شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 10 مورد از بهترين رويه‌هاي بازاريابي محتوا
شنبه، 4 مرداد 1399 - 10:07 کد خبر:5145
بازاريابي محتوا اصطلاح بسيار جديدي براي يك مفهوم بسيار قديمي است: مشتري‌هاي خود را با اطلاعات و آموزش‌هايي كه آنها مي‌خواهند، احاطه كنيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| بازاريابي محتوا اصطلاح بسيار جديدي براي يك مفهوم بسيار قديمي است: مشتري‌هاي خود را با اطلاعات و آموزش‌هايي كه آنها مي‌خواهند، احاطه كنيد تا حس كنند براي تجارت با شما انگيزه دارند.


 امروزه، ما از هر زمان ديگري روش‌هاي بيشتري براي انجام اين كار داريم. بلاگ‌ها، وب‌سايت‌ها، رسانه‌هاي اجتماعي، ويدئو، ايميل، روزنامه‌هاي الكترونيك و غيره. اين ابزارها به بازارياب‌ها امكان مي‌دهند تا خود به نوعي به انتشار‌دهنده اطلاعات تبديل شوند و بسيار مقرون به صرفه‌تر  و گسترده‌تر از كانال‌هاي ارتباطي سنتي چون نامه‌نگاري مستقيم، تبليغات و روابط عمومي هستند.


بازاريابي محتوا معايبي نيز دارد. اين نوع بازاريابي نمي‌تواند رابطه علت و معلولي مستقيمي ايجاد كند؛ يعني داشتن يك وبلاگ معمولا منجر به فروش مستقيم نخواهد شد. همچنين اندازه‌گيري نتايج معمولا كار دشواري است؛ از اين نظر بازاريابي محتوا چيزي شبيه روابط عمومي است. هر برنامه- بازاريابي بايد از طيفي از كانال‌ها براي دسترسي به مشتري استفاده كند و از اين‌رو پيام‌هايش از منابع چندگانه تامين مي‌شوند.


 بازاريابي محتوا يكي از ابزارهاي متنوعي است كه به وسيله آن يك شركت مي‌تواند پيام‌هايش را به مشتري‌هاي خود ارسال كند و آنها را براي خريد متقاعد كند.


در فعاليت‌ها و برنامه‌هايتان براي بازاريابي در مورد اينكه مشتري‌هايتان چه كساني هستند و به چه چيزي نياز دارند، آگاه باشيد و همواره پيام‌رساني‌ها و اهداف روشني براي هر كاري كه انجام مي‌دهيد، داشته باشيد.

1. از بحث‌هاي فروش پرهيز كنيد
بازاريابي محتوا ربطي به فروختن چيزي ندارد. اگر فقط به صحبت در مورد اينكه محصول يا خدمات شما چقدر عالي است بپردازيد، مشتري‌ها  به سرعت پيام‌تان را رد مي‌كنند. شما بايد بينش و اطلاعاتي را كه مشتري‌هايتان نياز دارند، ارائه دهيد. اگر كسب‌و‌كار شما در زمينه فروش پرده و تجهيزات آن است، ويدئوهايي توليد كنيد كه به مشتري‌ها نشان بدهد چگونه ميله‌پرده‌ها و آويزهاي كوتاه را نصب كنند. به اين ترتيب مي‌توانيد منبعي از اعتماد و حسن‌نيت را كه به هيچ روش ديگري نمي‌توان به دست آورد، بسازيد.

2.محتوايي ايجاد كنيد كه نقاط اصلي را پوشش دهد
ايجاد محتواي اصلي مي‌تواند زمانبر و پرهزينه باشد. شما بايد گنجينه‌اي از محتوا داشته باشيد كه آماده كشف باشد. كتابخانه مقالات آموزشي، پژوهشي، ارائه‌ها و ويدئوهاي خود را جست‌وجو كنيد. از حيطه خاص خود خارج شويد تا ببينيد كه آيا حيطه‌هاي ديگر سازمان محتوايي دارند كه به اين منظور آنها را بررسي كرد يا نه. در صورتي كه شانس داشته باشيد مي‌توانيد محتواي موجود را براي استفاده در كانال‌هاي مختلفي كه داريد بازتوليد كنيد و ديگر مجبور به توليد محتواي جديد نخواهيد بود. 


