شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات امكاني براي مطالبه گري قانوني مردم است
پنجشنبه، 25 شهریور 1400 - 11:08 کد خبر:47723
مدير روابط‌عمومي، تشريفات و امور بين الملل استانداري خراسان شمالي گفت: سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات امكاني مناسب براي دسترسي آزادانه مردم به اطلاعات نهادهاي دولتي و مطالبه گري قانوني است.

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مدير روابط‌عمومي، تشريفات و امور بين الملل استانداري خراسان شمالي گفت: سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات امكاني مناسب براي دسترسي آزادانه مردم به اطلاعات نهادهاي دولتي و مطالبه گري قانوني است.


به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل استانداري خراسان شمالي، حامد مسعودي فر با بيان اينكه استفاده از اين سامانه از بستر اينترنت امكان پذير است، افزود:از طريق اين درگاه اشخاص حقيقي و حقوقي مي‌توانند درخواست انتشار اطلاعات به خصوصِ يك نهاد دولتي را داشته باشند و پس از آن اطلاعات درخواستي در صورت عدم نقض حريم خصوصي افراد در اين سامانه براي عموم منتشر مي شود.

 

مسعودي فر با اعلام اينكه سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات از سال 1396 در خراسان شمالي حالت اجرايي به خود گرفته است، گفت: تا كنون به 29 سوال شهروندان هم استاني از طريق اين سامانه پاسخ داده شده است. وي تصريح كرد: ميزان پاسخگويي استانداري خراسان شمالي از طريق اين سامانه در سال گذشته 96 درصد و در شش ماهه نخست سالجاري 100 درصد بوده است كه موجب تقدير رسمي از سوي وزارت كشور شده است.

 

وي با اشاره به ضرورت عضويت دستگاههاي اجرايي در اين سامانه افزود: با مكاتبات صورت گرفته تاكنون 27 دستگاه استاني نيز در اين سامانه عضو و موظف به پاسخگويي سوالات مردمي در مهلت 10 روزه هستند.

 

مدير روابط عمومي استانداري خراسان شمالي افزود: از ويژگي هاي اين سامانه اين است كه مردم مي‌توانند بيايند و وضعيت دستگاه‌هاي فعال و پاسخگو را ببينند، گزارش‌ها يا درخواست‌هايشان را كه چه كساني پاسخ داده يا پاسخ نداده‌اند، همگي در اين سامانه براي عموم مردم قابل رصد است.

 

مسعودي فر با تاكيد بر اينكه فرد مي تواند در صورت عدم پاسخگويي دستگاه مربوطه در مدت زمان تعيين شده از دستگاه شكايت نمايد، گفت: شهروندان مي توانند با مراجعه به سايت www.iranfoia.ir سوالات خود را مطرح كنند.

 

بر اساس اين گزارش، قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، به منظور شفافيت در كار نهادهاي حكومتي و امكان نظارت شهروندان و رسانه‌ها، در سال ۱۳۸۷ در مجلس تصويب و پس از تدوين فرايندها و آئين نامه از نيمه سال ۱۳۹۶ توسط دولت اجرايي شده است.