شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مسئوليت اجتماعي شركتي
سه شنبه، 12 اردیبهشت 1391 - 19:49 کد خبر:486
مسئوليت اجتماعي شركت­ها يعني مسئوليت شركت در پاسخ­گويي به پيامدهاي فعاليت­هاي كه جامعه را تحت تأثير قرار مي­دهد و در برگيرنده همه ذينفعان شركت است.

مقالات -شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)

 

جايگاه مسئوليت اجتماعي شركتي

مفهوم مسئوليت اجتماعي شركت­ها در دهه اخير به پارادايم غالب و مسلط حوزه اداره شركت­ها تبديل شده است. و شركت­هاي بزرگ و معتبر جهاني مسئوليت در برابر اجتماع و محيط اجتماعي را جزيي از استراتژي شركتي خود مي­بينند. اين مفهوم، موضوعي است كه هم اكنون در كشورهاي توسعه­يافته و كشورهايي با اقتصاد باز به شدت از سوي تمامي بازيگران چون، حكومت­ها، شركت­ها، جامعه مدني، سازمان­هاي بين­المللي و مراكز علمي دنيا مي­گردد.

· حكومت­ها به مسئوليت اجتماعي شركت­ها از منتظر تقسيم وظايف و مسئوليت­ها و حركت در جهت توسعه پايدار نگاه مي­كنند.

· شركت­ها مسئوليت اجتماعي شركتي را نوعي استراتژي تجاري مي­بينند كه باعث مي­گردد در فضاي به شدت رقابتي بر اعتبارشان افزوده گردد و سهمشان در بازار فزوني گيرد.

· جامعه مدني و سازمان­هاي غيردولتي، مسئوليت­هاي اجتماعي را از شركت­ها مي­خواهند چون كه به رسوايي­هاي مالي و فجايع حاصل از عملكرد شركت­ها آگاهي و اشراف دارند.

· سازمان­هاي بين­المللي نيز با توجه به اين­كه تأثيرگذاري شركت­ها در دنياي امروز بسيار بيشتر از حكومت­ها مي­باشد حل چالش­هاي جهاني را بدون مشاركت شركت­ها غيرممكن مي­دانند، زيرا بسياري از سياست­مداران، به نوعي مديران شركت­ها نيز هستند، مسئوليت اجتماعي را از شركت­ها خواهانند.

· مراكز علمي و دانشگاهيان نيز مسئوليت اجتماعي شركت­ها، از زاويه نقش شركت­ها در توسعه يك كشور و حتي توسعه دموكراسي، تداخل وظايف، مسئوليت­هاي يك شركت با حكومت و هم­پوشاني­هاي حاصل از آن مي­نگرند. به همين دليل است كه امروزه در جهان رقابت، موضوع مسئوليت اجتماعي شركت­ها به پارادايمي غالب در حوزه اداره شركت­ها تبديل شده است.

 

نقش شركت­ها در فعاليت­هاي اجتماعي

شركت­ها همانند اعضاي جامعه و شهروندان جامعه به اين درك رسيده­اند كه آن­ها توسط جامعه به وجود مي­آيند و قوانين خود را از جامعه­اي مي­گيرند كه در آن فعاليت مي­كنند. آن­ها بايد نقش، محدوده و هدفشان را در كنار درك كامل تأثيرات و مسئوليت­هاي زيست­محيطي و اجتماعي را به مرتبط سازند.

بنابراين شهروندي شركت­ها در پيشرفت شركت­ها به عنوان درك كامل­تري از نقش كسب كار در جامعه به شمار مي­رود. هرچند كه از لحاظ قانوني شركت­ها محصول واگذاري بعضي از ظرفيت­ها به اشخاص حقيقي مي­باشند، اما منطقاً بايد به همان قياس داراي حقوق و مسئوليت مشابه به شهروندان باشند. آن­چه كه در اين ميان بايد تميز داد تفاوت شركت­هاي بزرگ و شهروندان عادي به لحاظ قدرت اجتماعي، سياسي و اقتصادي است كه اصلاً برابر نيستند.