به هنگام تهيه (يا بازتوليد) محتوا، به ياد داشته باشيد كه مشكلات مشتري‌ها بايد رفع شود، اطلاعاتي كه آنها نياز دارند را انتخاب كنيد و آنچه را كه ممكن است آنها را از خريد كردن باز دارد حذف كنيد. براي نمونه اگر در يك كسب‌و‌كار خرده‌فروشي بهبود محيط خانه مشغول هستيد، ممكن است مشتري‌هايي داشته باشيد كه ازپروژه‌هاي نوآورانه خوششان بيايد و نحوه سروكار داشتن با آنها را درك كنند. به اين ترتيب مشتري‌هاي بيشتري  به شما در مورد اطلاعات خوب و پاسخ به سوال‌هايشان اعتماد مي‌كنند و تمايل بيشتري به انجام معامله با شركت شما در آينده خواهند داشت.

3. تنظيم سوالات و پاسخ‌ها براي ايده‌سازي محتوا
كار را از وب‌سايت خود آغاز كنيد. وب‌سايت شما جايي است كه اغلب مشتري‌ها جست‌وجوي اطلاعات خود را از آنجا آغاز مي‌كنند. مطمئن شويد كه محتواي وب‌سايت شما كامل و مفيد است. سوالات مشتري‌ها را رصد كرده و مطمئن شويد كه مي‌توانند به سهولت به پاسخ‌هاي موجود در سايت شما دسترسي داشته باشند.

 

برخي انواع كسب‌وكارها مي‌توانند از يك «ستون» تعاملي استفاده كنند كه در آنجا سوالاتي را مطرح كنند و پاسخ‌هاي سريعي دريافت كنند، همه اينها روي سايت منتشر مي‌شوند. سوالات مشتري‌ها و حتي شكايت‌هاي آنها روشي عالي  براي به دست آوردن بينشي در مورد نوع محتوايي كه مشتري‌ها مي‌خواهند، محسوب مي‌شود.

4. براي كسب‌وكار خود يك  وبلاگ طراحي كنيد
زماني كه وب‌سايت‌تان داراي محتواي مفيد و غني شد، طراحي يك وبلاگ را آغاز كنيد. اين وبلاگ بايد از (SEO) بهره ببرد كه  به معناي بهينه‌سازي سايت براي سهولت بررسي موتورهاي جست‌وجو است و بايد روي وب‌سايت شما ميزباني شود. اگر وبلاگ شما روي يك سرويس وبلاگ‌دهي ميزباني مي‌شود هر كليك و «لايك» كه مشتري‌ها انجام دهند به سرويس‌دهنده مي‌رسد و نه شركت شما.

 

وبلاگ شما بايد هر هفت تا 10 روز با محتواي جديد به‌روز شود تا افراد مجددا به آن سر بزنند. فراموش نكنيد كه انتشار پست‌هاي جديد وبلاگ را روي توئيتر، گوگل‌پلاس و ديگر رسانه‌هاي اجتماعي كه با كسب‌و‌كار شما مرتبط هستند، منتشر كنيد. اغلب نرم‌افزارهاي وبلاگ‌نويسي همواره  اين كار را به طور خودكار انجام مي‌دهند.

5. باز توليد محتواي وبلاگ براي توليد مقالات آموزشي
مقالات آموزشي مطالب طولاني‌تري هستند كه جزئياتي بيشتر از پست‌هاي وبلاگ دارند. اين مطالب مي‌توانند به روش‌هاي مختلفي توزيع شوند.


• دسترسي‌پذيري را در توئيتر، گوگل‌پلاس و... با پيوند به موضوع در سايت خود اعلام كنيد.


• وبلاگي ايجاد كنيد كه برخي از ويژگي‌هاي عالي شما را برجسته كند و به مقالات آموزشي‌تان پيوند داشته باشد.


• يك ويدئوي يوتيوب (سه دقيقه‌اي يا بيشتر) تهيه كنيد كه نكات اصلي  را شامل شود و پيوندهايي به موضوعتان ايجاد كنيد. اين كار لزوما نبايد پرهزينه باشد، ولي بايد متن خوبي داشته باشد. 

