شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ويژگي برندهاي مشهور
جمعه، 15 اردیبهشت 1391 - 19:36 کد خبر:507
اكثريت برندهاي مشهور نام‌هايي كوتاه و مختصر هستند كه با خلاقيت و ابتكار طراحان به گونه‌اي منحصربه‌فرد خلق شده‌اند. تعدادي از اين برندها تركيبي اختصاري از حروف اول نام كامل شركت يا نام مالكان و موسسان اوليه آن هستند.


 بايد گفت كه خلق يك لوگو بيش از وجود يك نوشته تاثيرگذار خواهد بود. يك تصوير به ياد ماندني و منحصربه فرد كه حروفي نيز در آن گنجانده شده باشد، به مراتب بيش از يك متن براي يك كسب و كار فايده خواهد داشت. نكته ديگر اين است كه هر چقدر هم يك برند مفيد باشد، تا زماني كه به وفور در معرض ديد قرار نگيرد، هيچ سودي به حال صاحبان برند نخواهد داشت.
 تمامي لوازم‌التحرير يك بانك بايد نام برند را روي خود داشته باشد. كارت‌هاي ويزيت، سربرگ‌ها، تقويم و هداياي تبليغاتي، كيف‌هاي حمل اسناد و لپ‌تاپ و هرآنچه كه به بانك و محصولات يا خدمات آن مرتبط است. مشتريان احتمالي بايد بارها وبارها اين نام را ببينند تا به خاطرشان بسپارند. راه‌هاي مختلفي براي عرضه برندها به مشتريان بالقوه وجود دارد. تبليغات مهم‌ترين و سريع‌ترين راه به شمار مي‌رود.
 مي‌توان با حضور در روزنامه‌ها، مجلات، تلويزيون، راديو و ژورنال‌هاي تجاري و ايستگاه‌هاي مترو در اندك زماني برند را به جمعيت زيادي نشان داد. در واقع اين بهترين روش است؛ ولي گران است و براي يك كسب وكار نوپا مقدور نيست كه در طولاني‌مدت از آن استفاده كند. به همين جهت بايد از همان ابتدا طرح تبليغاتي را به گونه‌اي طراحي كرد كه زمان پاسخ‌دهي آن به حداقل برسد و بتوان تا حداكثر زمان ممكن از آن استفاده نمود. توجه به نوع كسب‌وكار و نوع بازار هدف عواملي هستند كه مي‌توانند خطرات كهنه شدن و ناكارآمد بودن تبليغات را كاهش دهند.
 معرفي معتبرترين برند خدماتي در دنيا
 آمريكن اكسپرس آژانس مسافرتي شماره يك جهان است و تاريخچه قابل توجهي دارد. اين شركت در سال 1850 به عنوان يك شركت حمل‌و‌نقل سريع تاسيس شد. در سال‌هاي 1880 آمريكن اكسپرس همچنين به حمل‌ونقل كالا مشغول بود؛ ولي در همين دوران يك بخش نقل و انتقال مالي هم ايجاد كرد كه بيشتر مشتريان آن را موج تازه مهاجران اروپايي تشكيل مي‌دادند كه مي‌خواستند براي خانواده خود در ميهن اصلي‌شان پول بفرستند.
 در سال 1819 آمريكن اكسپرس، چك مسافرتي را ابداع كرد و با اين كار همزمان انقلابي در صنعت توريسم و مسافرت و صنايع مالي و پولي به وجود آورد. تا سال 1985 كه آمريكن اكسپرس دومين ابداع بزرگ خود، يعني كارت اعتباري آمريكن اكسپرس را ارائه داد، اين كارت پلاستيكي سبز رنگ توانست مثل چك‌هاي مسافرتي، موانع دست و پاگير نقل و انتقال پول را از سر راه مردم، نه تنها مسافران بلكه خريداران عادي بردارد.
 كارت اعتباري آمريكن اكسپرس براي اولين بار به مردم امكان داد بدون حمل پول نقد در جبيشان، خريدهاي خود را انجام دهند. اين كارت داراي تعرفه قابل شارژ بود؛ از اين رو در دسترس همه اقشار جامعه قرار نداشت. بنابراين، كارت آمريكن اكسپرس به عنوان سمبلي براي كسب موقعيت اجتماعي تبديل شد، نشانه اينكه «من داراي اعتبار مالي بالايي هستم.»
