شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 8 روش حفظ ارتباط بين فردي قدرتمند
پنجشنبه، 25 شهریور 1400 - 12:56 کد خبر:47727
ارتباط بين فردي قدرتمند داشتن يكي از بزرگ‌ترين كليدهاي خوشبختي است. من معتقدم كه روابط براي رسيدن به يك زندگي رضايت‌بخش و خرسندانه مهم است، كه مانند هر چيز باارزشي در زندگي، آن هم نياز به پيش‌رفت و جاودانه ساختن دارد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| ارتباط بين فردي قدرتمند داشتن يكي از بزرگ‌ترين كليدهاي خوشبختي است. من معتقدم كه روابط براي رسيدن به يك زندگي رضايت‌بخش و خرسندانه مهم است، كه مانند هر چيز باارزشي در زندگي، آن هم نياز به پيش‌رفت و جاودانه ساختن دارد.

توسعه ارتباط بين فردي

ايده خوبي است كه به وضوح، نگاهي گذرا به تعريف ارتباط بين فردي بيندازيم. به‌طور خلاصه، يك رابطه بين فردي، يك ارتباط يا آشنايي قوي يا نزديك بين دو يا چند نفر است كه مي‌تواند از يك بازه زماني كوتاه تا يك رابطه مداوم ادامه يابد. اين رابطه مي‌تواند از خانواده تا دوستان، كار با هم‌كاران، همسايگان يا باشگاه‌ها و ساير موارد گسترش يابد. يك رابطه مي‌تواند در هر زمينه و موقعيتي باشد.

به‌عنوان مثال، من با افرادي كه با آن‌ها در يك پروژه كار كرده‌ام، روابط كوتاهي داشته‌ام، اما رابطه‌اي ۵۰ ساله با برادرم دارم. من و دو نفر از بهترين دوستانم در شهرهاي مختلف زندگي مي‌كنيم، اما سالانه چندين بار دور هم جمع مي شويم و اوقات خوبي را سپري مي‌كنيم. من يك مربي دارم كه بيش از يك دهه است با او كار مي‌كنم و هنوز هم با او در ارتباط هستم، زيرا ما خيلي خوب با هم كنار مي‌آييم؛ همه اين‌ها نمونه‌هايي از ارتباط بين فردي قدرتمند است.

ما به آرامي توسعه ارتباط بين فردي را حس خواهيم كرد. بهترين راه براي نزديك شدن به آن به عنوان ضمانت شرايط، دوست يا شريك خوب بودن است؛ به عنوان مثال: اگر شما در محل كار خود در تيم جديدي هستيد، به همه اين اطمينان را بدهيد كه فرد خوبي براي هم‌كاري هستيد. كارهاي خود را انجام دهيد و در صورت لزوم، به ديگران هم كمك كنيد. مشاركت‌كننده‌اي باشيد كه در صورت نياز، تمايل به كمك كردن به ديگران دارد. به عنوان يك دوست، نصيحت‌هاي قديمي را گوش كنيد: « براي داشتن دوست، خودتان اول بايد يك دوست باشيد.»

اگر در جلسه هيأت مديره يا انجمن هستيد، بايد چيزي باشد كه شما علاقه‌مند به كمك در آن هستيد. اين نگرش كه بخواهيد به كسي كمك كنيد، شما را شبيه به افرادي با فكر مي‌كند كه احتمالاً با آن‌ها برخورد خواهيد كرد. نكته اصلي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه، ارتباط بين فردي عالي مي‌تواند در هر مكان يا موقعيتي كه در آن با افراد ديگر تعامل برقرار مي‌كنيد، شكل بگيرد. كمي تلاش كنيد تا با ديگران كنار بياييد، زيرا از بازخوردي كه از آن حاصل مي‌شود، شگفت‌زده خواهيد شد.


چگونه مي‌توان ارتباط بين فردي قدرتمند را حفظ كرد

اكنون، بياييد به نحوه حفظ ارتباط بين فردي قدرتمند بپردازيم. پس از برقراري يك رابطه محكم، در اين‌جا روش‌هايي براي حفظ آن نيز ذكر شده است.


۱٫ پذيرا باشيد

هر رابطه قدرتمند، نياز به تمايل به پذيرا بودن دارد؛ اين به معني توانايي و تمايل به اشتراك گذاشتن آنچه فكر مي‌كنيد و احساسات شما در مورد موضوعات مختلف است.

