محيط هاي آكادميك و تحقيقاتي و خصوصا دانشجوياني كه در حال انجام كارهاي قابلي هستند، فراهم مي كند.

 

انديشكده فضاي مجازي ايجاد مي شود

دكتر محمد مهدي فتوره چي، دبير اجرايي همايش جامعه و فضاي مجازي گفت: ما برگزاري همايش را با يك چشم انداز متعالي ترسيم كرديم و ادعايمان اين است كه يك ورود خوب و موثر داشته باشيم و به جاي اقدام انتفاعي فعاليت هايمان بر مبناي اقدام علمي باشد و در اين مسير بينشمان بر اساس توليد محتوا است و  سطح بالايي از صاحب نظران، سياستگذاران و متخصصان براي اين منظور اين همايش را همراهي مي كنند.

 

معاون موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران با اعلام اينكه به زودي انديشكده فضاي مجازي تشكيل مي شود، افزود: برنامه تاسيس انديشكده فضاي مجازي با پشتيباني معاونت رسانه هاي مجازي سازمان صدا و سيما در موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي كليد خورده، آيين نامه آن نهايي شده و به زودي شاهد فعاليت آن خواهيم بود.

 

دبير علمي همايش جامعه و فضاي مجازي نيز گفت: نبايد فضاي همايش ها به سمت تصنعي شدن پيش برود و نبايد دستاويزي براي ارتقا و امتياز باشد. اين همايش با رويكرد حل مسئله مي كوشد ايفاي نقش داشته باشد. ما بايد بشناسيم چه معضلاتي در مملكت وجود دارد و براي حل آن اقدام كنيم. واقعيت امر اين است كه ايران به لحاظ آماري و ظرفيت هاي كيفي كه در فضاي مجازي دارد سيزدهمين كشور دنيا از لحاظ ضريب نفوذ اينترنت است و اين با وجود محدوديت پهناي باند و ديگر معضلاتي است كه بنابر حساسيت ها و نگراني ها ايجاد شده است. از سوي ديگر بر همين معيار نخستين كشور در ميان كشورهاي خاورميانه است و 54 درصد كاربران خاورميانه را به خود اختصاص داده است. نمي شود كه كشور به جهت آمار و كيفيت موقعيت استراتژيك داشته باشد ولي از لحاظ علمي، دانشگاهي و سياستگذاري نتواند كوچك ترين برنامه ريزي ها را انجام دهد.  امكان اين امر از اين همايش ها آغاز مي شود، جايگاهي كه مقالات برجسته آن مي تواند حاوي  پيشنهادهاي خوب اجرايي براي كشور باشد.

 

دكتر حميد عبدالهيان همچنين با اشاره به مقالات دريافت شده در اين همايش گفت: از ميان 230 چكيده مقاله ارسال شده به دبيرخانه همايش بيش از 100 چكيده مقاله پذيرفته شده است. در پالايش مقدماتي تعدادي مقاله پذيرش نهايي شده و مابقي مشروط به ارسال اصل مقاله است تا وارد مراحل ديگر داوري شود. مقالات چنانچه پذيرفته شوند ضرورتا در همايش ارائه نمي شوند و بسياري از آنها براي مجلات در نظر گرفته خواهند شد و تمامي مقالات پذيرفته شده در مجموعه چكيده هاي مقالات منتشر مي شوند. 

 

همايش ملي جامعه و فضاي مجازي با هدف ارائه دانش نوين توليد شده با رويكرد مسئله محور در حوزه فضاي مجازي و ارتباط آن با جامعه، 27 بهمن ماه از سوي موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران و انجمن ايراني مطالعات فرهنگي و ارتباطات برگزار خواهد شد و نهادها و مراكز مختلف علمي و اجتماعي كشور از حاميان آن به شمار مي آيند.

 

علاقه مندان براي آشنايي با اين همايش مي توانند به نشاني http://www.society-virtualspace.com مراجعه كنند.