شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تحليل نحوه بازنمايي بزه ديدگي زنان در روزنامه ها
سه شنبه، 2 مهر 1392 - 22:21 کد خبر:5400

 
 

تحليل نحوه بازنمايي بزه ديدگي زنان در روزنامه ها


محمد فرجي ها
استاديار، گروه حقوق، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس
farajiha@modares.ac.ir

بهاره همت پور
كارشناس ارشد علوم اجتماعي، گروه جامعه شناسي، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس
B_hemmatpour@yahoo.com

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مازيار ناظمي - پژوهش حاضر به اين مساله مي­پردازد كه بازنمايي بزه­ديدگي زنان در روزنامه­هاي ايراني با ساير گروه­ها متفاوت است.  از اين رو، در اين پژوهش محتواي اخبار بزه­ديدگي زنان را در چهار روزنامه همشهري، ايران، مردم­سالاري و اعتماد در فاصله زماني 1 ارديبهشت 1388 تا 31 دي 1388 مورد تجزيه و تحليل كيفي قرار داديم.  فرض بر اين است كه زن بودن و زنانگي از عواملي است كه سبب ايجاد مساله مذكور مي­شود.  بنابراين پرسش اساسي در اين پژوهش اين است كه چگونه رسانه­هاي نوشتاري، بزه­ديدگي زنان را ترسيم مي­كنند.  در اين پژوهش با مرور نظريات استوارت هال، كانل و با تكيه بر نظريه فورسيچ به مطالعه نحوه بازنمايي زنان در اين چهار روزنامه به شيوه كيفي پرداختيم.  يافته­هاي پژوهش نشان مي­دهند كه زنان همواره در نقش قرباني و مردان در نقش معترض ظاهر شده­اند.  همچنين رسانه­ها به دو صورت به بازنمايي زناني كه قرباني جرم هستند، مي­پردازند؛ نخست زنان بزه­ديده ايده­آل، كه ناخواسته و نا آگاه قرباني جرم شده­اند؛ مانند زناني كه سوار مسافربرهاي شخصي شده­اند.  دوم، زناني كه خود به مكان خطرناك رفته و يا با غريبه خطرناك ارتباط داشتند.  يافته­هاي پژوهش نشان مي­دهند كه اين اخبار ديدگاه زن بزه­ديده را بازنمايي نكرده­اند.  هم­چنين لازم به ذكر است كه در مطبوعات با بزه­ديده همدردي نمي­شود.  اين اخبار مردانگي را محوريت قرار داده و زنان و زنانگي را به حاشيه مي­رانند.