شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قدرتمندترين افراد جهان را بشناسيد
پنجشنبه، 9 آبان 1392 - 18:38 کد خبر:6645

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نشريه فوربز در گزارش سالانه خود از پرقدتمندترين افراد جهان - امسال ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه را به عنوان قدرتمندترين فرد جهان برگزيده است.

به گزارش شارا، به اين ترتيب او در اين رده بندي يك پله بالاتر از باراك اوباما مي ايستد كه فوربز در سال ۲۰۱۲ او را قدرتمندترين فرد جهان معرفي كرده بود.
نشريه فوربز ۷۲ نفر را به عنوان پر قدرتمندترين انسان هاي جهان در سال ۲۰۱۳ معرفي كرده كه شامل جمعي از پرنفوذترين رهبران سياسي، سرمايه داران و مديران عامل شركت هاي بزرگ بين‌المللي هستند.

باراك اوباما از ۲۰۰۵ كه به رياست جمهوري آمريكا رسيد تا سال گذشته، هميشه به جز يك بار، در صدر اين فهرست قرار گرفته بود. آن يك بار سال ۲۰۱۰ بود كه هو جينتائو رهبر نظامي و سياسي سابق چين، اين جايگاه را از آن خود كرد.

اما امسال از يك سو آقاي اوباما با چالش هاي متعددي - از جمله افشاگري هاي ادوارد اسنودن، تعطيلي دولت و كاهش نفوذ بر تحولات سوريه - مواجه شده و از سوي ديگر ولاديمير پوتين در تثبيت تسلط خود بر روسيه موفق بوده است. همين شرايط، احتمالا باعث شده كه آقاي پوتين موفق به جايگزيني همتاي آمريكايي خود بشود.

در فهرست امسال، شي جينپينگ رييس جمهور و دبيركل حزب كومونيست چين به عنوان سومين فرد قدرتمند در جهان انتخاب شده و بعد از او هم پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك هاي جهان قرار گرفته است.

يكي از ويژگي هاي فهرست امسال فوربز اين است كه حضور زنان در آن نسبت به گذشته پر رنگتر شده.

در سال هاي ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ تنها نام ۶ زن در اين فهرست به چشم مي خورد، اما امسال ۹ زن جزو قدرتمندترين افراد جهان انتخاب شده اند.

قدرتمندترين آنها، آنگلا مركل صدر اعظم آلمان است كه در جايگاه پنجم جاي دارد.

همچنين، ديلما روسف رييس جمهور برزيل در جايگاه ۲۱، سونيا گاندي رييس حزب كنگره ملي هند بعد از او و كريستين لاگارد رييس صندوق بين المللي پول جايگاه ۳۵ جدول فوربز را به خود اختصاص داده اند.

مارگارت چان دبير كل سازمان بهداشت جهاني هم، در جايگاه ۵۹ فهرست افراد فرد قدرتمند در جهان قرار گرفته است.

در فهرست امسال، نام ۲۸ ميلياردر و ۱۲ كارآفرين نيز ديده مي شود.

از جمله بيل گيتس، بنيانگذار شركت مايكروسافت نفر ششم، وارن بافت سرمايه دار آمريكايي نفر سيزدهم و مارك زوكربرگ بنيانگذار فيسبوك نفر بيست و چهارم هستند.

سردبيران نشريه فوربز فهرست قدرتمندترين افراد جهان را بر اساس چهار معيار تهيه كرده اند.

اين معيارها عبارتند از تعداد افراد تحت نفوذ افراد، منابع مالي تحت كنترل، ابعاد مختلف قدرتشان و بالاخره استفاده فعالانه آنها از قدرتي كه در اختيار دارند./ پايگاه خبري تحليلي هم انديشي