در طول چند دهه گذشته تغييرات چشم­گيري در محيط فعاليت­هاي سازماني صورت گرفته است. جوامع به ميزان قابل ملاحظه­اي به مقولاتي همچون: كنترل آلودگي (هوا و صوت)، ايمني و سلامت محيط كار، فرصت­هاي برابر استخدامي براي اقليت­ها و زنان و كيفيت ايمني توليدات، توجه مي­كنند.

ديگر خواست و نيازهاي جامعه از تجارت، صرفاً برحسب خواسته­هاي بازار و اقتصادي تعيين نمي­شود بلكه اكنون سازمان با دامنه وسيعي از مسئوليت­هاي وراي بازار، روبه­رو است. بعضي از آن مسئوليت­ها تا حد زيادي مربوط به جامعه هستند.

بدين ترتيب شركت­ها موفقيت و تداوم حيات خود را در گرو مسئوليت در برابر محيط اجتماعي مي­بينند در اين صورت با رويكردي آينده­نگر مسئوليت اجتماعي نه تنها سياستي هزينه­بر تلقي نخواهد شد بلكه نوعي سرمايه­گذاري انساني و اجتماعي تلقي مي­شود.

همان­گونه كه شركت­ها با عملكرد، توليد و ... جامعه را تحت تأثير قرار مي­دهند، جامعه نيز شركت­ها را ملزم به احساس مسئوليت در برابر عملكرد خود مي­كند كه علاوه بر توليد و خدمات مطلوب، ملاحظات اجتماعي نيز رعايت شود.

جامعه انتظار دارد كه شركت­ها در نحوه برنامه­ريزي­ها و اجراي عملكردشان بتوانند يك رابطه كلان- بخشي برقرار سازند و آن را مديريت كنند به گونه­اي كه گسترش و توسعه يك بخش عدم توسعه بخش ديگر را به دنبال نداشته باشد و تعارضا و گسيختگي­ها و هزينه­هايي را به ساير بخش­ها تحميل نكند.

هيچ­كس در جهان نمي­تواند ايده مسئوليت­پذيري را بپذيرند ، مگر اين­كه آن شخص در قدم اول خودش سعي در عمل به اين ايده در حريم خودش (خانه، محل كار، مسائل شخصي) بكند، بايد، هدف، ضرورت و ماندگاري صنعت در خدمت ساختن جامعه­اي بهتر باشد. نمي­تواند مسير خودش را بپيمايد و تجارت هم مسير خودش را طي كند.

هر دوي اين­ها لاينفك، متقابل و وابسته به هم هستند.

 

گذشته مسئوليت­هاي اجتماعي در ايران و اهداف شركت­هاي ايراني در اين خصوص

در ايران نيز مسئوليت­هاي اجتماعي شركت­ها، براي شركت­ها در قالب مفاهيمي چون وقف و وام­هاي قرض­الحسنه و ... نمود يافته است، البته وقف به عنوان سنت ملي اسلامي، عمدتاً محدود در ساخت مدرسه و يا مسجد مي­شده و تجار و صاحبان صنايع در ساخت و تأمين هزينه­هاي اين اماكن مشاركت داشته­اند. در سنت زرتشت نيز هر فرد زرتشتي موظف بوده كه يك دهم درآمد خود را صرف داد و دهش و كمك به ... و مشكلات اجتماعي و مشكلات مالي هم­كيشان خود كند.

