شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 15فايده تشكر از همسر
پنجشنبه، 21 شهریور 1392 - 23:58 کد خبر:5146

به گزارش شارا، تلاش زن و مرد براي جلب محبت همسر خود قابل توجه است، خصوصا در زمانه اي كه جلوه هاي بيرون از خانواده براي زوجين متنوع و زياد گشته است. تشكر از همسر به شيوه هاي مختلف كمك ميكند تا انسان به راحتي بتواند محبت طرف مقابل را به خود جلب نمايد.

 

انتخاب همسر از نگاه قرآن

انسان امروزي براي رسيدن به خوشبختي و سعادت، تلاشهاي زيادي را انجام مي دهد، كه گاها منجر به تحمل هزينه هاي سنگيني نيز مي شود، اين در حالي است كه دين مبين اسلام روشهاي كم هزينه اي را براي رسيدن به خوشبختي و آرامش توصيه كرده است، و فقط كافيست انسان با استفاده از مطالعه و يا مشاوره با اين روشها آشنا گردد.

يكي از مهم ترين و تأثير گذار ترين روش براي رسيدن به خوشبختي و آرامش ايجاد جو تشكر و قدرداني در خانواده مي باشد.

يكي از علل عدم تشكر و قدرداني از همسر در زندگي نداشتن اطلاعات لازم در مورد آثار و بركات انجام اين عمل مي باشد. سپاسگذاري از افعال و گفتار طرف مقابل در زندگي مي تواند رنگ و بوي نشاط و خوشبختي را به زندگي هر زوجي وارد نمايد.

در اين جا سعي شده به پاره اي از آثار و بركات تشكر و قدرداني در زندگي خانوادگي اشاره شود، تا خانواده ها با آشنا شدن به اين موارد، خود را ملزم به اين نكته مهم اخلاقي، رفتاري "تشكر از همسر" در زندگي خود نمايند.

به اميد روزي كه شاهد اختلاف بين هيچ زوجي نباشيم.

 

1- رشد معنوي

يكي از اساتيد برجسته اخلاق مي فرمودند كه، تشكر از همسر حتي در زماني كه كار ناقصي را انجام داده باعث رشد معنوي مي شود. اين به اين معنا است كه براي رشد يافتن در زمينه معنويت جدا شدن از خانواده و جامعه كمك چنداني نميكند، بلكه بودن در كنار افراد ديگر و داشتن يك رابطه صحيح ميتواند انسان را در رسيدن به معنويت كمك شاياني نمايد.

 

2- خوشحال نمودن طرف مقابل

يكي از دغدغه هاي زوجين انجام دادن كاري براي خوشحال نمودن طرف مقابل است. اين كار برخي اوقات منجر به تحمل زمان و هزينه هاي زيادي نيز ميگردد. اما يك راه ساده و كم هزينه به جهت خوشحال نمودن طرف مقابل تشكر و قدرداني نمودن از فعاليت هاي صورت گرفته در خانواده است. اين روش ميتواند با يك عمل يا گفتار ساده صورت گيرد.

 

3- جلب محبت

تلاش زن و مرد براي جلب محبت همسر خود قابل توجه است، خصوصا در زمانه اي كه جلوه هاي بيرون از خانواده براي زوجين متنوع و زياد گشته است. تشكر از همسر به شيوه هاي مختلف كمك ميكند تا انسان به راحتي بتواند محبت طرف مقابل را به خود جلب نمايد.

 

4- ارضاي نياز به قدرداني

هر انساني نياز به قدر داني از فعاليتهايش را دارد كه اگر اين نياز به خوبي در خانه بر طرف شود رابطه خانواده را مستحكم خواهد نمود. ضمن اينكه برآورده نشدن نيازها عامل بوجود آمدن عقده ها و افسردگي ميباشد.

 

5- ايجاد گرمي و صميميت

تشكر نمودن از همسر ميتواند سردي روابط بين زوجين را گرما ببخشد.