اگر فكرش را بكنيد، اين واقعاً مفهوم زيادي را دربردارد. وقتي پذيرا و مايل به اشتراك‌گذاري هستيد، اين به ديگران نشان مي‌دهد كه شما به رابطه‌اي اهميت مي‌دهيد كه مي‌خواهيد با صادق بودن و پذيرش افكار و احساسات ديگران، ارتباط نزديكي با آن‌ها برقرار كنيد.

به برخي از گفت‌وگوهايي كه طي اين سال‌ها داشته‌ايد، بيانديشيد. وقتي با كسي صحبت مي‌كنيد كه هميشه به نظر مي‌رسد همه چيز را در خودش نگه داشته و اطلاعات بسيار كمي را به اشتراك مي‌گذارد، دانستن اين‌كه واقعاً چه فكر مي‌كند يا چه احساسي دارد، دشوار است. اين مورد، حس فاصله از آن شخص را ايجاد مي‌كند. از طرف ديگر، وقتي با كسي تعامل برقرار مي‌كنيد كه نسبت به اين‌كه چه احساسي داريد، پذيراست و با شما ارتباط برقرار مي‌كند، احساس نزديكي بيشتري مي‌كنيد. اين، چنين احساسي را القا مي‌كند كه آن‌ها به اندازه كافي به شما اهميت مي‌دهند و مايل هستند افكار، ايده‌ها و احساسات خود را با شما به اشتراك بگذارند. اين موضوع، پيوند بسيار قوي‌تري را ايجاد مي‌كند.
۲٫ هم‌دلي نشان دهيد

اين جمله‌اي است كه احتمالاً قبلاً شنيده‌ايد:

«مردم آن‌چه شما گفته‌ايد را فراموش خواهند كرد. كارهايي كه انجام داده‌ايد را فراموش خواهند كرد، اما هرگز احساس شما را فراموش نخواهند كرد.»

يكي از عميق‌ترين خواسته‌هاي انسان، احساس درك است. وقتي شما هم‌دلي نسبت به شخص ديگري نشان مي‌دهيد، نشان مي‌دهيد كه به اندازه كافي براي‌تان اهميت دارد كه بدانيد او چه احساسي دارد، و اين در حفظ روابط قدرتمند، تأثير زيادي دارد.

به ياد داشته باشيد كه هر زمان در روابط شما فرصتي ايجاد شد، هم‌دلي را نشان دهيد. اين به همه ما كمك مي‌كند تا احساس حمايت، درك و از همه مهم‌تر ارتباط بيشتري داشته باشيم.


۳٫ محترمانه رفتار كنيد

ناگفته نماند كه براي كمك به ايجاد و حفظ روابط قدرتمند، بايد محترمانه نسبت به زمان، نظر و احساسات افراد رفتار كنيد. اين امر از اهميتي حياتي در روابط تك به تك، مانند: ازدواج يا دوستي نزديك برخوردار است.

اين مورد بر روابط نزديك كه شامل يك نوع گروه پويا هم مي‌شود، صدق مي‌كند. اگر در محل كار خود در يك تيم قرار داريد، شرايط بسيار بهتر پيش مي‌رود، و اگر در گروه به ديگران احترام بگذاريد، دوستي‌ها بيشتر تقويت مي‌شوند. يكي از بزرگ‌ترين دلايل آن، علاوه‌بر اين‌كه اين كار درستي است، اين است كه شما مي‌خواهيد ديگران به زمان و نظرات شما نيز احترام بگذارند. اين كمك احساس پيوند و اعتماد را تقويت مي‌كند. به‌طور كلي، به خصوص در روابط محكم‌تر، در جهت احترام به ديگران تلاش كنيد.


۴٫ در دسترس قرار بگيريد

دادن وقت خود به ديگران، مانند هديه دادن است. زمان چيزي است كه همه ما به مقدار يكسان از آن برخورداريم؛ همان ۲۴ ساعت در روز، همان تعداد روز در هفته و غيره. چگونگي انتخاب گذراندن زمان‌تان، چيزهاي زيادي درباره شما مي‌گويد، و در دسترس كسي بودن نشان مي‌دهد كه شما به اندازه كافي براي او ارزش قائل هستيد تا وقت خود را با او سپري كنيد. اين مورد قابل توجهي است.