باقر نمازي يكي از فعالان ترويج مسئوليت اجتماعي شركت­ها، نقش پدرسالاري صاحبان سرمايه در ايران را مورد توجه قرار مي­دهد و مي­نويسد بسياري از صاحبان سرمايه در ارتباط بسيار نزديكي با كاركنان خود بوده­اند و كاركنان نيز صاحبان سرمايه خود را در نقش پدر مي­ديده­اند. كمك در زمان بيماري، ازدواج و تهيه مسكن از جمله فعاليت­هاي اين پدر بوده است كه با توجه به فقدان نظام تأمين اجتماعي نقش مهمي ايفا مي­نموده است. در كنار اين نقش پدرسالاري، بسياري از صاحبان شركت­ها و تجار براساس باورهاي مذهبي و اخلاقي عمدتاً مسئوليت و نقش اجتماعي خويش در قالب­هاي نيكوكارانه و مذهبي ايفا مي­كردند. با توجه به اين­كه فضاي صنعتي در ايران در دهه اول سال­هاي 1300 با آرامي شكل گرفت، تعداد كارگران صنعتي در اندازه­هاي بزرگي نبود و اغلب صاحبان صنايع، با افراد جامعه خود و كاركنان خود داراي روابط اجتماعي گسترده­اي بودند و نقش پر رنگ مذهب و سنت، باعث مي­گرديد مشاركت­هاي اجتماعي گسترده­اي داشته باشند.

اما مفهوم نوين و مديريتي مسئوليت­هاي اجتماعي شركت­ها در ايران در سال­هاي اخير توسط صاحبان صنايع و بخش خصوصي سازمان­هاي غيردولتي و روشنفكران و دانشگاهيان مطرح گرديده است.

برگزاري اولين كنفرانس مسئوليت­هاي اجتماعي شركت­ها توسط برخي تشكل­هاي صنعتي چون اتاق بازرگاني، كنفدراسيون صنعت، برخي شركت­هاي خصوصي و سازمان­هاي غير دولتي، نقطه آغازي در زمينه مطرح كردن مفهوم و ادبيات اين موضوع در ايران بود. هرچند كه عمدتاً فعاليت­هاي مسئوليت اجتماعي در عمده شركت­هاي ايراني اكثراً بر پايه ابتكارات و اقدامات شخصي كاركنان و مديران استوار مي­باشد.

از طرف ديگر با شدت يافتن فضاي رقابتي براي برخي صاحبان صنايع باعث گرديده كه بسياري از شركت­هاي برتر ايراني به اين مفهوم در فرآيندهاي مديريتي توجه كنند. با مطرح شدن و به اعتقاد برخي كارشناسان، مد شدن گواهي­نامه­هاي كيفيت زيست­محيطي، گواهي­نامه­هاي تعالي سازماني و سرآمدي مفهوم مسئوليت­هاي اجتماعي شركت­ها، در فرآيندهاي مديريتي شركت­ها جاي گرفت.

دريافت اين گواهي­نامه­ها علاوه بر اين­كه شركت­ها را به سمت بهره­وري بيشتر سوق مي­داد، براي شركت­ها مزيت رقابتي نيز ايجاد مي­كرد. شايد نياز صنعتگران ايراني به پيدا كردن شريك خارجي يكي از دلايل عمده حركت صنايع به سمت مفهوم امروزي و مدرن مسئوليت اجتماعي شركت­ها باشند كه مي­توان آن را در قالب گواهي­نامه­هاي EFQM و تعالي سازماني ديد.

اما هدف شركت­هاي ايراني را از حركت به سوي مسئوليت­هاي اجتماعي شركتي مي­توان در موارد ذيل خلاصه و دسته­بندي كرد.

· پر كردن شكاف ميان فعاليت­هاي انجام شده در شركت و تصوير بيروني شركت

· مسئوليت اجتماعي شركتي به عنوان ابزاري براي توسعه بازار

· هدفمند كردن و يك­پارچه كردن فعاليت­هاي پراكنده كنوني شركت در حوزه مسئوليت­هاي اجتماعي شركتي

· به منظور اتصال و هم­افزايي فعاليت­هاي مسئوليت اجتماعي شركت به ديگر فرآيندهاي دروني سازمان

· اولويت و انتخاب فعاليت­هاي مسئوليت اجتماعي شركتي كه بيش­ترين ارزش افزوده را مي­تواند براي شركت به همراه آورد.