 

6- دلگرمي در كارهاي خانه و بيرون

داشتن اين حس كه فعاليت هاي من در خانه و يا بيرون از منزل از چشم همسرم پنهان نبوده و او به خاطر اين فعاليتها از من تشكر ميكند، اين دلگرمي را بوجود مي آورد كه شخص با تمام وجود به كار خود ادامه دهد.

ضمن اينكه مي توند در تكميل كارهاي ناقص نيز مۆثر باشد.

 

7- ايجاد دلبستگي و علاقه

معمولا توجه به موقع و لازم ميتواند يك علاقه خوب را فراهم نمايد و اين مهم، با تشكر از كار همسر كه همان توجه به موقع است حاصل مي گردد.

 

8- تأثير در رفتار و اخلاق

انسان بنده كسي است كه به كار او اهميت دهد و احساس كند زحماتش نزد او ارزشمند است، لذا ايجاد حسن خلق و رفتار مطلوب را به دنبال خواهد داشت.

 

9- امتياز دادن به طرف مقابل

مرد زماني كه همسرش از او تشكر كند به همسر خود امتياز داده و حس ميكند كه او را دوست دارد. زيرا مردها بيش از اينكه از زنها كار بخواهند، مي خواهند آنها را دوست بدارند و قدردان باشند.

 

 10- احساس ارزشمند بودن

در تشكر در واقع پذيرش فعل انجام شده و قبول في الجمله اي آن است، به اين بيان كه فرد خود را ارزشمند تلقي ميكند.

 

11- احساس مفيد بودن

تشكر كردن از افعال ديگران اين حس را در شخص ايجاد ميكند كه او فردي مفيد و كارآمد است در مقابل عدم تشكر فرد را دچار توهم بي فايده بودن ميكند.

 

12- احساس رضايتمندي

در خانواده كسي بابت انجام كارهاي خود مزد و يا حقوقي دريافت نميكند و تكرار برخي كارها ممكن است ملال آور شود كه راهكار عدم ايجاد ملالت، تشكر از فعاليت انجام شده است، و اين تشكر احساس رضايتمندي را در افراد تقويت مينمايد.

 

13- تحمل مشكلات

زندگي مشترك سرشار از مشكلات فراواني است كه بايد زوجين اين مشكلات را تحمل كرده تا زندگي شيريني را تجربه كنند.

تشكر از همسر اين كمك را مي نمايد كه شخص در رويارويي با مشكلات در راه رفاه خانواده خود بيشتر و بهتر اقدام كند، و اين تشكر اعطاي دلگرمي به فرد را در برخورد با مشكلات را مي دهد.

 

14- آرامش

براي آرامش عوامل زيادي برشمردند اما از علل مهم و كارآمد مي توان به تشكر اشاره كرد زيرا عدم اين كار باعث ايجاد اضطراب و نگراني از فعاليت انجام شده مي شود.

به اين بيان كه وقتي از كار انجام شده تشكر نشود، فرد احساس ميكند كاري كه انجام داده و زمان و پول و ... را كه براي اين كار صرف كرده بي ارزش تلقي شده و يا نتوانسته كار مناسب را انجام دهد . اين خود سلب آرامش را به دنبال دارد.

اگر از اقدامات صورت گرفته به هر ميزان تشكر صورت پذيرد، به فرد اين آرامش را ميبخشد كه كارش بي ارزش نبوده و يا اينكه مورد قبول واقع شده است.

 

15- تداوم فعاليت ها

هر انساني زماني كه بعد از انجام دادن يك كار تشويق شود مطمئنا به دنبال تكرار آن كار برمي آيد. اما عدم تشويق و توجه باعث سردي در انجام مجدد كار شده و يا اگر مجبور به تكرار باشد از انجام آن لذت نبرده كه هيچ، ممكن است رنج نيز ببرد.

امام صادق عليه السلام مي فرمايند: سپاس گذاري كن از كسي كه به تو احساني نموده، اين امر باعث پايداري احسان مي شود و اگر سپاسگذاري نكني احسان دوام نمي يابد.

 منبع: تبيان