دادن وقت خود به شخص ديگر نشان مي‌دهد كه به اندازه كافي به او و اين رابطه اهميت مي‌دهيد تا ارزشمندترين چيز خود را با او به اشتراك بگذاريد. در دسترس كسي بودن، شگفتي‌هايي را براي حفظ ارتباط بين فردي قدرتمندرقم خواهد زد.

يكي از بهترين روابط مردانه من، به روزهاي دبيرستانم بر مي‌گردد. آن زمان ما دوستان خوبي بوديم و در دوران دانشگاه نيز همين‌طور بود. ما، زمان پس از دانشگاه و زماني كه كارم را شروع كردم، دوستان خوبي شديم، و اين براي مدتي طول كشيد، تا اين‌كه هر دو خانواده تشكيل داديم. مدتي پس از آن هم با هم خيلي خوب بوديم.

دوستم هميشه در حفظ اين رابطه و دور هم جمع شدن‌هاي دوره‌اي بسيار عالي عمل كرده است. در حالي‌كه، من دوست خيلي خوبي نبودم و تلاشي برابر براي در دسترس قرار دادن وقتم براي او نكردم. اين كار من نزديك بود به قيمت از دست دادن يكي از بهترين دوست‌هايم تمام شود. من جهتم را عوض كردم و زمان كافي گذاشتم تا براي ديدن او و خانواده‌اش به شهر او سفر كنم. در دسترس بودن و وقت خود را براي پشتيباني از اين نوع ارتباطات اختصاص دادن، واقعاً مهم است.


۵٫ حد و مرزها را مشخص كنيد

حد و مرزها براي ارتباط بين فردي سالم بسيار مهم هستند. حد و مرز يك اعتقاد يا روش زندگي يقيني است كه شما داريد. اين شامل اعتقادات، ارزش‌ها و محدوديت‌هاي شما مي‌شود. اين مهم است كه درباره چيزهايي كه حد و مرز شما هستند، با افرادي كه در زندگي شما قرار دارند، صاف و صادق باشيد، به‌ويژه روابط قدرتمند بين فردي. اين به ايجاد عزت نفس و احترام در رابطه كمك مي‌كند. اين اساساً به ديگران نشان مي‌دهد كه چه چيزي براي شما مهم است و به چه چيزهايي اجازه حضور در زندگي خود را مي‌دهيد و به چه چيزهايي اجازه نمي‌دهيد. احتمالاً دو مثال ساده در اين زمينه كمك‌كننده خواهد بود:

در يك ازدواج، يكي از زوجين براي شريك زندگي خود روشن مي‌كند كه مسؤوليت مالي براي او بسيار مهم است. شايد آن‌ها در سن كم شروع به كار كردند و به محض اين‌كه ۱۸ ساله شدند، مسؤوليت تمام هزينه‌هاي خود را بر عهده داشتند. دليل اين امر هر چه كه باشد، مهم نيست. مهم اين است كه آن‌ها براي شريك زندگي خود روشن كنند چه چيزي براي‌شان مهم است، و ديگر زوجين درگير قمار است، و قمار زياد منجر به بي مسؤوليتي مالي مي‌شود. در بعضي موارد، گفت‌وگويي سخت در مورد جهت ازدواج به وجود خواهد آمد.

در يك گروه كاري، يكي از اعضا روشن مي‌كند كه تماشاي بازي‌هاي فوتبال پسرش در چهارشنبه‌ها ساعت ۶، اهميت زيادي برايش دارد. او مايل است هر روز ديگر هفته را به‌جز چهارشنبه‌ها، تا دير وقت كار كند. او حد و مرزي براي خود تعيين كرده است. اعضاي تيم و مدير او، حرف او را گوش مي‌كنند و او را درك مي‌كنند و از او مي‌خواهند كه هر از گاهي تا ديروقت بماند، اما نه چهارشنبه‌ها. در اين‌جا يك حد و مرز سالم كه به خوبي تثبيت شده، وجود دارد.


۶٫ شنونده خوبي باشيد


من قبلاً اين را گفته‌ام و در هر فرصتي كه پيش بيايد دوباره مي‌گويم؛ چيزي كه بيشتر مردم تمايل به فراموش كردن آن دارند اين است كه: گوش دادن نيمي از ارتباط است، و وقتي ما واقعاً در گوش دادن خوب هستيم، بيش از نيمي از ارتباطات ما ايجاد مي‌شوند. اين به اين دليل است كه يك شنونده خوب بودن براي روابط قدرتمند شما شگفتي خواهد آفريد.