· ارتقاء امتياز در مدل تعالي سازمان

· مديريت باج­دهي و باج­خواهي

 

مفهوم مسئوليت اجتماعي شركتي

مسئوليت اجتماعي شركت­ها يعني مسئوليت شركت در پاسخ­گويي به پيامدهاي فعاليت­هاي كه جامعه را تحت تأثير قرار مي­دهد. منظور در جامعه اين­جا كلي است و در برگيرنده همه ذينفعان شركت است.

شركت بايد در اتخاذ تصميمات و انجام فعاليت­ها و اجراي عمليات خود، منافع همه ذينفعان را در نظر بگيرد. ذينفعان شركت همه كساني هستند كه نتايج و پيامدهاي تصميمات و اعمال شركت­ها بر آن­ها مي­گذارد.

اين ذينفعان در موفقيت يك شركت به صورت مستقيم و غيرمستقيم نقش دارند. مهم­ترين ذينفعان شركت مصرف­كنندگان، كاركنان، مالكان يا سهامداران و جامعه هستند.

اكنون شركت با دامنه وسيعي از مسئوليت­هاي وراي بازار روبه­رو است. بعضي از اين مسئوليت­ها تا حد زيادي مربوط به جامعه هستند. مسئوليت اجتماعي بنگاه­ها را در 5 دسته طبقه­بندي مي­كنند.

اين مسئوليت­ها جوانب اصلي فعاليت و عملكرد يك سازمان را در بر گرفته و فقط در كمك­هاي نوع دوستانه و خيريه خلاصه نمي­شود.

 

 

 

 

ابعاد مسئوليت اجتماعي شركت­ها در شركت­ها و جامعه

 


 

 

نگاه مسئوليت­هاي اجتماعي شركت­ها از كجا شكل گرفت؟

مفهوم مسئوليت اجتماعي شركت­ها در دهه اخير به دغدغه غالب و مسلط حوزه اداره شركت­ها تبديل شده است و شركت­هاي بزرگ و معتبر جهاني مسئوليت در برابر اجتماع و محيط اجتماعي را جزيي از استراتژي شركتي خود مي­بينند.

مسئوليت اجتماعي شركت­ها يعني مسئوليت شركت در پاسخ­گويي به پيامدهاي فعاليت­هايي كه جامعه را تحت تأثير خود قرار مي­دهد. منظور از جامعه در اين­جا كلي است و در برگيرنده همه ذينفعان شركت است. مهم­ترين ذينفعان شركت كه در موقعيت شركت به صورت مستقيم و غيرمستقيم مؤثر هستند عبارتند از مصرف­كنندگان، كاركنان، مالكان يا سهامداران و جامعه مسئوليت اجتماعي بنگاه­ها را در  دسته طبقه­بندي مي­كنند.

آغاز نگاه مسئوليت اجتماعي در شركت­هاي بزرگ بين­المللي مانند شركت­هاي بزرگ نفتي، شركت­هاي بين­المللي دارويي، شركت توليد سيگار و ... نگاه سرمايه­گذاري براي توسعه ارتباطات و ايجاد محبوبيت و خلق ارزش براي سهامداران، مشتريان، كارمندان و عموم جامعه بوده است.

شركت­هاي نفتي در فرآيندهاي اكتشاف، استخراج و توليد محصول يا فرآيندهايي كه تأثيرات منفي بر محيط­زيست دارند درگير هستند و محصول نهايي آن­ها نيز خود آلوده­كننده محيط­زيست است. بنابراين فعاليت تجاري اين شركت­ها و تهديد آن براي محيط­زيست مي­تواند تأثير منفي بر افكار عمومي و خصوصاً بر ذينفعان آن­ها داشته باشد.