 آمريكن اكسپرس از سال 1880 در جست‌وجوي شيوه‌اي بود كه از دردسرها و اوضاع نامنظم جابه‌جايي فيزيكي پول نقد، در نقل و انتقالات مالي خلاص شود. كارت‌هاي اعتباري شارژي موفق شد بخش بزرگي از جامعه را يك گام از اسكناس و سكه (نقدينگي سخت) دور و به دنياي تميزتر نقدينگي نرم نزديك كند. در نيمه دوم قرن بيستم، فعاليت‌هاي تبليغاتي آمريكن اكسپرس، كارت اعتباري را سمبل شخصيت و مقام جلوه مي‌دادند و گاه آن را به عنوان نشانه عضويت در يك كلوپ و باشگاه ويژه نشان مي‌دادند. يكي از شعارهاي تبليغاتي معروف آمريكن اكسپرس اين بود: «عضويت، امتيازات خاص دارد.» تجار موفق و شناخته شده‌اي مثل ريچارد برانسون در آگهي‌هاي تبليغاتي، عضويت در آمريكن اكسپرس را توصيه مي‌كردند.
 امروزه، اين شركت به يك «سوپرماركت مالي» يا به گفته خودشان به شركت خدمات متنوع مسافرتي، مالي و شبكه‌اي در سراسر جهان تبديل شده است؛ ولي هنوز قسمت اعظم شهرت آن به دليل كارت‌هاي كوچك پلاستيكي‌ اش است. با اين حال، در قرن جديد تصوير ذهني برند، آمريكن اكسپرس و كارت‌هايش به طرز غير قابل انكاري، از يك برند انحصاري و گران به يك برند همگاني تغيير يافت. نوعي كارت‌هاي اعتباري كه ديگر نشان‌دهنده موقعيت اجتماعي نبودند و كاربرد آنها تسهيل امور مالي بود، جايگزين كارت‌هاي قبلي شدند. مردم ديگر از كارت‌هاي آمريكن اكسپرس براي پرداخت خريدهاي معمولي مانند خريد از سوپرماركت يا حتي اجاره ماهانه استفاده مي‌كردند.
 آمريكن اكسپرس با استفاده از تبليغاتي كه مخاطبش خريداران جزء هستند، موفق شده‌ است جايگاه قديمي خود را به عنوان سمبل پرستيژ و مقام اجتماعي پايين بياورد و عموم مردم را هدف قرار دهد. هر چه باشد، سال‌ها از دهه پنجاه ميلادي مي‌گذرد و امروز ديگر همه جهان بر پايه كارت‌هاي اعتباري مي‌چرخد، با اينكه تغيير از جايگاه ويژه به «مردمي»، استراتژي پرخطري بود، ولي پيشينه قديمي و معتبر آمريكن اكسپرس در امانت‌داري و امنيت مالي، اين انتقال را براي اين برند، نسبت به بسياري از نام‌هاي تجاري ديگر، آسان‌تر ساخت. اكنون آمريكن اكسپرس مي‌تواند ادعا كند كه به هدف اوليه خود يعني ايجاد «معتبرترين برند خدماتي در دنيا» نزديك شده است. آمريكن اكسپرس با داشتن بيش از 68 هزار كارمند در سراسر جهان، در سال 2008 ميلادي درآمدي بالغ بر 26 ميليارد دلار داشته است كه نزديك به 80 درصد آن، تنها از ايالات متحده به دست آمد. كارت‌هاي اعتباري اين شركت اكنون 24 درصد حجم مبادلات مالي آمريكا را بر عهده دارند. با توجه به سوابق اين شركت، امروزه آمريكن اكسپرس را مي‌توان به عنوان يكي از نمونه‌هاي موفق در زمينه برندسازي در بازار خدمات مالي برشمرد.
 منبع: كتاب برندسازي در بازار خدمات مالي- تاليف دكتر مجيدرضا داوري و علي سليماني بشلي- انتشارات رسا