شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : «بازانديشي تمدن، ارتباطات و ترور در دهكده جهاني» منتشر شد
یکشنبه، 28 مهر 1392 - 06:51 کد خبر:6241

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- ترجمه كتاب «بازانديشي تمدن، ارتباطات و ترور در دهكده جهاني» آخرين اثر مرحوم پروفسور مجيد تهرانيان توسط انتشارات سيماي شرق وارد بازار كتاب شد.
به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي انتشارات سيماي شرق،   داود  آقا  رفيعي و  مرجان  اردشيرزاده مترجمان اين كتاب بوده، دكتر حسام الدين آشنا براي آن مقدمه نوشته و ويراستاري تخصصي كتاب نيز بر عهده  دكترغلامرضا  آذري بوده است.


بخش اول كتاب به مشكلات عصر حاضر از منظر طولاني و ناهموار بودن فرآيند انتقال از تمدن كوچ‌نشيني به روستانشيني، تجارتي، صنعتي و ديجيتال مي‌پردازد. اين بخش هر لايه از تمدن و نقش آن در تغييرات شيوه‌هاي توليد، مشروعيت يافتن و ارتباطات را نيز بررسي مي‌كند.


بخش دوم بر مشكلات فعلي ناشي از تروريسم تمركز دارد. در اين بخش انواع تروريسم شامل ساختاري، هسته‌اي، دولتي، وابسته به منتظران مسيح، هرج و مرج و تضاد‌گرايي بررسي مي‌شود.
در بخش سوم نگاهي به مشكلات ناشي از اعمال قدرت جهاني مي‌شود كه هم اكنون وجود دارد.


در فصل چهارم تمركز بر روزنامه‌نگاري صلح به عنوان يك ديدگاه رسانه‌اي است كه در آن مي‌توان به افزايش درك بين‌المللي و مدنيت جهاني اميد داشت. براي رسيدن به چنين هدفي، اين فصل از كتاب در برابر انحصار 9 گروه فراملي كه رسانه‌هاي جهاني را در كنترل خود دارند، به كثرت‌گرايي در نظام رسانه‌اي ملي و بين‌المللي راي مي‌دهد.
فصل پنجم به برخي از مشكلات هميشگي انسان‌ها نگاه مي‌كند. شكي نيست كه تمدن، بدون نيروهاي مخرب در طبيعت بشري مي‌تواند كامل باشد.


فصل ششم به مشكلات معنويت در وضعيت نامناسب جدايي و اتميزه شدن انسان‌ها، نژادگرايي و اغتشاش جهاني مي‌پردازد.
در فصل هفتم به كمك فرضيه كتاب و ديگر تعابير دوره بعد از جنگ سرد شامل نظريات ديويد ‌هاروي، فرانسيس فوكوياما، بنيامين باربر، ساموئل‌ هانتينگتون، ميشل ‌هاردت، آنتونيو نگري، طارق علي و روبرت دبليو كاكس به نتيجه‌گيري پرداخته مي‌شود. به رغم برخي پيشگويي‌ها مبني بر آمدن دوره‌هاي تاريك، تمدن پاياني ندارد. اين سياه‌نمايي را فقط تا حدودي مي‌توان جدي تلقي كرد. ممكن است اين روند دموكراتيك همانند آنچه انحراف فاشيسم ايجاد كرد مشكلاتي ايجاد كند، اما سرانجام خانواده بشر بر همه موانع فائق خواهد آمد. اگر اين‌گونه نشد، انواع و شيوه‌هاي ديگر مدنيت آغاز خواهد شد.


دكتر حسام الدين آشنا در بخشي از مقدمه خود در اين كتاب آورده است: زنده ياد دكتر مجيد تهرانيان (1316-1391) در اين اثر منظري تركيبي را براي تمدن شناسي برگزيده است‌. اين تركيب حاصل عمري آموزش، پژوهش و سير در آفاق و انفس است.

او در تمدن اسلامي- ايراني متولد شده و در كودكي و نوجواني به واسطه زيست در خانداني خراساني- تهراني با صبغه‌اي اديب‌پرور و برخوردار، كوله‌بار پرمحتوايي از آن برگرفته است. در جواني تمدن مسيحي‌- يهودي را در بالاترين قله‌هاي آن آموخته، زيسته و مورد كنكاش قرار داده است. در ميان سالي به وطن بازگشته و در فرهنگ بومي خود تامل همراه با كنش‌گري فرهنگي و ارتباطي را تجربه كرده و پس از يك دهه حضور پر بار و شكوفا در ايران به مهاجرت خود خواسته دست زده است. مهاجرت در پنجمين دهه زندگي او را به تاملاتي جدي‌تر در كار دين و دنيا وا داشت.

درك گفت‌وگويي تمدن شرقي- بودايي در دهه‌هاي آخر زندگي از او مسافر/ زائري ساخت كه تفاوت‌هاي انسان‌ها را كم‌رنگ‌تر و شباهت‌ها را پررنگ‌تر مي‌ديد. عبور از تعلقات دنيوي از او نيايش‌گري جهان وطن ساخته بود كه مي‌توانست در خشت‌هاي خام ارگ بم و چيپ‌ست‌هاي پيچيده سيليكون ولي، انسان مختار، مسئول و آزاد انديش را بيابد و ستايش كند.
اين كتاب در تيراژ  1000 نسخه با قيمت 24 هزار تومان توسط  انتشارات  سيماي  شرق منتشر و از طريق سايت www.prshop.ir   و تلفن 88807453 نيز براي متقاضيان ارسال مي شود.