همچنين شركت­هاي داروسازي از يك سو در مراحل آزمايش محصولات جديد فرآيندهايي را طي مي­كنند كه معمولاً از سوي افكار عمومي با نگراني دنبال مي­شوند و از سوي ديگر تجارب آن­ها و سود حاصل از اين تجارب بر پايه ابتلاي مردم به بيماري بنا شده است. قوي­ترين تأثير منفي فعاليت يك شركت بر افكار عمومي در شركت­هاي توليدكننده سيگار ديده مي­شود.

در اين گروه از شركت­ها تأمين هزينه­ها فعاليت­هايي كه به بهبود شرايط زيست­محيطي، بهبود شرايط بيماران، و يا بهبود شرايط عمومي و بهبود رفاه جامعه يا گروه­هاي خاص جامعه منجر مي­گردد و يا تأمين هزينه­هاي تحقيقات پزشكي يا انجام اين فعاليت­ها راسا توسط آن شركت­ها مي­تواند به تغيير اين تصوير اجتماعي به سمت يك تصوير مثبت كمك نمايد.

 

جايگاه خودروسازان در مسئوليت­هاي اجتماعي جوامع كجاست؟

حدود هشتاد سال پيش در آمريكا شركت فورد به دليل ركورد بي­نظير توليد بالاي خودرو بسياري از مشكلات از جمله ترافيك را خصوصاً در شهر شيكاگو به وجود آورد. معضل ترافيك عامل اتلاف بسياري هزينه­ها و خصوصاً زمان شد. دست­اندركاران مديريت شهري گردهم آمدند و فورد را مقصر اصلي اين معضلات دانستند. فورد براي حل معضل ترافيك پيشنهاد جاده­سازي با ميزاني مشخص نسبت به توليدات خود را داد و مقرر شد كه مديران شهري نيز مشاركت در ساخت شهرك­هايي در فواصل 40 تا 50 كيلومتري شهر اصلي داشته باشند. بعدها اين نوع مشاركت تبديل به نظريه­اي شد و پس از گذر زمان امروزه آن را پايه­اي در مكانيسم توسعه شهري تحت عنوان فوردسيزم مي­شناسند.

امروزه در ژاپن خودروسازان متعهد هستند كه قسمتي از توليدات خود را به صورت هيبريدي (سوخت هيدروژن) توليد نمايند. و چه زيباست در جامعه­اي كه خروجي اگزوز خودرو به جاي سم و گازهاي آلاينده زيست­محيطي آب باشد.

قبل از عنوان كردن مسئوليت شركت­هاي خودروساز در قبال جوامع بايد اعتراف كرد كه ما همگي بر اين امر واقفيم كه خودرو با ورود خود به جامعه مشكلاتي را كه در ذيل ذكر شده سبب­ساز بوده است.

1- آلودگي­هاي زيست­محيطي

2- ترافيك

3- مصرف نامحدود از منابع انرژي محدود

4- تصادفات و صدمات انساني

5- خودروهاي فرسوده

6- به خطر افتادن سلامتي (عدم تحرك)

7- تخريب محيط­زيست

8- تخلفات رانندگي

9- آلودگي صوتي و اثرات آن بر انسان­ها

با توسعه خودروسازان توسعه علم و تحقيق و ارتقاء تكنولوژي به منصه درآمده كه مسئوليت انتقال تجارب علمي و حمايت از علم نيز بر مسئوليت­هاي فوق افزوده شده است.

اكنون با عنايت به معضلاتي كه خودرو با ورود خود در جوامع بروز داده است، جهت كم رنگ كردن آن­ها و حركت به سوي تصويرسازي مثبت از خودروسازان، اولويت مشاركت در مواردي كه مرتبط با موضوعات ذكر شده باشد جزء بديهيات بوده و ضروري است.

براي اين منظور تعريف فضاي همكاري مشترك در موضوعات و سرفصل­هاي عنوان شده ذيل و همچنين مشاركت با سازمان­ها و ارگان­هاي مسئول و پيش­قدم شدن خودروسازان در موارد فوق مي­تواند اثرگذاري مطلوبي داشته باشند.