6. ويدئو را امتحان كنيد.
ويدئوها علاوه بر تبليغ مقالات آموزشي، روشي عالي براي ارائه محتواي شما در بازار هستند. شما بسته به ماهيت كسب‌وكار خود مي‌توانيد به مشتري‌ها در مورد نوع محصول يا خدمات خود آموزش بدهيد و به آنها نشان دهيد كه چگونه از محصولات شما استفاده كنند يا صرفا ديدگاه خود را بيان كنند. اينها مي‌توانند درسايت شما، روي يوتيوب، فليكر، و راه‌هاي ارتباطي ديگر پست شوند. به ياد داشته باشيد كه ويدئوهاي خود را تا حد امكان كوتاه و جذاب بسازيد.

7. ارتقاي محتوا از طريق رسانه‌هاي اجتماعي
رسانه‌هاي اجتماعي يكي از بهترين روش‌ها براي توزيع محتوا هستند و از آنها مي‌توان به انواع روش‌ها استفاده كرد: 


• تكه‌هاي كوتاهي از محتواي بازاريابي خود را انتخاب كنيد و آنها را در توئيتر و گوگل‌پلاس... منتشر كنيد و به محتواي كامل پيوند بدهيد.

8. تنظيم محتوا براي يك خبرنامه‌ الكترونيك
از افراد بخواهيد تا براي يك خبرنامه‌ الكترونيك ثبت‌نام كنند و خبرنامه را بدون اجازه برايشان نفرستيد. محتواي خبرنامه مي‌تواند بخش‌هاي منتخبي از محتواي جذاب باشد. اين خبرنامه را ساده، با گرافيك سبك و بهينه براي مشاهده روي موبايل تنظيم كنيد. به خاطر داشته باشيد كه اطلاعاتي را به مشتري‌ها بدهيد كه مي‌توانند براي حل مشكلات خود در زندگي و كارشان مورد استفاده قرار دهند.

9. بهبود عناوين براي سايت
هنگامي كه آماده انتشار محتواي خود هستيد به خاطر داشته باشيد كه  بايد آنها را براي سايت طوري بهينه كنيد كه افراد بتوانند آن را بيابند. عناوين بسيار مهم هستند چون تقريبا همه آن چيزي است كه مردم در فهرست‌بندي موتور جست‌وجو مي‌بينند، بنابراين بايد جذاب باشند. پس عنوان مطلب شما بايد هم براي خواننده فريبنده باشد و هم شامل كليدواژه‌هايي باشد كه مردم هنگام جست‌وجو كردن براي آن موضوع به كار مي‌گيرند (تا به موتورهاي جست‌وجو امكان بدهد تا محتواي شما را در زمينه ‌مناسب بيابند). عنوان‌ها اغلب پس از نوشتن مطلب انتخاب مي‌شوند، اما به همان اندازه كه به متن دقت كرده و توجه داريد، نيازمند توجه هستند. براي اين كار زمان بگذاريد و آن را سرسري نگيريد. 


فكر كنيد كه كدام كليدواژه‌ها بايد در عنوان باشند و سپس چيزي كه جالب توجه باشد را انتخاب كنيد. اگر موتور جست‌وجو محتواي شما را به طور مطمئني ارائه دهد، اما خواننده فكر كند كه خواندن مطلب خسته‌كننده است، دستاورد مهمي محسوب نمي‌شود. عنوان بايد برآيند طبيعي مطلب باشد: اگر مطالب طنز داريد يك عنوان خنده‌دار انتخاب كنيد. 

10.به اصول گرامري و تلفظي دقت كنيد
به پايه‌هاي گرامري، تلفظ و ديگر قواعد درست نوشتن متعهد باشيد. اينكه محتواي شما از نظر ادبي صحيح باشد و داراي ساختار و ويرايش مناسبي باشد، حائز اهميت است. بد نوشتن، غلط تايپي و گرامر ضعيف خواننده‌ها را از متن زده مي‌كند. 

 

منبع: www.taamolnews.ir