نشان دادن اين‌كه به‌طور جدي به حرف ديگران گوش مي‌كنيد، به افزايش عزت نفس ساير افراد كمك خواهد كرد؛ زيرا نشان مي‌دهد كه شما واقعاً به آن‌چه ديگران مي‌گويند اهميت مي‌دهيد، كه باعث مي‌شود احساس مهم بودن بكنند. اين نشان مي‌دهد كه شما به دنبال درك افراد هستيد و براي شما مهم است كه بدانيد افراد ديگر نسبت به هر چيزي چه احساسي دارند. اين مانند چاپلوسي خاموش براي شخصي است كه با شما در تعامل است. اين باعث مي‌شود آن‌ها احساس حمايت كنند و احتمالاً از همه مهم‌تر، ارزشمند باشند.


۷٫ مخالفت كردن اشكالي ندارد

بسيار مفيد است كه بدانيد براي ارتباط بين فردي قدرتمند، مخالفت كردن اشكالي ندارد. همه ما متفاوت هستيم و احساسات و نظرات مختلفي داريم. در واقع روابط قدرتمند موجب بروز اختلاف و كشمكش هم مي‌شود.

راه‌حل ديگر اين است كه وقتي با چيري مخالف هستيد، درباره آن صحبت نكنيد و آن را درون خود بريزيد.

مي‌دانيد اگر براي مدتي طولاني احساسات و عقايد خود را درون خود بريزيد چه مي‌شود؟ نارضايتي و ابراز ناخرسندي در نهايت به شكلي منفجر خواهد شد، كه براي هيچ‌كس خوب نيست.

من رابطه محكمي با هر دو دخترم دارم، اما همان‌قدر هم با هم اختلاف نظر داريم و اين خوب است. من هميشه به هر دوي آن‌ها مي‌گويم كه نه تنها آن‌ها را دوست دارم، بلكه هميشه عاشق آن‌ها هستم و به آن‌ها عشق مي‌ورزم، آن‌ها هم همين را در مورد من مي‌گويند و اين عالي است.

داشتن توانايي مخالفت با شخص ديگر باعث ايجاد روابط بسيار پذيرايي مي‌شود كه در آن همه به‌راحتي طرز فكر و احساس خود را به اشتراك مي‌گذارند.


۸٫ قدرداني كنيد


اين مورد اهميت زيادي دارد. نشان دادن اين‌كه شما از شخصي قدردان هستيد، فقط رابطه را مستحكم‌تر مي‌كند. همه ما احساس قدرداني و درك شدن را دوست داريم. وقتي كسي از شما به خاطر كاري كه انجام داديد يا حرفي كه گفتيد تشكر مي‌كند، باعث مي‌شود احساس خوبي داشته باشيد. شما احساس خوبي داريد، زيرا دانستن اين‌كه تلاش‌هاي شما نه تنها باعث مي‌شود كسي احساس بهتري پيدا كند، بلكه باعث مي‌شود احساس حمايت هم بكند، و اين مطمئناً به حفظ ارتباط بين فردي قدرتمند شما كمك خواهد كرد.


سخن آخر

هرگز فراموش نكنيد كه داشتن روابط قدرتمند و نزديك، شادي و زندگي رضايت‌بخش را به همراه دارد. اين بيش از حد سادگي است كه خود را به فعاليت‌هاي روزمره گرفتار كنيم و روابط را در اولويت قرار ندهيم.

ما ۸ روش عالي را كه به شما كمك مي‌كند روابط قدرتمند بين فردي خود را حفظ كنيد، مرور كرده‌ايم. به اين موارد نگاهي بيندازيد و ببينيد كدام يك از اين‌ها در مشاركت‌هاي گوناگون ممكن است براي شما مفيد باشد. در صورت نياز از يكي از آن‌ها براي حفظ يكي از مهم‌ترين جنبه‌هاي زندگي خود استفاده كنيد. همچنين مي‌توانيد نظرات خود را با ما و كاربران ايران مدير به اشتراك بگذاريد.

منبع: lifehack- iranmodir