1- ايمني و ارتقاء استاندارد

2- محيط­زيست

3- راهنمايي و رانندگي (پليس)

4- آموزش، پرورش و پژوهش

5- بهداشت و درمان

6- تربيت­بدني

7- امور خيريه

8- سرمايه­گذاري در جامعه و خصوصاً مناطق محروم و توسعه كسب و كار

9- شهرداري­ها

10- بهزيستي

 

 

بررسي انطباق اولويت­هاي مشاركت اجتماعي ذكر شده براي خودروسازان جهاني با وضعيت موجود يكي از خودروسازان داخلي كشور طي سال­هاي گذشته

يكي از شركت­هاي خودروساز ايران طي سال­هاي گذشته فعاليت­هاي مشاركتي بسياري را در سطح اجتماع انجام داده كه گستره اين فعاليت­­ها از ساخت مدرسه و شركت در مناطق محروم گرفته تا حمايت­هاي مالي در حركت­­هاي علمي، مذهبي و ورزشي بسياري موارد ديگر كه همگي در راستاي اهداف EFQM مي­باشند، هزينه­هاي بسياري را نيز در اين خصوص قطعاً پرداخته اما آن­چه از مستندات در دسترس در خصوص 2 سال گذشته موجود است به شرح ذيل عنوان مي­گردد.

طي سال 1387 مبلغ 815 ميليون تومان هزينه مشاركت در فعاليت­هاي جامعه داشته است كه از اين رقم 323 ميليون تومان به حمايت­هاي ورزشي، 392 ميليون تومان به حمايت­هاي توليد و ارتقاء برنامه در رسانه صدا و سيما و 40 ميليون تومان به حمايت از فعاليت­هاي علمي و 60 ميليون تومان مشاركت با پليس جهت فرهنگ­سازي رانندگي اختصاص داشته است.

در سال 1388 مبلغ 838 ميليون تومان هزينه مشاركت در فعاليت­هاي جامعه را داشته است كه 394 ميليون تومان به حمايت­هاي ورزشي، 353 ميليون تومان به حمايت­هاي فرهنگي و 90 ميليون تومان مشاركت با پليس جهت فرهنگ­سازي رانندگي بوده است.

 

 


 

 

 


 

 

 

 مشكل انحراف از مسير مشخص شده كجاست!

1- ضابطه­مند نبودن (رابطه­مندبودن) مشاركت­هاي اجتماعي در بنگاه­هاي اقتصادي

2- عدم وجود رويه­اي هرچند محدودكننده در اين خصوص

3- عدم توجه بسياري از واحدهاي دورن يك مجموعه به مسئوليت مديريت ارتباطات يا روابط عمومي به عنوان مسئول توسعه برند در يك بنگاه اقتصادي

4- نداشتن برنامه ساليانه و يا ميان مدت براي مسئوليت­هاي اجتماعي (نبود استراتژي)

5- موازي كاري برخي از واحدها با واحد مسئول در امر مسئوليت­هاي اجتماعي (برهم ريختن مدل مديريتي برند در يك سازمان)

6- عوامل فوق موجب عدم نظارت مطلوب و كنترل بهينه و نهايتاً پايش اثربخشي فعاليت­هاي مشاركتي با هدف اصلي شركت در اين راستا را شكل داده است.

 

براي مديريت امور مسئوليت­هاي اجتماعي شركت چه بايد كرد؟

 

مرحله اول: بازبيني وضعيت موجود

1- مرور گزارش­هاي موجود در شركت در مورد وضعيت موجود مسئوليت اجتماعي شركتي و بررسي ركوردهاي پيشين و فعلي

2- تهيه گزارشي در مورد وضعيت موجود مسئوليت­هاي اجتماعي شركتي و سنجش ميزان تعهد مجموعه نسبت به اين مفهوم

 

مرحله دوم: ايجاد آگاهي و تعهد

1- مشخص كردن اقدامات براي ايجاد آگاهي و تعهد

2- تدوين يك برنامه آموزشي

3- تدوين يك برنامه زماني

4- مشخص كردن مسئوليت­ها

5- مشخص كردن ريسك­ها

6- مشخص كردن هزينه­ها

 

مرحله سوم: تعريف محدوده­هاي دقيق اقدام

1- مسئوليت اجتماعاي شركت در رهبري و فرآيندهاي درون سازمان

2- مسئوليت اجتماعي شركت در بازار و صنعت

3- مسئوليت اجتماعي شركت در محيط كار

4- مسئوليت اجتماعي شركت در محيط زيست

5- مسئوليت اجتماعي شركت در جامعه و كشور

 

مرحله چهارم: شناسايي دينفعان و تبعيين خواسته­ها و انتظارات آنان

1- تهيه ليستي از تمامي ذينفعان

2- هماهنگي با مديران براي اولويت­بندي ذينفعان

3- تهيه چك ليست و پرسش­نامه­هاي براي تبيين خواسته­ها و انتظارات

4- تجزيه و تحليل پرسش­نامه­ها و گفتگوها

5- تعريف شاخص­هاي مسئوليت اجتماعي شركتي BENCHMARK

6- هماهنگي با مديران براي اولويت­بندي خواسته­هاي ذينفعان با توجه به اطلاعات موجود

7- تهيه و تدوين گزارشي در مورد شكاف ميان عملكرد و نقطه مطلوب

 

مرحله پنجم: برنامه­ريزي و تعريف پروژه­هاي بهبود

در اين مرحله با توجه به نتايج به دست آمده از مراحل قبل پروژه­هاي بهبودي متناسب با نيازهاي شركت و زير مجموعه­هاي آن تعريف مي­گردد كه هر پروژه داراي جزئيات خاص از برنامه­ريزي، نظارت و اجرا مي­باشد.

 

مرحله ششم: ارائه چارچوب گزارش سالانه مسئوليت شركتي (ارزيابي)

با توجه با شاخص­هاي به دست آمده، نتايج حاصل از پروژه­ها اندازه­گيري شده و مطابقت با خط مشي مسئوليت­هاي اجتماعي مي­گردد و در نهايت مي­توان با ارزيابي آن با استانداردهاي موجود جهاني از صحت حركت در اين مسير اطمينان حاصل نمود.

اگر امروز اجتماع را نبينيم فردا نيز در اجتماع ديده نخواهيم شد.

نمي­توان منكر اين واقعيت بود كه حضور در فعاليت­هاي اجتماعي صرف نظر از وظيفه مسلم شركت­ها داراي خير دنيوي و اخروي، جنبه تبليغي نيز در آن نهفته مي­باشد. قطعاً حضور در هر عرصه­اي از اجتماع هرچند اندك اما تأثيرگذار در نام و نشان سازماني هم خواهد بود. اما آيا اين حضور كه مي­تواند شبيه به لايه­هاي مثبت حمايتي باشد توانايي پوشش نقاط منفي و مشكلات ايجاد شده توسط بنگاه در جامعه به صورت مقطعي مي­گردد. آن­چه مسلم است مسئوليت اجتماعي يك بنگاه اقتصادي متفاوت و جداي از كلماتي مانند مشاركت اجتماعي و اسپانسري مي­باشد.

مي­بايست براي مسئوليت اجتماعي شركت برنامه داشت و داشتن برنامه مستلزم وجود استراتژي و چشم­انداز مي­باشد.

 

منابع

1- مسئوليت اجتماعي شركت­ها، انتشارات مركز ترويج مسئوليت اجتماعي شركت­ها

2- WWW.CSRIRAN.COM

3- سايت شركت­هاي كياموتورز، جنرال موتورز، بي­ام دبليو، تويوتا، پي­اس­آ، هيونداي،ولوو

4- www.mahak-charity.org

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)